Na legendární Rally Dakar se Tatra Buggyra Racing Team chystá v nejsilnější možné sestavě. Martin Kolomý, Aleš Loprais a jejich příprava na nejtěžší zkoušku
00:00:25 České závodní trucky, to je dnes hlavně Buggyra.
00:00:29 Letos její speciály bojovaly na třech kontinentech.
00:00:34 Mistrovství Evropy trucků,
00:00:37 mistrovství Číny,
00:00:39 mistrovství světa v cross country
00:00:43 a samozřejmě prestižní Rallye Dakar.
00:00:46 A právě ta nás teď bude zajímat nejvíc.
00:00:50 Leden 2016.
00:00:52 Dakar, 38. ročník,
00:00:55 13 etap v Argentině a Bolívii,
00:00:58 347 posádek, to je 560 jezdců a spolujezdců.
00:01:04 Dokončilo jich kolem 60 procent.
00:01:09 Tatra Buggyra Racing Team
00:01:12 poprvé nasadil do soutěže dva vozy.
00:01:15 Za volant Fat Boye sedl Martin Kolomý.
00:01:19 Nový Phoenix pilotoval Jaroslav Valtr.
00:01:23 Valtr obsadil výborné celkové 8. místo.
00:01:27 Z Čechů na Dakaru byl letos nejlepší.
00:01:31 Kolomý byl po sérii problémů sedmnáctý.
00:01:36 Nový Phoenix zde všem vyrazil dech.
00:01:40 Při své premiéře dokázalo ještě syrové auto držet krok
00:01:44 s elitními továrními týmy těch nejsilnějších značek.
00:01:48 Do budoucna je to obrovský příslib.
00:01:52 Tatra Buggyra Racing Team
00:01:55 letos vybojoval 16 umístění mezi nejlepší desítkou.
00:01:59 Jednou z toho bylo i cenné etapové vítězství.
00:02:03 Automobilka Tatra oslavila 30 let na Dakaru ve velkém stylu.
00:02:08 Tým však chce mnohem víc.
00:02:14 Říká se, že nejlepší přípravou na Dakar je Dakar.
00:02:19 Ale ten se koná jen jednou za rok,
00:02:21 takže Buggyra letos pojala dakarské testování napůl závodně.
00:02:38 Karmun Baja Drawsko, dobře obsazený cross country podnik.
00:02:43 Prolog a dvě etapy, celkem 355 měřených kilometrů.
00:02:49 Tatra Buggyra Racing Team nasadil dva trucky.
00:02:53 Martin Kolomý osedlal Fat Boye
00:02:56 a David Vršecký se představil na Phoenixu.
00:03:02 18 let po své truckové premiéře na okruzích
00:03:06 čekala Davida premiéra ve světě cross country.
00:03:11 -Pro mě je prioritou odjet si to,
00:03:15 nasát co nejvíc auto a chování auta.
00:03:20 Nechtěl bych jet výlet, ale aby to trošku utíkalo.
00:03:25 -Hodně se mi tady líbí, protože se to jede vesměs v písku,
00:03:29 i když je tady něco po loukách, ale mělo by to být celé v písku,
00:03:32 takže určitě to bude super.
00:03:35 Doufám, že se nám nic nerozpadne.
00:03:37 -Po bezproblémovém prologu dvě hodně náročné etapy.
00:03:41 Pro Buggyru první ostrý závod od lednového Dakaru.
00:03:46 Martin Kolomý jel tak, jak je zvyklý. Naplno.
00:03:51 I když tým bral celou soutěž spíše jako zátěžový test,
00:03:54 Kolomý chtěl vyhrát. Šlo mu to výborně.
00:03:58 Na čele si vybudoval krásný šestiminutový náskok.
00:04:02 Technika však nevydržela.
00:04:05 -Prdlo řízení, vole, na výjezdu z lesa.
00:04:08 Šlak by mě trefil. A teď to přestalo ještě řadit.
00:04:11 Jedu na jeden kvalt.
00:04:14 -Vršecký ukázal, že není nováček jako nováček.
00:04:17 První etapu David vyhrál.
00:04:19 Nakonec skončil těsně druhý.
00:04:30 Tatra Buggyra Racing Team odjížděl z Polska spokojeně.
00:04:46 Španělský podnik mistrovství světa v cross country
00:04:50 přinesl jedno hodně nečekané překvapení.
00:04:53 Místo Vršeckého se do kabiny závodního speciálu Tatra Buggyra
00:04:57 posadil Martin Prokokp.
00:05:01 David Vršecký není zdravotně v pořádku
00:05:04 a Prokop, česká rallyová jednička a jezdec světového šampionátu WRC,
00:05:09 si nenechal ujít příležitost zkusit něco úplně jiného.
00:05:17 -David Vršecký je trošku zraněný, má problémy se zády,
00:05:22 takže tady startovat nemohl. Bylo volné místo,
00:05:25 takže s radostí jsem přijal tu nabídku
00:05:27 a jsem rád, že se zde můžu svézt.
00:05:30 -Druhou Buggyru pilotuje samozřejmě Martin Kolomý.
00:05:34 -Určitě bych chtěl zajet nějaké dobré umístění,
00:05:37 protože loni se mi tady docela dařilo,
00:05:39 i když pak jsem skončil na technické problémy,
00:05:42 ale uvidíme, jsou to závody, uvidíme výsledek v neděli.
00:05:45 -Baja Aragon je v celém seriálu nejtěžší a nejlépe obsazená.
00:05:50 Vždyť na startu se objevili čtyři dakarští vítězové.
00:05:55 Tatra Buggyra Racing Team tu však byl vidět od začátku.
00:06:03 Kolomý za volantem Fat Boye.
00:06:06 Prokop v Tatře Phoenix.
00:06:09 Oba se ve Španělsku předvedli v nejlepším možném světle.
00:06:13 Martin Prokop skončil ve své truckové premiéře druhý.
00:06:17 A Kolomý celou soutěž vyhrál.
00:06:21 -Myslím, že to byl hodně pěkný závod,
00:06:23 hodně dobrá příprava na Dakar. Zajeli jsme suprový výsledek,
00:06:27 obě auta v cíli, nemáme to rozbité,
00:06:30 jsme první a druhý a myslím, že parádní úspěch pro tým
00:06:34 a pro všechny kluky, co jsou tady.
00:06:45 -Mistrovství světa v cross country
00:06:47 pokračovalo soutěží Baja Hungaria.
00:06:50 Ta se koná od roku 2004.
00:06:53 Martin Kolomý jel za volantem osvědčeného Fat Boye.
00:06:58 -Dnes jsme tady na dalším ročníku mistrovství světa v cross country.
00:07:02 Jsme tady s osvědčenou technikou, která stojí za mnou.
00:07:06 S tou jsem loni vyhrál, doufám, že to letos zopakuji.
00:07:10 -Za volant druhé Tatry se vrátil David Vršecký.
00:07:16 Dvě etapy v sobotu, dvě v neděli.
00:07:19 Okolo města Veszprém to bylo hodně zajímavé.
00:07:26 -Dnešní den byl hodně pěkný.
00:07:28 Sice druhou půli speciály jsme jeli v totálním prachu,
00:07:32 ale já si myslím, že jsme se hodně zlepšili,
00:07:35 v celkovém pořadí jsme zatím první.
00:07:37 Jsem hodně spokojený, auto ani nedostalo zabrat,
00:07:40 nikam jsme nespěchali, abychom to nerozbili.
00:07:51 -Stalo se nám úplně všechno.
00:07:54 První půlka se jela skvěle, dokonce jsem si to pochvaloval.
00:07:59 Potom nám vypadl intercom,
00:08:02 potom jsme narazili na kámen předním kolem,
00:08:07 takže jsme jeli na defektu ten zbytek,
00:08:10 a ten čas tudíž není nic moc.
00:08:13 -Neděle už byla méně dramatická.
00:08:16 -Dnešní den byl pro nás hodně úspěšný,
00:08:19 protože jsme první i druhou půli startovali z prvního místa,
00:08:22 takže nám nikdo neprášil.
00:08:25 V první půli jsme začali mít trochu technické problémy,
00:08:28 odešly nám tlumiče řízení, takže jsme se s tím trochu prali.
00:08:31 To bylo i v druhém závodě,
00:08:34 ale já si myslím, že jsme zajeli super výsledek.
00:08:37 Akorát mě trochu víc bolí ruce.
00:08:40 Byli jsme první a druhý s Davidem Vršeckým,
00:08:43 takže si myslím, že pro Buggyru a mechaniky je to zadostiučinění,
00:08:46 a určitě díky všem.
00:08:50 -Pro mě jako pro začátek super ježdění.
00:08:53 Mně se to moc líbilo,
00:08:55 Poslední jízdu se nám podařilo ještě zrychlit,
00:08:58 zajet nejblíže ke Kolomému, což se mi moc líbilo.
00:09:04 V cíli první a druhý, super týmový výsledek,
00:09:07 což jsem ani skoro nečekal, že by se nám povedlo.
00:09:11 To, že se Martinovi povede obhájit, to se dalo čekat,
00:09:15 ale že bychom zopakovali double ze Španělska, to je sen.
00:09:22 -Po dvou soutěžích mistrovství světa v cross country
00:09:25 má Kolomý na kontě dvě vítězství.
00:09:40 Osmý podnik cross country seriálu
00:09:43 měl v kategorii kamionů jasného lídra,
00:09:46 Martina Kolomého na Tatře 815 Fat Boy.
00:09:50 -Já se na tuto soutěž strašně těším.
00:09:53 Doufám, že tratě budou pěkné zítra,
00:09:57 budeme bojovat a v neděli se uvidí, jaký bude výsledek.
00:10:00 -Za volant Tatry Phoenix poprvé usedl soutěžák Karel Trněný.
00:10:05 -Je to strašně náročné, protože jsme zvyklí na něco jiného,
00:10:10 vše je umocněno tím obrovským autem a trojčlennou posádkou
00:10:13 a spoluprací a jízdou na oči.
00:10:16 -Pět, čtyři, tři, dva, jedna...
00:10:21 -Po zahřívacím prologu se jelo naostro.
00:10:25 -První den hodně pěkný závod, první půlka byla nádherná.
00:10:29 Dojeli jsme konkurenci, sice jsme jeli v prachu,
00:10:32 druhá půle připomínala hodně dakarovou speciálu,
00:10:35 protože začalo padat dolů slunce,
00:10:37 teď se do toho namotaly osobáky, nechtěly nás pouštět.
00:10:41 -Přestože jsme uhýbali doleva, co jsme mohli,
00:10:44 už jsme jednou stranou česali stromy,
00:10:46 tak jsme mu zažehlili celý pravý bok.
00:10:50 Kvůli tomu jsme měli defekt,
00:10:54 utrhli jsme si přední hadičku na dofuku,
00:10:57 takže 3 kilometry od toho incidentu jsme museli zastavit
00:11:00 a vyřešit to. To se nám povedlo, sice v kole jsme měli už málo,
00:11:04 tak jsme řekli, riskneme to, nebudeme se zbytečně zdržovat.
00:11:07 Vyšlo to a dobrý čas.
00:11:12 -Karel Trněný normálně pilotuje Fabii WRC.
00:11:16 Všechno je tu pro něj nové a jiné.
00:11:19 Velikost auta, tříčlenná posádka
00:11:22 a třeba i pro něj nezvyklá délka etap.
00:11:25 Ale učil se hodně rychle.
00:11:30 Kolomý jel suverénně.
00:11:33 -Super příprava na Dakar.
00:11:35 Jsem strašně rád, že se můžeme těchto závodů zúčastnit
00:11:38 a můžeme v nich pokračovat.
00:11:40 Doufám, že ještě něco vymyslíme, že se pojede.
00:11:43 Určitě jsem rád, že to zakončujeme pódiovými umístěními.
00:11:50 -Martin Kolomý letos zůstal v Evropě neporažen.
00:11:59 Koncem roku je to už jasné.
00:12:01 Davida Vršeckého nepustí na Dakar bolavá záda.
00:12:05 A tak se zrodila překvapivá přestupová bomba.
00:12:09 Spolu s Martinem Kolomým
00:12:12 pojede v barvách Tatra Buggyra Racing Teamu Aleš Loprais.
00:12:17 Z velkého konkurenta se tak stal týmový kolega.
00:12:23 Poslední tiskovka před odjezdem nabídla mnoho novinek.
00:12:26 Loprais se z MAN přesune za volant speciálu
00:12:30 Tatra Buggyra Phoenix.
00:12:34 -Tatra má své výhody,
00:12:37 v některých místech má i své nevýhody,
00:12:40 nicméně díky centrální nosné rouře, to je páté kolo u vozu,
00:12:43 které výborně funguje, výborně vás stabilizuje,
00:12:46 třeba na duně, kdy najedete křivě, špatně ji načtete,
00:12:49 tak naopak se auto srovná a pošle vás tam, kam má.
00:12:53 -S Alešem bude dobrá spolupráce.
00:12:56 Jsme zhruba stejně rychlí piloti, pojedeme hodně vpředu,
00:13:00 a když bude nějaká krizová situace, dokážeme si pomoct.
00:13:04 Necháme se překvapit, jak to bude.
00:13:07 -Věřím, že to jsou oba zkušení piloti, Martin i Aleš,
00:13:12 a dozráli do toho, že vědí, že výsledek se neudělá v jednom,
00:13:15 ale v týmu, budou spolupracovat a ve finále vytvoří skvělý tým.
00:13:21 -Nespolupracovat se dá taky, ale tam není co získat.
00:13:24 A my teď máme oba co získat.
00:13:26 -A ještě jedna velká změna.
00:13:29 Martin Kolomý se z Fat Boye konečně přestěhuje
00:13:32 do novějšího Phoenixu.
00:13:36 Na Dakar se chystá i Martin Prokop.
00:13:39 Pojede s osobákem,
00:13:41 ale s Buggyrou bude spolupracovat v zázemí
00:13:44 i při rychlé asistenci na trati.
00:13:48 Tu bude mít na starosti Karel Trněný.
00:13:54 Na tiskovce byla hlava na hlavě, spousta nových informací,
00:13:59 spousta zajímavých hostů, a spousta otázek.
00:14:02 Ale celý tým už má pochopitelně v hlavě něco úplně jiného.
00:14:09 -Nejhorší je na něco nezapomenout,
00:14:12 takže nejvíce se stresujeme, abychom byli pořádně připraveni.
00:14:14 Věřím, že všichni šlapou na sto padesát procent
00:14:17 a připraveni budeme.
00:14:19 -Tatra Buggyra Racing Team nejede za dobrodružstvím.
00:14:22 Chce výsledek.
00:14:25 Má špičková auta, špičkové piloty,
00:14:27 špičkové zázemí a spoustu zkušeností.
00:14:33 Pravda se však ukáže až na trati.
00:14:36 Rallye Dakar startuje 2. ledna v Paraguayi.
00:14:51 Skryté titulky Blažena Stráníková Česká televize 2016