19. července roku 64 byl Řím na pokraji katastrofy, požár zasáhl samotné srdce říše. Císař Nero byl tím, kdo město znovu postavil na nohy. Italský dokument
00:00:03 Vysloužil si přízvisko Antikrist.
00:00:06 Císař, jenž zapálil Řím, aby si mohl postavit honosný palác.
00:00:13 Nero se snažil dokázat, že je bůh.
00:00:18 Právě s ním bývá spojován číselný symbol 666,
00:00:22 dle Nového zákona náležející Satanovi.
00:00:26 Místo v dějinách mu zajistila především katastrofa,
00:00:30 jež stihla jeho město.
00:00:32 Neměl však tento nechvalně proslulý "římský ďábel"
00:00:36 také druhou tvář?
00:00:38 Česká televize uvádí italský dokument
00:00:41 JAK NERO ZACHRÁNIL ŘÍM
00:00:46 Rok 64. Řím připomíná dnešní Kalkatu. Je přelidněný.
00:00:52 A zoufale zanedbaný.
00:00:55 Tragédie na sebe nenechá dlouho čekat.
00:01:05 Udeří 19. července.
00:01:09 Požár vzplane v samotném srdci impéria a hrozí,
00:01:13 že srazí Řím na kolena.
00:01:19 Než se plameny podaří uhasit, oheň zničí více než polovinu města.
00:01:24 Tato událost poskytne Neronovi ojedinělou příležitost
00:01:29 přikročit k obnově města.
00:01:34 Jenže ve své snaze zajde císař až příliš daleko.
00:01:40 Ve chvíli vypuknutí požáru se Nero nalézá ve své přímořské vile.
00:01:48 Plameny vyšlehnou na nejkritičtějším místě -
00:01:52 Velkém cirku.
00:01:57 Největší římské sportoviště lemují dřevěné tribuny o celkovém obvodu
00:02:02 přibližně 1 500 metrů.
00:02:05 Sedadla tedy tvoří vysoce hořlavý materiál.
00:02:10 Během několika minut se požár rozšíří po celé délce cirku.
00:02:15 Ničivý oheň vzápětí zachvacuje nedaleký pahorek Palatin,
00:02:19 jakési "Beverly Hills" antického Říma.
00:02:23 Plameny šplhají po dalších římských pahorcích
00:02:26 a vzápětí se opět šíří do údolí.
00:02:29 Město připomíná inferno.
00:02:33 Lidé s křikem vybíhali z domů, sháněli jeden druhého,
00:02:36 volali o pomoc, snažili se zachránit ty,
00:02:40 kteří to potřebovali nejvíce, hledali únikovou cestu
00:02:43 v neskutečném hluku na ulicích zavalených dýmem.
00:02:53 Nedokázali se zorientovat, netušili, kde se právě nacházejí,
00:02:58 a často paradoxně utíkali vstříc nebezpečí, plamenům a zkáze.
00:03:04 Po šesti dnech oheň ustává.
00:03:07 Město je zdevastované, jeho obyvatelé jakbysmet.
00:03:12 Řada lidí se domnívá, že to nejhorší už mají za sebou.
00:03:16 Jenže se mýlí. Oheň vypuká znovu.
00:03:25 Plameny se šíří z jedné čtvrti do druhé a pohlcují vše,
00:03:29 co jim stojí v cestě.
00:03:33 Řím hoří celých devět dní. Zkáza je nevýslovná.
00:03:40 Požár z roku 64 byl mimořádnou událostí.
00:03:43 A velice neobvyklou.
00:03:46 K požárům v Římě sice docházelo často,
00:03:49 avšak nikoli v takovém měřítku.
00:03:54 Většina města lehla popelem.
00:03:57 Prakticky bylo nutné ho postavit znovu.
00:04:03 Město je v troskách.
00:04:06 Tři ze čtrnácti římských obvodů jsou zcela zničeny.
00:04:11 Ze sedmi zbyly nestvůrné rozvaliny.
00:04:15 Pouze čtyři zůstaly nedotčené.
00:04:20 Je to skvělá příležitost pro stavitele. Až příliš dokonalá.
00:04:28 Začínají se šířit klepy.
00:04:30 Někteří se domnívají,
00:04:33 že tuto "shodu okolností" zařídil samotný císař.
00:04:38 Podle legendy se Nero během požáru Říma pohodlně usadil na balkóně
00:04:42 a zpíval si "Pád Tróji".
00:04:46 Agónie města mu posloužila jako divadelní kulisy.
00:04:50 Jenže stejně jako u mnoha jiných aspektů Neronova života,
00:04:54 ani zde není snadné oddělit fakta od smyšlenek.
00:05:00 Rok 54. Neronův nástup k moci zahalují intriky a úskoky.
00:05:06 V Římě může vražda znamenat nejrychlejší cestu na vrchol,
00:05:10 a Neronova matka má se svým synem velké plány.
00:05:16 Aby zajistila, že se stane dalším římským císařem,
00:05:21 Agrippina pravděpodobně otráví svého manžela, císaře Klaudia.
00:05:28 Na prázdný trůn usedá Nero.
00:05:31 Mladému císaři je v té době pouhých 17 let.
00:05:34 Je příliš nezkušený na to, aby mohl vládnout sám.
00:05:38 Pomáhá mu matka a poradci.
00:05:42 Pod jejich bedlivým dohledem Nero
00:05:45 v počátcích svého panování vládne diplomaticky a ohleduplně.
00:05:49 Císař je ochoten se o moc dělit - prozatím.
00:05:54 Jedním z jeho prvních skutků je návrat autority oslabenému senátu.
00:05:59 Jde o diplomatický krok, avšak jeden z posledních.
00:06:03 Nero hodlá vládnout sám.
00:06:06 Ve své touze po moci zahání svou matku do ústraní.
00:06:12 Jako další je na řadě senát.
00:06:15 V římském impériu však císař není absolutním vládcem.
00:06:20 Musí se dělit o moc se senátory.
00:06:22 Jde o křehké nalézání rovnováhy,
00:06:26 jež si většina císařů nikdy zcela neosvojila.
00:06:30 Celá řada císařů měla tendenci svého postavení využívat:
00:06:33 Tiberius, Caligula, do jisté míry také Klaudius, a zcela určitě Nero.
00:06:45 Nero touží získat absolutní moc,
00:06:49 aby si mohl dělat vše, co si zamane.
00:06:51 Hodlá se věnovat čemukoli, co souvisí s uměním.
00:06:54 Než by celé dny vysedával v senátu,
00:06:57 raději se oddává vozatajským závodům a cvičí se ve zpěvu.
00:07:01 Nero proslul svým zájmem o poezii a zpěv.
00:07:09 Neronova vláda se s ohledem na římskou společnost nesla v duchu
00:07:13 jakési "svobody pro všechny".
00:07:15 Byl to císař, který se choval jako člen nejnižší vrstvy společnosti,
00:07:21 přestože stál na jejím samotném vrcholu.
00:07:24 Doposud provozuje své záliby v soukromí.
00:07:28 Ovšem je zřejmé, že Nero je v první řadě umělec, nikoli císař.
00:07:34 Jeho kreativní sklony se rozšiřují o architekturu a design.
00:07:40 Své největší umělecké ambice vkládá právě do stavitelství.
00:07:49 Všichni předešlí císaři zkrášlili město monumentálními stavbami.
00:07:53 Nero chce předčít i ty nejvelkolepější z nich.
00:07:57 Jednou z jeho klíčových zásluh je obrovský lázeňský komplex.
00:08:01 Jde o prostý, leč naprosto převratný design.
00:08:06 Šlo o architektonické novátorství.
00:08:08 Neronovi stavitelé přišli s nevšedním plánem na výstavbu
00:08:12 symetrického lázeňského komplexu.
00:08:16 Díky této stavbě se Nero zapisuje do historie.
00:08:20 Údajně poslouží jako vzor pro výstavbu veškerých
00:08:24 dalších starořímských lázní.
00:08:27 Caracalovy, Trajánovy i Diokleciánovy lázně
00:08:31 jsou přímými "potomky" Neronových lázní.
00:08:35 Lázně tvoří tepající srdce římského společenského života.
00:08:39 V chaotickém velkoměstě slouží jako malá oáza.
00:08:47 V době, kdy Nero vládne impériu,
00:08:50 je Řím městem, jemuž chybí plánování.
00:08:54 Nové příležitosti zde hledají tisíce lidí,
00:08:57 přicházející z celé Evropy a Středomoří.
00:09:00 Tísní se na rozloze pouhých 16 km2.
00:09:04 Klikaté, úzké uličky města jsou přelidněné, špinavé a nebezpečné.
00:09:09 Dnešní historické centrum tehdy obývalo zhruba 300 tisíc lidí.
00:09:14 Tedy třikrát více, než bylo v jiných starověkých městech běžné.
00:09:19 Představte ty davy, hluk, zápach v různých částech města,
00:09:25 kde se lidé věnovali svým činnostem.
00:09:30 Přístup k tekoucí vodě měli jedině z veřejných kašen.
00:09:35 Všude vládla jen vřava a chaos.
00:09:44 Přelidněnost Říma předznamenává potíže.
00:09:48 Aby se zde mohlo ubytovat tak ohromné množství lidí,
00:09:52 ve všech údolích vyrůstají obytné domy, nazývané insuly.
00:09:57 Jsou sedmi až osmipodlažní a představují doslova
00:10:00 nejlepší cestu do záhuby.
00:10:03 Stěny z malty a štěrku drží pohromadě dřevěné trámoví.
00:10:07 I vnitřek budov je dřevěný.
00:10:11 Jednotlivé insuly od sebe dělí pouze jediná tenká zeď.
00:10:15 Jelikož jim chybějí pevné nosníky,
00:10:18 značná zátěž často způsobuje zřícení staveb.
00:10:21 Ve starém Římě nejde o nijak výjimečnou událost.
00:10:25 Katastrofám bylo možné předejít, kdyby stavitelé používali cihly
00:10:29 nebo kameny ze sopečného popela.
00:10:32 Jenže tyto materiály jsou příliš drahé a zabírají větší prostor.
00:10:36 Takže Římané na místo toho stavějí domy z nekvalitního materiálu.
00:10:45 Život v těchto chudinských římských čtvrtích představoval značnou,
00:10:49 často nebezpečnou výzvu.
00:10:52 Čtvrti jako Subura tvoří třaskavou půdu pro pohromy všeho druhu.
00:10:58 Největší hrozbou pro tyto oblasti jsou především požáry.
00:11:10 Mohlo začít hořet prakticky kdykoli.
00:11:13 Vznítila se dřevěná konstrukce domu a požár se rychle rozšířil
00:11:17 po celé čtvrti.
00:11:21 Ve starém Římě jsou požáry na denním pořádku.
00:11:25 Podle historických záznamů jich zde vypuká až 100 denně.
00:11:30 Řím je rozdělený na 14 obvodů.
00:11:33 Na každé dva tyto obvody připadá jedna hasičská stanice.
00:11:37 A v každé z nich slouží až tisíc strážců, nazývaných vigilové.
00:11:42 Jejich úkolem je chránit město.
00:11:46 Hlídkují v ulicích a fungují jako policie i hasičský sbor.
00:11:56 Byla to velice nebezpečná práce.
00:12:03 Nejenže měli nedostatečné vybavení k hašení,
00:12:07 ale požáry navíc vždy dosahovaly obřích rozměrů,
00:12:10 protože tehdejší stavby obsahovaly značné množství dřeva.
00:12:14 Jakmile začalo hořet 2. podlaží, požár se prakticky vymkl kontrole.
00:12:19 Následně se oheň rozšířil a obvykle přeskakoval
00:12:21 z jedné střechy na druhou.
00:12:25 Oheň je vnitřním nepřítelem Říma.
00:12:29 V roce 64 je katastrofa na spadnutí.
00:12:33 Jenomže té, k níž dojde, bylo možné předejít.
00:12:44 Téměř každé starověké město
00:12:47 obklopují obranné hradby - kromě Říma.
00:12:50 Jeho pozice středomořské supervelmoci je neotřesitelná.
00:12:54 V rozrůstajícím se městě však vzniká poptávka
00:12:58 po jiných typech opevnění.
00:13:01 Římští císaři začínají stavět zdi na ochranu
00:13:05 svých paláců před ohněm.
00:13:09 Augustovo fórum vyrostlo hned vedle Subury.
00:13:13 Aby zabránil požáru fóra, nechal Augustus vystavět
00:13:17 obří protipožární zeď po celém jeho obvodu.
00:13:24 Téměř 30 metrů vysokou zeď tvoří obrovské bloky z tufu,
00:13:29 sopečné horniny.
00:13:32 Přírodní stavební materiály jsou pro římskou architekturu klíčové.
00:13:37 Tuf není výjimkou.
00:13:40 Lze ho nalézt po celém městě
00:13:43 a tvoří základ všech raných římských staveb.
00:13:47 Je ohnivzdorný, ovšem příliš drahý na to,
00:13:50 aby ho bylo možné využívat v širším měřítku.
00:13:54 Na úpatí pahorku Palatin našla doktorka Clementina Panellaová
00:14:00 důkazy ohnivzdorných vlastností tufu.
00:14:03 Objevila zde stopy po požáru z roku 64.
00:14:13 Tenhle dům patřil někomu zámožnému.
00:14:20 Každou z těchto malých kostek bylo nutné vytesat ručně.
00:14:28 Ani jejich pokládání nebylo snadné.
00:14:34 Tento sopečný kámen je stavebním materiálem
00:14:38 využívaným převážně římskou elitou.
00:14:41 Používá se na ochranu majetku před ohněm.
00:14:44 Jenže ne všechny požáry v Římě jsou náhodné.
00:14:51 Trh s realitami ve starém Římě je značně výdělečný
00:14:54 a někteří vynalézavci nacházejí nový způsob, jak zbohatnout.
00:15:05 Je možné, že lidi si vyhlédli určitý pozemek
00:15:09 a založili v tom místě požár, vykoupili ruiny za nízkou cenu,
00:15:13 pak zde postavili nový dům a vydělali tak tučné sumy.
00:15:21 Existují dohady, že požár z roku 64
00:15:24 byl ve skutečnosti největší finanční spekulací na světě.
00:15:29 Zatímco je město v plamenech, šíří se klepy.
00:15:33 K největší římské katastrofě možná nedošlo náhodou.
00:15:39 Historik Tacitus píše: "Nikdo se neodvážil s plameny bojovat.
00:15:43 Pokusům o hašení zabraňovaly násilné tlupy.
00:15:48 Muži do domů házeli pochodně a křičeli, že jednají na rozkaz.
00:15:54 Možná takové rozkazy opravdu dostali,
00:15:59 anebo jen chtěli nerušeně rabovat.
00:16:04 Stále více prstů ukazuje na císaře coby strůjce požáru."
00:16:14 Ze založení požáru Říma v roce 64 viní lidé
00:16:18 už téměř po 2 000 let Nerona.
00:16:21 Historie nebyla císaři nakloněna
00:16:23 a shledala ho vinným ve všech bodech obžaloby.
00:16:27 Dnešní vědci zvažují, zda by neměl být viny zproštěn.
00:16:32 Víme, že ve starém Římě se požáry zakládaly záměrně,
00:16:35 ovšem to, že by Nero úmyslně město zapálil, je velice nepravděpodobné.
00:16:42 Vědecká obhajoba Nerona staví na třech důkazech:
00:16:45 Císař má alibi, chybí mu motiv a hlavní žalobce je podjatý.
00:16:54 Co se týče požáru z roku 64,
00:16:57 vycházíme převážně ze spisů historika Tacita.
00:17:01 Jenže Tacitus není nestranný svědek.
00:17:04 Když Tacitus líčil příběh požáru z roku 64,
00:17:08 nesmíme zapomínat na jeho předpojatost.
00:17:12 Tacitus patřil k aristokratické vrstvě, jíž se příčila představa,
00:17:16 že se musí dělit o moc s císařem.
00:17:23 Neronovi je nutno též přičíst k dobru,
00:17:27 že v době vypuknutí požáru je mimo Řím.
00:17:29 Když v hlavním městě vyšlehnou plameny, Nero je právě v Antiu.
00:17:34 Vrací se do Říma až ve chvíli,
00:17:37 kdy požár začne ohrožovat jeho majetek.
00:17:41 Ovšem Nero se vrací zbytečně.
00:17:44 Oheň pohlcuje palácový komplex, na němž právě pracuje -
00:17:49 jeho Domus Transitoria.
00:17:54 Domus Transitoria byl během požáru v roce 64 rovněž těžce poškozen
00:17:59 a Nero z toho určitě nebyl nadšený.
00:18:02 Ale využil příležitosti, aby začal stavět
00:18:06 v mnohem širším měřítku, a výsledkem byl Zlatý dům.
00:18:11 Zlatý dům, Domus Aurea, slouží jako hlavní důkaz Neronovy viny.
00:18:16 Záhy se stane největším palácem, jaký kdo v Římě kdy viděl.
00:18:21 Později však způsobí císařův pád.
00:18:27 Historici obviňují Nerona ze založení požáru v roce 64,
00:18:32 protože císař následně na rozsáhlém území zničeného
00:18:36 města postavil Domus Aurea.
00:18:43 Neronův Zlatý dům je natolik ambiciózní počin,
00:18:48 až se začínají vynořovat dohady, že si císař možná přál víc
00:18:52 než jen postavit palác pro svou vlastní potěchu.
00:18:55 Elita města se domnívá, že Nero hodlá vystavět nový Řím,
00:18:59 město, jež ponese jeho přízvisko - Neropolis.
00:19:02 Hned po požáru se začínají šířit klepy.
00:19:05 Možná císař zapálil Řím proto, aby ho mohl znovu postavit.
00:19:10 Když Nero zaregistroval, že se proti němu obrací veřejné mínění,
00:19:15 když se objevovaly zvěsti typu "ten požár založil sám Nero",
00:19:18 císař pochopil, že musí najít obětního beránka.
00:19:24 A nalézá ho v nové náboženské sektě, nazývající se křesťané.
00:19:33 Součástí římské spravedlnosti musí být i veřejná podívaná.
00:19:37 Nero jako obvykle přichystá velkolepou show.
00:19:41 Křesťany potrestá tím,
00:19:44 že je v noci nechá ukřižovat a upálit jako lidské pochodně
00:19:48 na svém cirku poblíž Vatikánského pahorku.
00:19:51 Jeho nejznámější obětí je muž, dnes známý jako svatý Petr.
00:19:57 Podle legendy je Petr ukřižován hlavou dolů
00:20:01 uprostřed Neronova cirku.
00:20:06 Poté je apoštolovo tělo sejmuto a pohřbeno na Vatikánském pahorku.
00:20:11 Z jeho hrobky se stává svatyně.
00:20:15 Na tomto místě později vyroste Bazilika svatého Petra.
00:20:24 Věřící následně ocejchují Nerona jako nepřítele Boha.
00:20:29 Zaslouží si však císař tento nelichotivý titul?
00:20:34 Existuje alternativní teorie, podle níž možná založili požár
00:20:38 v roce 64 opravdu křesťané, aby vyvolali konec světa.
00:20:42 Ranými křesťanskými komunitami se šíří několik proroctví.
00:20:46 Jedno z nich je obzvláště hrozivé.
00:20:50 Předpovídá zkázu velkého města,
00:20:54 až na noční obloze vyjde hvězda Sirius.
00:20:58 V roce 64 se Sirius objevuje v tentýž den,
00:21:03 kdy vypukl požár Říma.
00:21:08 Je možné, že dávní Kristovi stoupenci město zapálili jen proto,
00:21:12 aby naplnili proroctví.
00:21:15 Pokud Řím zapálili křesťané,
00:21:18 Nero je potrestal přesně v intencích římského práva.
00:21:23 Jsou-li vinni, Nero nenachází obětního beránka, nýbrž pachatele.
00:21:29 Ovšem na seznamu podezřelých není jen císař či křesťané.
00:21:32 Existuje ještě třetí možnost.
00:21:40 S ohledem na tehdejší stavební technologii, konstrukční kvalitu,
00:21:44 množství použitého dřeva na výstavbu obydlí a obytných domů
00:21:48 v Římě, způsobilo velký požár v roce 64 město samotné.
00:22:00 Při stovce požárů denně ve městě postaveném ze dřeva
00:22:04 je jen otázkou času, kdy se celé ocitne v plamenech.
00:22:08 Po požáru udělá Nero vše, co je v jeho silách,
00:22:12 aby se podobná pohroma v Římě už nikdy neopakovala.
00:22:17 Postaví město znovu a zabezpečí ho lépe než kdykoli předtím.
00:22:24 Jenže jeho úsilí bude nakonec zapomenuto.
00:22:32 Starověké zdroje líčí Nerona jako šílence až do morku kostí.
00:22:36 Navzdory tomu, co dnes víme, záznamy si protiřečí.
00:22:42 Neronova vláda je poskvrněna sérií krvavých vražd a sebevražd.
00:22:48 Historici v minulosti tyto skutky připisovali císaři.
00:22:52 Současní vědci se domnívají, že Nero možná jednal v sebeobraně.
00:23:01 Císař je součástí vládnoucí dynastie
00:23:05 s dlouhou historií dvojí hry.
00:23:09 Každá generace soupeří o moc.
00:23:12 Spiknutí, podvody a vraždy patří k rodinným záležitostem.
00:23:16 Nikdo není v bezpečí,
00:23:19 císařem počínaje a posledním vyvrhelem konče.
00:23:24 Spousta vražd v rodině za Neronovy vlády, o nichž se dočítáme,
00:23:28 byla ve skutečnosti nejspíš motivována politicky.
00:23:33 Nerovi příbuzní se mohli proti císaři spiknout.
00:23:37 Pletichy nejspíše kují císařovi nejbližší,
00:23:41 včetně jeho vlastní matky.
00:23:45 Agrippina není spokojena se svou rolí v ústraní.
00:23:50 Někteří tvrdí, že se chystá svého syna svrhnout.
00:23:55 Aby se zachránil, Nero se údajně uchyluje k něčemu nemyslitelnému.
00:23:59 Nařizuje popravu vlastní matky.
00:24:07 Podle legendy Agrippina žádá, aby jí probodli lůno, tedy místo,
00:24:12 odkud vzešel Nero.
00:24:16 Římští senátoři vyjadřují vděk císaři za to,
00:24:20 že matčině komplotu unikl.
00:24:24 Ale nebudou mu vděční dlouho.
00:24:27 Když je Agrippina mimo hru,
00:24:30 Nero popouští uzdu své výstřednosti.
00:24:33 Jako herec, hudebník a performer nakonec vyráží předvádět
00:24:37 své umění veřejně.
00:24:39 Představte si císaře, nejmocnějšího vládce
00:24:42 tehdy známého světa, jak recituje básně či hraje na lyru,
00:24:46 ale navíc sehrává tragické úlohy,
00:24:49 přičemž v mnoha případech se jedná o role ženské.
00:24:53 Rozhodně je musel mít nazkoušené. Nebyl žádný ochotník.
00:24:58 Nero, římský císař,
00:25:00 hraje na jevišti a účastní se divadelních soutěží.
00:25:04 Římská honorace je znechucená. Ovšem lid ho zbožňuje.
00:25:11 Lidé oceňovali na Neronovi to, že je dokázal nejen nasytit,
00:25:15 ale k tomu jim ještě sám poskytoval zábavu.
00:25:22 Nero si získává obyčejné lidi penězi a hrami.
00:25:27 Touží po jejich spojenectví, nikoli po přízni senátu.
00:25:33 Ovšem římští císaři nejsou absolutními vládci.
00:25:37 Římská aristokracie se s druhým místem nesmíří.
00:25:41 Mezi římskou aristokracií,
00:25:45 jež ovládala Řím v období republiky,
00:25:48 a císařem panoval neustálý, skrytý konflikt.
00:25:58 Nero přehodnotil roli římského císaře a vládce celého Středozemí.
00:26:04 Šlo mu o posílení moci vladaře a úlohy majestátu.
00:26:09 Císař hraje nebezpečnou hru.
00:26:14 Odcizení se římské aristokracii ho nakonec připraví o vše,
00:26:19 včetně vlastní pověsti.
00:26:22 Právě římská elita Nerona ocejchuje jako ničemu,
00:26:25 žháře a oportunistu.
00:26:28 Zaslouží si však císař tato přízviska?
00:26:37 Právě v nejtemnější hodině města Nero využívá příležitosti.
00:26:43 Požár z roku 64 má na římské obyvatelstvo drtivý dopad.
00:26:46 Desetitisíce lidí se ocitají v bědném stavu.
00:26:50 Lidi neměli co jíst, co pít, přišli prakticky o všechen majetek.
00:26:55 A potřebovali střechu nad hlavou.
00:26:58 Aby jim Nero strádání ulehčil,
00:27:02 zorganizoval masivní materiální pomoc.
00:27:05 Císař nechává dovést do Říma obilí a radikálně sníží jeho cenu.
00:27:13 Své zahrady přebuduje na útulky
00:27:16 pro bezdomovce a financuje odklízení trosek.
00:27:25 Když se rozplyne dým, začínají práce na obnově města.
00:27:29 Řím díky Neronovi povstane z popela,
00:27:33 nicméně není překvapením, že jeho stavební plány
00:27:37 vyvolávají kontroverze.
00:27:43 Neronův vliv na Řím je dodnes námětem sporů.
00:27:50 Někteří se domnívají, že císař hodlal město transformovat.
00:27:54 Jiní tvrdí, že si Nero chtěl Řím přisvojit.
00:28:01 Nero se příliš nezajímal o urbanistický plán Říma.
00:28:06 Toužil stvořit něco pouze pro sebe. Přál si nový palác.
00:28:10 Chtěl se zmocnit poloviny města. A taky to udělal.
00:28:16 Doposud tvořil hlavní archeologický
00:28:20 důkaz Neronovy přestavby Říma Domus Aurea.
00:28:23 Odborníci došli k závěru,
00:28:26 že šlo o zhmotnění Neronova pocitu vlastní nadřazenosti.
00:28:30 Ovšem doktor Antonio Insalaco nalezl důkazy,
00:28:34 svědčící o příznivém vlivu Nerona na celé město.
00:28:41 Jeho objev leží necelých 10 metrů pod úrovní dnešního Říma,
00:28:45 v antickém komplexu s názvem Vicus Caprarius.
00:28:49 Doktor Insalaco zde našel označenou cihlu.
00:28:53 Tato značka dokládá, že cihla pochází z Neronových dob.
00:28:58 Stavět z cihel se začalo sice už v dobách před Neronem,
00:29:02 jenomže až za jeho éry se cihly začaly vyrábět ve velkém.
00:29:08 Nález svědčí v Neronův prospěch.
00:29:11 Císař si podle všeho přál,
00:29:14 aby se Řím stal bezpečnějším městem.
00:29:17 Neronova snaha zamezit budoucím katastrofám ho vedla k využívání
00:29:21 pokročilých technologií.
00:29:24 V reakci na následky požáru se Nero zaměřil na lité zdivo,
00:29:28 podobné dnešnímu betonu.
00:29:31 Tímto krokem vytvořil nové průmyslové odvětví.
00:29:36 Za Nerona dosáhla produkce cihel úrovně,
00:29:39 již lze označit za průmyslovou.
00:29:45 Produkci římských cihelen lze přirovnat k dnešní pásové výrobě.
00:29:51 Jediný dělník zhotoví v průměru 60 tisíc cihel ročně.
00:30:00 K výrobě cihel je nutné použít kvalitní jíl.
00:30:05 A Tibera je jílu plná.
00:30:11 Pokud tajemství výroby kvalitních cihel spočívá v jílu,
00:30:15 tajemství římského betonu tkví v puteolském písku.
00:30:19 Profesor Gianni Ponti pátrá v moderní římské čtvrti
00:30:23 po starověkém lomu s cílem najít klíč k výrobě římského betonu.
00:30:29 Puteol. Toto je tajemství římských betonových staveb.
00:30:34 Jde o velice drolivý materiál.
00:30:37 V podstatě je to písek, sopečný popel.
00:30:40 Má velice jedinečné vlastnosti.
00:30:43 Když se promíchá s vápnem a vodou,
00:30:46 dokáže ztuhnout i ve velice vlhkém prostředí.
00:30:50 Dokonce ztuhne i pod vodou.
00:30:52 Díky tomu je beton hodně tvrdý a nesmírně odolný,
00:30:56 tudíž je ideální pro stavbu zdí.
00:31:03 Neronovy nové směrnice mění tvář Říma.
00:31:07 Dřevěné trámové konstrukce nahrazuje litý beton.
00:31:13 Nero zakázal stavět budovy tak,
00:31:17 aby budovy od sebe oddělovala jediná zeď.
00:31:20 Tady vidíme vytýčenou hranici mezi dvěma domy.
00:31:24 V severní části stála insula, na jihu zase veřejná budova.
00:31:33 Nero rovněž omezuje výšku budov. Ulice se rozšiřují.
00:31:37 Budovy lemují sloupořadí,
00:31:40 aby hasiči mohli vyšplhat do vyšších pater.
00:31:47 Tacitus píše: "Šlo o vítané změny z důvodu jejich praktičnosti,
00:31:52 a navíc město zkrášlily.
00:31:58 Tacitus musel uznat, že právě Nero byl tím,
00:32:02 kdo po požáru transformoval Řím do vskutku působivého,
00:32:05 světového hlavního města.
00:32:09 Tuto skutečnost podtrhuje právě fakt,
00:32:12 že to tvrdí a přiznává samotný Tacitus.
00:32:16 Nero transformuje Řím,
00:32:19 ovšem současně si z něho císař ukrajuje velký krajíc pro sebe.
00:32:25 Po požáru Nero zabírá třetinu města pro svou vlastní potřebu.
00:32:29 Obsazuje římské centrum a nechává zde vystavět největší
00:32:35 palácový komplex, jaký kdy v nějaké evropské metropoli vyrostl.
00:32:48 Požár z roku 64 spálil na troud i údolí,
00:32:53 v němž později bude stát Koloseum.
00:32:58 Jde o nejlukrativnější pozemek v centru Říma.
00:33:01 Nero si ho přisvojuje.
00:33:09 Císař v této oblasti nechává vystavět svůj Domus Aurea.
00:33:12 Jde o rozsáhlou oázu parků a pavilonů
00:33:16 soustředěných kolem uměle vytvořeného jezera.
00:33:22 V současnosti toto místo představuje důležitou
00:33:25 architektonickou lokalitu.
00:33:29 Většina vědců byla přesvědčena, že ve starověku se původně
00:33:33 v srdci údolí nacházelo přírodní jezero a že Nero ho jednoduše
00:33:37 obestavěl promenádami.
00:33:39 Jenže doktorka Rosella Reaová našla jiné důkazy.
00:33:48 Pod Koloseem leží zbytky domů z období pozdní republiky
00:33:52 a raného imperiálního období.
00:33:55 Jsou zde patrné stopy velkého požáru.
00:33:58 Byly strženy, aby zde Nero mohl vybudovat svůj Domus Aurea.
00:34:05 Rosellin objev změnil mapu antického Říma
00:34:10 a poskytl další důkazy o ohnivé zkáze.
00:34:14 Současně z toho vyplývá, že Nero zkonfiskoval
00:34:17 soukromý pozemek a vytvořil na něm umělé jezero.
00:34:24 Co nezničí oheň, nechá strhnout Nero.
00:34:28 Císař při likvidaci zbytků římských domů
00:34:32 neváhá použít vojenskou techniku.
00:34:36 Císař si tím zjevně spousty lidí znepřátelil.
00:34:48 Tyto kroky Neronovi příliš na oblibě nepřinášejí.
00:34:52 Ale u římského císaře to není nic neobvyklého.
00:34:57 Řím si přivlastnili všichni císaři.
00:35:02 Každý z nich měl moc v Římě stavět,
00:35:06 bourat a využívat ho jako osobní majetek.
00:35:12 Nero zachází do extrémů.
00:35:15 Žádný císař si nikdy nezabral tak velkou část města pro sebe.
00:35:21 K výstavbě v tak velkém měřítku bylo zapotřebí tisíců dělníků.
00:35:27 V Římě vyrostla obří staveniště, například v místě Zlatého domu.
00:35:33 Dělníci používali různé mechanické stroje a vybavení,
00:35:37 jež se používaly při stavbě egyptských pyramid.
00:35:44 Tým z Římské univerzity nedávno objevil základy
00:35:49 Neronova mamutího komplexu.
00:35:52 Našli jsme obří cementové základy velkolepé ulice Sacra Via,
00:35:58 vedoucí až ke vchodu do Neronova paláce,
00:36:01 vybudované po požáru v roce 64.
00:36:06 Objev potvrzuje Neronovy impozantní plány na proměnu města.
00:36:11 Nero rozšiřuje nejposvátnější římskou ulici.
00:36:15 Lemuje ji sloupořadími a přetváří ji na velký bulvár,
00:36:20 vedoucí až k branám jeho paláce.
00:36:23 Jde o kontroverzní krok.
00:36:30 Lidé z Fóra, kráčející po nové ulici Sacra Via,
00:36:34 měli před sebou obrovskou bránu nového císařova paláce.
00:36:38 A nad ním se klenula obrovitá, kolosální socha,
00:36:42 vypodobňující Nerona jako boha.
00:36:46 Pozlacený Neronův Kolos o velikosti
00:36:50 12podlažní budovy nelze přehlédnout.
00:36:55 Jde o vrcholný symbol císařovy moci.
00:36:59 Zlatý dům se v určitém směru stal nejmarkantnějším výrazem
00:37:04 nové koncepce chápání císařského majestátu,
00:37:08 na němž Nero nepřetržitě pracoval.
00:37:11 Žádný jiný příslušník elity by si nemohl dovolit
00:37:14 něco podobného postavit,
00:37:18 takže stavby jako Domus Aurea vnímali jako určitou hrozbu.
00:37:23 Zlatý dům je nápadité mistrovské dílo.
00:37:27 Celý projekt řídí Severus a Celler,
00:37:30 označovaní za neodvážnější architekty římského světa.
00:37:36 Historické záznamy kromě jejich jmen nic bližšího neodhalují.
00:37:39 Ovšem jejich dílo hovoří samo za sebe.
00:37:43 Domus Aurea opájí všechny smysly.
00:37:47 Starověcí historikové vyprávějí o zdech vykládaných drahokamy,
00:37:51 ozdobených zlatými listy.
00:37:54 Stropní panely ze slonoviny jsou posuvné,
00:37:58 aby se na hosty pod nimi mohl rozprašovat parfém
00:38:01 a snášet okvětní lístky.
00:38:05 V tichých komnatách zaznívala hudba fontán.
00:38:08 Celý dům byl provoněný květinami, k tomu všude zurčela voda
00:38:12 a jednalo se tedy o velice netradiční ztvárnění,
00:38:16 neboť architektura bývá většinou němá.
00:38:26 Domus Aurea je Neronovým
00:38:29 nejvybranějším dochovaným uměleckým dílem.
00:38:32 Jde rovněž o ukázku geniální technologie.
00:38:36 V celé historii západní architektury všichni vycházeli
00:38:40 z jediné předlohy, a to z Osmihranné síně Zlatého domu.
00:38:44 Z tohoto hlediska měl tedy zásadní význam na veškeré
00:38:47 další architektonické počiny.
00:38:53 Díky této jediné místnosti se Nero zcela vymaní
00:38:57 ze stávajících konvencí.
00:39:00 Jeho výtvor znázorňuje totální exploze světla a forem,
00:39:04 jakou doposud nikdo nespatřil.
00:39:07 Stavba je navržena tak, aby kupole spočívala na otevřené rotundě.
00:39:11 Jde o riskantní počin, ovšem nesmírně pompézní.
00:39:15 Při vstupu do rotundy
00:39:17 s prázdnými stěnami museli být všichni dost překvapeni.
00:39:21 Architekti Severus a Celler zkonstruovali systém oblouků
00:39:27 a opěrných pilířů, navržených tak, aby vše drželo pohromadě.
00:39:32 Zátěž kupole rovnoměrně podpírají pilíře pomocí systému
00:39:36 klenbových cihlových oblouků.
00:39:41 Nosnost pilířů zvyšují zdi přilehlých místností.
00:39:49 Samotná kupole je vyrobena z betonu smíchaného s puteolem
00:39:53 a rozdrcenými tufovými kousky.
00:39:57 Díky těmto sopečným horninám je beton lehký,
00:40:00 ale nesmírně trvanlivý.
00:40:03 Severus a Celler vztyčí kupoli o rozpětí téměř 14 metrů
00:40:06 a tloušťkou pouhých 23 cm.
00:40:09 Tato obrovská místnost má osmihranný půdorys
00:40:12 a nahoře je zakončena obloukem.
00:40:15 Jde o geometrickou transformaci, o jakou se nikdo předtím nepokusil.
00:40:19 Dodnes se jedná o revoluční architekturu.
00:40:23 Žádná jinou místnost tohoto typu v Římě nenajdete.
00:40:29 Nero je prvním stavitelem,
00:40:33 zaměřeným na novátorské pojetí vnitřního prostoru.
00:40:36 Nezapře svou duši umělce a zvláštní důraz klade na světlo.
00:40:42 Světlo pronikalo stropním oválným oknem,
00:40:45 ale rovněž se odráželo od vnější části,
00:40:49 osvětlovalo přilehlé místností
00:40:54 a z nich putovalo dál otevřenými zdmi rotundy.
00:41:02 Neronova hra světel je navržena tak,
00:41:06 aby osvětlovala prostor,
00:41:10 jenž lze označit jako první muzeum soch na světě.
00:41:13 Dodnes se spekuluje o tom,
00:41:16 zda byl Domus Aurea přístupný veřejnosti.
00:41:19 Vědci předpokládali, že Zlatý dům využíval císař pro vlastní účely.
00:41:22 Dnes se tyto teorie zpochybňují.
00:41:26 Ve skutečnosti šlo o veřejný prostor.
00:41:29 Jeho součástí byly různé průchody, aby si návštěvníci mohli toto
00:41:34 skvostné Neronovo "jevištní pozadí" náležitě vychutnat.
00:41:40 Po dokončení Zlatého domu
00:41:43 začínají antičtí historikové císaře obviňovat ze všemožných zločinů.
00:41:47 Podle nich se měl dopustit vůbec nejohavnějšího činu tím,
00:41:52 že zavraždil svou těhotnou ženu.
00:41:55 Údajně ji v náhlém návalu vzteku ukopal k smrti.
00:42:16 Všichni historici, kteří o Neronově vládě psali,
00:42:19 zaujímali k jeho osobě a památce nepřátelský postoj.
00:42:23 Historky o tom, jak Nero vraždí své příbuzné,
00:42:27 je nutné brát se značnou rezervou.
00:42:32 Jisté je však to,
00:42:34 že Domus Aurea znamená pro římskou aristokracii poslední kapku.
00:42:38 Nepotrvá dlouho a Nero se shledá se svou ženou na onom světě.
00:42:46 Rok 68. Římské impérium je na pokraji finančního krachu.
00:42:51 V Judeji zuří válka a legie na západě se bouří.
00:42:59 Císaře v Římě to nijak nevzrušuje.
00:43:03 Nero je zaneprázdněn hlasovým cvičením. Jde o fatální chybu.
00:43:11 Senátu dochází trpělivost.
00:43:13 Označuje Nerona za veřejného nepřítele.
00:43:16 Aby neskončil v rukách popravčího,
00:43:20 císař si v pouhých 31 letech bere sám život.
00:43:28 Podle legendy Nero pojímá i svůj konec dramaticky.
00:43:33 S posledním dechem údajně pronáší slova:
00:43:37 "O jak skvělého umělce svět právě přichází!"
00:43:42 Lidé budou vzdávat možná nejkontroverznějšímu římskému
00:43:46 císaři hold i v následujících staletích.
00:43:49 Navzdory své popularitě se Nero stává obětí
00:43:52 masivní pomlouvačné kampaně.
00:43:55 Vzpomínky na Nerona byly postupně vymazávány z paměti,
00:43:59 aby mezi lidmi upadl v zapomnění.
00:44:03 V důsledku toho se jakákoli budoucí zmínka o něm
00:44:07 nesla v negativním duchu.
00:44:11 Noví vládci města dělají vše pro to,
00:44:14 aby Neronovy stopy vymazali z mapy.
00:44:17 Jenže jeho vliv na Řím nakonec přece jen převáží.
00:44:21 Po Neronově smrti získává moc Vespasián -
00:44:25 první císař flaviovské dynastie.
00:44:29 Stejně jako předchozí císaři Vespasián zahajuje
00:44:33 svůj vlastní stavební projekt.
00:44:36 Než se ho podaří dokončit,
00:44:39 vystřídají se u moci tři další císaři, všichni Flaviovci.
00:44:43 Nechají postavit největší amfiteátr tehdy známého světa.
00:44:49 Jako nejvhodnější místo zvolí Neronovo jezero.
00:44:53 Jde o odvážné gesto.
00:44:56 Flaviovci navracejí Řím zpět Římanům.
00:45:00 Koloseum vzniklo proto, aby Římané dostali nazpět
00:45:05 část města, kterou si Nero zabral pro sebe.
00:45:09 Koloseum rovněž vzniká proto, aby se v metropoli obnovil řád.
00:45:15 Místa v aréně odpovídají společenskému postavení.
00:45:19 Elita je nejblíže dění. Otroci a prostý lid sedí až nahoře.
00:45:25 Nero postavil římský společenský řád na hlavu.
00:45:28 Když Flaviovci postavili Koloseum,
00:45:32 snažili se obnovit tradiční společenskou hierarchii.
00:45:36 Divákům stačí se rozhlédnout po aréně, aby pochopili,
00:45:40 do jaké vrstvy římské společnosti náležejí.
00:45:45 Ironií osudu Koloseum už nenese jméno svých stavitelů.
00:45:49 Tehdy se nazývalo Flaviovský amfiteátr.
00:45:53 Současný název je odvozen z Neronova výtvoru.
00:45:59 Ve 2. století se Neronův Kolos stěhuje.
00:46:03 Nově stojí na piedestalu před Flaviovským amfiteátrem.
00:46:08 Ve středověku však Flaviovci upadají v zapomnění.
00:46:14 Amfiteátru se v té době začne říkat Koloseum -
00:46:18 podle kolosální sochy, jež se tyčí před ním.
00:46:23 Po návštěvě Kolosea a Zlatého domu člověk získá pocit, že Nero vyhrál,
00:46:27 a to hned dvakrát.
00:46:30 Tento úchvatný dům zůstal prakticky nedotčený,
00:46:34 a navíc Koloseum, nejznámější pamětihodnost světa,
00:46:40 ve skutečnosti nese Neronovo jméno.
00:46:47 Nero vyhrál nad flaviovskými císaři dva nula.
00:46:53 Neronovým odkazem je jeho vliv na římské umění a architekturu.
00:46:59 V roce 104 císař Traján nechává Neronovu Osmihrannou síň zasypat.
00:47:06 Trajánův architekt, Apolodorus z Damašku, je poslední,
00:47:10 kdo zkoumá Neronova tajemství.
00:47:13 Právě díky nim pravděpodobně připravuje návrh
00:47:16 jedné z nejvýznamnějších staveb všech dob - kupoli Pantheonu.
00:47:26 Kruhový obvod Pantheonu netvoří pevné zdi.
00:47:30 Namísto toho kupole spočívá na osmi nosných pilířích,
00:47:34 stejně jako Osmihranná síň.
00:47:37 Hmotnost kupole se rovnoměrně
00:47:40 rozprostírá na sérii klenutých oblouků.
00:47:43 Jde o design přejatý od Nerona.
00:47:46 Při pohledu na Koloseum či Pantheon je zřejmé,
00:47:50 že Neronův vliv na Řím pokračuje i po jeho smrti.
00:47:54 Také Neronova snaha ochránit město před požáry se osvědčila.
00:47:58 Základem římských staveb se stává litý beton.
00:48:03 Ať už jde o insuly či velké monumenty,
00:48:07 tato novátorská stavitelská technologie přečká
00:48:12 i samotný pád impéria.
00:48:16 V dobách renesance se na Neronův přínos dávno zapomnělo.
00:48:20 Pak však dochází k paradoxnímu osudovému zvratu.
00:48:27 Papež nechává přestavět starou baziliku,
00:48:30 zasvěcenou svatému Petrovi.
00:48:33 Aby umělečtí řemeslníci mohli ozdobit jeho stěny,
00:48:36 prohledávají ruiny Neronova Zlatého domu.
00:48:40 Najdou zde úchvatná antická díla,
00:48:45 podle nichž zhotovují repliky a zdobí jimi zdi Vatikánu.
00:48:50 Říká se, že oheň znamená jedinečnou příležitost
00:48:54 pro stavitele.
00:48:58 Požár v roce 64 navždy změnil tvář Říma.
00:49:01 A jeho architektem byl muž,
00:49:05 jemuž možná nikdy zcela neporozumíme.
00:49:11 Nejspíš se nikdy nedozvíme, jaký Nero doopravdy byl.
00:49:16 Ale podle mě zanechal ve městě nesmazatelný otisk.
00:49:20 Přetrval do současnosti a je stále patrný.
00:49:26 Neronův nejvýznamnější odkaz,
00:49:30 proměnu slavného a mocného města Řím,
00:49:35 lze na vlastní oči spatřit dodnes.
00:49:55 Skryté titulky Tomáš Pechoušek
00:49:56 Česká televize 2018
Nero byl dlouho považován za blázna na císařském trůnu, za chladnokrevného žháře, který uvrhl Řím do plamenů. Pravdu, kdo opravdu způsobil ničivý požár, se asi nikdy nedozvíme, ale jisté je, že Nero využil zničení velké části města k jeho rekonstrukci. Ze založení požáru byli obviněni a krvavě potrestáni křesťané. Nastalo zlaté období starověké architektury. Skutečně revoluční je Neronův projekt „Domus Aurea“, největší palác, který byl v Římě postaven.