AUTOMOBILY

Lexus IS 250

20. 6. 2009
Lexus IS je trochu opomíjený sportovně laděný sedan střední třídy. V testu si ukážeme, že je to možná škoda. Zejména, když máte co do činění s verzí IS 250, které pod kapotou ševelí vidlicový šestiválec.

Lexus IS 250 Stávající generace Lexusu IS je na trhu od roku 2004. Není proto divu, že v letošním roce prošla celkovou modernizací. Jak je ale u značky Lexus zvykem, v otázkách vzhledu nebyla nijak revoluční. Ba právě naopak. Rozdíly pozná pouze zkušené oko. Upraveny byly hlavně nárazníky a jemnější je také maska chladiče. Jednoznačně odlišujícím prvkem designu jsou také zrcátka, do kterých se přemístily boční směrovky. Naopak na zádi nelze přehlédnout nové svítilny. Couvací světla nyní mají tvar připomínající písmeno L, které je znakem automobilky.

Nevím, jak na vás, ale na mě tento nejmenší Lexus působí velmi sympaticky. Na jednu stranu nelze přehlédnout jeho dynamické proporce, ale současně kompaktnost a propracovanost. Upoutaly nás také plynulé přechody jednotlivých ploch, což je případ třeba propojení světlometů, kapoty motoru a předních blatníků.

Lexus IS 250 V interiéru na vás dýchne velmi zajímavá atmosféra. Ta je dána především spojením kvalitních materiálů a jejich citlivé kombinace. V rámci modernizace se změnila například grafika některých přístrojů nebo provedení ventilačních otvorů, jinak zůstalo vše při starém.

Elektricky nastavitelná sedadla jsou pohodlná, pozice za volantem je bez připomínek. Jediné, na co si ale trošku stěžujeme je pocit určité stísněnosti, který má na svědomí silně skloněné čelní sklo a jeho sloupek, který je velmi blízko vaší hlavy.

V rámci modernizace se Lexus rozhodl změnit ještě jednu věc. Tou je možnost zadávat například cíl navigace nebo měnit nastavení vybraných částí vozu i za jízdy. Na středovém panelu naopak zůstaly ne zcela moderně působící digitální hodiny, nebo podle nás zcela zbytečná a nepříjemně svítící kontrolka zapnutého airbagu spolujezdce. Jak ale asi sami uznáte, jedná se o detaily.

Jak vidíte, Lexus IS nehýří prostorem ani vzadu. Sice se sem vcelku pohodlně posadíte, ale prostoru pro hlavu a nohy rozhodně není nazbyt. Osoby nad 180 centimetrů tady budou mít problém. Z hlediska objemu je na tom poměrně špatně i zavazadlový prostor. Špatně mám na mysli ve srovnání s konkurenty. Pokud ale nehledáte auto na neustálé stěhování, tak vám bude jeho 400 litrů stačit.

Lexus IS 250 Testovaná verze má označení IS 250. To znamená, že má zadní kola poháněná zážehovým šestiválcem s objemem 2,5 litru. Moderní motor s přímým vstřikováním paliva a proměnným časováním sacích i výfukových vaček má největší výkon 208 koní. Lexus tento motor kombinuje buď s manuální šestistupňovou převodovkou, nebo, jako v našem případě, se šestistupňovým automatem.

Po zkušenostech se všemi ostatními nabízenými verzemi této modelové řady musím konstatovat, že právě tato konfigurace je optimální. Je totiž z mnoha pohledů ideálním kompromisem.

Lexus IS 250 Vynikající je hlavně sladění motoru a převodovky. Celá soustava reaguje na pohyby plynového pedálu velmi efektně a výsledkem je přesně taková dynamika jakou očekáváte. Je zřejmé, že převodovka se postupně učí stylu konkrétního řidiče a podle toho upravuje svoji činnost. Silnou stránkou motoru je jeho nízká hlučnost. Ale pozor, aby nedošlo k mýlce. Motor je sice velmi tichý a dobře sladěný s převodovkou, ale také dokáže velmi účinně zabrat, když je třeba a potěší ochotou, s níž jde do otáček.

Nicméně musíme se přiznat, že v tomhle autě si spíše vychutnáváme jeho celkově sametový projev. Možná i proto jezdíme v průměru jen za 9,5 litru na 100 kilometrů, což je velmi nízká hodnota. S ústrojím pohonu také souvisí vhodné nastavení podvozku. Je totiž zajímavou kombinací mezi sportovní svěžestí a komfortem.

Lexus IS 250 Lexus IS250 potěší celkovou stabilitou i komfortem. Jeho schopnost tlumení neduhů silnic je na vysoké úrovni. Přitom je ale při řízení skvěle cítit ochota auta k zatáčení. Lexus uvádí, že se mu podařilo dosáhnout téměř ideálního vyvážení mezi nápravami, po svezení nelze než souhlasit.

Auto působí po modernizaci celkově vyzrálejším dojmem. Zdá se nám, že získalo jak v otázkách ovladatelnosti, tak komfortu. Jako klad ale hodnotíme hlavně jeho příjemné sladění a velmi uhlazený projev. Potěšila nás také spotřeba paliva a také cena v kombinaci s výbavou.

Naopak nejslabší stránku Lexusu IS spatřujeme v jeho stísněném interiéru, a to jak vpředu, tak na zadních sedadlech.

Lexus IS 250 Lexus IS250 v našem testu ukázal, že je vyspělým vozem, který ve svém segmentu nabízí unikátní jízdní projev. Takovou kombinaci hýčkajícího komfortu, nízké hlučnosti a obratnosti totiž jednoduše u německé konkurence za podobné peníze nenajdete.

Lexus IS250
Motor: zážehový šestiválec do V
Zdvihový objem: 2500 cm³
Výkon: 153 kW/208 k při 6400 ot./min.
Točivý moment: 252 N.m při 4800 ot./min.
Zavazadlový prostor: 398 l
Maximální rychlost: 225 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 8,4 s
Kombinovaná spotřeba: 9,1 l/100 km
Cena: 919 000 Kč

+ komfort a nízká hlučnost
+ spotřeba paliva
+ cena a výbava
- stísněný pocit vpředu
- menší prostor vzadu
- objem zavazadlového prostoru

Autor: Petr Hanke