AUTOMOBILY

Jízda nebo vznášení se?

22. 7. 2011

Výraz základní model snad nemůže být více zavádějící, než v případě vozu Rolls-Royce Ghost. Tato limuzína s délkou 5,4 metru a charakteristicky sebevědomým výrazem je totiž vstupem své značky do nižšího segmentu trhu, než je zvyklá.

Jízda nebo vznášení se? Přesto však stále zůstává za vrcholnou produkcí tradičních prestižních značek z Německa. Ghost míří pro svoji značku na novou skupinu zákazníků. Za volantem tohoto automobilu jsme strávili v okolí německých Drážďan přibližně tři stovky kilometrů, takže jsme na vlastní kůži zažili, jaké je to, když Rolls-Royce mluví o malém modelu.

Jízda nebo vznášení se? Abychom vás ale uvedli do světa modelu Ghost, zastavme se ještě na okamžik u jeho techniky. Jeho zadní kola pohání dvojitě přeplňovaný dvanáctiválec s objemem 6,6 litru s výkonem 570 koní. Zajímavý je také točivý moment s hodnotou 780 Nm. Standardem je osmistupňová samočinná převodovka. Po technické stránce se jedná o velmi vyspělý automobil, který se opírá o technologie značky BMW.

Jízda nebo vznášení se? Uvnitř je však tento původ takřka neznatelný. Prozrazuje jej snad pouze stejná logika manu na hlavním ovládacím displeji navigace. Ten je ale možné schovat a nechat na sebe působit tradiční jednoduchost. Právě ta je ale ve voze Ghost vkusně zabalena do působivě kvalitních materiálů a dokonalého zpracování. Atmosféra, kterou tento automobil na svoji posádku působí, je velmi specifická. Uvnitř je zkrátka cítit značná výjimečnost, kterou oplývá také o téměř půl metru delší model Phantom. Zda je dána dlouhou přední kapotou se slavnou létající Emily v dáli, ukazatelem výkonové rezervy motoru nebo měkkými sedadly a huňatými koberci – to si rozhodnout netroufáme.

Jízda nebo vznášení se? U luxusní limuzíny se nesmí zapomínat na zadní sedadla. Ta jsou v Ghostu přístupná proti směru jízdy otevíratelnými zadními dveřmi. Je až s podivem, o co snadněji se tímto způsobem dovnitř nastupuje. Prostor a prvotřídní komfort asi není potřeba rozebírat. Všimli jsme si ale zajímavé vlastnosti, že při pobytu vzadu jste schovaní za širokým zadním C sloupkem. To dodává příjemný pocit soukromí, který v automobilu není příliš obvyklý.

Jízda nebo vznášení se? Je asi na snadě, že s výkon 570 koňských sil si dokáže s automobilem o hmotnosti 2,4 tuny snadno hrát. Dynamika je skutečně působivá. Ghost dokáže z klidu na 100 km/h zrychlit během pouhých 4,9 s a kilometr s pevným startem absolvovat za 23,1 sekundy. Avšak spíše než samotná dynamika doslova šokuje kultivovanost, tichost a přirozenost, s níž ji můžete zažít.

Jízda nebo vznášení se? Samostatnou kapitolou je samozřejmě jízdní komfort. Pneumatiky s vyššími bočnicemi se spolu s bytelným a skvěle odhlučněným podvozkem postarají o účinné pohlcení nerovností každého druhu. Jízda tak připomíná ono pověstné vznášení na létajícím koberci. Když budete sedět vzadu, zavřete oči a silnice zrovna nebude jako tankodrom, docela snadno by se vám mohlo stát, že zapomenete na to, že jste v dopravním prostředku zvaném automobil.

Jízda nebo vznášení se? A možná právě v tom je Ghost specifický. Troufáme si totiž říci, že v cenové hladině kolem sedmi milionů korun není jiný automobil, který by něco podobného dokázal nabídnout v takové míře a při takové dynamice.

Autor: Petr Hanke