00:01:40 Vítejte, pustiny, v nichž tu sám
jediný budu přebývati,
00:01:45 Bohu děkovati.
Vítejte, stromové, moji příbytkové.
00:01:52 Královská stolice budeš, borovice.
Vítejte, mé vody, netřeba nádoby.
00:02:03 Když vás budu míti,
kdy chci budu píti.
00:02:09 K Bohu volám zticha,
vylévám i ducha.
00:02:16 Když vylévám ducha,
Pán půjčuje ucha.
00:02:22 Hned bez zatlučení
dává vyslyšení.
00:02:28 Když svůj život skonám
a práci dokonám,
00:02:34 ó skálo má, z tebe
vpluji já do nebe.
00:02:43 V jednotě s kosmem vyrůstají
z kopců barokní poutní chrámy.
00:02:53 Jejich krása je blízko nebe
jako cíl putování věřících.
00:03:03 Jsou spojeny s oblohou, krajinou,
ptáky, s lidmi a celou přírodou.
00:03:12 Žádný sloh před barokem nebyl tak
pevně spojen s duchem a přírodou.
00:03:22 Baroko k nám přišlo z ciziny, ale
stalo se výrazně českým.
00:03:30 Jeho úroveň u nás byla evropská.
00:03:36 Duch a citová působivost baroka
jsou zhmotněny v jeho tvarech.
00:03:50 Základem baroka je pohyb,
členitost a dramatičnost.
00:04:01 Formy baroka se otevírají přírodě
i kosmu, jsou jeho součástí.
00:04:13 Pohyb prostupuje stavbami,
například mění tvar oken.
00:04:27 Tvar elipsy kostelů je odvozen
od oběžných drah planet.
00:04:42 Kosmickým poutem spojuje baroko
všechno lidské s božským.
00:04:49 Všechno lidské a pozemské
je v baroku povzneseno k Bohu.
00:05:00 Sílu spojení lidského a božího
ukazuje sousoší oplakávání Krista.
00:05:10 Tragédie se dotýká každého z nás,
ale věřícímu dává nejvyšší naději.
00:05:33 Typické pro české a moravské baroko
je uctívání Panny Marie.
00:05:44 Morové sloupy s Pannou Marií
jsou na náměstích mnoha měst.
00:05:58 V 17. století trpěli lidé
třicetiletou válkou a morem.
00:06:12 Smrt lidé brali jako Boží trest.
Boží hněv probouzel novou zbožnost.
00:06:29 O ochranu žádali věřící Marii
jako matku i členku boží rodiny.
00:06:44 V katolické víře nabývala svatá
matka Kristova na důležitosti.
00:06:55 Panna Maria pomáhala rychle vracet
trpící lidi a celou zemi k víře.
00:07:14 Morový sloup je vznešeným poutem
mezi člověkem a Bohem.
00:07:23 Sloupy často zdobí andělé,
v noci bývaly osvětlené lampami.
00:07:40 Panna Maria stojí na Měsíci či Zemi
a zašlapuje hada jako symbol zla.
00:08:00 Panna Maria je ochránkyní
před černou smrtí, tedy morem.
00:08:20 Světci kolem sloupu jsou někdy
zamyšleni, jindy vzrušení.
00:08:44 Víra v Mariina syna Ježíše spojuje
radost a utrpení, naději a úzkost.
00:09:01 Největší význam
pro věřícího má chrám.
00:09:08 Tady se opakuje zázrak proměny
chleba v tělo a vína v krev Páně.
00:09:19 Už před chrámem se věřící
připravuje na vstup dovnitř.
00:09:38 Někdy cesta stoupá vzhůru, kolem
schodiště bývají sochy svatých.
00:09:50 POUTNÍ KOSTEL PANNY MARIE BOLESTNÉ
NA HOMOLI U RYCHNOVA NAD KNĚŽNOU.
00:10:00 K chrámu vede 153 schodů
a 16 odpočívadel.
00:10:09 Každý schod i odpočívadlo
jsou určeny k modlitbě.
00:10:20 Na cestě vzhůru provázely poutníka
sochy světců.
00:10:46 Na konci je místo proměny, pramen
smyslu života a pravdy: chrám.
00:11:12 Každý umělecký sloh
má své určující rysy.
00:11:19 Pro baroko je typická divadelnost.
Oltář se stává vzrušeným divadlem.
00:11:31 CHRÁM PANNY MARIE SNĚŽNÉ
V OLOMOUCI.
00:11:37 Na oltáři se odehrává pohnutý
Mariánský příběh.
00:11:49 Oltářní prostor je zaplněn sochami
světců a andělů.
00:12:04 Oltáře vytvářejí plastiky,
malby a dřevořezby.
00:12:30 Barokní oltáře se v chrámu
stávají samostatnými celky.
00:12:42 CHRÁM NANEBEVZETÍ PANNY MARIE
VE ŽĎÁRU NAD SÁZAVOU.
00:12:49 Andělé nesou Pannu Marii
po její smrti k nebi.
00:13:05 Prostor se chvěje napětím
mezi božským jasem a temnotou.
00:13:23 Děj tryská z malby do prostoru,
sochy představují herce v dramatu.
00:13:44 V dramatu jde vždy
o koloběh života a smrti.
00:13:52 Křesťanství do něj vneslo
představu věčného života.
00:13:58 Smyslem barokního umění
je lidem tuto představu přiblížit.
00:14:07 Panna Maria nemohla po smrti přijít
do nebe sama, protože nebyla Bohem.
00:14:26 Její vzetí na nebesa je v baroku
vždycky úžasnou slavností.
00:14:36 Příchod Marie do nebe
očekává celá svatá Trojice.
00:14:50 Krásu a napětí děje zvýrazňují
různé řemeslné a umělecké techniky.
00:15:04 Barokní umění zdůrazňuje drama
a zajímá se o psychiku jeho herců.
00:15:19 Drama se dostává do prostoru chrámu
prostřednictvím světců a andělů.
00:15:33 Nositeli nepřetržitého dění jsou
sochy, jejich tváře, gesta i oděvy.
00:15:49 Věřící se stávají svědky
i účastníky předváděných dramat.
00:16:03 Úžasné množství citů v baroku silně
ovlivnilo umělce příštích staletí.
00:16:27 K divadlu patří opona. Její motiv
je častý na oltářích a kazatelnách.
00:16:54 K předváděnému dramatu patřily
varhany, také ony bývaly za oponou.
00:17:19 Baroko varhany milovalo.
00:17:38 Barokní chrámy
stavěly skvělé osobnosti.
00:17:46 KOSTEL JANA NEPOMUCKÉHO
VE ŽĎÁRU NAD SÁZAVOU.
00:17:57 Toto dílo Jana Santiniho
je skvostem světové architektury.
00:18:18 Baroko má mnoho společného,
ale jeho chrámy nejsou stejné.
00:18:32 Hodně možností nabízejí kupole,
bohatě zdobené freskami.
00:18:58 Otevřené kaple po stranách chrámu
mají vlastní oltáře a své světce.
00:19:11 Každá kaple rozvíjí
určitý náboženský děj.
00:19:29 Vnitřní prostory chrámů
jsou velmi složité.
00:19:35 Všechny výtvarné prostředky
slouží ke zvýšení celkového dojmu.
00:19:48 Umocňují slavnostní výjimečnost
náboženských prožitků věřících.
00:20:03 V baroku je dobro vždy totožné
s pravdou a vítězí nad zlem.
00:20:15 ČERNÁ KAPLE FARNÍHO CHRÁMU
V HOLEŠOVĚ.
00:20:23 Jsme svědky předsmrtné Kristovy
úzkosti na hoře Olivetské.
00:20:34 Kristovo tělo umdlévá úzkostí
v soucitné náruči anděla.
00:20:42 Andělé potlačují dojetí, zdůrazňují
tragiku i vznešenost chvíle.
00:21:05 Literárně zachycuje barokní zápas
dobra a zla třeba Ignác z Loyoly.
00:21:41 CHRÁM SVATÉHO MICHALA V BRNĚ
00:21:48 Bílý archanděl Gabriel poráží
všechno zlo, hřích a neřest.
00:22:07 POUTNÍ CHRÁM V KŘTINÁCH.
00:22:23 Umělec spojil na oltáři
barokní sousoší s gotickým.
00:22:45 Prvky architektury pokračují někdy
dokonalým ztvárněním v malbě.
00:23:02 Někdy není možné poznat, kde
končí architektura a začíná malba.
00:23:19 Divák okouzleně vstupuje
do rajských zahrad.
00:23:26 V kupolích se odehrávají biblické
děje, které každý věřící dobře zná.
00:23:38 CHRÁM BOLESTNÉ PANNY MARIE
VE SLOUPU.
00:23:45 Klenba otevřená do nadoblačné výše
přibližuje věřící Marii i andělům.
00:23:59 CHRÁM PANNY MARIE
VE KŘTINÁCH.
00:24:04 Marie je milována proto, že je
ženou dokonale čistou a vznešenou.
00:24:11 V čase baroka se stala symbolem
naděje, odpuštění a lásky.
00:24:19 Je zobrazována jako ochránkyně,
k níž směřují modlitby věřících.
00:24:59 Zvláštní je v barokním umění
vztah k času.
00:25:07 V tomto sousoší je Kristus ještě
živý, ale matka už ví, co ho čeká.
00:25:34 Syn Boží Ježíš i jeho matka už vědí
o příštím strašném utrpení.
00:25:47 Minulost a budoucnost jsou tu
sevřeny do jediné chvíle.
00:26:00 KOSTEL SVATÉHO PETRA A PAVLA
V NOVÉ ŘÍŠI.
00:26:07 Věřící vidí na vlastní oči
výjev proroctví a zázraku.
00:26:19 Před svědky předává Kristus Petrovi
klíče od budoucího chrámu církve.
00:26:39 Prorocky viděná budoucnost církve
je už skutečností.
00:26:56 Nám známý čas a místo jsou zrušeny.
Biblicky věčné se děje právě teď.
00:27:07 CHRÁM NEJSVĚTĚJŠÍ TROJICE
VE FULNEKU.
00:27:11 Dvanáctiletý Ježíš na obraze
právě rozmlouvá s kněžími.
00:27:26 Prožíváme veliké zde a nyní
v doteku s věčností.
00:27:37 Lidské a božské se dotýká
a prostupuje.
00:27:51 Člověk opouští chrám povznesen
účastí na tajemství víry.
00:27:59 Je očištěn a naplněn
milostí a krásou.
00:28:10 Také svět před chrámem je v baroku
prostoupen působením Božím.
00:28:18 Vše přirozené
se spojuje s nadpřirozeným.
00:28:26 Vše pochopitelné je propojeno
s tajemstvím.
00:28:33 Věřící odchází do chrámu přírody.
00:29:04 Sochy světců nejsou jen v chrámech,
provázejí člověka na každém kroku.
00:29:20 Jako poslové křesťanství
vstupují do krajiny a zaplňují ji.
00:29:34 Dílo boží a lidské se spojuje a
obohacuje člověka pocitem krásy.
00:29:54 Sochy světců byly často
umisťovány na mosty.
00:30:01 Občas se s nimi setkáváme i dnes.
00:30:09 Právě umění nejčastěji
úspěšně přežívá svou dobu.
00:30:19 MOST V NÁMĚŠTI NAD OSLAVOU.
00:30:28 Sochař ztvárnil obrovské rozpětí
víry ve všech podobách.
00:30:56 Světci chránili barokního člověka
před zlem a všemi pohromami.
00:31:13 Někteří byli patrony zemědělců
a všech bohulibých činností.
00:31:22 Barokní sochy nebývale přispěly
k vytváření obrazu naší země.
00:31:42 Množství dochovaných barokních soch
pod širým nebem je udivující.
00:31:54 Bez nich by nebyl myslitelný
vývoj moderního českého sochařství.
00:32:26 Barokní člověk chodil pěšky, pomalá
chůze ho spojovala s krajinou.
00:32:39 S očima dokořán přijímal
bohatství a krásu světa.
00:32:52 Měl čas posedět u kapliček a božích
muk, rozlomit chléb a pomodlit se.
00:33:18 Od pradávných dob uctívali lidé
některé stromy, potůčky a studánky.
00:33:30 Tady se člověk spojoval s přírodou
i poutem pověstí a legend.
00:33:45 Barokní porozumění přijalo
tato místa do své jednoty.
00:33:57 Prosté kapličky u vesnic
byly také vyjádřením víry.
00:34:11 Měly chránit malý oltář nebo sošky
svatých před nepohodou.
00:34:21 Pozdější kapličky byly stavěny
podle kostelů.
00:34:40 Boží muka se výrazně zapsala
do české a moravské krajiny.
00:34:50 Jejich stavby připomínaly různá
neštěstí či vyjadřovaly zbožnost.
00:35:04 Dodávaly lidem sílu a odvahu.
Procesí se u nich vždy zastavila.
00:35:22 Z projevené víry čerpal člověk
sílu pro všechna svá konání.
00:35:37 Baroko se dostalo
až do domovů.
00:35:48 SELSKÉ STAVENÍ
V RONOVĚ NAD DOUBRAVOU.
00:35:54 Marie a svatí chrání
všechny obyvatele tohoto domu.
00:36:21 Baroko mělo obrovský vliv
na lidové umění.
00:36:43 Baroko stvořilo krásu lidové
architektury, náčiní i kroje.
00:36:53 Prostoupilo celý život
tehdejšího člověka.
00:37:30 Po celé naší zemi jsou postaveny
křížové cesty.
00:37:43 Křížová cesta je nejvyšší možností,
jak se zúčastnit Kristovy oběti.
00:37:53 Z Jeruzaléma k nám přinesli
křížové cesty mniši františkáni.
00:38:08 Celá cesta má čtrnáct zastavení,
od Kristova zatčení po ukřižování.
00:38:23 Křížové cesty v přírodě jsou jiné
než jejich zobrazení v chrámech.
00:38:33 ZBYTKY KŘÍŽOVÉ CESTY
V RUDĚ NAD MORAVOU.
00:39:07 KŘÍŽOVÝ VRCH
U MORAVSKÉ TŘEBOVÉ.
00:39:34 Panna Maria pláče pod křížem,
protože ztratila svého syna.
00:39:48 Apoštol Jan má tvář
plnou zoufalství.
00:40:01 Kristus je přibit na kříži
mezi dvěma lotry.
00:40:14 Vše se odehrává
pod dohledem Boha Otce.
00:40:23 Tento celek patří ke skvostům
barokního umění na Moravě.
00:40:46 KALVÁRIE U POUTNÍHO KOSTELA
NA VELEHRADĚ.
00:40:57 Nejčastěji byli s Kristem
zobrazováni Jan a Maří Magdalena.
00:41:32 Co jsem? Dým, vítr, pára.
Ze semena spolu smíšený.
00:41:42 Krátký den a dnův čára,
zrozen jsem z života ženy.
00:41:52 Ty propast, z niž to všeho všech
všudy věcí zrození.
00:42:00 Rod jednoho každého
život první a poslední.
00:42:06 Když sobě myslím o Bohu,
což mám dělati?
00:42:13 Musím jíti. Ach Bože, více nemohu,
rač mě v sobě potopiti.
00:42:21 KŘÍŽOVÁ CESTA
U RUDY NAD MORAVOU.
00:42:29 V modlitbách stoupá křesťan vzhůru,
od zastavení k zastavení.
00:42:38 Působí na něj celá příroda,
nad hlavou mu plují oblaka.
00:42:49 Stoupá Kristovou cestou
a blíží se k Bohu.
00:42:56 Trpí s Kristem,
ale je šťasten a naplněn.
00:43:06 Baroko dokázalo spojit nesmírné
Kristovo drama s přírodou.
00:43:22 SOCHY SVATÝCH VE STARÉM MĚSTĚ
V TELČI.
00:43:56 Tudy kráčel člověk nejméně
jednou týdně k bohoslužbě.
00:44:11 Zatímco dny věřícího plynou,
sochy zůstávají neměnně stejné.
00:44:23 Příkladné životy světců jsou stálou
pobídkou k následování.
00:44:46 Vše začalo, když anděl oznámil
Panně Marii, že počne syna.
00:44:55 Archanděl Gabriel je velebný
a plný úcty.
00:45:00 Panna Maria je překvapená
a naplněná velikostí Boží vůle.
00:45:11 Tehdy začala proměna světa. Pravda
a dobro mohly být provázeny láskou.
00:45:22 Prchavá chvíle počátku křesťanství.
00:45:27 Tajemství času,
jež baroko dokázalo zobrazit.
00:45:38 Barokní umění hluboce prostoupilo
život každého člověka.
00:45:48 Dodnes nás ovlivňuje
svou existencí i inspirací.
00:46:02 Žádný sloh před barokem nezasáhl
tak hluboce do krajiny i duší lidí.
00:46:12 Žádný sloh nedocílil toho, co
zůstává trvale jako baroko v nás.
00:46:26 Skryté titulky připravili:
Táňa Popková, Josef Batěk