MOTOCYKLY

John Deere Gator XUV

31. 7. 2010

Mezi automobily, motorkami nebo čtyřkolkami je John Deere velkou neznámou, ale kdo se někdy setkal se zemědělskou technikou, hned bude vědět odkud vítr vane. Z fabriky vyjíždějí hlavně traktory a kombajny, ale najde se čas i na zahradní nebo komunální techniku a vozidla side-by-side, do kterých patří i řada Gatorů.

John Deere Gator XUV Na jejich vrcholu stojí právě XUV. Mezi stroji side-by-side se nabídka každou chvíli rozrůstá a dnes už se dají tyto křížence čtyřkolky s multikárou dělit podle toho, jestli jsou víc na terénní zábavu nebo těžkou práci. John Deere patří bez diskuzí do druhé skupiny už proto, že jeho posláním je přeprava nákladu v terénech, kde auta a rolby končí a traktor se nevejde. Pracovnímu nasazení odpovídá jednoduchá, odolná konstrukce s páteřovým rámem z robustního ocelového profilu s tři milimetry tlustou stěnou. Zavěšení kol je nezávislé na obou osách, vpředu jsou stejně jako u aut McPhersony a hrubým nárokům odpovídají i litinová ramena kol.

John Deere Gator XUV V pomocném rámu je napříč za kabinou uložen tříválcový diesel, který vypadá, jako by byl zmenšeninou pohonné jednotky z traktoru. Ropák žene kroutící moment na variátor, z něj do rozvodovky a na přední kola se pohybová energie dostane kardanem. Mimochodem, na obou osách jsou diferenciály. Po sešlápnutí plynu přináší tříválec typický naftový zátah odspodu a protože je osmsetpadesátikubíkový objem rozložen na tři písty, roztáčí se motor snadno jak u Wartburgu. Protože Gatorův život bez brodění jakoby nebyl, je vstup sání umístěn v kabině a chráněn zúženým ústím. Výfuk je zakončen těsně pod rámem a ať stojíte na plynu jak chcete, pohybuje se spotřeba do dvou litrů na hodinu provozu. Další výhodou dieselu jsou tažné schopnosti a tak na korbu naložíte skoro půl tuny.

John Deere Gator XUV Jedním z výrobních hesel v továrně v Illinois je jednoduchost a tak pilot opravdu nemá na co koukat. Sedačky Gatora jsou žluté v tovární barvě, pro ruce běžný volant a řadička, kde si můžete vybrat rychlejší nebo kratší převod, pro nohy pak brzda a plyn. Na ruční brzdu se nezapomnělo, stejně jako na přepínače náhonu všech kol nebo uzamknutí diferenciálů.
Odpružení nemá kdovíjaký zdvih a tak v terénu využijete o hodně víc nízkého těžiště a tahu dieselového motoru. Těžká stavba dává John Deeru výhodu stability při zdolávání kopců, kde máte co dělat pěšky. A když vyrazíte na silnici, jezdí Gator vcelku jako klasické auto.

John Deere Gator XUV Největší specialitou amerického pracanta je tvrdá dřina v těžkém terénu a díky tomu jak je posádka před okolím ochráněna, může Gator fungovat klidně jako offroad taxi. Dveře jsou dobře utěsněné a podlaha je děrovaná, aby to co nateklo dovnitř, mohlo i ven. Se svými pracovními schopnostmi by John Deere mohl klidně vypadat jako multikára a nikdo by nebyl proti, ale americká traktorárna zapracovala i tady. Ochranné rámy, parádní kabina, široká kola a prvotřídní lakování dělají z Gatora na první pohled sympatickou hračku, kterou máte okamžitě chuť provětrat přírodou.

John Deere Gator XUV
Motor: tříválec Yanmar diesel 3TNV70, rozvod OHV
Zdvihový objem: 854 ccm
Výkon: 18,3kW/ 24,9koně při 3400 ot/min
Točivý moment ot./min.: 50Nm při 2400 ot/min
Převodovka: Plynulý převod variátorem CVT
Suchá hmotnost: 784kg (včetně provozních náplní, paliva a kabiny)
Objem nádrže: 20 litrů
Cena: od 364 000 Kč bez DPH (při 26 Kč/EUR) – cena se mění dle aktuálního kurzu.

Autor: Přemysl Vaněk