Očaroval Brigitte Bardottovou, Catherine Deneuveovou i Jane Fondovou. Portrét režiséra, herce, producenta, skandalisty a milovníka života. Francouzský dokument
00:00:02 Česká televize uvádí francouzský dokument
00:00:32 -Mladá žena nastavující se bezelstně slunci.
00:00:36 Ten obrázek vypovídá v mnohém o Rogeru Vadimovi:
00:00:40 O jeho náklonnosti k ženám, k nahotě, k překračování tabu.
00:00:44 Je v něm i oslava obyčejného poživačného potěšení ze života.
00:00:49 -Myslím, že sázím víc na chuť do života
00:00:53 než na špatnou náladu lidí na ulici,
00:00:56 sázím na to, že se naučíme chovat uvolněně
00:01:00 a cítit dobře na téhle zemi, na slunci nebo někde jinde.
00:01:08 ROGER VADIM
00:01:22 -Brigitte Bardotová se v roce 1956 stává
00:01:25 po nevídaném úspěchu prvního Vadimova filmu "A bůh stvořil ženu"
00:01:29 světovým sexy symbolem.
00:01:32 Z Rogera Vadima je tak v necelých třiceti letech hvězda,
00:01:36 slavná jako jeho herci a herečky.
00:01:39 Vadim bude symbolem svobody a hédonismu 60. let.
00:01:43 Dnes bychom řekli "in" nebo "cool".
00:01:46 Zdá se, že na mladého režiséra se usmívá Štěstěna,
00:01:49 triumfuje hned svým prvním filmem,
00:01:52 žení se s Brigitte Bardotovou, kterou ukáže nahou na plátně.
00:01:56 Ale už tehdy se ďábelskému Vadimovi mnohé vyčítá.
00:01:59 Uhrančivého Modrovouse provází závan skandálu,
00:02:03 vždyť umí očarovat ty nejkrásnější herečky:
00:02:06 Brigitte Bardotovou, ale také Catherine Deneuveovou
00:02:09 nebo Jane Fondovou.
00:02:12 I ty vysvléká opakovaně před kamerou.
00:02:23 Vadim žije svobodně, radostně, královsky.
00:02:27 Jeho ruské duši se zalíbilo ve čtvrti Saint-Germain-des-Prés.
00:02:33 HUDBA
00:02:41 VÝSTŘEL
00:02:43 Proč je náchylný k potěchám okamžiku?
00:02:46 Je v tom lehkovážnost nebo nekulturnost?
00:02:50 Ani jedno, ani druhé,
00:02:53 protože i Vadima poznamenala druhá světová válka.
00:02:56 Vadimova matka, Marie Antoinette Ardilouseová,
00:03:00 feministka, která předběhla svou dobu,
00:03:03 se setkává na sklonku 20. let v Paříži
00:03:07 s knížetem Igorem Nikolajevičem Plemjannikovem.
00:03:10 Ten byl potomkem Čingischána v přímé linii.
00:03:14 Marie Antoinette a Igor se vezmou
00:03:17 a 26. ledna 1928 spatří světlo světa
00:03:20 jejich první ratolest, Vadim.
00:03:27 Ale tehdy nebylo možné dát dítěti jméno cizího původu,
00:03:31 a tak Vadim dostal to po svém kmotrovi, Roger.
00:03:40 -Měl jsem zřejmě to nejkrásnější dětství a chlapecká léta,
00:03:44 jaká si jen můžete představit.
00:03:47 Narodil jsem se v relativně zámožné rodině,
00:03:50 protože můj otec byl francouzským konzulem.
00:03:54 Pobýval jsem často v cizině.
00:03:57 Až do sedmi, do osmi let.
00:04:10 O prázdninách jsme bývali ve Francii.
00:04:13 Jednou jsme takhle seděli u snídaně a otec se skácel
00:04:17 a umřel mi přímo před mýma očima.
00:04:20 A my se ze dne na den dostali
00:04:23 z pohádek Tisíce a jedné noci do příběhu Emila Zoly.
00:04:26 Maminka neměla nic. Žili jsme bez peněz.
00:04:30 A když říkám "bez peněz", myslím to doslova.
00:04:35 -Vadimovi bylo devět, když otec v roce 1937 zemřel.
00:04:39 Matka se přestěhovala s dětmi zpátky do Francie,
00:04:42 do Horního Savojska, do Gets.
00:04:50 Prodala všechny koberce z Egypta a z Turecka
00:04:54 a otevřela turistickou noclehárnu pro mládež.
00:04:57 Nezávislá, neohrožená, nikdy nesklonící hlavu.
00:05:02 Taková silná osobnost má pochopitelně vliv i na Vadima.
00:05:30 -Z nějakých záhadných důvodů
00:05:33 jsem na tom byl za války a za okupace pořád dobře,
00:05:37 dostával jsem lidi do Švýcarska.
00:05:40 Dělal jsem to po svém.
00:05:43 Zapojil jsem se někdy pro radost,
00:05:47 jindy protože to tak mělo být, tak to bylo.
00:05:50 Pomáhal jsem přes hranice do Švýcarska židům, komunistům,
00:05:54 nebo těm, kdo odmítali totální nasazení.
00:05:58 Taky jsem takové lidi u sebe schovával.
00:06:02 -Za války byl Vadim svědkem hanebností, podlostí, udávání,
00:06:07 ale taky nezištné pomoci a odvahy.
00:06:22 Po osvobození se rodina usazuje v Paříži.
00:06:30 Vadim patří ke generaci,
00:06:32 která na zvůli a zvěrstva války zapomíná ve víru radovánek.
00:06:39 Vadimovi je sedmnáct, v kapse maturitní vysvědčení,
00:06:43 s ničím si neláme hlavu, toulá se městem,
00:06:47 srůstá s jeho rytmem, s lidmi.
00:06:50 Bezcílně bloumá a nehledí na hodinky.
00:06:54 Na obavy a úzkosti je čas.
00:06:57 -Kolikrát jsem neměl peníze na lístky do kina,
00:07:00 tak jsem se procházel.
00:07:03 Byl jsem lenoch.
00:07:05 Rozhodl jsem se totiž tenkrát, že nebudu pracovat.
00:07:09 Věděl jsem, že stejně brzy přijde chvíle,
00:07:12 kdy budu muset zabrat a dělat od rána do večera.
00:07:15 -Vadim počítal s tím,
00:07:18 že vstoupí do diplomatických služeb jako otec,
00:07:21 anebo se stane spisovatelem.
00:07:23 Láska k filmu a divadlu však nakonec převáží.
00:07:26 Zaklepe na dveře slavných kurzů Charlese Dullina,
00:07:30 za pár týdnů se nakazí láskou k divadlu
00:07:32 a ta už jej nepustí.
00:07:35 V té době se Roger Vadim seznamuje
00:07:38 se svými příštími druhými já z hereckého prostředí,
00:07:41 počínaje Christianem Marquandem.
00:07:44 Ten mu dělá průvodce
00:07:46 novou módní čtvrtí Saint-Germain-des-Prés.
00:07:49 Celé noci proflámují.
00:07:52 Netrvá dlouho a těmhle přímo čítankovým flamendrům
00:07:56 se začne přezdívat "Vadimova parta".
00:07:59 Ve čtvrti, v ulici Dauphine, se těší oblibě bar Tabou.
00:08:03 Jeho majitel si pohrává s myšlenkou,
00:08:07 že otevře i sklepní prostory.
00:08:10 Záhy ji uskuteční, odstartuje módní vlnu
00:08:13 a v Saint-Germain se rodí jeden sklípek za druhým.
00:08:17 Právě na schodech legendárního baru Tabou
00:08:20 pózuje 3. května 1947 Vadim se svíčkou v ruce
00:08:24 pro první stránku časopisu Samedi soir,
00:08:27 doprovází jej múza existencialistů, zpěvačka Juliette Gréco.
00:08:31 Vadim má od novinářů první "oficiální potvrzení",
00:08:35 že je v tu správnou chvíli na tom správném místě.
00:08:39 Vadimova intuice se stane pověstnou,
00:08:42 a bude ji pěstovat.
00:08:45 Přes den sklenička v Café Flore, noci v baru Tabou,
00:08:49 jazz a mambo, přátelé a přítelkyně.
00:08:52 Vadim čerpá z těch módních zastávek inspiraci,
00:08:55 hrají v jeho filmech.
00:08:58 Stanou se výrobní značkou, Vadimovým stylem.
00:09:04 Právě v Tabou Vadim narazí na Borise Viana,
00:09:08 který si, ač napsal "Pěnu dní" i slavnou píseň "Dezertér",
00:09:13 vydělává po večerech hraním na klavír.
00:09:16 To přivádí Vadima k zuřivosti.
00:09:20 Není mu ještě jedenadvacet,
00:09:24 ale zapřísahá se, že do třicítky bude slavný.
00:09:28 V roce 1947 si povšimne Vadima známý režisér Marc Allégret,
00:09:32 záhy z něj učiní svého asistenta, osobní sekretářku, scenáristu,
00:09:37 dialogistu v jedné osobě.
00:09:42 Vadim píše první scénář.
00:09:46 Periodikum Cinémonde publikuje článek s výmluvným titulem
00:09:50 "Devatenáctiletý Vadim je nejmladším evropským scenáristou".
00:09:56 Vadim shání Marcu Allégretovi v první řadě mladé herce.
00:10:06 V čekárně u zubaře si povšimne
00:10:09 na titulce časopisu Elle dívčí tváře.
00:10:12 Ona dotyčná se jmenuje Brigitte Bardotová
00:10:15 a připravuje se na to, že bude jednou baletkou.
00:10:19 Její rodiče jsou z konzervativních středostavovských kruhů
00:10:23 a k filmu chovají nedůvěru.
00:10:26 Vadim přesvědčí Brigittiny rodiče,
00:10:29 aby povolili dceři alespoň kamerové zkoušky.
00:10:33 Blíží se den D,
00:10:35 odbývá se ve filmovém studiu za Panteonem.
00:10:39 Repliky hází Brigitte sám Vadim.
00:10:47 -Vidím dívku, které nebylo ani patnáct.
00:10:51 Myslím, že narozeniny měla oslavit za několik dnů, 28. září.
00:10:59 Nádherná, bezprostřední, sebevědomá.
00:11:03 Jako kdyby se celý život stýkala
00:11:07 s režiséry a s mladými geniálními scenáristy.
00:11:37 -Přiznávám, že když jsem viděla Vadima poprvé,
00:11:40 ohromně se mi líbil.
00:11:43 Nebyla jsem zvyklá vídat se
00:11:46 s někým tak krásným, pohodovým, vyrovnaným.
00:11:49 Vadim byl opravdu nádhernej chlap,
00:11:52 nikdy by mě ale samozřejmě nenapadlo,
00:11:55 že se do mě zamiluje.
00:12:12 -Když Brigitte oznámí rodičům, že se chce provdat za Vadima,
00:12:16 ti svolí pod podmínkou,
00:12:19 že si mladík opatří stálé zaměstnání.
00:12:22 Stálé zaměstnání?
00:12:24 Vadim opět prokáže svou geniální schopnost být in
00:12:28 a stává se reportérem oblíbeného týdeníku Paris Match.
00:12:31 O takové práci sní snad každý mladý novinář.
00:12:35 Vadim si počká, až bude nevěsta plnoletá,
00:12:39 a 20. prosince 1952 si bere Brigitte Bardotovou
00:12:43 v kostele ve čtvrti Passy.
00:12:46 Přátelé z redakce Paris Match jsou tam také
00:12:51 a z té slávy přinášejí třístránkový materiál.
00:12:55 -Něco vám prozradím:
00:12:57 svatební noc, tu jsme, Vadim a já, zažili dávno předtím.
00:13:01 Nečekali jsme na svatbu. Ale rodiče o tom nevěděli.
00:13:05 -Vadim dává Brigitte impulz,
00:13:08 ta se loučí s baletem a stává se herečkou,
00:13:11 popožene její kariéru, vodí ji na pařížské premiéry
00:13:15 a bere ji na festival v Cannes.
00:13:18 -První slavnostní večery a nové tváře.
00:13:21 Brigitte Bardotová!
00:13:24 -BB zatím není hvězda světového formátu,
00:13:28 ale už je známá.
00:13:31 Z Vadima je najednou "ten manžel Bardotky."
00:13:34 Není mu to milé, tím spíš,
00:13:37 že se rozhodně nevzdal myšlenky na to se proslavit.
00:13:41 Žádá v redakci Paris Match o volno na dobu neurčitou
00:13:45 a naplno se věnuje filmu, v první řadě píše scénáře.
00:13:49 -První scénáře filmů,
00:13:52 které pomaličku přinášely Brigitte ve Francii popularitu,
00:13:56 jsem napsal já.
00:13:59 A potom jsem jednoho dne zrežíroval "A bůh stvořil ženu".
00:14:06 To byl zásah do černého.
00:14:12 -Mladý producent Raoul Lévy hraje obrazně řečeno poker,
00:14:16 nabídne Vadimovi peníze na jeho režisérský debut.
00:14:20 A tak začíná příběh filmu "A Bůh stvořil ženu".
00:14:23 Při psaní Vadim sbírá nápady četbou drobných zpráv
00:14:27 a role šije rovnou na míru hercům:
00:14:30 Brigitte, Christianovi Marquandovi a Jean-Louisi Trintignantovi.
00:14:35 Ale ani jeden z nich není žádná super star.
00:14:38 A Columbia bude financovat natáčení na barevný materiál Cinémascope
00:14:42 jen pod podmínkou, že doplní trojlístek herců
00:14:46 o tehdy populárního herce Curda Jürgense.
00:14:49 A tak Vadim připisuje během jediné noci další postavu,
00:14:53 zlého kapitalistu, kterého ztvární Jürgens.
00:15:04 Během natáčení se jasně ukáže, že hvězdou filmu není Jürgens,
00:15:08 nýbrž Bardotová.
00:15:11 Brigitte Vadimovi pomůže prolomit ledy
00:15:15 a on se konečně zařadí mezi filmaře.
00:15:19 -Myslím, že jsem Brigitte postrčil kupředu tím,
00:15:22 že jsem jí dal volnost, nechal jsem ji jednat,
00:15:25 nechal jsem ji hrát s jejími nedokonalostmi a kvalitami,
00:15:29 nesnažil jsem se ji vylepšovat a bránit jí ve svobodném vyjádření.
00:15:33 K její slávě jsem přispěl i tím,
00:15:36 že jsem jí svěřil interpretaci postavy,
00:15:39 která odpovídala její povaze.
00:15:54 -Všechno, co jsem se naučila, znám od Vadima.
00:15:57 Bylo to těžké, pohybovat se přirozeně před kamerou.
00:16:02 Vadim mi vštěpoval, že nemám říkat text jinak,
00:16:05 než bych ho řekla v běžném životě.
00:16:10 -BB byl nejdříve její partner Jean-Louis Trintignant lhostejný.
00:16:23 Čtyři týdny po zahájení natáčení, se do něj zamilovala.
00:16:35 Natáčení filmu je spojené s koncem lásky Bardotové a Vadima.
00:16:40 Ale zároveň i se začátkem jejich přátelství a spolupráce:
00:16:45 Natočí spolu pět filmů.
00:16:48 -Domluvili jsme se na tom,
00:16:51 že si dáme poslední dárek a věnujeme si svobodu.
00:16:54 Došli jsme k tomu, že spolu nemůžeme dál žít,
00:16:58 a film "A Bůh stvořil ženu" jsme si darovali navzájem.
00:17:01 Bylo to takové naše dítě.
00:17:04 Spirituální, umělecké.
00:17:07 Taky hezký způsob jak se rozejít.
00:17:11 Rozchod se odbýval v radosti.
00:17:14 -Brigitte Bardotová je ale zatím Vadimovou ženou,
00:17:17 ve vzduchu se vznáší zápach síry
00:17:20 a ozývají se hlasy: "to je skandální!"
00:17:23 Vadim svléká před kamerou svou ženu!
00:17:30 S BB není sex hříchem.
00:17:32 Z Vadima je ďábel.
00:17:47 -Jste často obviňován, tedy kritikové vám vyčítají,
00:17:51 že opovrhujete veřejným míněním, že soustavně nahlodáváte morálku.
00:17:56 Co je na tom pravdy?
00:17:58 -Odjakživa se cílevědomě snažím rozbít tenhle mýtus,
00:18:02 tuhle poučku křesťanské morálky,
00:18:05 totiž že sex je svázán s pocitem viny.
00:18:18 -Cenzoři jsou jako utržení ze řetězu.
00:18:22 Ty scény tehdy šokovaly,
00:18:25 a proto zůstaly šedesát let skryty očím diváka.
00:18:29 Do francouzské distribuce nesměly a tvůrci je museli vystřihnout.
00:18:39 Co když šlo o orální sex?
00:18:42 Ukázat něco takového,
00:18:45 to bylo v roce 1956 naprosto nemyslitelné.
00:18:54 Pouhých deset let poté, co obdržely ženy hlasovací právo,
00:18:58 nabízí Vadim dívkám 50. let nový vzor,
00:19:01 nespoutanou a svobodnou ženskou hrdinku.
00:19:12 Žena se stává iniciátorkou své touhy
00:19:15 a ne pouhým sexuálním objektem.
00:19:24 Film má ve Francii premiéru 29. listopadu 1956.
00:19:29 Nadšení se nekoná, nikdo nejásá.
00:19:32 Teprve ve Spojených státech se dočká triumfu.
00:19:36 "A Bůh stvořil ženu" vidí v krátké době 8 milionů diváků.
00:19:41 Vadimův snímek přinese toho roku víc devizových prostředků
00:19:45 než Renaultovy automobilové závody.
00:19:51 Postupně dobývá kontinenty.
00:19:59 Rodí se legenda jménem Vadim,
00:20:02 hned jeho první pokus byl mistrovským opusem.
00:20:09 Film "A Bůh stvořil ženu"
00:20:12 vnesl do kinematografie 50. let čpící naftalínem, svěží větřík.
00:20:17 Vadimův snímek znamená zlom,
00:20:20 režisér točí v přírodních kulisách lidi, které zná.
00:20:34 Film navíc plní nadšením redaktory Cahiers du Cinema,
00:20:38 rozhněvané mladé muže,
00:20:40 kteří se záhy představí vlastními díly
00:20:44 a vejdou do dějin jako "nová vlna".
00:20:47 -Tyto rozhněvané mladé muže zná málokdo.
00:20:51 Jmenují se Truffaut, Rivette, Rohmer, Chabrol a Godard.
00:20:57 -Truffaut napsal: "Vadim nenapodobuje jiné filmy,
00:21:01 ale "kopíruje život", důvěrné a intimní okamžiky.
00:21:05 Daří se mu to dokonale."
00:21:11 -Říká se, že jste spolu s pár dalšími osobnostmi
00:21:14 ztělesněním určité doby.
00:21:16 Patří sem Francoise Saganová, Brigitte Bardotová, Bernard Buffet.
00:21:20 A vy, Roger Vadim. Místo pro další nezbývá.
00:21:23 -Myslím, že jde o reakci, mladí tu dlouho neměli prostor,
00:21:27 objevila se skulina
00:21:30 a spousta mladých umělců, jako Buffet, Saganová,
00:21:33 dokonce i hereček, jako třeba Brigitte,
00:21:36 a režisérů, jako já, najednou uspěla.
00:21:40 -Zdá se, že mladý filmař stojí na počátku zářivé kariéry.
00:21:50 Vadimovo jméno je synonymem slova moderní.
00:21:55 Zosobňuje obrození francouzské kinematografie.
00:22:00 Ale dostojí tomu příslibu?
00:22:03 Bude chtít být premiantem své filmařské generace?
00:22:07 Nebo se nechá zmámit vábením sirén
00:22:10 a vrhne se do víru života na vysoké noze?
00:22:22 -Annette Stroybergová zatím nefilmuje.
00:22:25 Patří ale
00:22:27 k těm nejfotografovanějším kráskám Francie.
00:22:31 A je ženou toho nejčastěji fotografovaného režiséra.
00:22:34 Provdala se za Rogera Vadima. Opravdu nemáte v úmyslu filmovat?
00:22:37 -Nemám, ale nikdy neříkej nikdy, viď, Vadime?
00:22:40 -Nechcete postavit manželku před kameru?
00:22:44 -Zatím ne. Ale myslím, že ženy musí mít něco, co je baví,
00:22:49 takže já nejsem proti tomu, aby manželka pracovala.
00:22:53 Myslím, že to nemůže dělat doma rozbroje.
00:22:56 Ale v tuhle chvíli není natáčení na pořadu dne.
00:23:18 -Na konci roku 1957 dává Annette Vadimovi první dceru, Nathalii.
00:23:27 Vadim je pokládán za Pygmaliona, který stvořil mimo jiné BB.
00:23:31 Své pověsti dostojí i v případě Annette.
00:23:35 Svěří jí její první a zároveň jednu z hlavních rolí
00:23:38 v "Nebezpečných známostech" po boku Gérarda Philipa.
00:24:04 Potom Annette odjíždí točit do Itálie.
00:24:08 Sní o tom, že se proslaví jako BB
00:24:11 a bude hvězdou mezinárodní velikosti.
00:24:17 Itálie překryje vzpomínku na Francii, Vadima i jejich dceru.
00:24:28 Annette je pryč a z Vadima je svobodný otec.
00:24:31 -Hopla!
00:24:40 -É!
00:24:43 Přestaň, tati. Už dost!
00:24:46 Co to má znamenat? U sta hromů!
00:24:50 Jsi kapitán Treska!
00:25:00 -V roce 1961 potkává Vadim ve dvě hodiny ráno
00:25:03 v montparnasském klubu LEpi
00:25:06 mladou sedmnáctiletou debutantku jménem Catherine Deneuveová.
00:25:11 Mladší sestra filmové hvězdy Francoise Dorléacové, Catherine,
00:25:16 není pevně přesvědčena o tom, že se opravdu chce stát herečkou.
00:25:22 Vadim píše skeč do jedné z povídek hudebního filmu Pařížanky.
00:25:27 Režisérem má být Marc Allégret.
00:25:30 Vadim počítá s tím, že hlavní hrdinku Sophie,
00:25:34 si zahraje Catherine.
00:25:49 -Slečno Deneuveová, líbí se vám ta hrdinka?
00:25:53 -Ano. Moc. Ohromně.
00:25:55 -Zahrála byste si ji ráda?
-Ano, tyhle role mě těší.
00:25:58 Tím spíš, že člověk, který tu úlohu napsal,
00:26:01 mě dobře zná a já zase jeho.
00:26:04 Říkám věci, které mám chuť říkat,
00:26:06 prostě mluvím, jak mi pusa narostla.
00:26:09 -Takže to není komedie?
-Ne, není.
00:26:47 -Vadim dostal před kameru Brigitte i Annette.
00:26:51 Logicky v tom bude pokračovat a film natočí i s Catherine.
00:26:55 Nabídne jí první velkou roli v adaptaci románu markýze de Sade.
00:26:59 Děj se ovšem odehrává na sklonku německé okupace.
00:27:03 Deneuveová ztělesní Ctnost, dívku Juliette,
00:27:06 Neřest, Justine, zase Annie Girardotová.
00:27:18 -Slečno Deneuveová, jakou roli ztělesňujete?
00:27:21 -Hraju Ctnost.
00:27:23 -Zůstává Ctnost Ctností po celý příběh?-Ano.
00:27:27 -A v závěru vítězí?
00:27:30 -Ctnost nemůže prohrát.
00:27:33 Kdyby prohrála, nebyla by to Ctnost.
00:27:36 -K filmu jste přivedl několik hereček,
00:27:39 jejich seznam není dlouhý, zato má váhu.
00:27:43 Dnes se chystáte prosadit Catherine Deneuveovou.
00:27:46 Nedá se náhodou říct "A Vadim stvořil ženu."
00:27:49 -Catherine hrála už dřív. Filmovala.
00:27:53 Vedla si dost dobře.
00:27:55 Točím s ní poprvé, to je fakt.
00:27:59 Kdyby mě nepotkala,
00:28:01 stejně by prorazila jen by to trvalo déle,
00:28:05 její herecká dráha by se ale vyvíjela stejně.
00:28:08 -Jaké to je stvořit dospělou bytost?
00:28:11 -Tady jde spíš o hledání štěstí.
00:28:14 Je těžké být šťastný, zvlášť ve dvou.
00:28:19 A pokud se podaří člověku žít alespoň trochu šťastně,
00:28:23 radovat se ze života, žít v poklidu, tak to stačí.
00:28:35 -Syn Christian se narodí 18. června 1963.
00:28:39 Catherine tou dobou ale pohltil film:
00:28:42 léto po narození Christiana natáčí
00:28:45 "Paraplíčka z Cherbourgu" Jacquese Demyho.
00:28:49 Teprve tento muzikál odstartuje naplno její kariéru.
00:28:53 Výjimečnou kariéru, bez Vadima.
00:29:04 V magickém desetiletí 1958 až 1968 Vadim zvládá až dva snímky ročně.
00:29:11 Nedosahují kvalit kultovního filmu "A bůh stvořil ženu",
00:29:16 peníze však sežene na každý projekt, stačí jeho jméno.
00:29:20 Divák chce vidět posledního Vadima jako číst poslední Saganovou.
00:29:27 Před kamerou defilují ti nejslavnější herci:
00:29:30 Gérard Philippe, Jeanne Moreauová, Jean-Louis Trintignant,
00:29:34 Annie Girardotová, Michel Piccoli, Sami Frey,
00:29:38 tehdy oblíbení první milovníci,
00:29:41 Monica Vittiová i Anna Karina.
00:29:47 Ale i módní zpěváci, například rocker Johnny Halliday,
00:29:51 jehož fanoušci zdemolovali křesla v Olympii.
00:29:55 -Hajzlík mizernej!
00:29:58 -Poprvé jste měl roli ve filmu.
00:30:01 -Znám Vadima leta letoucí a on o tom mluvil.
00:30:04 Připravoval mě na to:
00:30:07 "Jednou s tebou natočím film," říkal.
00:30:10 Moc jsem tomu nevěřil a odpovídal jsem mu, že uvidíme.
00:30:13 A pak po koncertu v Olympii
00:30:16 za mnou přišel a řekl mi, uděláme ten film.
00:30:19 -Oslovuje i idol mládeže, melancholickou Francoise Hardyovou,
00:30:23 která vévodila špičce hitparád.
00:30:26 -Potkali jsme se náhodou jednou večer v soukromém klubu.
00:30:33 Vadim se chtěl se mnou seznámit,
00:30:36 začali jsme si povídat a zdál se mi ohromně milý.
00:30:46 -Vadim nezapomíná na své přátele. Točí i Boris Vian.
00:30:56 Roli dostanou bratři Marquandové, Christian i Serge.
00:31:06 Nebo Robert Hossein.
00:31:08 Kompletní Vadimova parta.
00:31:15 Vadimův rukopis je rozpoznatelný, čitelný,
00:31:19 obklopuje se svými blízkými, snímá i oblíbená letoviska.
00:31:23 Třeba přístav Saint Tropez,
00:31:27 v celém světě je pokládán za místo, které je "in".
00:31:31 Vadimovu srdci milá místa jsou dekoracemi jeho filmů
00:31:35 a posléze se i ona stávají módními zastávkami.
00:31:39 -Odvážný průzkumník, který zakotví v Saint Tropez,
00:31:42 objevuje svět.
00:31:45 Vládne tu uvolněná atmosféra na hony vzdálená přísnému řádu,
00:31:49 který platí pro sedmé umění.
00:31:52 -V zimě se Vadimova parta přemísťuje do hor, do Megéve.
00:31:56 Vadim tu bude natáčet další počin.
00:31:59 -Režisér Roger Vadim, bývalý manžel Brigitte Bardotové,
00:32:03 rozmístil na sjezdovce kamery,
00:32:07 které budou snímat "Nebezpečné známosti".
00:32:11 V Megéve se koná dostaveníčko mladých lidí a mezinárodních hvězd,
00:32:15 nocí zní rockń roll, tančí se charleston.
00:32:19 -V Paříži zase bývá Vadim
00:32:22 častým hostem vyhlášeného podniku Chez Castel.
00:32:26 -Mladí nadšenci pobláznění do moderních tanců
00:32:29 holdují od večera do rána několika tajuplným pohanským božstvům.
00:32:33 -Vadimova životní náplň je životní náplní té doby.
00:32:41 -I Marquand,
00:32:44 jeden z nejzapřisáhlejších odpůrců manželství z celé Vadimovy party,
00:32:48 podléhá, ocitá se v chomoutu.
00:32:55 Pane Vadime, rozloučil se s vámi Christian Marquand,
00:32:59 jeden ze členů party, protože se právě oženil.
00:33:04 Co vy? Máte v úmyslu se znovu oženit?
00:33:08 Co nám k tomu řeknete?
00:33:11 -Myslím, že jednou to tak dopadne, ale zatím jsem sám.
00:33:22 -Ticho. Prosím, ticho!
00:33:25 Akce!
00:33:27 -René Clément, režisér kriminálního dramatu "Kočky",
00:33:31 sází na Alaina Delona, Jane Fondovou
00:33:34 a napínavou podívanou.
00:33:42 -Jane Fondová, dcera Henryho Fondy a sestra Petera Fondy,
00:33:46 se vyučila v Actors Studiu Lee Strasberga.
00:33:49 Vlastní profesní dráhu nerozjela.
00:33:52 Ale hlavně, v Americe žila ve stínu slavného rodinného jména,
00:33:56 to Jane dusilo.
00:33:59 Proto odlétá do Evropy,
00:34:02 kde se hodlá prosadit na vlastní pěst.
00:34:07 Vadim jí nabízí role, které odmítá.
00:34:10 Pověst svůdce dívek překonala oceán a dostala se do Spojených států.
00:34:17 Na projekt s názvem "Rej"
00:34:20 podle divadelní hry Arthura Schnitzlera
00:34:24 Jane konečně kývne.
00:34:27 Začíná jejich spolupráce, natočí spolu několik filmů.
00:34:44 -Věděl jste, že film "Rej" vás přivede
00:34:48 do manželství s Jane Fondovou?
00:34:52 -To, že si ji vezmu, bylo jasné v pátek 13. srpna 1965,
00:34:57 brali jsme se v sobotu 14. srpna v Las Vegas.
00:35:01 Rozhodli jsme se během jediného dne.
00:35:08 -A vezmou se znovu ve Francii v roce 1967.
00:35:20 Brzy se narodí malá Vanessa.
00:35:28 Žijí mezi Francií a Spojenými státy,
00:35:32 mezi domem v Houdanu v departmánu Yvelines
00:35:35 a grilováním na plážích Malibu.
00:35:50 -Jane je jedna z nejlepších hereček.
00:35:53 Vadim, je zase jedna z velkých postav evropského filmu.
00:35:57 Kritika vynáší Vadima do nebe,
00:36:01 chválí jej jako producenta, režiséra i scenáristu.
00:36:04 Mám to potěšení přivítat mezi námi tento okouzlující pár.
00:36:09 Jane Fondovou a Rogera Vadima.
00:36:18 Vládne na place?
00:36:22 -Je velice klidný. Je ohleduplný a trpělivý.
00:36:26 Ale ví, co chce. A taky to dostane.
00:36:29 -Ano, podařilo se mi dosáhnout toho,
00:36:31 že má žena pracuje v poslední době víc než já.
00:36:34 A mně to vyhovuje.
-To je dobře.-Ano.
00:36:37 -Je opravdu cool. To já jsem nervózní.
00:36:40 Ale on je nad tím vším.
00:36:42 -Je uvolněný?
-Ano, je.
00:36:44 -Vím, že už musíte spěchat na letiště.
00:36:48 Nasednout do letadla do Paříže.
00:36:50 Jane Fondová.
00:36:52 Roger Vadim.
00:37:06 -Po Brigitte Bardotové, Annette Stroybergové,
00:37:10 Catherine Deneuveové
00:37:13 zažívá Vadim další lásku se svou herečkou, Jane Fondovou.
00:37:17 Se všemi natáčel, proslavil je.
00:37:22 Je opravdu Pygmalionem, jak se jej snaží vykreslit legenda?
00:37:28 Je a není.
00:37:30 Je na počátku jejich slávy, ony jej však opouštějí,
00:37:33 vydávají se za oslnivou kariérou bez něj.
00:37:37 Má odhad a umí v debutantkách probudit sebevědomí.
00:37:42 Zkrátka odhalit jejich potenciál.
00:37:45 Potenciál, který budou úspěšně rozvíjet,
00:37:49 ale samy.
00:37:52 Dává jim svým způsobem sílu a svobodu udělat, co chtějí.
00:38:28 Takový úspěch, tolik natočených filmů,
00:38:32 tolik krásných žen, to muselo nutně vzbuzovat závist.
00:38:36 Vadim je posléze uvězněn v postavě, k jejímuž vzniku sám přispěl.
00:38:40 V dramatu podle Emila Zoly "Štvanice"
00:38:43 odhalí Jane Fondová na pětadvacet vteřin ňadra.
00:38:46 V tisku se dočteme, že Vadim ji filmoval v rouše Evině
00:38:50 a v různých milostných pozicích celé dvě hodiny.
00:38:53 Vadim se nikdy nezbaví puncu nedouka,
00:38:56 který chce vytřískat co nejvíc peněz
00:38:59 a proto své filmy koření erotikou.
00:39:05 Kritika Vadima nešetří,
00:39:08 naopak vykrystalizuje do několika procesů.
00:39:15 První soud čeká Vadima
00:39:19 po uvedení "Nebezpečných známostí" v roce 1960.
00:39:23 Sdružení spisovatelů odsuzuje
00:39:26 adaptaci tohoto románu Choderla de Laclose s tím,
00:39:31 že není myslitelné zradit dobovou atmosféru,
00:39:35 útočit na společnost, morálku a církev.
00:39:42 Vadima hájí proti těmto nepříliš osvíceným obráncům klasiků
00:39:46 mladý nadějný advokát Francois Mitterrand
00:39:50 a s přehledem proces vyhrává.
00:39:54 Mitterrand vítězí nejen u nižšího soudu,
00:39:57 ale i u odvolacího a kasačního.
00:40:01 Na základě rozhodnutí těchto soudů se vytváří judikatura,
00:40:05 která umožňuje tvůrcům napříště
00:40:08 adaptovat svobodně díla různých autorů.
00:40:11 Ale na obzoru se rýsuje další proces.
00:40:26 V roce 1960 hraje Brigitte Bardotová
00:40:29 v komedii "Otěže na krku", kterou režíruje Jean Aurel.
00:40:32 Není spokojená a navrhuje mu,
00:40:35 aby si přizval jako asistenta Rogera Vadima.
00:40:38 -Vy dva teď režírujete společně "Otěže na krku".
00:40:41 Neprozradím nic nového,
00:40:44 když řeknu, že to od začátku nějak skřípe.
00:40:47 Brigitte Bardotová se prý podívala na sestřih prací, na scény,
00:40:51 které vznikly na začátku natáčení, a pak oslovila vás, pane Vadime.
00:40:55 Co jste tomu říkal, pane Aureli? Byl jste postaven před hotovou věc?
00:40:59 -Jsem rád, že si vybrala Vadima, protože ho znám, jsme vrstevníci.
00:41:04 -Ale stejně, neměl jste chuť si sbalit věci a z podniku odejít?
00:41:08 -Odejít? Ne. Ten film mám rád.
00:41:11 Přál bych si, aby byl úspěšný a naopak věřím, že Vadim mi pomůže.
00:41:15 -V choulostivém postavení jsem spíš já.
00:41:18 -Jste v něm oba dva.
-Ne.
00:41:21 Nejde o choulostivou pozici.
00:41:24 Vím dobře, že publikum miluje dramatické chvíle,
00:41:28 ale ve skutečnosti neexistuje žádný velký problém.
00:41:31 S Brigitte i s Jeanem Aurelem si rozumím.
00:41:34 Filmy stojí a padají se spoluprací. A ta zatím probíhá výborně.
00:41:38 -Neshody vyplouvají na povrch během střihu,
00:41:41 Jean Aurel se stahuje z projektu a postěžuje si Truffauttovi.
00:41:45 A nastane mela.
00:41:48 Truffaut píše polemiku "Případ Vadim",
00:41:51 kterou otiskne France Observateur.
00:41:55 Truffaut obviňuje Vadima z intrik, které prý vyšachovaly Aurela.
00:42:11 Vadim podává na Truffautta trestní oznámení pro pomluvu.
00:42:17 Jako svědkové vystoupí v soudní síni
00:42:21 ne menší osobnosti než Brigitte Bardotová,
00:42:25 Cocteau, Chabrol, De Broca,
00:42:29 Resnais, Melville, Malle, a dokonce i Godard.
00:42:33 Tento soud je ale zákeřnější: Vadim není napaden někým zvenčí,
00:42:37 nýbrž filmařem, navíc představitelem nové vlny,
00:42:41 která kdysi stála při něm.
00:42:48 Vadim sice proces vyhrál,
00:42:51 ale pošramocené pověsti se už nezbavil.
00:42:56 Na "Mistra Cool se najednou pohlíží jinak.
00:43:00 Dříve se velebila jeho bezstarostnost,
00:43:03 nyní je terčem kritiky a píše se o tom, jak je opovážlivý.
00:43:08 Prý se věnuje příliš požitkům na úkor kvality svých filmů.
00:43:21 -Od chvíle, kdy vznikl tady v Saint Tropéz tvůj první film,
00:43:25 se ti nepovedlo nebo nechtělo
00:43:29 natočit autorský film, film podle vlastního scénáře.
00:43:35 Po titulech "A bůh stvořil ženu" a "Člověk nikdy neví"
00:43:39 jsi už nikdy nenatočil vlastní látku?
00:43:42 Proč? Co myslíš?
00:43:45 -To má několik příčin.
00:43:47 Na jednu stranu si myslím, že není možné,
00:43:50 aby každý můj film vyprávěl o mém životě.
00:43:54 Inspiraci si nekoupíš
00:43:57 jako brambory v tržnici nebo špagety v restauraci.
00:44:00 Taky záleží na povaze a duševní kondici,
00:44:03 jestli dokážeš udělat osobní téma jednou za deset let
00:44:07 nebo za dva roky, nebo jednou za patnáct let.
00:44:13 -Vadim pracuje s rejstříkem
00:44:16 režiséra zábavných filmů poplatných době.
00:44:19 -Z téhle strany to musí být. Dělej, jako že hledáš.
00:44:23 Jasně.
00:44:25 -Its funnier. He says "pen".
-Pen.
00:44:30 -Na konci 60. let se mu podaří poslední velký počin.
00:44:45 -Science-fiction, nebo fantastické filmy,
00:44:49 zatím neberou vážně ani producenti, ani diváci.
00:44:54 Naštěstí se to začíná měnit.
00:44:58 -Vadim je o krok napřed.
00:45:01 Převádí na plátno komiks Jeana-Clauda Foresta.
00:45:05 Jedná se o superprodukci,
00:45:08 za níž stojí sám velký Dino de Laurentis.
00:45:11 A v titulní roli se objevuje Jane Fondová v kroužkové zbroji,
00:45:15 kterou vytvořil Paco Rabanne.
00:45:18 Jane není sice Brigitte Bardotová,
00:45:21 ale i ona se stane mezinárodním sex symbolem.
00:45:44 Po natočení "Barbarelly" se Vadim stěhuje s Jane do Spojených států.
00:45:48 Tehdy bude naposledy souznít s dobou,
00:45:52 dokonce doprovodí Jane na ostrov Wight
00:45:56 na koncert Boba Dylana.
00:46:01 V minulosti poznal kroužek existencialistů v baru Tabou,
00:46:05 potom vyznavače big beatu v podniku Chez Castel,
00:46:08 teď se přátelí s hippies skotačícími v mýdlové pěně.
00:46:12 Filmová dráha Jane Fondové
00:46:15 se ve Spojených státech rozbíhá více než slibně
00:46:19 a stále energičtěji se angažuje i v politice,
00:46:22 odlétá do Hanoje, aby dala najevo svůj nesouhlas
00:46:26 s americkou přítomností ve Vietnamu.
00:46:29 Vadim zůstává doma, stará se o děti
00:46:32 a zdá se, že kariéra je mu lhostejná.
00:46:35 O co jde? O pouhé prohození tradiční mužské a ženské role?
00:46:39 Vadimova žena odjíždí do války a získává Oskary,
00:46:43 on je doma a opečovává potomstvo.
00:46:46 -O miminko pečuju se vším všudy, nejsem jako otcové, co mají chůvu,
00:46:50 a když není po ruce, vyděsí se.
00:46:53 Já se o dítě starám kompletně, to znamená, že je nakrmím,
00:46:57 přebalím, utřu zadeček, beru je na procházku,
00:47:01 učím je mluvit, chodit.
00:47:04 Vydržel jsem to docela dlouho, řídit domácnost,
00:47:08 být maminkou a ještě u toho pracovat.
00:47:13 Jsem zkrátka ideální manžel.
00:47:23 -Vadimovi se ale podaří natočit i jeden "hollywoodský" film.
00:47:27 -Francouzský režisér Roger Vadim, který objevil Bardotovou,
00:47:32 nyní oslavuje americké studentky střední školy.
00:47:36 -Kriminální komedie "Hezké holky, jedna jako druhá"
00:47:40 svádí dohromady Rocka Hudsona a Angie Dickinsonovou
00:47:44 Hlavně ale snímá řadu dívek
00:47:47 nadzdvihujících sukně v jednom z amerických kampusů.
00:47:51 Snímeček pro teenagery
00:47:54 projde distribucí bez většího zájmu a pozornosti,
00:47:58 byť jej Quentin Tarantino zařadí
00:48:01 mezi svých dvanáct nejoblíbenějších a nejinspirativnějších filmů.
00:48:06 Jane Fondová se vzdaluje pohodlnému rodinnému krbu
00:48:09 a bojuje s vervou proti válce ve Vietnamu.
00:48:13 Politika ji pohltí a Vadim mizí v propadlišti.
00:48:17 Do Hollywoodu dorazil triumfálně v objetí
00:48:20 jedné z nejvyzdvihovanějších krásek systému filmových hvězd.
00:48:24 Do Francie se vrací sám.
00:48:29 -Vadim režisér se vždycky krčí
00:48:32 za Vadimem, manželem slavných a okouzlujících bytostí.
00:48:40 -Vadí vám to?
00:48:42 -Je to malinko otravné, nežít svůj život.
00:48:45 Člověk se může snažit být galantní
00:48:48 a i relativně skromný, upozaděný,
00:48:51 ale nakonec dostane chuť dýchat vzduch, který je jeho.
00:48:55 -Akce!
00:49:01 Můžeš trošku blíž?
00:49:03 Ne? Dobrá.
00:49:05 -Možná by se dalo...
-Ne, ne.
00:49:08 -Vadim je bez práce,
00:49:11 po čase oslovuje popáté Brigitte Bardotovou
00:49:14 s rolí ve filmu "Don Juan aneb co kdyby byl Don Juan ženou".
00:49:18 -Vadimův film "Don Juan aneb co kdyby byl Don Juan ženou"
00:49:22 odstřelila filmová kritika a diváci ho vypískali.
00:49:26 A to přesto, že v něm hrají Robert Hossein, Maurice Ronet,
00:49:29 Mathieu Carriére, Jane Birkinová a Brigitte Bardotová.
00:49:33 -Ta scéna neměla být parodie, možná měla být pro zasmání?
00:49:37 Protože když vchází ta hrdinka a Maurice Ronet jí řekne:
00:49:41 "Zahyneš, jsi v pekle. Shoříš v plamenech pekelných,"
00:49:45 nemám pocit, že by to byla tragická scéna.
00:49:48 Mně bylo do smíchu.
00:49:51 -Zůstává to v rovině stylistického cvičení,
00:49:55 v rovině krásy, líbivosti.
00:49:58 Je to krásné, estetické,
00:50:01 ale kritický pohled na to, co ukazuje, tu chybí.
00:50:06 -Ten film nemám moc rád.
00:50:08 Jednak proto, že není dobrý a jednak proto,
00:50:12 že jsem nenatočil to, co jsem chtěl.
00:50:15 Někdy má režisér volnou ruku, jindy je svobodný jen zpola.
00:50:21 Musel jsem dělat věci jinak, než jsem měl v plánu.
00:50:24 Všichni mě pořád nutí, abych předvedl nějakého Vadima.
00:50:28 Poslední můj film měl s takovými situacemi úspěch,
00:50:32 tak jo, to samé dáme i do toho dalšího.
00:50:35 Kéž by se dostal z té pasti! Ale v tomhle případě to nešlo.
00:50:39 Roli jsem musel dát jedné ze svých bývalých žen,
00:50:42 protože jsem byl tehdy sám
00:50:45 a protože byly údajně úspěšné ty filmy,
00:50:48 ve kterých hrála
00:50:51 buď má současná žena, nebo ty bývalé.
00:50:54 Plánoval jsem, že si Brigitte zahraje někoho jiného, než je sama,
00:50:58 zapomene na to, že je Brigitte Bardotová,
00:51:02 a přijme za svou odlišnou postavu.
00:51:05 A ono to selhalo. Všechno to selhalo.
00:51:09 -Tentokrát se Vadim ocitá na druhé straně:
00:51:12 nejenže přestal být v módě a zůstal pozadu,
00:51:16 ale zpoždění už nikdy nedohoní.
00:51:20 -V mnoha francouzských rodinách jste roky platil
00:51:23 za postrach paní a dívek.
00:51:27 Maminky před vámi večer zavíraly dcery na zámek.
00:51:37 -V 70. a v 80. letech najdeme v jeho filmografii
00:51:41 většinou nízkorozpočtové erotické skandální snímečky.
00:51:56 Ano, ty filmy jsou čím dál slabší, ale Vadim si dávno zvolil co radši,
00:52:00 život, nebo kariéru.
00:52:03 Bral vůbec někdy film vážně?
00:52:06 Vždyť stejně tak rád psal, na svém kontě má pět knížek,
00:52:10 maloval nebo chodil sázet na koníčky.
00:52:14 Vadim bere svoje neumětelství s nadhledem a se vztyčenou hlavou.
00:52:18 Jako svého druhu provokaci vůči době,
00:52:21 v níž víc a víc záleží na výsledcích a dravé soutěži.
00:52:25 Vadim si cení něčeho jiného:
00:52:28 zábavy, věrnosti přátelům a životním láskám.
00:52:35 -Člověk si představuje život
00:52:39 a přizpůsobuje konkrétní události vlastním snům.
00:52:49 -V roce 1988 Vadim prožívá svou poslední lásku s herečkou,
00:52:53 která má za sebou dlouhou kariéru, s Marie-Christine Barraultovou.
00:52:58 Vztah Vadima a způsobné romerovské herečky,
00:53:02 je na první pohled překvapivý.
00:53:05 Vadim se s ní žení v roce 1990 a bude to jeho nejdelší manželství,
00:53:10 potrvá deset let a vytvoří spolu několik filmů.
00:53:20 Zaměřují se především
00:53:23 na televizní tvorbu a na téma rozvedených rodin.
00:53:27 Dlužno podotknout, že v tom má praxi,
00:53:30 zplodil čtyři děti Natálii, Christiana, Vanessu a Váňu,
00:53:34 každé s jinou matkou.
00:53:55 Roger Vadim umírá 11. února 2000 ve věku 72 let
00:53:59 po několikaměsíčním boji s rakovinou brzlíku.
00:54:04 Poslední rozloučení se koná na svátek svatého Valentina
00:54:08 v kostele Saint-Germain-des-Prés.
00:54:13 Pohřbu na námořnickém hřbitově v Saint Tropéz,
00:54:17 který leží jen pár metrů od mořského břehu,
00:54:20 se účastní pět bývalých manželek a stovky obdivovatelů.
00:54:55 -Zbývají obědy s přáteli,
00:55:00 román, který píšu ve svém pokoji,
00:55:03 aniž bych myslel na to, že se někdy vydá.
00:55:07 Nebo ženský pohled, který říká, ano.
00:55:12 Vzpomínám znova na Saint-Germain de Prés,
00:55:15 na čas, který nic nestál,
00:55:19 na radosti, které byly nadosah, na přátelské pomrkávání děvčat.
00:55:23 Vybavuju si jedno ráno v ulici Jacob.
00:55:26 Měl jsem peníze leda na to, abych si pořídil plátěnky.
00:55:30 Procházel jsem se.
00:55:33 A najednou se ve mně rozlil pocit štěstí.
00:55:37 Jen tak, bez důvodu.
00:55:41 Bylo to svým způsobem fanfarónství.
00:55:45 Vysmál jsem se té naší době do tváře.
00:55:50 Skryté titulky: Karolína Drew Vyrobila Česká televize 2018
Co se vám vybaví, uslyšíte-li jméno „Roger Vladimir Plemjannikov“? Asi nic, krom představy jakéhosi ruského šlechtice s francouzským křestním jménem a podivným příjmením. Ale když se řekne Roger Vadim, většině filmových diváků asi ze všeho nejdřív blikne obraz Brigitte Bardottové či Jane Fondové v nějaké pořádně pikantní filmové scéně. Vadim, potomek ruských přistěhovalců, se narodil v Paříži roku 1928. Už od útlého mládí svůj život spojil s filmem – ať už jako asistent režie, herec či novinář. Jakožto filmař sice nikdy nepatřil do hnutí zvaného „nová vlna“ (kde se prosadili bývalí filmoví recenzenti jako Truffaut, Rohmer, Godard, Chabrol), byl vnímán jako zbytečně lechtivý a maloměšťácký ve svých provokacích, avšak získal podporu, když se kvůli svým novátorsky pojednaným snímkům ocital před soudem. Na přelomu 50. a 60. let byl zažalován, že przní klasická díla francouzské literatury, když je vyvazuje z původního kontextu a zasazuje do současnosti (de Choderlosovy Nebezpečné známosti byly prvním dílem, které se u nás promítalo) nebo německé okupace (podle de Sada Neřest a ctnost). Vadima tehdy hájil začínající právník Francois Mitterand, pozdější prezident… Avšak pohádá se i se svými mladšími kolegy: když Truffaut napíše, že Vadim z jednoho filmu ošklivými pletichami vyšachoval spolurežiséra, Vadim jej zažaluje pro pomluvu. Jako svědkové tehdy vystupovala plejáda tehdejší filmařské smetánky.
Vadim se definitivně zařazuje mezi tvůrce, jejichž touhou je natáčet divácky atraktivní – a také úspěšné – snímky. Ukazuje se, že k tomu celý život inklinoval, i když se věnoval zdánlivě uměleckým výbojům, které jen přetáčely obvyklá mravoličná očekávání. Ale ve svých nejlepších okamžicích dokázal strhnout vypravěčskou nápaditostí, třeba v eroticky pikantním comicsu Barbarella (1968), kterému vévodila milostných hrátek chtivá Jane Fondová. Mimochodem to byl další film, který se dostal i na plátna českých kin. Fondová, kvůli níž se přesunul do Ameriky, se mu jako jediná z žen „nevyvedla“: v době rozporuplně vnímaných bojů ve Vietnamu se rychle uplatnila jako protiválečná aktivistka a Vadimovi zůstala role muže v domácnosti, který pečuje o děti…
Dokument o Vadimovi má velkou vypovídací hodnotu: pracuje nejen s jeho autentickými výpověďmi, ale tvůrcům se podařilo sehnat i svědectví jeho manželek, potažmo dalších pamětníků, ať již patřili mezi kamarády nebo spolupracovníky. Vadim vychází jako okouzlující (dlouho mladý a atraktivní) muž, který to přitom v životě neměl snadné: jeho otec, ruský hrabě Plemjannikov, mu zemřel ještě v dětství, s matkou prožíval trudné živobytí, umocněné ještě druhou světovou válkou. Touha prosadit se a být uznávaný v něm byla jakoby zakódovaná.