RADÍME

Co dělat při nehodě II.

20. 6. 2009
Dnes pokračujeme v našem malém seriálu o dopravní nehodě a hlavně o záznamu dopravní nehody. Převážná část formuláře je zcela jasná a pokud budeme postupovat podle kolonek, neměli bychom udělat chybu. Pojďme se teď blíže podívat na ty části, kde můžeme udělat zcela zásadní chyby.

Co dělat při nehodě II. Mezi takové patří například popis poškození vozidla. A průvodcem nám bude opět JUDr. Karel Friml, CSc a JUDr. Mgr. Zbyněk Bernat.
Na prostoru asi tři a půl krát devět a půl centimetru toho moc k nakreslení nebude. Zejména když je třeba vyplnit i název ulice, postavení vozidel, a všechny ty náležitosti, které jsou zde napsané. Co ovšem je důležité, je zjistit rozsah poškození. Jak to tedy popsat?

Co dělat při nehodě II. Nezabíhal bych do detailů, popsal bych obecně že byla poškozena přední část z důvodu nedání přednosti v jízdě, kdy došlo k čelnímu střetu. Nebo byla poškozena zadní část při nedobrždění, případně nacouvání do nějaké pevné překážky.

Co dělat při nehodě II. Věnujme se nyní nákresu nehody, který je důležitý pro pojišťovnu i pro případná další šetření.
Účastníkům dopravní nehody bych doporučoval zakreslit konečné postavení vozidla. To znamená buď sprejem, případně křídou. Samozřejmě si nemyslím, že každý účastník dopravní nehody, nebo každý občan má u sebe fotoaparát. Možná ale má mobilní telefon s fotoaparátem. Takže může zdokumentovat konečná postavení vozidel, případně se zaměřit na pevné body, jako sloupy veřejného osvětlení, lze si napsat čísla sloupů, nebo zastávky autobusů. Fotodokumentací je možné zajistit pohyb dalších účastníků na dopravní nehodě, či svědků.

A teď se pojďme podívat na jednu zajímavou skříňku, která nám může pomoci se zdokumentováním nehody.
Tohle jsme kdysi dávno vymysleli. Dali jsme do takové krabičky to, co řidič potřebuje k zadokumentování dopravní nehody. Je to něco jako lékárnička pro takovýto případ. Dali jsme tam tenkrát dokonce i diktafon, aby bylo možné vše namluvit a nemuselo se to psát. Byl tam fotoaparát, propiska, baterka, křída, prostě vše, co by normálně bylo zapotřebí. Dokonce jsme tenkrát k tomu napsali takový návod, co všechno musí řidič udělat a končilo to jedním pravidlem. Nejpomocnější ruka je na konci vašeho ramene. Ať nikdo nespoléhá, že tohle všechno za něj udělá někdo jiný. Pak může být pozdě. A může být všechno i jinak.

Co dělat při nehodě II. Tím by se naše povídání dalo ukončit, ale zapomněli bychom ještě na jeden důležitý bod. Kdo je vlastně vinen?
Kolonka tady v tom formuláři na to vůbec žádná není. Pomůžeme si tedy nějakou formulací, že viník uznává zavinění dopravní nehody, že slibuje že to oznámí pojišťovně. Potom se ukáže, jestli nakonec to svoje prohlášení neodvolá, což také dosud nikdo neřešil. Při nehodě dotyčný uzná zavinění a pak si to druhý den rozmyslí. To všechno je samozřejmě možné.

S tím souvisí i naše poslední otázka. Co když se ani jeden z účastníků nehody necítí vinen?
Pak nezbude než zavolat policii. Pak to musí udělat někdo třetí.

Autor: Martin Smolík