Španělský dokument o avantgardní katalánské artisticko-choreografické skupině, která přinesla v uplynulém čtyřicetiletí zásadní převrat do oblasti divadelního umění a veřejné prezentace.

Divadelně choreografická skupina La Fura dels Baus, která byla založena v obci Moia v barcelonské oblasti v roce 1979, znamená v překladu fretka, žijící u řeky El Baus. Zakládajícími členy tohoto původně pouličního katalánského divadla byli Carlus Padrissa a Marcel.li Antúnez a tvrdí, že před 40 lety začínali s mulou a s povozem, s nimiž pod plachtou vyrazili do světa.

V zakládajícím uměleckém manifestu se píše: „La Fura dels Baus je divadlo bez pravidel, bez předem promyšlených cílů. Působí jako mechanické soukolí a empaticky vyvolává aktivitu. La Fura dels Baus nechce vědět nic o minulosti, nevychází z tradičních zdrojů, nelíbí se jí moderní folklór. Do divadla zasahuje prostřednictvím sebe samé, intuice a investigace. Experimentuje v přímém přenosu, každá akce je praktické cvičení, agresivně napadá pasivitu diváka, v průběhu představení se snaží o jeho angažovanost.“

Skupina neváhá do svých představení zařazovat artistické prvky. Její režiséři vytvořili choreografie zahajovacích ceremoniálů olympiád v Barceloně a Pekingu. Jejich odvážné choreografie sledovalo u televizních obrazovek přes tři a půl miliardy diváků. Skupina se též proslavila spoluprací se Salcburským festivalem, kde inscenovala Berliozovo Faustovo prokletí, v milánské Scale uvedla osobitou režii Wagnerova Tannhäusera a pro Palác umění královny Sofie ve Valencii připravila v letech 2007–2009 další wagnerovský projekt – velkolepý Prsten Nibelungův.

Napište nám