TV program Osobní program  
Život je hra... nejen úspěchy, ale i pády
Seriál z atraktivního prostředí ledního hokeje,
kterému vládne síla, peníze a krásné dívky
Všechna vysílání: pořadu / dílu Nastavit připomenutí  Přidat do Osobního programu
pátek 22. 12. 2006 ve 20:00 na ČT1 Předchozí díl další díly
Poslední sezona
Další o seriálu
Jak to začalo

HC OLYMP
Hokejový tým HC Olymp


Související pořady
Poslední sezona

Vznik seriálu je velmi úzce spojen s osobností herce Martina Dejdara. Díky svému blízkému vztahu ke sportu i osobním přátelstvím s řadou špičkových hokejistů přišel nejen s nápadem seriálu z tohoto prostředí, ale výrazně pomohl tomu, že projekt byl nakonec realizován.

Ten nápad tady existoval hodně dlouho, první jednání s Českou televizí začala v roce 2001,“ vysvětluje výkonný producent Přemysl Pražský. „Proběhlo hodně schůzek s představiteli českého, dokonce i slovenského hokeje. Konala se řada jednání se zástupci hokejových oddílů a ve spolupráci s Martinem Dejdarem jsme uspořádali schůzky s národním mančaftem, počínaje generací Richtera a Hrdiny, konče generací Ručinského. Někdy v tu chvíli jsme oslovili scenáristu Ivana Hejnu a po debatě s představiteli libereckého hokeje jsme se rozhodli, že seriál natočíme mimo Prahu – v Liberci. V liberecké sportovní hale jsme získávali informace o zázemí, průbězích zápasů, atmosféře v šatně, o průběhu tréninku, které byly nezbytné pro první verzi scénáře.“

Na časově a výrobně náročném projektu se společně s Českou televizí podílely společnosti Luxor a J.B.J. Film. „Hlavním producentem je Česká televize a další peníze vstoupily prostřednictvím společnosti J.B.J. Film,“ dodává Přemysl Pražský.

Společnost J.B.J. Film vedená Petrem Jáklem vstoupila do přípravy projektu koncem roku 2002, kdy všechna dosavadní jednání ztroskotala. Teprve začátkem roku 2003 podepsali Petr Jákl s Přemyslem Pražským smlouvu s autorem scénáře a uzavřeli smluvní vztah formou smlouvy o smlouvě budoucí na jeho realizaci s Českou televizí. „Celá etapa příprav koprodukčního vztahu u takto náročného projektu, k jehož realizaci bylo třeba sehnat dostatek dalších finančních prostředků, byla velmi náročná. Teď jsme však rádi, že jsme vydrželi, protože výsledek plně odpovídá našim představám, se kterými jsme do tohoto projektu vstoupili,“ říká bývalý olympionik v judo Petr Jákl.

„Samozřejmě jsem měl svou představu a scenárista to taky nenapsal za týden,“ charakterizuje proces vzniku režisér Hynek Bočan. „Ivan Hejna se radil s odborníky, mluvil s hokejisty, měl své poradce, takže už scénář byl hodně zasvěcený a přinášel věrný obraz s přesnými reáliemi. Samozřejmě, že i já jsem se v průběhu přípravy a samotného natáčení leccos nového dozvěděl. Každá profese má své nuance, které jsou strašně zajímavé, a je mojí povinností a taky mým štěstím, že si mohu říct: tohle lidem ukážu. Míra pravdivosti obrazu hokejového zákulisí se zvyšovala s tím, jak sami hráči přicházeli během natáčení s připomínkami. Korigovali některé situace i dialogy a říkali, tohle bychom udělali tak nebo tamto by nikdo neřekl. Třeba každá šatna má svůj rituál a každé mužstvo má svůj rituál, pověry, hesla a my museli stvořit rituál Olympu – našeho seriálového klubu. Když jsme třeba navrhovali hesla pro Olymp, kluci se jen tak usmívali a ironicky komentovali naše nápady, až jsem jim řekl, ať tedy nějaké vymyslí sami. A oni na to: ale my neznáme žádné heslo, které by šlo říct v televizi.“

„Vlastní příprava seriálu trvala rok, tři čtvrtě roku jsme vybírali herce, kteří umějí hrát hokej. Za pomoci našich poradců jsme vybrali základní dvě pětky, které definovaly 'bruslící' herecké obsazení,“ odhaluje výkonný producent Přemysl Pražský postup příprav projektu, jehož rozpočet se pohybuje kolem 60 milionů korun.

„Chtěli jsme, aby herec, který bude úlohu hrát, nejen dobře bruslil, ale aby bruslil jako hokejista,“ vysvětluje režisér Hynek Bočan, jak se postupovalo při výběru herců, především těch, kteří musí obléci hokejovou výstroj. „Síto výběru bylo velmi nemilosrdné, z třiceti adeptů jich do finále prošlo jen devět.“ Do hlavní role byl nakonec vybrán Martin Dejdar.

„S nápadem napsat seriál o ledním hokeji za mnou jednou přišel Martin Dejdar. Proto jsem od počátku viděl v hlavní postavě právě jeho,“ říká scenárista Ivan Hejna. „Vždycky když pracuji na scénáři, mám obavy, jak dopadne realizace,“ přiznává autor. „V případě Poslední sezony byly obavy ještě větší než obvykle. Nebál jsem se o nehokejové scény, kterých je v seriálu mnohem více než těch hokejových. Trápilo mě, jak se podaří natočit právě hokej a kdo bude postavy hokejistů hrát. Věděl jsem, že když divák hercům neuvěří, že působí jako skuteční hokejisté, všechno bude směšné. Věděl jsem, jak těžký úkol jsem dal realizátorům.“

Režisér Hynek Bočan udělal velký casting a vybral herce, kteří byli schopni hokej na určité úrovni hrát a po tvrdém tréninku se ještě hodně zdokonalit: „Když jsem viděl první servisky, strach ze mě spadl a dostavila se radost. Díval jsem se na hokejové scény a měl jsem pocit, že vidím opravdový hokej,“ říká Ivan Hejna.

„Samozřejmě všechno je také otázka střihu, volby záběrů a podobně, ale Martin Dejdar, Petr Forman, Filip Blažek, Pavel Nečas a další herci odvedli pod vedením Hynka Bočana velký kus práce. Navíc jsme měli to štěstí, že pro realizaci byla k dispozici nová hokejová hala v Liberci, přijel Jágr Team. Považuji za zázrak, že se to všechno podařilo zorganizovat. Bylo to hodně o štěstí a Pánbůh byl při nás,“ říká režisér Hynek Bočan.

S tím souhlasí i dramaturg Jan Otčenášek: „Výsledná podoba díla a herecké výkony samozřejmě souvisí s režisérem a jeho schopností vyprávět konkrétními obrazy. Myslíme si, snad ne neskromně, že to, čemu se říká výsledná podoba díla, možná alespoň o kousek v případě Poslední sezony přesahuje tu současnou obvyklou podobu takovýchto děl – alespoň jsme to tak chtěli a snažili se o to. Cítili jsme k tomu příležitost. Herecké výkony, hnětené takovým profesionálem, jakým je režisér Hynek Bočan, jen těžko mohou být matné – a herecké obsazení seriálu Poslední sezona již svými jmény napovídá, v jaké kategorii herecké tvorby se pohybujeme. Ale co je skutečně zajímavé – nejde jen o ta nejznámější jména. I herci řekněme v seriálech méně známí či populární se naprosto suverénně řadí do roviny, vytýčené možnostmi scénáře a režisérovou náročností. Ovšem i to zhodnotí svým zájmem v první řadě naši diváci.“

Režisér Hynek Bočan potvrzuje správnost volby hlavního představitele: „Martin je velké štěstí, pracuje na sobě velmi tvrdě a pro mě je důležité, že si s ním rozumím i lidsky,“ říká režisér a dodává: „Je to člověk, který má mou plnou důvěru. Vím, že mu můžu říct cokoli a on to bere naprosto věcně, neurazí se. Protože pravda je, ač na to možná nevypadám, jednám s herci docela nekompromisně. Zkracuji tím zbytečnou komunikaci.“


PST
Stopáž: 54 minut
Rok výroby: 2006
reklama

Hlasujte pro pořad:

Celkem hlasů: 4869