Sam a Akshita ve vzduchu i na zemi, ale vždy připraveni ke startu! Britský cyklus
00:00:08 -Pořádně si naše nováčky prověříme. Zažijí věci dobré...
00:00:12 -To je skvělý!
-... i zlé.
00:00:15 A některé vyloženě úžasné. Zažijí kouzlo i vzrušení.
00:00:22 Trochu se ušpiní. Dostanou se pod tlak.
00:00:26 -Ale ne.
-A taky se pobaví.
00:00:30 A při tom všem si ještě vyzkouší svou vysněnou profesi!
00:00:33 Dnešní nováčci se chtějí stát piloty.
00:00:36 Poletí jako orli, nebo si jen staví vzdušné zámky?
00:00:40 To všechno už za chvíli zjistíme.
00:00:47 Česká televize uvádí britský cyklus
00:01:02 ČÍM BUDU, AŽ POVYROSTU?
00:01:04 -Sníte o tom, že budete v letadle hlásit:
00:01:07 "Letíme ve výšce deset a půl kilometru?"
00:01:09 Naši dnešní nováčci si nepřejí nic jiného.
00:01:12 Kromě pilotování letadla samozřejmě.
00:01:15 -Mluví k vám kapitán, připoutejte se, prosím,
00:01:18 prolétáme menšími turbulencemi.
00:01:24 -Promiňte.
00:01:27 -První na startu je devítiletý Sam ze Severního Irska.
00:01:31 -Rád bych byl pilotem, protože tak můžete cestovat
00:01:34 na různá místa a ještě vám za to platí.
00:01:37 Nevadily by mi ani dlouhé lety, protože jsem rád dlouho vzhůru.
00:01:41 -Teď je na řadě Akshita.
00:01:43 Je jí deset a je z Milton Keynes.
00:01:46 -Létání je vzrušující. Být nahoře ve vzduchu je úžasné.
00:01:50 Dívky letadla moc často nepilotují. Bylo by hezké,
00:01:53 kdyby jich v tomhle oboru pracovalo víc.
00:01:56 Proto bych se chtěla stát pilotkou.
00:02:00 -Naše adepty letectví jsme dopravili do národního parku
00:02:03 Peak District. Tady začne jejich dobrodružství.
00:02:06 -Bez legrace, to je nádherný výhled!
00:02:10 Same, Akshito, jak se máte? OBA:Dobře.
00:02:12 -Same, proč chceš být pilotem?
-Protože bych měl rád
00:02:16 na starosti letadlo a miluju létání.
00:02:18 -To zní dobře. Akshito, co ty?
00:02:21 -Chtěla bych inspirovat ostatní děvčata.
00:02:24 -Máš pravdu, moc pilotek není. Bylo by skvělé,
00:02:27 kdybys byla jejich vzorem a inspirovala
00:02:30 celou jednu generaci dívek. Poslechněme si názor rodičů.
00:02:34 -Sam je někdy docela zapomnětlivý. To by mohl být problém.
00:02:38 Mohl by třeba zapomenout, na kterém letišti má přistát.
00:02:42 Nebo by úplně zapomněl přistát.
00:02:45 -Chce být vždycky se vším rychle hotový.
00:02:47 Bylo by dobré, kdyby dokázal trochu zpomalit.
00:02:50 -Asi největší problém by mohla mít s tím,
00:02:53 že se rychle unaví. Na tom by měla zapracovat.
00:02:57 Létají se i dlouhé lety, a pak by mohla být moc unavená.
00:03:03 -Akshito, zdá se, že potřebuješ hodně spát.
00:03:05 Co na to řekneš?
-Mohla bych na tom zapracovat.
00:03:09 -Zvlášť kdybys letěla do Austrálie. Nemůžeš přece usnout nad oceánem.
00:03:13 Same, jsi prý hodně zapomnětlivý.
-Rodiče říkají nesmysly.
00:03:16 -Tak se o rodičích nemluví. Vydal by ses na Heathrow
00:03:19 a skončil bys na letišti Charles de Gaulle v Paříži!
00:03:22 -To ne!
-To doufám!
00:03:25 Pojďme na váš první úkol. Jdeme!
00:03:31 -Máme pro naše nováčky jedno nebeské překvapení.
00:03:37 -Otevřete vrata!
00:03:46 Víte, co to je?
-Ne.
00:03:48 ZASMÁNÍ
-Žádný nápad?
00:03:51 -Je to kluzák?
-Je to kluzák!
00:03:53 Tohle je pro mladé lidi první možnost,
00:03:56 jak pilotovat nějaké letadlo.
00:03:58 -Páni!
-Páni, viď!
00:04:01 Půjdeme se podívat? OBA:Jo.
00:04:05 -Bezmotorové létání je označováno za nejčistější formu létání.
00:04:10 Kluzáky nemají motor a k letu využívají vzdušné proudy
00:04:13 stejně jako ptáci.
00:04:16 Seznamte se s naším prvním učitelem.
00:04:19 Andrew Neofytou začal svou leteckou kariéru
00:04:22 u letectva Královského námořnictva.
00:04:25 Získal leteckou licenci, a ve 22 letech už byl
00:04:28 vojenským pilotem Královského námořnictva.
00:04:32 -Andrew, řekl byste našim nováčkům
00:04:34 tři nejlepší rady, jak se stát pilotem?
00:04:37 -Jako pilot musíte mít výborné technické znalosti.
00:04:40 Takže byste ve škole měli pilně pracovat,
00:04:43 abyste složili všechny zkoušky.
00:04:45 Když už se stanete pilotem, snažte si svoje znalosti udržet.
00:04:49 Druhá rada zní: Nenechte si od nikoho namluvit,
00:04:51 že to nedokážete. A i když vám to někdy
00:04:54 bude připadat těžké, vytrvejte.
00:04:56 A třetí rada: Mějte i jiné zájmy,
00:04:59 pak pro vás bude vaše práce zajímavější.
00:05:02 -Andrewovy rady zní. Pilně se učte ve škole,
00:05:06 složte všechny zkoušky a své znalosti si udržujte.
00:05:10 Dokážete to.
00:05:12 Vytrvejte, i když se vám to bude zdát těžké.
00:05:15 A konečně, mějte i jiné zájmy. Život je pak zajímavější.
00:05:20 -Mají kluzáky motor?
-Principem kluzáků
00:05:23 je létání bez motoru. Musíme využít
00:05:25 všech atmosférických okolností, abychom se udrželi ve vzduchu.
00:05:29 Je to docela těžké, vlastně létáme jako ptáci.
00:05:32 -Proč je bezmotorové létání na začátek ideální?
00:05:35 -Protože v Británii můžete letět sami
00:05:38 už ve čtrnácti letech. Naučíte se ovládat letadlo,
00:05:42 získáte zkušenosti s počasím a nacvičíte si situace,
00:05:45 se kterými se jako piloti budete setkávat.
00:05:48 A když se vás kamarádi zeptají, co jste dělali o víkendu,
00:05:52 a přitom ještě ani nemůžete řídit auto,
00:05:54 je to docela dobrý, ne?
-Jo.
00:05:57 -Andrew, jaký máte pro děti úkol?
-Váš dnešní úkol bude
00:06:01 proletět se s kluzákem a zkusit převzít kontrolu.
00:06:04 Prostě zkusíte řídit letadlo. Co vy na to?
00:06:08 -Teda!-Spokojeni? OBA:Jo!
00:06:17 -Moje tři rady pro budoucí piloty.
00:06:19 Za prvé, když začnete létat, létejte pravidelně
00:06:22 a pomalu své schopnosti zdokonalujte.
00:06:25 Za druhé, využijte všechny možnosti.
00:06:28 Vstupte do letecké školy, abyste se o létání něco naučili.
00:06:31 A konečně, nebojte se ptát, určitě dostanete odpovědi.
00:06:35 Hodně štěstí.
00:06:39 -Andrew teď dá dětem základní školení.
00:06:42 -Otevřete kabinu, nasedněte a natáhněte nohy.
00:06:46 -Dosáhnete na řídicí páku?
-Jo.
00:06:48 -Bezva.
00:06:50 -Pohyb páky zprava doleva ovládá křidélka.
00:06:54 -Pomáhají ovládat kluzák, díky nim se nakloní
00:06:57 buď doleva, nebo doprava.
00:06:59 -Pohybem dopředu a dozadu ovládáme výškové kormidlo.
00:07:02 -Pohybem páky dozadu se výškovka zvedne,
00:07:05 pohybem dopředu klesne.
-Zatažením za modrou páčku
00:07:08 ovládáte aerodynamické brzdy na křídle.
00:07:11 -Vystrčili jste někdy ruku z okýnka v autě
00:07:13 a cítili jste odpor vzduchu?
-Jo.-Tak přesně tak to funguje.
00:07:17 -Řídicí páky jsou vzájemně propojené.
00:07:20 -Všimli jste si, že když pohnete jednou,
00:07:22 hýbe se i ta druhá?
00:07:24 Když letíte s instruktorem, ukáže vám tak,
00:07:27 jak letadlo ovládat. A vy to cítíte.
00:07:30 Jak poznáme, kdo letadlo řídí, když jsou uvnitř dva piloti?
00:07:33 To je dobré vědět,
00:07:35 jinak by ho taky nemusel řídit nikdo.
00:07:37 Když vám instruktor předá řízení, řekne vám to.
00:07:40 Bude to teď říkat Samovi. Same, přebíráš řízení.
00:07:43 Co mu odpovíš?
00:07:46 -Přebírám řízení.
-Výborně.
00:07:48 Teď budeme dělat, že Akshita je instruktor
00:07:50 a chce si vzít kontrolu nad letadlem zpět.
00:07:53 Tak řekne...
00:07:55 -Přebírám řízení.
-A co na to Sam?
00:07:58 -Přebírám řízení.
-Ne.
00:08:00 -Máš řízení.-Přesně.
-Máte ještě nějaké dotazy?
00:08:04 -Ani ne.
-Ne? A co ty, Same?
00:08:07 -Ne, ani ne!
-Sam už se nemůže dočkat.
00:08:10 -Tváří se trochu znuděně.
-Myslíte, že se tam vejde?
00:08:14 -Eh... to je hrozný! Nemůžu se tam dostat,
00:08:18 nebudu moct letět. Ani se nedostanu dovnitř!
00:08:21 -Necháme ho svému osudu? Měj se, Alexi!
00:08:24 -Ahoj, Alexi!-Ne ne ne! Počkat, to nejde! To nemůžete.
00:08:27 Andrew! Haló!
00:08:29 -Než se nováčci vydají do vzduchu, ještě malé opakování.
00:08:33 -Když pohnu řídicí pákou dozadu, co se vzadu hýbe?
00:08:38 -Výškovka.
-Přesně.
00:08:40 -Andrew vysvětluje základní a nejdůležitější teorii létání.
00:08:44 Doufám, že dávají pozor. Ve vzduchu se jim to bude hodit.
00:08:53 Poslouchejte a učte se.
00:08:55 Na letadlo působí během letu čtyři síly.
00:08:58 Vztlaková, tíhová, tahová a odporová.
00:09:01 Vztlaková vzniká tehdy, když je tlak
00:09:04 na horním povrchu křídla menší, než tlak na jeho spodním povrchu.
00:09:07 Tvar křídla je zkonstruovaný tak, aby proudící vzduch
00:09:10 musel kolem horního povrchu křídla urazit rychleji delší vzdálenost.
00:09:14 Proto je na horním povrchu křídla tlak menší.
00:09:17 Vyšší tlak je na spodním povrchu křídla
00:09:20 a díky tomu se letadlo vznese.
00:09:22 Tíhová síla stahuje letadlo dolů, stejně jako třeba padající kámen.
00:09:26 Tahovou sílu vytváří motor letadla,
00:09:28 podobně jako u aut, a žene letadlo dopředu.
00:09:31 Kluzáky ale motor nemají,
00:09:33 takže pro pohyb dopředu používají gravitaci - tíhovou sílu.
00:09:37 Když namíří předek letadla dolů, začne rychleji klesat.
00:09:40 Pohyb letadla vpřed vytváří odpor vzduchu,
00:09:43 ten tlačí letadlo směrem dozadu a vlastně ho zpomaluje.
00:09:48 Děti si teorii nejdřív vyzkoušejí na simulátoru,
00:09:51 než se vydají do vzduchu.
00:09:53 -Sledujte mě při řízení.
-Dostane se do vzduchu?
00:09:58 -A je tam! -Páni!
-To je krása! Dobrý, co?
00:10:02 -Viděli jste start.
-Jo.
00:10:05 -Teď je řada na vás.
-Zkušený pilot Mike
00:10:09 doprovází Akshitu při jejím prvním letu kluzákem.
00:10:13 -Jdeme na to, startujeme!
00:10:15 -Protože kluzáky nemají motor, do vzduchu je dostane vlečné lano.
00:10:19 -Dobrý.
00:10:21 -Když se podíváš ven, uvidíš, jak prudce stoupáme.
00:10:24 -Jo! Je to skvělý!
00:10:29 -Co na to říkáš?
-Vypadá... to... úžasně.
00:10:34 -Trochu jako velký papírový drak.
00:10:37 -Když se odpojí vlečné lano, může kluzák volně letět.
00:10:42 -Teď jsme asi tři sta metrů vysoko, ani to netrvalo dlouho.
00:10:47 Všechno v pořádku?
-Ano.
00:10:50 -Dej ruku na řídicí páku, ať to cítíš.
00:10:53 -Když dá Akshita ruku na řídicí páku,
00:10:56 pozná, jak Mike letadlo ovládá.
00:10:58 -To je úžasný!
00:11:02 -Chceš si zkusit pilotovat? Máš řízení.
00:11:06 -Já nechci.
-Nechceš, nevadí.
00:11:08 Je čas.
00:11:10 -Akshita se rozhodla užívat si výhled.
00:11:13 Neměl by ale začínající pilot chtít letadlo převzít?
00:11:19 -To bylo hezké! Teď vysuneme na křídlech brzdy
00:11:22 a rychleji se dostaneme dolů.
00:11:27 -Auta vypadají jako hračky!
00:11:34 -A je to, budeme přistávat.
00:11:36 A jsme tady. Trochu to drcne.
00:11:40 -Páni! SMÍCH
00:11:43 -Směje se Akshita úlevou nebo radostí?
00:11:47 -Jaké to bylo?
-Nebylo to tak hrozné,
00:11:49 jak jsem se bála.
-Dobře.
00:11:51 A co řídicí páka a pilotování?
00:11:54 -Jen si vyzkoušela, jaké je páku držet,
00:11:56 ale sama řízení převzít nechtěla.
00:11:59 -Dobře, nevadí. Aspoň to vyzkoušela.
00:12:01 Výborně!
-Teď je řada na Samovi.
00:12:05 -Jsi nervózní?
-Ani ne.
00:12:07 -To je dobře. Tak do toho.
00:12:09 -Hodně štěstí.
00:12:11 -Zavíráme kabinu. A jsme tu.
00:12:15 -Hurá!
-Jdeme na to.
00:12:18 -To je rychlost!
-A jsme ve vzduchu!
00:12:22 Už jsme u mraků!
00:12:24 -To je skvělý!
00:12:29 -Už jsme na dvou stech čtyřiceti metrech!
00:12:32 -Páni!
00:12:35 -Tři sta metrů.
-Tři sta metrů!
00:12:37 Přesně tak. Šedesát uzlů.
00:12:41 -Šedesát uzlů. Ty sis to trochu studoval.
00:12:44 Lano se odpojilo. Jen se ujistím, že je opravdu pryč.
00:12:48 -A jsou ve vzduchu!-Jaké to bylo, když se lano odpojilo?
00:12:51 -Byl to hodně hlasitý zvuk.
-Pořádná rána.
00:12:55 -My letíme!
-To tedy ano!
00:12:58 -Létáme vzduchem!
00:13:01 -Jestli to chceš zkusit, máš řízení.
00:13:05 -Jo.
-Když páku posuneme dopředu,
00:13:07 trochu sestoupíme. Vidíš, že jde nos dolů?
00:13:10 -Nabíráme rychlost.
-Přesně tak, nabíráme rychlost.
00:13:14 A pak zpomalíme. Přitáhni páku k sobě.
00:13:16 Je hodně citlivá.
00:13:18 -Zpomalujeme na padesát pět, padesát.
00:13:21 -Přesně tak! Trochu pohnu pákou doprava,
00:13:25 abych vyrovnal náklon. Vidíš, jak citlivě reaguje?
00:13:29 -Jo.
-Nos se zvedá.
00:13:32 -To je krása!
00:13:35 -Myslím, že můžeme klidně říct, že Sam je nadšený.
00:13:38 -Levou ruku dám teď na brzdy, jsme připraveni...
00:13:41 -Ano.
-... přistát.
00:13:43 -Brzdy jsou už venku?
-Ne, ještě ne. To poznáš.
00:13:47 -Dobře.
-Vytahuju brzdy.
00:13:50 Ucítíš, že budeme klesat rychleji.
00:13:53 Blížíme se k zemi. Bude to trochu drncat.
00:13:56 -Jo.
-A je to!
00:14:02 -Přistáli jsme!
00:14:05 -Jaké to bylo?
-Skvělé!
00:14:08 -Líbilo se ti to?
-Jo! To jo!
00:14:10 -Co bylo nejlepší?-Asi přistání.
-Jo?-Jo.
00:14:15 -Miku, byl dobrý žák?
-Byl moc dobrý.
00:14:17 Dokonce i převzal řízení a trochu si to vyzkoušel.
00:14:20 -Další krásné přistání. Krásný pohled, úplná poezie.
00:14:26 -Připraven?
-Jo jo, asi jo.
00:14:28 Jen jednu otázku. Znáte to, když letí letadlo
00:14:31 a přes vysílačku slyšíte pilota říkat:
00:14:33 "Jsem deset kilometrů vysoko, Rodger."
00:14:36 Kdo je ten Rodger? Řídící leteckého provozu?
00:14:41 -Radši už leť.
-Počkej, počkej, co to děláš?
00:14:43 Kdo je ten Rodger? Vysvětli mi tu záhadu!
00:14:46 Kdo je Rodger? Počkej!
00:14:49 -Teď to bude rychlé!
-No teda, jsme na šedesátce
00:14:53 za dvě a půl vteřiny! Ááá!
00:14:58 -Než jsem byla ve vzduchu, byla jsem docela nervózní,
00:15:01 ale teď jsem šťastná, že jsem to zkusila.
00:15:03 -Bylo to lepší, než jsem doufal.
00:15:06 -Teoretická příprava s Andym byla vážně užitečná.
00:15:10 Ujasnila jsem si, co se k čemu používá
00:15:13 a jak se letadlo ovládá.
00:15:15 -Převzal jsem letadlo, to byla nádhera.
00:15:19 -Same, znal jsi odpověď skoro na všechny moje otázky,
00:15:23 těšilo mě tvoje nadšení.
00:15:25 -Při pilotování jsi věděl, čím správně hýbat.
00:15:28 Docela sis to nastudoval, tím jsi mě překvapil.
00:15:31 -Mohl by ses víc soustředit na aktuální dění.
00:15:34 Je skvělé, že máš takové nadšení,
00:15:37 ale jako pilot musíš umět to nadšení dobře nasměrovat.
00:15:40 Akshito, dneska jsi prokázala výborné znalosti,
00:15:43 opravdu ses překonala.
-Dávala jsi pozor.
00:15:46 Nechtěla jsi přebrat kontrolu nad letadlem,
00:15:48 ale to nevadí. Při prvním letu je důležité si to užít.
00:15:53 -Trochu víc dopředu, stát. Tak.
00:15:57 Budu počítat do tří a pak si odkryjete oči.
00:16:01 Jedna, dva, tři.
00:16:06 OBA:Teda!
-Co na to říkáte?
00:16:11 OBA:Páni!-Velké, co?
-Jo.-Obrovské!
00:16:15 Vyzkoušeli jste si tu nejčistější formu létání,
00:16:18 bezmotorový let. OBA:Jo.
00:16:20 -Teď si vyzkoušíme komerční stránku létání.
00:16:23 Zkusíte si, jaké je létat s těmihle obry!
00:16:27 -Teda!
-Pojďte se mnou!
00:16:31 -Jsme v Manchesteru. Dojeli jsme na letiště,
00:16:33 abychom si zblízka prohlédli skutečné dopravní letadlo.
00:16:37 Při dalším úkolu bude našim nováčkům pomáhat
00:16:40 India Allixová. India pochází z letecké rodiny.
00:16:44 Svou první licenci soukromého pilota
00:16:46 získala v devatenácti. Pak složila další zkoušky
00:16:49 a získala licenci obchodního pilota,
00:16:52 která jí umožňuje létat s dopravními letadly.
00:16:54 Má odlétáno už přes dva a půl tisíce hodin.
00:16:57 A tady jsou její rady.
00:17:01 -První rada zní, pilně se ve škole učte.
00:17:04 Musíte hodně pracovat.
00:17:07 Druhá rada, udržujte se fit.
00:17:09 Piloti procházejí každý rok lékařskou kontrolou.
00:17:13 A třetí rada, musíte být připraveni
00:17:15 pracovat brzy ráno nebo pozdě do večera.
00:17:18 Doba práce je hodně různorodá.
00:17:21 -Indiina první rada je stejná jako Andrewova.
00:17:24 Pilně studujte. To je potřeba vždycky.
00:17:28 Udržujte se v kondici. Jako piloti budete mít
00:17:31 pravidelné lékařské prohlídky. Musíte být zdraví.
00:17:34 A konečně, připravte se na nepravidelnou pracovní dobu.
00:17:38 Někdy se začíná hodně brzy a končí hodně pozdě,
00:17:41 s tím musíte počítat.
00:17:43 -Jaký je pocit být pilotkou? Žen tolik nelétá.
00:17:46 -Pocit je to skvělý. Je to vzrušující práce.
00:17:49 -Létáte spíš dlouhé, nebo krátké lety?
00:17:52 -Teď jen krátké lety. Ty dlouhé teprve přijdou.
00:17:55 -Pilot je za své letadlo zodpovědný.
00:17:58 Proto musí před letem udělat důkladnou kontrolu.
00:18:01 -Teď se podíváme na pneumatiky.
-Jo.
00:18:04 -Zkontrolujeme, že nejsou prasklé. Mohl by ses tam podívat?-Jo.
00:18:10 -Kontroluj pečlivě, Same!
-Taky se musíme podívat,
00:18:13 jestli někde něco neteče, třeba olej.
00:18:16 Zkontrolujeme stav světel,
00:18:18 zjistíme, že nejsou rozbitá, poškrábaná.
00:18:21 Že tu není led, ani žádný pták.
00:18:24 -Naši nováčci s tímhle letadlem nepoletí.
00:18:27 Ale díky speciálnímu simulátoru si vyzkouší,
00:18:30 jaké to je.
00:18:38 -Jmenuji se Paul Bonhomme.
00:18:40 Jsem kapitán Boeingu 747, akrobatický pilot
00:18:43 a třikrát jsem vyhrál mistrovství světa v létání.
00:18:46 Tohle jsou mé tři rady pro budoucí piloty.
00:18:49 Za prvé, trénujte si mozek. Představte si,
00:18:52 co všechno se bude dít. Pak to pro vás bude jednodušší.
00:18:55 Za druhé, pozor na "co kdyby". Vždycky se připravte na to,
00:18:59 co dělat, kdyby se něco stalo.
00:19:01 Nečekejte, až to přijde, buďte připravení.
00:19:04 A za třetí, pořád se učte.
00:19:06 V den, kdy si budete myslet, že o létání víte všechno,
00:19:10 byste s ním měli raději skončit.
00:19:12 U pilotování letadel se nikdy nepřestáváte učit
00:19:15 nové věci.
00:19:18 -Vzhůru k simulátoru! Skuteční piloti
00:19:21 také trénují na simulátorech, aby získali kvalifikaci
00:19:24 pro létání s různými stroji.
00:19:28 -Poštolka nula jedna, můžete startovat, vítr je klidný.
00:19:31 -Simulátory pomáhají pilotům získat zkušenosti s létáním,
00:19:35 aniž by museli opustit pevnou zem.
00:19:37 Kapitánem prvního simulovaného letu je Akshita.
00:19:40 INDIA:Trochu dolů.
00:19:42 Tak, teď trochu doprava.
00:19:48 A teď zatlač dolů.
00:19:51 Trochu k sobě,
00:19:53 zvyšuje se ti rychlost.
00:19:59 A přitáhnout.
00:20:01 -Ty hory jsou moc blízko, Akshito!
-Kód tři, kód tři.
00:20:08 -Jsme blízko hor.
-Docela ano.
00:20:11 -Nahoru, nahoru.
00:20:14 -Oh, to bylo těsné, Akshito! Doufám, že přistání půjde líp.
00:20:18 -Je docela těžké udržet tu páku uprostřed.
00:20:22 -Sto metrů.
-Pořád klesej.
00:20:24 -Akshita se připravuje na přistání. Ale neprožívá to tolik jako já.
00:20:29 -Až uslyšíš "devět metrů", trochu to přitáhni.
00:20:32 -Dobře.
-Patnáct,
00:20:35 dvanáct, devět,
00:20:38 šest, zpomalit... tři.
00:20:42 -Pomalu dolů.
-Akshita zvládla přistání
00:20:45 docela dobře, ale pak vjela do trávy.
00:20:48 Cestujícím se to asi líbit nebude. Trochu to házelo.
00:20:53 -Dobrý den, mluví váš kapitán, měli bychom mít klidný let.
00:20:57 -Klidný let? No dobře, už se těším.
00:20:59 -Trochu přitáhni.
00:21:05 Dobře.
00:21:10 Jde ti to.
-Sam vypadá soustředěně.
00:21:13 Létat s dopravním letadlem je zodpovědná práce.
00:21:16 -Nahoru. Ano, skvěle.
00:21:19 Dělej malé pohyby. Vedeš si moc dobře.
00:21:22 -Kapitán Sam už se chystá na přistání.
00:21:26 -Zdá se, že to máš v ruce. Vedeš si dobře.
00:21:29 Až uslyšíš "devět", přitáhni.
00:21:32 -Patnáct... dvanáct...
00:21:34 devět... šest, zpomalit.
00:21:36 -Jsem trochu nervózní.
-Tři, přistání.
00:21:41 -A teď to můžeš přitáhnout k sobě. Dej ruku sem a pořádně zaber.
00:21:45 -Skvělé přistání. Konečně si můžu trochu vydechnout.
00:21:49 -India pro mě byla velkou inspirací,
00:21:52 chtěla bych být jako ona.
00:21:54 -India mi přišla docela mladá a to je skvělé,
00:21:57 protože já se chci stát pilotem co nejdřív.
00:22:00 -Určitě bych chtěla být obchodní pilotkou.
00:22:03 Sedět na místě pilota je báječný pocit.
00:22:06 -Hodně jsem se toho dozvěděl. Myslím,
00:22:08 že se budu moct stát pilotem docela brzy.
00:22:11 -Same, od začátku jsi měl velké nadšení.
00:22:14 Dělal jsi malé pohyby, přesně tak, jak se to má.
00:22:18 Akshito, doporučila bych ti, abys zapracovala
00:22:21 na pohotovějších reakcích. Jinak bylo všechno skvělé.
00:22:26 -Děti si zkusily létat s kluzákem
00:22:28 a na simulátoru si vyzkoušely přistání s dopravním letadlem.
00:22:32 Teď přišel čas všechny nové znalosti využít.
00:22:36 A já vím, kdo jim s tím pomůže.
-Tony Partakis
00:22:40 létá na malých letadlech už přes dvaatřicet let
00:22:43 a je instruktorem na dvaceti různých typech letadel.
00:22:47 Teď bude mít na starosti další let našich nováčků.
00:22:50 Nalétal už víc než deset tisíc hodin,
00:22:53 takže je to muž na svém místě. Všichni piloti
00:22:56 se musí vyznat v mapách, protože, upřímně řečeno,
00:22:59 když nevíte, kam letíte, asi z vás pilot nebude.
00:23:02 Tony děti naučí, jak si připravit cestu.
00:23:06 Cesta je nachystaná, teď nutná kontrola.
00:23:09 Tohle není obyčejný let. Jestli se Tonymu budou Samovy
00:23:12 a Akshitiny pilotní schopnosti zamlouvat,
00:23:15 nechá je s letadlem letět.
00:23:17 Ještě poslední kontroly. Sam a Akshita dávají dobrý pozor.
00:23:22 -Tady je palivo. Máme asi půl nádrže.
00:23:25 -Jo.
-Dej to nahoru a dolů.
00:23:28 Připraveni? Těšíte se? OBA:Jo!
00:23:31 -Tak jdeme!
00:23:38 -V roce 1903 byli američtí bratři
00:23:41 Orville a Wilbur Wrightovi prvními vynálezci,
00:23:44 kteří dostali svůj stroj do vzduchu.
00:23:46 Přeletěl sotva vzdálenost o velikosti fotbalového hřiště
00:23:49 a byl ve vzduchu pouhých dvanáct vteřin,
00:23:52 ale letěl.
00:23:54 Od té doby se letadla neustále zdokonalovala
00:23:57 a byla stále rychlejší a výkonnější.
00:23:59 V roce 2016 obletěl svět první letoun na solární pohon.
00:24:04 Vznikají stále nové metody přepravy osob i nákladu.
00:24:07 Možná budou cestující jednou létat v těchhle strojích.
00:24:12 A přepravu těch, kteří si to mohou dovolit,
00:24:14 budou zajišťovat létající auta!
00:24:17 Ideální, když se chcete vyhnout rušným silnicím!
00:24:23 Je čas odstartovat. Budou Sam a Akshita tak dobří,
00:24:26 aby mohli převzít nad letadlem kontrolu?
00:24:29 -Krásný výhled, skvělé počasí na let!
00:24:32 -Je to nádhera.
00:24:35 -Líbí se mu to!
00:24:38 -Blíží se Samova velká chvíle.
00:24:40 Zdá se, že mu Tony věří a předá mu řízení letadla.
00:24:45 -Připraven?
-Jo.
00:24:47 -Přebíráš řízení.
-Přebírám řízení.
00:24:51 -Jaký je to pocit, Same?
-Nádherný!
00:24:55 -Sam letěl v simulátoru Airbusu, ale to nebylo doopravdy.
00:24:59 Tohle je doopravdy. On skutečně pilotuje letadlo.
00:25:03 To je vážně působivé!
00:25:07 -Jo, jsem fakt dobrej!
-Vzácná skromnost, Same.
00:25:10 Tony s letadlem přistane, to je poměrně náročný manévr.
00:25:13 Ale Sam pilotoval nádherně.
00:25:15 Teď přijde velká chvíle pro Akshitu.
00:25:19 I ona je připravená to zkusit.
00:25:22 -Jaké to je ve srovnání se simulátorem?
00:25:25 -Podobné, protože musíš udržet rovnováhu.
00:25:30 -Je to tady snadnější?
-To je!
00:25:33 -Ha! No tak se podívejte.
00:25:37 Akshita se teprve před nedávnem naučila něco o ovládání letadla
00:25:41 a teď tu je ve výšce šest set metrů nad zemí
00:25:44 a sama letadlo pilotuje. A to je jí teprve deset.
00:25:48 Moment. Je jí deset!
00:25:52 -Bylo to nádherné!
00:25:54 -V kluzáku jsem se moc dobře necítila,
00:25:57 ale tady to bylo mnohem lepší.
-Je to skvělé,
00:26:02 právě jsem pilotoval letadlo. A to je mi devět!
00:26:05 -Hodně jsem se toho o práci pilota dozvěděla.
00:26:08 -Budu se snažit získat pilotní licenci co nejdřív,
00:26:11 protože opravdu chci létat.
00:26:13 -Same, potřeboval by ses trochu víc soustředit,
00:26:16 nekoukat tolik ven, soustředit se na létání
00:26:19 a občas zkontrolovat přístroje.
00:26:22 Akshito, jak jsme letěli, tvoje sebevědomí rostlo.
00:26:27 Líbilo se mi, jak ses dokázala soustředit
00:26:30 a jak sis všímala detailů.
00:26:34 -Naši nováčci létali vysoko v oblacích.
00:26:37 Letěli v kluzáku, byli v simulátoru dopravního letadla
00:26:40 a dokonce skutečně pilotovali malé letadlo.
00:26:43 Ale mají předpoklady stát se úspěšnými piloty?
00:26:54 -Same, když se budeš víc soustředit a budeš tvrdě pracovat,
00:26:58 mohl bys být úspěšným pilotem.
00:27:00 -Rozhodně bys mohl být pilotem, pokud ti vydrží odhodlání,
00:27:04 budeš se snažit a pilně studovat.
00:27:07 -Same, určitě máš potenciál. Nebyl jsi nervózní.
00:27:10 Nepochybuju o tom, že by z tebe byl dobrý pilot.
00:27:13 -Určitě z tebe může být pilotka, Akshito.
00:27:16 Budeš muset hodně trénovat a získat trochu víc sebevědomí.
00:27:20 -Určitě můžeš jako pilotka uspět.
00:27:22 Zapracuj na sebedůvěře a podaří se ti to.
00:27:25 -Čím déle jsme letěli, tím sis byla jistější.
00:27:29 Proto nepochybuju o tom, že by ses mohla stát
00:27:32 úspěšnou pilotkou.
00:27:34 -Same, pořád chceš být pilotem dopravního letadla?
00:27:37 -Rozhodně.
-Rozhodně?-Jo.
00:27:40 -Máš v tom jasno?
-Jo.
00:27:42 -Akshito, pořád chceš být pilotkou dopravního letadla?-Ano.-Ano?
00:27:46 Na to si můžete spolu plácnout. Se mnou taky!
00:27:48 Hej! Heja! Aua.
00:27:51 Povedlo se vám to. Jsem na vás vážně hrdý.
00:27:54 Skryté titulky: Ludmila Stránská
00:27:57 Česká televize 2018
Jsou lidé, kteří nikdy neletěli letadlem, a ani to nikdy nehodlají zkoušet. Jsou lidé, kteří létání milují, a to dokonce tak, že by se mu chtěli věnovat buď profesionálně, nebo jej mít alespoň jako koníčka. Devítiletý Sam a desetiletá Akshiita samozřejmě touží stát se profesionálními piloty a létat s velkými dopravními stroji. Pro začátek se ale musí spokojit s bezmotorovým kluzákem. I tak jsou ale jejich letecké zážitky neopakovatelné.