AUTOMOBILY

Toyota RAV 4: Překvapí!

29. 7. 2006
Možná si při pohledu na novou Toyotu RAV4 řeknete, že se jedná pouze o jedno z dalších SUV na trhu. Během testu nás ale tento automobil přesvědčil, tom, že nabízí více, než je v dané kategorii obvyklé. Doufám, že po jeho skončení vás o tom přesvědčíme.

Toyota RAV 4: Překvapí! Toyota RAV4 není v kategorii kompaktních vozů SUV žádnou novinkou. Jedná se dokonce o automobil, který tento segment trhu v roce 1994 založil. Třetí generace tohoto modelu se představila na jaře letošního roku a přichází se zcela novou technikou a vzhledem. Design Toyoty RAV4 je na první pohled spíše konzervativní a ničím na první nepřekvapuje. Až po chvíli ale na vás začne působit jakousi pro ni příznačnou přirozeností. O tom, že Toyota hodně sází na vzhled tohoto modelu svědčí i fakt, že jej nabízí ve dvou verzích.

Základní, kterou jste mohli vidět, je spíše usedlejší. Výhradně s turbodieselem 2,2 D-4D o výkonu 180 koňských sil se totiž RAV4 dodává ve verzi X, která je díky novým nárazníkům, masce chladiče a dalším úpravám zaměřena především na eleganci. Z jejích zadních dveří zmizelo rezervní kolo. Jeho funkci suplují dojezdové pneumatiky Run Flat obuté na osmnáctipalcových kolech. Ale zpět k testovanému vozu, který je vybaven slabší verzí zmiňovaného turbodieselu s objemem 2,2 litru. Nahlédněme do interiéru.

Toyota RAV 4: Překvapí! Musím říci, že interiér Toyoty RAV4 celou naší redakci velmi mile překvapil. Je totiž nejen nápaditý, ale také velmi prakticky navržený. Zároveň v daném segmentu potěší vysoká kvalita použitých materiálů, jejich vynikající zpracování a povedené sladění. Velmi příjemná je také samotná poloha za volantem. V podstatě ihned po usednutí do pohodlně tvarovaných sedadel se cítíte jako v automobilu, s nímž jste již najezdili tisíce kilometrů. Velmi povedenou pozici za volantem asi nejlépe vystihuje slovo přirozená. Líbila se nám také propracovanost a robustnost tohoto vozu. Ostatně sledujte sami. Který z automobilů SUV působí při zabouchnutí dveří tak bytelně? Překvapení uvnitř tohoto vozu však nekončí. Stačí se podívat na sedadla druhé řady. Ta jsou asymetricky dělená, nezávisle posuvná, jejich opěradla mění sklon a jejich sklopení je otázkou jediného pohybu. Za jedinou nevýhodu proto považujeme nepraktické dveře do zavazadlového prostoru. Jsou totiž křídlové s pantem umístěným po Japonsku tedy vpravo. Při podélném zaparkování se tak otevírají od silnice. To ale je problém pouze v některých situacích. Přesuňme se nyní ještě jednou na pohodlné sedadlo řidiče. Tentokrát ale k nastartovanému motoru.

Toyota RAV 4: Překvapí! Moderní turbodiesel vyniká nízkou hlučností a klidným chodem. Má také poměrně plynulý nárůst výkonu a jeho dostatečnou zásobu. Charakter této pohonné jednotky povedeně ladí s celkovým pojetím vozu a má lví podíl na značné kultivovanosti jízdního projevu nové Toyoty RAV4. Do interiéru totiž nijak výrazně nepronikají ani rázy od podvozku při přejezdu nerovností. Odpružení je velmi povedeným kompromisem mezi potřebnou jistotou a komfortem.

Asi není potřeba nijak zvlášť zdůrazňovat, že Toyota RAV4 není automobilem určeným do náročnějšího terénu. Má sice zvýšenou světlou výšku a stálý pohon všech kol, takže si je schopna bez problémů poradit například s polní či lesní cestou, nicméně silnice jsou tím, pro co byl tento automobil navržen a zejména pečlivě naladěn. Jízda s Toyotou RAV4 je skutečným potěšením. Ne z hlediska nabízených emocí či adrenalinu, ale především kvůli své uhlazenosti a jemnosti. Když nejedete příliš dravě a neumožníte vystoupit do popředí výše umístěnému těžišti danému typem vozu, budete si připadat jako v pohodlném osobním automobilu.

Toyota RAV 4: Překvapí! Pokusme se nyní tento automobilu zasadit na trh. Svojí velikostí konkuruje například vozům Hyundai Santa Fe nebo KIA Sorento. Svým charakterem a propracováním je však blíže Hondě CR-V. Fakt, že se jedná o nový model je v tomto duelu více než znát. Toyota s modelem RAV4 zřetelně vykročila směrem ke značkám, které si říkají prémiové. Dojmem kvality ji totiž směle srovnávat i s BMW X3.

Překvapila vás Toyota RAV4 v tomto testu stejně jako se jí podařilo zapůsobit nám? V tom případě zjistíte, že její v některých případech na první pohled vyšší cena má své opodstatnění.

Toyota RAV4 Sol 2,2 D-4D
Motor: čtyřválcový turbodiesel
Zdvihový objem: 2231 cm³
Výkon: 136 k / 100 kW při 3600 ot./min.
Točivý moment: 310 N.m při 2000-2800 ot./min.
Maximální rychlost: 180 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,5 s
Kombinovaná spotřeba: 6,6 l/100 km
Cena: 899 900 Kč 

Autor: Petr Hanke