Trnitá cesta od nechtěného díla až k jednomu z nejprodávanějších alb hudební historie. Britský dokument
00:00:14 Česká televize uvádí epizodu z hudebního cyklu
00:00:17 SLAVNÁ ALBA
00:01:12 Ten zpěv je prostě...
00:01:23 Zajímavý.
00:01:40 Zpívám stejně jako před 22 lety.
00:01:47 Lidi tuhle desku buď nesnášejí, anebo ji uctívají.
00:01:56 Spousta posluchačů netušila,
00:01:59 kam si tohohle pavarottiovsky vyhlížejícího týpka zařadit.
00:02:06 Vždycky působil jako hrůzostrašná,
00:02:09 majestátní, strhující a současně humorná postava.
00:02:48 Jak byste popsal váš hudební styl? Jimmy, popiš náš hudební styl.
00:02:53 Jak ho mám popsat? Pěkně to na něj všechno vybal!
00:02:58 Popsal bych ho jako horečný,
00:03:02 mocný, romantický, divoký, vzdorovitý, zábavný a heroický.
00:03:08 Bylo to v disko éře, kdy letěla Horečka sobotní noci.
00:03:12 John Travolta v bílém kvádru ukazoval prstem k nebi.
00:03:16 My měli nařvaného, macatého Meat Loafa, co by ta nebesa spíš urval.
00:03:20 Řada rockových posluchačů příznivě
00:03:23 reagovala na dynamiku zpěvák/zpěvačka.
00:03:26 Nebyla to další vychrtlá rocková hvězda s mocnou hřívou.
00:03:30 Tenhle chlápek měl srdce na dlani a potil se u toho jak čuně!
00:03:35 Dával do toho 150%.
00:04:04 Byly to, chcete-li miniaturní divadelní nebo operní kousky.
00:04:08 Jako u většiny písniček to sice mělo začátek, prostředek a konec,
00:04:12 ovšem v tak ohromném měřítku, až jste měli pocit,
00:04:15 že při poslechu navíc sledujete dramatické představení.
00:04:20 Měl jsem rád desky Doors a třeba Bílé album od Beatles.
00:04:24 Při jejich poslechu jsem se vždycky ocitl v jiném světě.
00:04:27 Nechtěl jsem, aby to působilo jako hrstka běžných písniček.
00:04:32 Přál jsem si tomu dodat
00:04:34 kinematografický nebo divadelní rozměr.
00:04:55 Šlo o pozůstatek úryvků některých muzikálů,
00:05:00 které Steinman složil pro hudební divadlo.
00:05:03 Vzešel z broadwayského divadelního prostředí.
00:05:06 Šlo mu o to, aby to připomínalo klasické představení.
00:05:12 Divadlo mě zajímalo už od školy.
00:05:14 Připravoval jsem tříhodinový
00:05:17 rockový muzikál s názvem "The Dream Engine".
00:05:21 Zhlédl to chlápek jménem Joseph Papp.
00:05:24 Ten uváděl v New Yorku shakespearovský festival
00:05:28 a totálně ho to odrovnalo.
00:05:30 O přestávce za mnou přišel do šatny,
00:05:32 a tam jsem s ním podepsal smlouvu o spolupráci
00:05:36 na Newyorském shakespearovském festivalu.
00:05:39 První představení se jmenovalo "More Than You Deserve".
00:05:42 Na konkurz se dostavilo zhruba 800 herců.
00:05:44 Nakráčel tam i jakýsi 150-kilový kolos jménem Meat Loaf.
00:05:49 Z nějakého důvodu mi na tom nepřišlo nic divného.
00:05:52 Všichni se zdráhali ho oslovovat "Meate". Mně to přišlo přirozené.
00:05:56 Jméno "Sekaná" k němu naprosto sedělo.
00:06:01 Lidi mě chválili, že dobře zpívám, takže jsem začal trénovat vibrato
00:06:05 a zkoušet různé pěvecké techniky.
00:06:08 Sám, bez učitele.
00:06:10 Takže jsem sice zpíval, ale průlom přišel
00:06:13 až s muzikálem Jima Steinmana "More Than You Deserve".
00:06:16 Z mé písničky se stal trhák celého muzikálu.
00:06:21 Přišlo sice jen 250 lidí, ovšem všichni povstali a jásali.
00:06:26 Meatovi tekly slzy. Byl to jeden z nejúžasnějších zážitků.
00:06:30 Došlo vám, že to je nejen vynikající zpěvák,
00:06:33 ale i znamenitý herec.
00:07:12 Moje muzika mu dokonale sedla.
00:07:15 Pochybuju, že předtím něco podobného slyšel,
00:07:18 ale na rozdíl od jiných lidí, kteří to nechápali,
00:07:20 okamžitě reagoval.
00:07:22 A právě tehdy jsem mu začal psát skladby na tělo.
00:07:25 Pak mě napadlo, že by bylo fajn nahrát album.
00:07:28 Netušil jsem, co to obnáší, a ve skutečnosti jsem žádné desky
00:07:31 vydávat netoužil, ale řekl jsem si - proč to nezkusit?
00:07:34 Prostě jsem začal skládat přímo pro něj.
00:07:37 Meata jsem poznal v prosinci 1975.
00:07:42 Vystupoval jsem na Broadwayi v rockové verzi Hamleta
00:07:45 s názvem "Rockaby Hamlet".
00:07:47 Hrál jsem Horatia, Meat hrál postavu kněze. Povídá mi:
00:07:51 "Musím tě seznámit s Jimem." Ptám se: "S jakým Jimem."
00:07:55 On na to: "Steinmanem. Skládá pro mě a chystáme desku.
00:07:59 Složil všechny písničky. Myslím, že bys ho měl poznat."
00:08:03 Druhý den probíhala zkouška v Radio City Music Hall.
00:08:07 Jim dorazil, posadil se ke klavíru a přehrál mi všechny skladby
00:08:11 z "Bat Out of Hell".
00:08:14 Jen klavír a zpěv. Ohromilo mě to.
00:08:28 Jim vždycky dokázal vyrukovat se skvělými názvy skladeb.
00:08:32 Potom tu písničku zkomponoval tak,
00:08:35 aby hudba odpovídala kvalitě titulu.
00:08:37 Meat Loaf vystřihnul roli obra.
00:08:40 Krátce nato jsme poznali Ellen Foley a pak to celé
00:08:44 začalo připomínat divadelní podobu klasiky "Kráska a zvíře".
00:08:50 Spoustu písní už měli složených.
00:08:55 Některé z nich jsem znala už z dřívějška.
00:08:57 Steinman měl totiž značnou divadelní praxi a některé
00:09:00 z těch písniček zazněly v jeho předchozích představeních.
00:09:07 Neměli jsme smlouvu a netušili, jestli nám to vyjde.
00:09:10 Nevěděli jsme, co čeho jdeme. Meat Loaf určitě ne.
00:09:13 Co se mě týkalo, bral jsem to z muzikálového hlediska.
00:09:16 Neuvažoval jsem v intencích rockových nebo komerčních nahrávek.
00:09:20 Meat Loaf komerčně uvažoval.
00:09:24 Do té muziky vkládal hodně důvěry.
00:09:26 Rozhodli jsme se vydat desku. Nevzpomínám si přesně kdy.
00:09:29 Ale sekli jsme s divadlem a vrhli se na nahrávání.
00:09:40 Měli jsme dost materiálu,
00:09:42 takže jsme obcházeli nahrávací společnosti.
00:09:45 Totální katastrofa.
00:09:47 Celý rok proběhl ve znamení těch nejbrutálnějších odmítavých reakcí.
00:09:51 V letech 1974-75 nás odmítlo 5 000 nahrávacích společností.
00:09:56 Některé z nich možná založili jen proto, aby nás mohly odmítnout.
00:10:01 Nikde nás nechtěli.
00:10:02 Neměli jsme žádné pásky.
00:10:05 Neexistovala možnost, jako to zachytit na demáči.
00:10:07 Pokoušeli jsme se ho nahrát dvakrát, ale marně.
00:10:10 Takže jsme to hráli naživo a lidi na nás civěli stylem:
00:10:14 "Co to vyvádíte?"
00:10:16 Navíc se to hrubě nelíbilo producentům:
00:10:19 "Vyloučeno, tohle nemůžete vydat na desce, je to hudba do muzikálu
00:10:22 a to si nikdo nekoupí.
00:10:25 Navíc přitom musíte sledovat toho obra vepředu a ještě poslouchat,
00:10:29 jak vy k tomu preludujete na klavír.
00:10:31 Je to vizuální záležitost a na desku se to nehodí."
00:10:34 Jediný, kdo nám věřil, byl Todd Rundgren.
00:10:37 Anebo mu to možná bylo jedno. Každopádně je to génius.
00:10:40 Poslechl si to a prohlásil: "Nahrajeme to."
00:10:43 Nahrál jsem řadu konceptuálních alb a podílel se na nahrávkách,
00:10:46 představujících značnou výzvu.
00:10:49 Řekl jsem si, že přinejmenším navážeme pracovně-produkční vztahy.
00:10:54 Když jsme se do toho pustili, komerční potenciál toho alba
00:10:57 pro nás bylo jednou velkou neznámou.
00:11:08 Takhle to hrálo, když jsem to slyšel jako poprvé.
00:11:17 Bez těch doprovodných vokálů...
00:11:46 Trošku to připomíná "Rolling on the River" od Creedence.
00:11:53 Doprovodný vokální part.
00:11:59 Netuším, zda by to kterýkoli jiný producent pochopil.
00:12:02 Podle mě ne, a proto jsme chtěli Todda. Na všechno kýval:
00:12:06 "Jasně, chápu." Nic nezpochybňoval.
00:12:09 Ostatní producenti se vyptávali: "Co je tohle a co je tamto?"
00:12:13 Todd pokaždé opáčil: "Jasně, rozumím. Jo, to zvládnu."
00:12:19 Z původní verze, kterou tvořil klavír a můj zpěv
00:12:23 s Meat Loafem a Rory Doddem, vznikla neskutečně mnohovrstvá,
00:12:28 víceúrovňová hudební produkce.
00:12:34 Používali jsme kontrapunkty...
00:12:45 Jak v muzikálu.
00:12:52 Trvalo to celou věčnost.
00:12:54 Todd se ptal: "Proč je to tak šíleně dlouhý?"
00:12:57 Pak povídá: "Hele, co kdybyste zazpívali jen...
00:13:03 Čtyřikrát, a stačí.
00:13:14 Na Toddovi - kromě toho, že je to jediný génius,
00:13:18 jehož znám osobně - je nejlepší jeho vyhlášený sarkasmus.
00:13:21 K ničemu, co jsme s ním nahráli, se ani jednou pochvalně nevyjádřil.
00:13:25 Skučela jsem a otravovala ho, že by to měla být bomba,
00:13:28 něco jako "Romeo a Julie" nebo "West Side Story".
00:13:32 Todd na to: "Hm," a udělal z toho rockové album.
00:14:16 Todd v podstatě nahrávání financoval sám.
00:14:18 Pracoval sice pro Bearsville Records,
00:14:22 spadající pod Warner Brothers, ovšem nešlo o oficiální spolupráci.
00:14:25 Prohlásil: "Nahraju to sám, můžu to udělat levně.
00:14:28 Natočíme to všechno u mě ve studiu."
00:14:31 Takže v zásadě to celé zaplatil on.
00:14:34 Což bylo v pohodě až do chvíle, kdy jsme dokončili finální verzi,
00:14:37 poslali ji Warnerům, a ti ji k našemu údivu odmítli vydat.
00:14:42 Album leželo v šuplíku téměř rok.
00:14:44 Obcházel jsem s ním jednu nahrávací společnost za druhou v naději,
00:14:48 že někoho zaujme třeba nějaký riff
00:14:51 nebo že někdo zjistí, jaká je to pecka.
00:14:54 Ovšem jakmile v těchto korporacích dali hlavy dohromady,
00:14:58 našli spousty důvodů, proč tu desku odmítnout.
00:15:02 Nekonečné zástupy kravaťáků, kterým jsme se to snažili vnutit.
00:15:07 To trvalo až do chvíle,
00:15:10 než nahrávku uslyšel chlápek jménem Steve Popovich.
00:15:14 Už tehdy to byl legendární hledač talentů u Columbie,
00:15:18 jemuž pak osobně svěřili label Cleveland International Records.
00:15:23 Byl z Clevelandu v Ohiu, hudební nadšenec a příznivec rocku.
00:15:28 Poslali jsme mu pásek.
00:15:30 Poslechl si prvních 20 vteřin, zvedl telefon,
00:15:33 zavolal Sonnenbergovi a povídá:
00:15:36 "To je nejlepší rockový intro, jaký jsem kdy slyšel. Chci to."
00:15:41 Díky těm prvním 20 vteřinám, kde se vůbec nezpívá,
00:15:45 jsme s ním podepsali smlouvu a konečně jsme měli label.
00:15:55 Jednoduchá věc, v podstatě etuda.
00:16:02 Připomíná to The Who.
00:16:04 Základní akordy.
00:16:06 Přidal jsem tam...
00:16:08 Trošku melodie.
00:16:36 Jima Steinmana silně ovlivnil Bruce Springsteen.
00:16:40 To bylo patrné už od samého počátku.
00:16:43 Ten materiál měl jednak divadelní charakter,
00:16:47 ale současně obsahoval i texty, pojednávající o anonymním,
00:16:54 nesvéprávném teenagerovi z předměstí.
00:16:59 Bruce Springsteen o tom zpíval v každé písničce.
00:17:06 Četl jsem historky o tom,
00:17:09 jak chtěl Jim zainteresovat na přípravě téhle desky mě
00:17:12 a Roye Bittena, aby zhruba odpovídala tomu,
00:17:15 co v té době nahrával Bruce Springsteen.
00:17:18 Podle mě to není pravda. Na něco takového ani nepomyslel.
00:17:23 Táhne se to zpátky až k Philu Spectorovi.
00:17:27 Bruce je totiž svým způsobem odchovancem jeho školy.
00:17:30 Jeho rané nahrávky dost připomínají Spectorovu produkci.
00:17:35 Jim chtěl použít něco jako spectorovskou zvukovou stěnu
00:17:39 v nadživotní velikosti.
00:17:41 Tohle je spectorovský efekt. Zpočátku to ještě není moc znát.
00:17:51 Už tam je hutnější vrstva, ovšem charakteristický part
00:17:54 přijde ve chvíli, kdy nastoupí rytmika...
00:18:04 Díky tomu to ožije.
00:18:06 Slyšíte klavír a bicí. Většinu času.
00:18:14 Zkusíme...
00:18:20 Slyšíte bicí a klavír...
00:18:22 Pak přijde vrstva se zvonkohrou a tamburínou...
00:18:33 A jste u Spectora.
00:19:10 Meat Loaf připomíná při zpěvu metodického herce.
00:19:13 Potřebuje hodinu na to, aby se vžil do postavy,
00:19:16 o níž píseň pojednává.
00:19:19 Každou skladbu zpívá jako někdo jiný, nikoli jako Meat Loaf.
00:19:22 Možná v té chvíli ani sám netuší, kdo to Meat Loaf je.
00:19:27 Vžije se do postavy tak dokonale, že mu potom dá docela zabrat,
00:19:30 aby se oklepal a vrátil do normálu.
00:19:33 Co se týče postavy, kterou ztvárňuji na pódiu -
00:19:37 lidi, co mě znají a nikdy předtím mě neviděli vystupovat,
00:19:40 se zničehonic leknou: "Hele, ty seš úplně někdo jinej!"
00:19:46 Vysvětluju jim, že se vžívám do postavy, co tu písničku zpívá.
00:19:50 Jde v první řadě o intenzivnost prožitku.
00:19:53 Nestane se ze mě jiný člověk. Jde o jinou intenzitu.
00:20:27 Právě vyšlo první album nové skupiny Meat Loaf.
00:20:29 Produkoval ho Todd Rundgren.
00:20:32 Poslechneme si titulní skladbu s názvem "Bat Out of Hell".
00:21:29 Skladba vzešla z mé posedlosti písněmi o autonehodách.
00:21:32 Ty jsem zbožňoval už jako kluk.
00:21:35 Na jednom z prvních singlů,
00:21:37 které jsem si koupil, byla skladba "Tell Laura I Love Her".
00:21:40 Mám rád i další písně na tohle téma, třeba "Leader of the Pack".
00:21:44 Tam jde o nehodu na motorce.
00:21:46 Uchvacuje mě ten operní narativ skladby,
00:21:49 pojednávající o ničivých událostech.
00:21:51 Dokonale to odpovídá teenagerovskému
00:21:54 rockovému vidění světa v podobě havárie v autě nebo na motorce.
00:21:57 Takže jsem se rozhodl na tohle téma
00:22:00 složit nejextrémnější písničku všech dob.
00:22:16 Většina kytarových běhů doplňuje všechny ty... vokální pasáže.
00:22:25 Kombinoval jsem to za pochodu.
00:22:32 Naprosto tytéž tóny po mně od té doby zahrál
00:22:35 nejmíň půltucet dalších kytaristů.
00:22:39 Takhle si to Steinman totiž představoval.
00:22:43 Každý následující kytarista to musel
00:22:45 zahrát přesně tak jako na desce.
00:22:49 Slyšel jsem čahouny i mrňouse hrát naprosto shodné kytarové party.
00:22:56 Tohle je slavná kytarová motorka.
00:22:59 Nešlo mi jen o text o bouračce, ale i o zvuk samotné motorky.
00:23:03 Dokolečka jsem Todda prudil: "Hele, Todde, kde mám tu motorku?"
00:23:07 Určitě jsem mu s tím šíleně lezl na nervy.
00:23:10 Při nahrávání posledních stop jsem zjistil,
00:23:13 že tam zvuk motorky pořád chybí, a tak povídám:
00:23:15 "Todde, slíbil jsi mi motorku."
00:23:18 On na to: "Panebože, ty ji tam fakt chceš?"
00:23:21 "Jo, mělo by to znít jako zvukovej efekt."
00:23:24 "Žádný efekty tu nemám. Zahraju to na kytaru."
00:23:29 V téhle pasáži se Todd během nahrávání sóla na kytaru zarazil
00:23:34 a povídá: "Tak ty chceš motorku, jo? Tak sleduj."
00:23:38 Otočil pár čudlíků...
00:23:41 Teď si poslechneme, jak zahrál motorku.
00:23:45 Pusť to.
00:23:52 Kytara.
00:23:58 Nepřestává.
00:24:04 Přeleje se rovnou do sóla.
00:24:13 Nepřetržitě.
00:24:21 Stáli jsme tam a sledovali Todda, jak to hraje. Nevěřícně.
00:24:54 Dostal jsem se na závěr 16. refrénu,
00:24:57 aniž by se ozval zvuk bouračky.
00:24:59 Meat Loaf a ostatní na mě řvali:
00:25:02 "Proboha, už to trvá šest minut, přestaň!" Byli vážně naštvaní.
00:25:05 Povídám, že nemůžu, chybí tam celá sekce.
00:25:09 Netušili, že mi jde o zvuk bourající motorky.
00:25:28 O brutálnější nehodě nikdo nikdy nic podobného nenazpíval.
00:25:32 Ozvala se šlupka, při níž se tomu chlapovi
00:25:35 na motorce rozervalo tělo a srdce mu vylítlo ven jak namydlený blesk.
00:25:39 Chtěl jsem svou mladickou posedlost zahnat až do nejvyššího extrému,
00:25:43 dodat jí maximální operní vyznění.
00:25:45 Dodnes se domnívám, že jde o nejextrémnější písničku
00:25:49 o motocyklové bouračce, jakou kdo složil.
00:26:40 Jedna...
00:26:46 dvě...
00:26:58 tři.
00:27:00 Tři vysoká "C".
00:27:03 Hele, tohle jsem nikdy neslyšel.
00:27:06 To tam není.
00:27:11 Kde se to tu vzalo? Je to na stopě se zpěvem.
00:27:18 Nikdo to nikdy neslyšel.
00:27:24 Není to tam, protože to zní strašně.
00:27:34 Když deska vyšla...
00:27:39 Nedostatečně ji propagovali.
00:27:42 V určitých směrech možná získala pošramocenou pověst.
00:27:48 S tím materiálem obešli spousty míst.
00:27:51 Z pohledu nahrávacího průmyslu se očekávání prakticky rovnala nule.
00:27:57 Kritici si jí téměř nevšímali.
00:28:00 Když album vyšlo, prosazovalo se jen s obtížemi.
00:28:04 Měl jsem ke kapele takový menší proslov.
00:28:07 Zavolal jsem si je a oznámil jim následující:
00:28:10 "Fajn, lidi, povím vám, co se bude dít. Jsem něco jako vlak.
00:28:15 Vy mi můžete buď dělat vagóny, anebo se odpojit.
00:28:19 Každopádně já vyjíždím." Přesně tak jsem si to představoval.
00:28:25 A přesně tenhle výjev se z mého pohledu potom odehrál.
00:28:29 Naložil jsem do toho vlaku tolik dřeva a uhlí, že se celý rozžhavil.
00:28:34 Sice jsme uspěli, ale mě to málem zabilo. Totálně mě to vyřídilo.
00:28:42 Během turné byl každý večer doslova na pokraji zhroucení.
00:28:46 Úporně jsme se snažili, aby se to album chytlo,
00:28:48 takže turné probíhalo v podstatě nepřetržitě.
00:28:51 Výkon, který odváděl, se nedá zvládat den co den.
00:28:54 Někdy jsme odehráli i šest koncertů týdně.
00:28:58 Meat Loaf je v podstatě operní pěvec,
00:29:00 měl by zpívat maximálně dvakrát týdně.
00:29:03 Byl extrémně vyčerpaný. To vypětí se na něm značně podepsalo.
00:29:07 Nezapomínejte, že v roce 1977 nastal úsvit punku.
00:29:12 Ten už sice nějakou dobu existoval,
00:29:16 ale až tehdy se prosadily kapely jako Sex Pistols a Clash.
00:29:21 K tomu přišlo disko a objevovala se spousta další,
00:29:27 nové taneční muziky.
00:29:36 Kdyby existovala poptávka po 10minutových wagnerovských
00:29:40 výbušných chorálech v podání 170kilového chlápka
00:29:43 s mocným hlasem, mohli jsme být klídku.
00:29:46 Největší problém bylo proniknout do povědomí lidí,
00:29:49 protože to nikde nechtěli hrát.
00:29:51 Zprvu jsme měli mnohem větší úspěch v Austrálii a v Anglii.
00:29:54 V Americe jsme prorazili až mnohem později.
00:29:57 V Anglii a Austrálii to šlo rychle, v Americe jsme čekali asi rok.
00:30:02 Před třemi měsíci zazněla v našem pořadu píseň "Bat Out of Hell"
00:30:05 a nutno podotknout, že sklidila mnohem větší ohlas
00:30:08 než cokoli jiného v našem hudebním cyklu.
00:30:11 Deska vyšla počátkem roku a produkoval ji Todd Rundgren.
00:30:15 Dnes máme další příležitost poznat kapelu,
00:30:19 jež sklidila zkraje roku 1978 velký ohlas.
00:30:22 Meat Loaf: "Paradise by the Dashboard Light".
00:31:28 Koncerty nám nesmírně pomohly.
00:31:30 Netuším, zda to dnes ještě někdo takhle dělá.
00:31:33 Prostě jsme vyrazili na turné coby jednolitá skupinka lidí
00:31:36 a vrhli jsme se do toho od začátku po hlavě.
00:31:40 Neměli jsme žádné rekvizity.
00:31:42 Sehrát celé to drama bylo pouze na nás.
00:31:45 Skvělá doba. Albu se dařilo, prodávalo se po celém světě.
00:31:49 V Austrálii sestřelilo z prvního místa žebříčku
00:31:53 Horečku sobotní noci od Bee Gees.
00:31:56 Ale sklízelo úspěchy nejen tam, ale i jinde ve světě.
00:32:01 Byla to bomba.
00:32:05 V muzice existuje jedno základní pravidlo.
00:32:09 Pokud jste ochotní vylézt ven a donekonečna nabízet svou práci,
00:32:13 pak si téměř pokaždé seženete publikum.
00:32:16 Stačí se vracet do stejného města, pořád dokola a dokola,
00:32:20 a pokud lidem předložíte něco, co je zaujme,
00:32:23 postupem času se vaše publikum rozroste.
00:32:26 Záleží na tom, co vám řekne účetní, kolik kopií alba se prodalo.
00:32:31 V tomhle případě se jednalo o 34 milionů.
00:32:35 V určitých oblastech možná ještě o 3-4 miliony víc.
00:33:12 Věc "Two Out of Three Ain't Bad" jsme složili jako poslední.
00:33:16 Vznikala až v průběhu nahrávání alba. Takže až na poslední chvíli.
00:33:21 Nikdo ji nepovažoval za zlatý hřeb alba, ovšem nakonec se ukázalo,
00:33:26 že jde o jediný hitový singl, který se z té desky ujal.
00:34:05 Připomíná to country.
00:34:07 Jako kluk jsem totiž chtěl být country zpěvák.
00:34:10 Takže jsem k tomu přistoupil, jako bych zpíval o pláních v Texasu.
00:34:22 Představte si prašnou planinu.
00:34:26 Meat Loafovi to sedlo, protože ten zpěv zní trošku "elvisovsky"
00:34:29 a Meat se Elvisovi v určitých ohledech vyrovná.
00:34:33 Pak jsem to trochu přizdobil.
00:35:02 Žádná věda.
00:35:08 Klidně to mohli nahrát Eagles. Naštěstí nenahráli.
00:35:18 Někdo mi navrhl, abychom zkusili napodobit Eagles.
00:35:22 Ti chrlili jeden hit za druhým.
00:35:25 Takže tady můžete slyšet jejich vliv.
00:35:47 To je Todd.
00:35:51 Zní to jako Eagles, že jo?
00:36:17 To jediné, co uchrání tuhle
00:36:19 písničku před tím, aby se z ní stal naprostý kýč, je humorný podtext.
00:36:25 Steinman si někdy nemůže pomoct,
00:36:27 takže sem tam do toho přihodí nějaký vtípek nebo slovní hříčku.
00:36:56 Neobvyklý výraz "crackerjack box".
00:36:59 To vám projde jen v písničce od Meat Loafa.
00:37:03 Taky by mě zajímalo, jak to brali lidi v cizině.
00:37:06 Pochybuju, že někdo ví, co to "crackerjack box" je.
00:37:10 Jde o krabici s karamelovým popcornem a na dně
00:37:13 je vždycky nějaké překvapení, třeba píšťalka.
00:37:15 Text "na dně crackerjack boxu žádnej auťák nenajdeš"
00:37:19 by nevymysleli ani Eagles.
00:38:02 Klavír a zpěv.
00:38:35 Zvládnu to i po 22 letech!
00:38:38 To čumíte!
00:39:04 Bylo zřejmé, že se jedná o Jimovy skladby.
00:39:06 Byly to takříkajíc jeho děti.
00:39:10 Námětem podle mě byla značná úzkost a Meat Loaf rozhodně
00:39:14 dokázal tuhle emoci náležitě pěvecky vyjádřit.
00:39:19 Klapalo jim to.
00:39:21 Jim psal Meat Loafovi písničky na tělo,
00:39:24 a naopak Meat Loaf zase dokázal Steinmanovy skladby
00:39:28 nesmírně procítěně zazpívat, navíc s neskutečnou intenzitou.
00:39:33 Nikdy jsem ty písničky nepovažoval za osobní zpověď.
00:39:36 Ovšem všechny jednoznačně pojednávaly o mých obsesích.
00:39:40 Žádná z nich se neodehrávala v normálním světě.
00:39:44 Všechny se týkaly velice extrémního prostředí a měly operní nádech.
00:39:48 Klíčovým slovem je "vystupňovaná intenzita".
00:39:51 S běžnou realitou nemají nic společného.
00:39:55 Steinman měl před-pubescentní sexuální mentalitu.
00:39:59 Mladí se s tím opravdu dokázali ztotožnit a slyšeli na to.
00:40:05 Jako holka jsem poslouchala desku "Loui-Loui".
00:40:10 Postavila jsem se na štokrle a tiskla ucho k reproduktoru,
00:40:15 protože jsem chtěla pořádně slyšet všechna slova.
00:40:19 Podle mě Jim využíval stejný sexuální podtext,
00:40:22 která mládež zbožňuje.
00:40:28 Těžko si představit, že by Steinman něco takového sám prožil.
00:40:32 Z Meat Loafa se stal někdo jako... Připomínalo to Cyrana z Bergeraku.
00:40:37 Steinman je Cyrano a Meat Loaf je Kristián,
00:40:41 co zpívá Cyranova slova.
00:40:53 Neumím si představit Steinmana
00:40:56 v autě u jezera s nejkrásnější holkou ze školy.
00:40:59 Ale umím si ho představit, jak si to představuje.
00:41:13 Měl jsem rande s dívkou jménem René Ellen.
00:41:17 Měl jsem tehdy skvostný kabriolet
00:41:20 z roku 1963 s nádhernou palubovkou.
00:41:23 Slovo dalo slovo, jenomže pokaždé, kdy už došlo
00:41:27 na vážně intenzivní muchlovačku, tak René najednou přestala.
00:41:32 Prostě konec. Šílel jsem.
00:41:35 Nejspíš jsem se tehdy zbláznil a dodneška jsem se nevzpamatoval,
00:41:39 jak mě vždycky peskovala, abych přestal.
00:41:42 No a tahle historka Jimovi posloužila jako námět
00:41:45 pro skladbu "Paradise".
00:41:48 Stejně jako jsem chtěl předtím složit nejlepší písničku
00:41:51 o bouračce, jsem se tentokrát rozhodl napsat
00:41:54 nejlepší písničku o sexu v autě.
00:41:56 Jde o dva stěžejní, ikonické mýty v rock'n'rollu.
00:41:59 Takže jsem to vyhnal do extrému s tím,
00:42:02 že sex v autě dokáže člověku zničit život.
00:42:35 Nechápala jsem, o co v té písničce jde.
00:42:38 Znělo to trochu skepticky.
00:42:40 Ptala jsem se Jima coby tvůrce, o co mu vlastně šlo.
00:42:43 Povídá: "To poznáš, až to prožiješ."
00:42:48 Totéž mi potom zopakoval Meat Loaf.
00:42:51 Takže jsem si na to musela přijít sama.
00:42:56 Karla to měla složité.
00:42:58 Každý večer musela zpívat "Paradise by the Dashboard Light"
00:43:02 s Meat Loafem, což není žádná sranda. Stěžovala si:
00:43:05 "Nechápu, jak mi může nacpat jazyk až tak hluboko do krku.
00:43:08 To snad ani není v lidskej silách.
00:43:11 Mám pocit, že mi dělá rentgen žaludku."
00:43:13 Řekl jsem jí, že s ní soucítím.
00:43:15 Francouzáka jsem neměla v popisu práce.
00:43:19 Ale nikdy jsme spolu nechodili,
00:43:21 takže to šlo čistě o hereckou vložku.
00:43:44 Nahráli jsme album.
00:43:46 V té době jsem neustále cestovala z Los Angeles a zase zpátky.
00:43:49 Vystupovala jsem v televizní show, zpívala na Broadwayi.
00:43:53 Díky tomu albu mi pak nabídli vlastní nahrávací smlouvu,
00:43:57 takže jsem s ostatními nemohla vyjet na turné.
00:44:00 Popravdě Karla byla na pódiu lepší než Ellen.
00:44:04 To není nic proti Ellen, ovšem v té době to prostě tak bylo.
00:44:46 Povídám Meat Loafovi:
00:44:49 "Hele, přece nemůžu zpívat Ellenin part, je to videoklip."
00:44:52 Netušila jsem,
00:44:54 že už za to utratili balík a nemohli si dovolit to stopnout.
00:44:57 Meat Loaf opáčil: "Neboj, to víš, že ne."
00:44:59 A najednou jsem tam stála a zpívala Ellenin part.
00:45:02 Dohodli se, že Karla se stane tváří turné. Tak se i stalo.
00:45:08 Ale v tom klipu nezpívá ona.
00:45:15 Tuhle otázku jsme určitě obě dostávaly nejčastěji.
00:45:18 Bylo to takhle:
00:45:20 Ellen zpívala na albu, ale nikdy s kapelou nevystoupila naživo.
00:45:23 Živě jsem vystupovala já, a tudíž jsem se objevila v tom klipu.
00:45:27 Tak zněla dohoda.
00:45:29 Všechny hrany se časem obrousí.
00:45:32 Většina lidí, kteří ten klip viděli, podle mě dobře ví,
00:45:35 že na té desce jsem zpívala já.
00:45:38 Tedy těch, které to zajímá. "Hele, víš o tom, že..."
00:45:43 Takže je to v pohodě.
00:46:33 Nejvíc hrdý jsem na to, že se nám povedlo nahrát
00:46:36 neskutečně zábavnou a současně extatickou desku.
00:46:39 Aspoň mně to tak zní.
00:46:42 Je velice gotická, zvučná, majestátní...
00:46:45 A při určitých pasážích mi dodnes běhá mráz po zádech.
00:46:48 Ale v první řadě je zábavná. Ani chvilku se nenudíte.
00:46:51 Velice disneyovské album. Akorát s hvězdičkou.
00:46:57 Jednou z věcí, která mě vždycky na Meat Loafovi upoutala,
00:47:00 byl jeho smysl pro humor.
00:47:03 Vlastně nechápu, jak by to někdo mohl brát vážně.
00:47:08 Ty texty jsou nesmírně zábavné.
00:47:11 Pomohly mi produkčně zvládnout
00:47:14 ty nejošemetnější chvíle při nahrávání.
00:47:18 Došlo mi, že jde o to, abychom ty vtipy převyprávěli lidem.
00:48:05 "Bat Out of Hell" je realističtější než 95% ostatních desek,
00:48:10 co kdo kdy nahrál.
00:48:12 Byli jsme odhodlaní stvořit něco nového.
00:48:16 Nešlo o žádné předělávky veteše někoho cizího.
00:48:20 I po všech těch letech je z toho ta upřímná snaha stále patrná.
00:48:25 Osloví vás to po emoční stránce.
00:48:28 Takže "Bat Out of Hell" podle mě patří k albům,
00:48:31 která lidi budou chtít poslouchat ještě hodně dlouho.
00:48:35 Domnívám se, že stejně jako vynikající americké broadwayské
00:48:39 muzikály se "Bat Out of Hell" bude nejspíš hrát navěky.
00:48:43 V podstatě se jedná o hrdinský epos.
00:48:46 Z hlediska provedení obsahuje značnou dávku heroismu.
00:48:51 Něco takového v krotké popmusic většinou rozhodně nenajdete.
00:48:54 Jsem moc rád,
00:48:56 že si tu desku koupilo tolik lidí a že se spoustě posluchačů líbila.
00:49:00 To album představuje můj celoživotní boj.
00:49:54 Skryté titulky Tomáš Pechoušek
00:49:55 Česká televize 2021
Když v roce 1974 potkal zpěvák Meat Loaf skladatele Jima Steinmana asi ani jeden z nich netušil, že jejich spolupráce nakonec povede ke vzniku unikátního alba Bat Out Of Hell. Od jeho vydání v roce 1977 se přes nesmělý začátek nakonec prodalo přes 30 milionů kopií a je v současné době jedním z nejprodávanějších alb všech dob.
Unikátní dokument nechá fanoušky pomocí výpovědí hlavních aktérů nahlédnout do procesu nahrávání alba. A to nejen po stránce hudební a technické, ale i personální.