ADRENALIN

Adrenalin na Ukrajině

5. 8. 2011

Když se chcete u nás pořádně vyřádit na čtyřkolce, je to trochu problém. Musíte s mašinou buď na nějakou trať, kterých není zrovna za každým rohem pět, a stejně pak jezdíte na omezeném prostoru do omrzení. Taky můžete vyrazit do přírody, ale to má svá rizika, protože dneska všechno někomu patří. My jsme vyrazili na Ukrajinu.

Adrenalin na Ukrajině Jednak už samotná cesta je zážitek a pak, jezdit můžete skoro, kde vás napadne. Tedy alespoň prozatím. Vezměme to ale hezky popořadě. Praha, Brno, Bratislava, Budapešť a pak pořád rovně směr Ukrajina. Na hranicích si během čekání připomenete, jak to chodilo kdysi u nás, když se jelo do Drážďan. A tak si nezapomeňte vzít všechny papíry ke strojům a pro jistotu i papíry k těm papírům. No a najednou jste tam a po jedenácti stech kilometrech vás čeká jen příroda a ježdění, pro které se tohle rozhodně vyplatí absolvovat.

Adrenalin na Ukrajině My jsme si s sebou přivezli dvě kočky. Kanadské arktické kočky, sedmikila, krátkou a dlouhou postavenou na pásech. Aby to stálo zato, naši sestavu doplnil ještě Blade 550 od taiwanské značky TGB. Ovšem v prodloužené verzi s plnohodnotným prostorem pro dva pasažéry. Spolujezdec tak má k dispozici samostatné vyvýšené sezení v našem případě s integrovanou opěrkou do praktického kufru. Tenhle komplet coby spolujezdec určitě oceníte už proto, že se nemusíte pořád tulit k řidiči a můžete se nerušeně kochat pohledy na Zakarpatskou Rus.

Adrenalin na Ukrajině Kapalinou chlazený čtyřdobý jednoválec o zdvihovém objemu 503 kubíků má v uškrcené homologované verzi přesně dvacet koní. V otevřené variantě offroad pak 41, každopádně v těžkém terénu přijde každé kopyto vhod. Místní si vystačí se čtyřmi až osmi podle toho, kolik koní zapřáhnou. S řízením není potřeba se prát, v těžkém terénu ulehčuje situaci nezávislé odpružení všech kol, připínatelná uzávěrka předního diferenciálu a když je horko, tak ještě naviják.

Adrenalin na Ukrajině No, zapotili jsme se, když někdo dostal nápad vytáhnout Nivu do zledovatělého kopce, kam máte problém dostat se pěšky. Ke slovu přišel pásovec, ale veškerá snaha byla marná. Niva s roztrženým předním i zadním diferenciálem držela v zemi, jak ocelový ingot. Ještě že čtyřkolky jsou vybaveny nosiči a tak stačilo přeskládat náklad i členy výpravy a vyrazit na zimní grilování v divoké přírodě. Ukrajinci jsou velmi družní, přátelští a umí naprosto jedinečný šašlik, který je potřeba samozřejmě spláchnout panáčkem…no víte čeho.

Adrenalin na Ukrajině Než odbouráme, můžeme si něco povědět o pásech, které jsme namontovali na sedmikilo Arctic Cat. Pochází z dílen kanadské společnosti TJD Fabrications. V základu se dělají dva typy, běžnější Cat Tracks a nová generace XGEN, kterou máme my. První jmenované jsou od začátku vyráběnou klasikou, která je osvědčená při jízdě ve všech ročních obdobích. Evoluce XGEN je proti ostatním o krok napřed zásluhou odpružení, které u pásů jinde nenajdete.

Adrenalin na Ukrajině Jízda se tak znatelně přibližuje svezení na kolech. Stejně jako s Cat Tracky se dá i na XGENech jezdit ve sněhu. v bahně i ve vodě. Další vlastností je nová konstrukce samotných pásů pro zvýšení odolnosti. V zemi javorového listu se postarali i o to, aby pásový komplet šel snadno namontovat. A co víc i pás natáhnout, když ho během nadšeného řádění ve sněhu svlíknete o bludný pařez.

Adrenalin na Ukrajině Sedmistovka Arctic Cat je zámořským strojem určeným pro jízdu v terénu na delší vzdálenosti a to ještě lépe ve dvou, na což je připravena délka rámu i super pohodlná sedačka. Dlouhá a široká čtyřkolka je v terénu hodně stabilní. Minessotská továrna dává pozor, aby mezi konkurencí obsazovala přední pozice v ohledu délky zdvihů pérování a světlé výšky, která se vzhledem k namontovaným pásům ještě o něco zvýšila. V terénu se snaha odráží ve schopnosti překonávat zdánlivě nepřekonatelné nerovnosti. Spodní ramena nezávislého zavěšení jsou chráněna plastovými kryty, vpředu je robustní trubkový nárazník a když vám to někde nevyjde, je vám poměrně jedno, jestli stroj do něčeho narazí.

A to se vám třeba pod vodou může stát raz dva. U nás by podobná koupel čtyřkolek asi jen tak neprošla. Na Ukrajině to zatím jde. Voda je zde průzračně modrá a tak rázem zapomenete, že jste se do ní brodili přes hory plastových lahví, kanystrů a jiného haraburdí. Jen je potřeba hlídat hladinu ponoru, když kolem vás prohučí středem řeky starý Zil a zvedne přílivovou vlnu. Ale co, hlavně že je kde se usušit, ohřát a probrat všechny zážitky s téhle nezapomenutelné výpravy.

Autor: Martin Smolík