V dalším dilu seriálu O vědě a vědcích se podíváme na nanotechnologie, jak vyrábí nanočočky, které se se dají použít v nanofotonice
Obsah dílu
iReportér Týdne – soutěž



Premiéra | ||
ČT1 | sobota 20. 2. 2021 12:00(REGIONÁLNÍ VYSÍLÁNÍ – BRNO) | Nastavit připomenutíPřidat do Osobního programu |
Opakování | ||
ČT24 | sobota 20. 2. 2021 po půlnoci 01:42 | Nastavit připomenutíPřidat do Osobního programu |
ČT24 | sobota 20. 2. 2021 po půlnoci 03:26 | Nastavit připomenutíPřidat do Osobního programu |
ČT24 | sobota 20. 2. 2021 po půlnoci 05:10 | Nastavit připomenutíPřidat do Osobního programu |
ČT24 | sobota 20. 2. 2021 po půlnoci 06:02 | Nastavit připomenutíPřidat do Osobního programu |
ČT1 | pondělí 22. 2. 2021 po půlnoci 01:25(REGIONÁLNÍ VYSÍLÁNÍ – BRNO) | Nastavit připomenutíPřidat do Osobního programu |
ČT24 | úterý 23. 2. 2021 po půlnoci 04:07 | Nastavit připomenutíPřidat do Osobního programu |
00:00:02 TÝDEN V REGIONECH
00:00:10 V dalším dílu seriálu o vědě a vědcích se podíváme
00:00:13 na nanotechnologie.
00:00:15 Jak se vyrábí nanočočky, které se dají použít
00:00:18 v nanofotonice.
00:00:21 Jak probíhá školní inspekce online a jaká jsou její zjištění?
00:00:25 Natáčela se štábem České televize Markéta Bočková.
00:00:31 A i závěr Týdne v regionech bude o online výuce,
00:00:35 kterou školám nabízí Moravská galerie
00:00:37 ve spolupráci s Filharmonií Brno.
00:00:46 -Štěbetání a ruch přinášejí do jinak ztichlých základních škol
00:00:50 už několik měsíců jenom prvňáci a druháci.
00:00:54 I tady v brněnských Tuřanech míří do tříd jen ti nejmladší.
00:00:58 -Rozuměli jste?
00:00:59 Máte všichni text přečtený?
00:01:02 -Jak se s téměř rok trvající netypickou situací vyrovnávají
00:01:05 školy, učitelé i žáci sleduje školní inspekce
00:01:08 už od loňského dubna.
00:01:10 Před třemi týdny začali inspektoři chodit
00:01:12 nejen do reálných hodin, ale i do těch vedených online.
00:01:16 -Zkuste někdo něco říct.
00:01:18 Jestli nám dobře fungujou mikrofony.
00:01:20 -Takhle vypadá matematika v tuřanské 8. C.
00:01:23 Učitel přednáší v prázdné třídě.
00:01:26 Žáci si doma sedají k monitorům.
00:01:28 A školní inspektor Milan Heroudek se připojuje na online hospitaci.
00:01:33 -Přišel jsem se podívat na to, jakým způsobem se daří ta výuka,
00:01:38 jak vám to jde.
00:01:41 -Podobných online hodin viděli inspektoři už přes 2800
00:01:45 na 300 základních a středních škol.
00:01:49 Sledují, jak učitelé se třídou pracují, zda umí využít to,
00:01:53 co jim technologie nabízí, nebo jak často zapojují
00:01:56 do hodiny žáky.
00:01:58 -Hodíme to tam znovu, není problém.
00:01:59 Už vidíš?
00:02:00 -Jo je to dobrý.
00:02:03 -Dají se využít různé chaty, sdílené tabule, nástěnky,
00:02:08 hlasovací systémy nebo kolo štěstí,
00:02:11 kde si žák vytáčí svůj příklad.
00:02:15 -Ten fígl na udržení pozornosti je,
00:02:18 že občas, samozřejmě schválně, řeknu špatný výsledek.
00:02:22 -Pan učitel nás rozdělí na skupinky,
00:02:25 pracujeme na příkladech a pak se na konci hodiny
00:02:28 zas sejdeme.
00:02:36 -Je pravda, že část učitelů, kteří z našeho pohledu nevedou
00:02:41 úplně správně ani hodiny naživo,
00:02:45 tak ti si neumí poradit ani s online výukou.
00:02:49 -Takoví jsou ale, podle inspektorů, v menšině.
00:02:51 Že škola na dálku je dřina poznal i osmák Tobiáš Kříž.
00:02:55 Udržet si jedničky jako dřív, ho teď stojí víc úsilí.
00:02:59 -Občas mi to ujede, dělám něco jinýho během té hodiny
00:03:02 a to potom kolísá k tomu, že mám horší známky,
00:03:06 nebo nepošlu nějakej úkol, zapomenu.
00:03:08 -Myslím, že škola se adaptovala distanční výuce velice rychle,
00:03:14 přizpůsobila tomu i rozvrh.
00:03:16 Online hodiny střídají offline hodiny, to znamená,
00:03:19 že kluci nemusí sedět dlouhé hodiny na počítači,
00:03:22 ale mezitím samostatně zpracovávají zadané úkoly.
00:03:27 -Online výuka je jen výseč distanční výuky a my se díváme
00:03:33 i na to, jak zapadají do sebe ty jednotlivé segmenty.
00:03:38 -Roční distanční provizorium sice urychlilo digitalizaci škol
00:03:42 a učitele i žáky procvičilo v technologiích i samostatnosti,
00:03:46 ale povídání o přestávkách to přes kameru nahradit nemůže.
00:03:50 -Když se s nima vidíte jenom na kameře,
00:03:52 je to prostě o ničem.
00:03:54 Je lepší, když jste v té škole.
00:03:56 -Už to trvá strašně dlouho, pozorujeme na prvním i druhém
00:03:58 stupni, že děti už to nebaví, těžce reagují, dlouho reagují,
00:04:03 už je to prostě moc.
00:04:34 -Legendární hlavní pošta u brněnského nádraží končí.
00:04:37 Je v nevyhovujícím stavu a pošta se rozhodla si postavit
00:04:42 budovu novou.
00:04:43 Poštu postavil před 80 lety funkcionalistický architekt
00:04:46 Bohuslav Fuchs.
00:04:47 Taky legenda.
00:04:49 Už tenkrát se počítalo s tím, že nádraží bude jednou přesunuto
00:04:53 směrem na jih.
00:04:55 A budova pošty tak byla konstruována, aby byla přenosná
00:04:58 a mohla se s novým nádražím přesunout taky.
00:05:00 Jaká vynalézavost našich předků.
00:05:02 Jenže brněnské Hlavní nádraží se už 100 let nehýbe
00:05:06 a tuhle budovu nové místo taky nečeká.
00:05:10 Památkově chráněná budova poště dosloužila
00:05:13 a bude nejspíš na prodej.
00:05:14 Česká pošta je státní podnik, přesto se musí chovat
00:05:18 jako správný hospodář.
00:05:20 Přesto bychom očekávali i nějakou přidanou hodnotu,
00:05:25 jakési společensky odpovědné chování.
00:05:27 Jasně, poštu desetiletí nikdo neopravoval a tak zchátrala.
00:05:30 To se stane se vším, když se o to nestaráte.
00:05:32 A co teď hrozí?
00:05:34 Pošta budovu prodá, koupí ji nějaký developer,
00:05:36 nebude mít peníze na opravy.
00:05:38 Pak přijde statik, který řekne, že se budova musí zbourat.
00:05:41 A postaví se tu nějaké nové hnusné krabice.
00:05:50 -Tenhle displej už tam je?
00:05:53 -Jo, můžete ho natočit směrem ke mně.
00:05:55 -Takhle?
00:05:57 -Jo, dobrý.
00:06:00 Teď už jsme tu jak v ponorce.
00:06:04 Kde má čočka ohnisko?
00:06:06 Jak moc se dá zmenšit a komu to udělá radost?
00:06:10 -Dneska se podíváme na nanotechnologie a ukážeme vám,
00:06:12 jak vyrábíme nanočočky,
00:06:14 které se se dají použít v nanofotonice.
00:06:16 -V seriálu o vědě, vědcích a jejich projektech
00:06:19 hledáme v šeru světlo, které by pomohlo vysvětlit
00:06:21 problematické detaily života v našem světě.
00:06:25 -My se teď zabýváme tzv. nanomateriály,
00:06:28 tedy materiály, které dokáží měnit vlastnosti světla
00:06:32 na velmi malých škálách.
00:06:33 To lze například využít k tomu, že dokážeme vyrobit čočky,
00:06:36 který jsou tzv. ultratenký, v podstatě 2D čočky.
00:06:42 -Petr Dvořák se výzkumu nanomateriálů věnoval
00:06:45 i na studiích v Hongkongu,
00:06:46 kde pracoval na zvýšení efektivity fotovoltaických panelů.
00:06:51 Teď 2 roky ve Středoevropském technologickém institutu VUT
00:06:56 se svými kolegy vyvíjí ultratenké čočky
00:06:58 složené ze stovek miliard nanočástic.
00:07:00 Až se podaří sestrojit čočku dostatečné velikosti,
00:07:03 ocení to výrobci počítačových mikročipů,
00:07:06 ale i každý, kdo občas používá objektiv.
00:07:11 -Pouštím video.
00:07:14 Naším cílem je vytvořit čočky, které by byly extrémně tenký.
00:07:19 Když se podíváte na svůj mobilní telefon,
00:07:22 tak vidíte, že je nejširší právě v místě, kde je náš fotoaparát.
00:07:27 To je proto, že neumíme dělat extrémně tenký čočky.
00:07:32 Což se snažíme vymyslet a udělat tak malý,
00:07:37 aby čočka mohla být menší a kvalita obrazu byla vyšší.
00:07:42 Což způsobuje kvalita čoček.
00:07:46 -Takže ve výsledku by čočka byla jakoby nátěr na plastu
00:07:50 a fungovalo by to podobně jako čočka?
00:07:53 -Přesně tak.
00:07:54 Nemůžeme to sice dělat principem nátěru,
00:07:56 ale je to tak.
00:07:57 Je to extrémně tenký, jako třeba barva na střeše,
00:08:00 dokonce i tenčí,
00:08:02 ale díky tomu ta vlastnost bude stejná
00:08:04 jako u velkých čoček, který používáme
00:08:06 např. ve fotoaparátu, v objektivech atd.
00:08:14 -Normální čočka funguje proto, že je tlustá.
00:08:19 Když do ní přichází světlo z nějakého obrazu, tak díky tomu,
00:08:23 že světlo prochází nějakým silným materiálem,
00:08:27 se všechny paprsky zakřiví a spojí v ohnisku.
00:08:36 -Pro nás je důležitý pouze ten poloměr zakřivení.
00:08:40 Zbytek toho materiálu je, dá se říct, zbytečný.
00:08:43 A tak fyziky a techniky napadlo, že se tenhle jednoduchý princip
00:08:50 dá využít a tu čočku ztenčit.
00:08:54 -Zaoblení čočky rozdělíme na části,
00:08:56 které naskládáme vedle sebe.
00:08:58 Vznikne tzv. Fresnelova čočka, která má stejné vlastnosti
00:09:02 jako ta původní, akorát je tenčí.
00:09:06 -A to se dá ještě zlepšit, když místo tlustého materiálu
00:09:10 použijeme tzv. nanostruktury.
00:09:13 To je velmi tenká destička, na kterou vytvoříme malé struktury.
00:09:18 A ty mají takovou vlastnost, že dokáží světlo přímo ovlivňovat
00:09:23 a jeho průchod fokusovat do nějakého bodu.
00:09:25 Podobně jako normální čočka.
00:09:31 Tak, tohle je ono.
00:09:40 A teď to můžeme prosvítit laserem.
00:09:43 Kdybychom měli mikroskop, tak se můžeme podívat,
00:09:46 jak to má daleko ohnisko, jaké má vlastnosti apod.
00:09:50 -Nanočočky složené z miliard nanočástic
00:09:53 je možné vyrábět pouze pod elektronovým mikroskopem.
00:09:56 Nanotechnologové vezmou sklíčko pokryté polymerem,
00:10:00 upevní ho na podložku a vloží do přístroje.
00:10:05 Vystřelováním elektronů do polymerní vrstvy,
00:10:08 nanesením kovu nebo skla a následně odleptáním
00:10:11 přebytečné hmoty vznikne struktura čočky
00:10:15 složená z naprosto přesně tvarovaných výstupků.
00:10:18 -Vidíme metačočku přiblíženou asi 50.000krát.
00:10:23 Vidíme jednotlivé stavební kameny té metačočky.
00:10:27 Jsou to válce, které mají průměr ve stovkách a desítkách nanometrů.
00:10:32 A když se na to znovu podíváme oddáleně,
00:10:35 tak vidíte, že ta čočka je postupně složená
00:10:38 ze soustředných kružnic.
00:10:40 A ty zóny jsou vyplněné buď tenčími
00:10:44 nebo tlustšími částicemi.
00:10:49 A právě tahle soustředná struktura umožňuje čočce fungovat
00:10:53 přesně jak má.
00:10:58 -Laser se vyznačuje tím, že má obrovský výkon
00:11:02 a jednu barvu.
00:11:05 Jednu vlnovou délku.
00:11:07 A tím pádem se na tom dají dobře pozorovat optické vady.
00:11:11 -Nanočočky budou zřejmě sloužit i při výrobě počítačových čipů,
00:11:16 jejich strukturu totiž vytváří světelné paprsky dopadající
00:11:19 na světlocitlivou vrstvu.
00:11:21 Mezi zdrojem světla a povrchem čipu jsou čočky,
00:11:24 které rozptylují paprsky.
00:11:26 A čím budou přesnější, tím bude výroba efektivnější
00:11:29 a výrobky výkonnější.
00:11:32 V cestě technologickému pokroku zatím stojí především
00:11:36 velikost vyrobených nanočoček.
00:11:38 -Největší čočka, kterou jsme vyrobili,
00:11:42 tak měla asi 3 mm v průměru.
00:11:44 Těch prvků tam byly asi 2 miliardy.
00:11:47 A jednotlivý ten prvek měl jen stovky nanometrů.
00:11:51 To je jako 1.000krát rozřezaný lidský vlas.
00:12:00 Pokud si představíme, že jedna matička představuje
00:12:05 jeden náš optický element, který umíme postavit,
00:12:08 tak když bychom vyskládali těmi matičkami
00:12:11 zhruba 100 fotbalových hřišť, tak získáme
00:12:13 velmi praktickou aplikaci.
00:12:15 Dnes jsme zhruba na jednom fotbalovém hřišti,
00:12:18 které umíme vyskládat, takže to už je velmi blízko.
00:12:22 -Jak blízko?
00:12:24 -Tak do 5 let.
00:12:29 Ale doufám, že dřív.
00:12:33 -Nanočočky potřebné velikosti by mohly zlepšit fotky
00:12:36 i videa v mobilních telefonech, zlevnit výrobu displejů
00:12:40 nebo počítačových čipů.
00:12:42 Možná by se daly použít i v kamerách a dalekohledech.
00:12:46 Jestli by ale dokázaly narovnat slepotou pokřivený pohled
00:12:49 na svět kolem nás?
00:12:51 O tom ve Středoevropském technologickém institutu
00:12:53 zatím nic nevědí.
00:13:14 Nový prohlídkový okruh vzniká v Moravském krasu.
00:13:17 Povede dosud veřejnosti nepřístupnými místy
00:13:20 v jeskyni Výpustek nedaleko Křtin na Blanensku.
00:13:23 Podle záznamů Výpustek navštěvovali už v 17. století
00:13:26 mastičkáři.
00:13:28 Využívali ji třeba i Němci jako továrnu
00:13:30 na výrobu leteckých součástek.
00:13:33 Nová, asi 0,5km trasa, bude nejen kopírovat už přes 10 let
00:13:37 navštěvovaný podzemní bunkr,
00:13:39 který sloužil jako záložní velitelské stanoviště
00:13:41 vojsk České a dříve Československé armády
00:13:45 pro případ válečného konfliktu.
00:13:48 -Stávající trasa vede z provozní budovy
00:13:50 přes ten vojenský objekt,
00:13:52 to je vlastně vestavba v jeskynní chodbě.
00:13:54 A málokdo si uvědomí, že objekt tam stojí úplně volně,
00:13:58 okolo něho je vlastně místo.
00:13:59 Současně návštěvníci chodí vnitřkem toho objektu
00:14:02 a my jim chceme ukázat to,
00:14:05 co nevidí, co je za tou zdí, ty volné prostory.
00:14:08 Takže oni tady tak vyjdou a půjdou těmito prostory.
00:14:28 Jsou to prostory, které vlastně návštěvníci
00:14:30 doteď neměli možnost vidět.
00:14:32 A jsou to prostory,
00:14:33 kterými budeme potom ten druhý okruh provádět.
00:14:36 -První část prohlídky bude končit u krápníkové chodby,
00:14:38 kde se vyplatí mít s sebou přilbu i baterku.
00:14:42 -My stojíme před vchodem přírodní chodby,
00:14:44 tzv. chodby nízké,
00:14:46 která má svůj přírodní charakter, který nám zůstal
00:14:48 po těžbě fosfátových hlín ve 20. letech minulého století.
00:14:52 A od té doby ta chodba nebyla nijak využívána.
00:14:56 Návštěvník tady, jak vidíte sami, bude muset jít někdy i na čtyři,
00:14:59 někteří budou muset i po břiše, ale předpokládáme,
00:15:01 že to bude pro běžného návštěvníka velmi dobrodružné
00:15:04 a že to bude i zajímavé.
00:15:09 -Fyzicky náročnější úsek skrývá pohled na strop
00:15:12 pokrytý stovkami křehkých brček.
00:15:16 -Oni si vlezou dozadu a vrátí se zpátky
00:15:19 a půjdem zase kolem toho krytu zpátky.
00:15:21 -Vrátí se až do těchto míst,
00:15:23 tady uděláme přechod přes ten objekt na druhou stranu.
00:15:26 A vlastně po celé druhé straně vyjdou až do Medvědího sálu.
00:15:29 -Zatím málo prošlapané cesty nabídnou úzké průchody
00:15:32 bahnitou stezkou.
00:15:33 Než se sem ale podívají první návštěvní skupiny,
00:15:36 čekají na místě dělníky ještě měsíce práce.
00:15:39 Teď vyklízí pozůstatky po německé továrně
00:15:41 na výrobu části leteckých motorů, která tady mimo jiné byla.
00:15:46 V hloubce 50 metrů pod zemí.
00:16:01 -Do jeskyně to nepatří a my se samozřejmě snažíme
00:16:04 tu jeskyni uvádět do přírodnějšího stavu.
00:16:07 Takže při té příležitosti vyklízíme ještě ty zakládky
00:16:10 z německé továrny.
00:16:11 -Hotovo chtějí mít ještě letos, nejlépe do letní sezony,
00:16:15 kdy doufají, že přivítají první návštěvníky.
00:16:36 -Los z klobouku, žádné ohlašování ani přípravy.
00:16:39 Pravidla jsou jasná - čím naplníme tradiční 3minutovou reportáž,
00:16:43 určí až návštěva možná právě ve vaší vesnici.
00:16:49 Sivice leží kousek od Brna, na okraji Drahanské vrchoviny
00:16:53 a žije zde asi 1 000 obyvatel.
00:16:56 První kroky nás zavedly do místní školy,
00:16:58 kde se, stejně jako jinde, museli během loňského roku
00:17:01 naučit fungovat v úplně novém režimu.
00:17:04 -Takže už mám 3 kousky.
00:17:06 A kdo bude hotový, zvedněte packu na teamsech,
00:17:09 že jste mi to poslali, abych viděl,
00:17:11 kolik lidí mi odeslalo tu práci.
00:17:13 -Učení na dálku se tady chopil i sám pan ředitel.
00:17:16 -Aaa, už mi to na mailu chodí, 11, výborně.
00:17:20 Na začátku děcka, hlavně takoví ti "uličníci",
00:17:24 kteří říkali "jéé, zase škola."
00:17:26 Ale teď už i oni chtějí do školy.
00:17:29 Už i na ně je to dlouhé.
00:17:31 Na nás je to taky dlouhé, ale nedá se nic dělat,
00:17:34 musíme to brát tak, jak to je.
00:17:37 Pozor, blíží se uzávěrka, hrajete o domácí úkol.
00:17:40 -S distanční výukou jim pomohly zkušenosti
00:17:42 z mezinárodních projektů a konferencí,
00:17:45 do kterých se škola dlouhodobě zapojuje.
00:17:48 -Dokonce jsme zřídili poradnu na dálku,
00:17:50 protože někdo jel na tabletu, někdo jel na telefonu.
00:17:53 Tak jsme nabídli dětem i rodičům k zapůjčení počítače,
00:17:59 kdyby potřebovali.
00:18:01 -Prázdné lavice znamenají, že je čas i na jiné věci.
00:18:03 Třeba na přípravy na tradiční adventní jarmark,
00:18:07 který sivická škola pořádá
00:18:08 a z velké části se na něm podílí děti.
00:18:11 -My jsme to rozběhli koncem toho září,
00:18:14 ale byli jsme zastaveni, tak my si pomaličku pokračujem,
00:18:19 protože pak už na to nebude čas.
00:18:22 -Ony si to pak děti samy prodávají za nějakou symbolickou cenu.
00:18:28 -Jsou u těch stánků, namícháme různé věkové skupinky,
00:18:32 aby ten nejstarší to všechno kontroloval, počítal peníze.
00:18:40 Takže úplně celá škola je zapojená.
00:18:44 -Ze školy jsme se vydali rovnou do houslařské dílny.
00:18:53 -Stavíme nové nástroje
- kontrabasy, violoncella,
00:18:58 violy, housle.
00:19:00 A pak také restaurujeme staré smyčcové nástroje.
00:19:07 -Martin a Petr Petlachovi zdědili rodinné řemeslo po otci,
00:19:10 který se výrobě nástrojů v Sivicích
00:19:12 začal věnovat už po revoluci.
00:19:17 -Především musí mít člověk správně vyzrálé dřevo,
00:19:23 veškeré nástroje, dláta atd.
00:19:32 A pak hlavně trpělivost, sednout si k tomu
00:19:38 a dokázat u toho sedět.
00:19:40 -Koronavirová krize se podepsala také na jejich oboru,
00:19:43 i když naštěstí zatím ne nějak dramaticky.
00:19:52 -iReportér se díky vám stal nedílnou součástí
00:19:55 našeho vysílání.
00:19:57 Každý den nám posíláte desítky zajímavostí
00:20:00 z vašeho okolí.
00:20:01 Jste to vy, kdo bývá na místě dění první.
00:20:05 Týden v regionech vašima očima.
00:20:10 Uplynulý týden se bruslilo po celém Česku
00:20:13 a moravské rybníky a přehrady nebyly výjimkou.
00:20:16 Náš iReportérský přehled začneme záběry
00:20:19 Zuzany Janíčkové-Filoušové z Újezdu u Boskovic.
00:20:30 Bruslilo se ale i v Rousínově.
00:20:35 V Želči.
00:20:40 Anebo na rybníce Apollo u Lednice.
00:20:49 Ale taky se připomínal masopust, jako třeba u Pechalů ve Vsetíně.
00:21:00 A nebo v Lužné u Vsetína.
00:21:13 Jakub Dosedla natočil zákulisí on-line streamu
00:21:16 Improvizačního týmu Lísky, který připravili v Boskovicích.
00:21:32 A takhle vypadal Štramberk ještě před šesti dny.
00:21:44 René Rudzan nás vzal na jižanský dvorek v Brně-Komárově.
00:21:51 Aby nám o několik dní později ukázal, s jakou námrazou
00:21:55 se potýkalo nejen Brno.
00:22:07 Ale třeba i Blanensko nebo Bukovinka.
00:22:30 A tolik oblíbené detaily, které má ráda
00:22:33 Božena Tkadlecová z Halenkova.
00:22:36 Zima jakoby se v nich blížila ke konci.
00:22:43 Konec zimy připomínají i tato oblaka nad Kateřinicemi
00:22:48 od Petra Klepáče.
00:22:52 Přesto si ji ještě jednou připomeneme
00:22:54 v těch nejkrásnějších záběrech Jardy Fouse,
00:22:57 za kterými musíme do Čech.
00:23:00 Konkrétně do Podbořan.
00:23:06 Vítězem iReportérské soutěže z minulého týdne
00:23:09 se stal Antonín Pechal, který natáčel dětskou olympiádu
00:23:12 v jedné z mateřských škol ve Vsetíně.
00:23:28 Dnes jsme do soutěže zařadili videa se zamrzlými
00:23:30 vodními plochami, ať už se využívají jakkoliv.
00:23:34 První je z brněnské přehrady od Marka Bruna.
00:24:00 Druhé od Milana Vondry z Blanska.
00:24:16 A třetí od Marka Petříčka z Plumlovské přehrady.
00:24:30 Hlasovat můžete jako vždy na webových stránkách
00:24:33 České televize,
00:24:34 e-mailem nebo na iReportérském facebookovém profilu.
00:24:39 Vítěze vyhlásíme příští sobotu.
00:24:42 A pokud se chcete do soutěže zapojit také,
00:24:46 stačí se přihlásit do bezplatné aplikace České televize
00:24:49 a poslat svoje video.
00:24:57 -Ahoj vidíme se všichni?
00:24:58 Ukažte palec nahoru.
00:25:00 -Hezké odpoledne.
00:25:01 -Ahoj.
00:25:05 (zpěv)
00:25:30 -Můžete použít i nějaký provázek.
00:25:52 Skryté titulky: Dana Peňázová Česká televize Brno, 2021
V dalším dilu seriálu O vědě a vědcích se podíváme na nanotechnologie, jak vyrábí nanočočky, které se se dají použít v nanofotonice
...na přehradě v Brně.
...na přehradě v Blansku.
...na přehradě v Plumlově.
Anketa je uzavřena.
44 % 7 hl. Bruslení 1 6 % 1 hl. Bruslení 2 50 % 8 hl. Bruslení 3 Celkem 16 hlasůMapa stránek | RSS | Nahoru f
© Česká televize 1996–2021 | English | 2