Beethovenův 5. klavírní koncert Es dur
Cenami ověšený filmový režisér Phil Grabsky je světově proslulý ztvárněním některých nejvýznamnějších a nejoslnivějších uměleckých počinů na velkém filmovém plátně. Proslavil se také svým hledačstvím v oblasti dokumentů o vážné hudbě. Nyní se vrací – prostřednictvím kamer a mikrofonů – do světa klasické hudby s projektem Concerto – A Beethoven Journey (Koncert – cesta za Beethovenem).
Grabsky s svým štábem Seventh Art filmoval přes čtyři roky předního koncertního pianistu z Norska – Leifa Ove Andsnese (žák českého pianisty a emigranta Jiřího Hlinky) při jeho snaze porozumět a dokonale interpretovat jeden z největších cyklů klavírní literatury, který byl kdy zkomponován. Je to pět Beethovenových klavírních koncertů. Vy z nich uslyšíte a uvidíte tři, které se natáčely v pražském Rudolfinu. Není bez zajímavosti, že Andsnes hraje sólový part a zároveň od nástroje diriguje.
Provedení tří koncertantních skladeb navazuje na úvodní dokument Cesta za Beethovenovými koncerty.
V čase neklidu napoleonských válek v roce 1810 koncipoval Beethoven svůj pátý a poslední klavírní koncert Es dur s podtitulem „Císařský“ (Emperor). V této době byly v módě tzv. vojenské koncerty, hudební skladby, které volbou ostrého a řízného rytmu a průrazného zvuku dobývaly obrovských úspěchů. Ovšem koncert Es dur je spíše hrdinským a bojovným géniovým dílem, které vznikalo v sousedství definitivní verze jeho zpěvohry Fidelio. Prvním interpretem díla byl proslulý klavírní pedagog českého původu Carl Czerny. Stalo se tak v roce 1812, v době velkého tažení Napoleonova do Ruska.