AUTOMOBILY

Léty prověřený opravdový offroad

22. 7. 2011

Existují různá auta. Hatchbacky, kupátka, kabriolety, MPV či SUV, stejně tak jako nejrůznější crossovery. Pak je tady ale ještě něco. Záměrně říkáme něco, protože je to zvláštní automobilový druh. Je to Land Rover Defender. A dnes bude řeč o verzi s dvojitou kabinou a korbičkou

Léty prověřený opravdový offroad Abychom vás uvedli do obrazu. Defender se vyrábí od roku 1948. Postupně samozřejmě prochází různými modernizacemi, avšak v principu se jedná o stále stejný vůz. Tohle není moderní SUV. Defender je navržen jako tvrdý pracant a auto pro profesionály, kteří jej budou používat v nejnáročnějších podmínkách. No a právě proto jsme si pro něj připravili velmi těžký terén. Dorazili jsme totiž do testovacího centra nedaleko Bělé pod Bezdězem, kde mají stále zdokonalovanou off-roadovou trať.

Léty prověřený opravdový offroad Jak je to možné, že se Defender drží na trhu tak dlouho? Je to tím, že byl navržen poměrně jednoúčelově pro čistě terénní používání. A to přitom ve své době velmi pokrokově. Má totiž velmi robustní nosný rám, na němž jsou připevněné tuhé nápravy s dlouhými drahami odpružení. Důležitou vlastností je také celohliníková karoserie. Jen doplňme, že po válce bylo v Anglii hliníku nadbytek, a tak se na první Land Rovery používal materiál z jejich trupů a křídel letadel. Právě díky hliníku slouží mnoho původních vozů až do současnosti.

Léty prověřený opravdový offroad Výhoda je v tom, že i když máte sebelépe ochráněný klasický plech, v náročných podmínkách ho stejně jednou poškrábete a on začne reznout. To hliník ne. Výhoda je samozřejmě také v nízké hmotnosti, protože díky ní Defender více uveze. Tento konkrétní model má užitečnou hmotnost přesahující jednu tunu. Existují ale verze, které uvezou i téměř 1500 kg. Robustní konstrukce navíc umožní tažení přívěsů až do hmotnosti 3,5 tuny.

Léty prověřený opravdový offroad Při zatím poslední větší modernizaci v roce 2007 dostal Defender nový motor. Jedná se o čtyřválcový turbodiesel s objemem 2,4 litru, který má původ ve Fordu Trasit. Právě Ford totiž v té době značku Land Rover vlastnil. Motor je s točivým momentem 360 N.m zaměřen hlavně na sílu. Ostatně, 90 procent jeho maxima je k dispozici od 2200 do 4350 otáček za minutu. Samozřejmostí je také šestistupňová manuální převodovka.

Léty prověřený opravdový offroad Zastavme se ještě na okamžik u pohonu všech kol. Ten je stálý s možností uzavření centrálního diferenciálu. Navíc ale máme k dispozici i velkou redukci. Na přání je k dispozici ještě závěr zadního diferenciálu. Pro Defender je spolu s ABS za příplatek připraven také terénně naladěný protiprokluzový systém, který dál zvyšuje trakci. V tomhle autě je, ale musíme říci, v podstatě ho stejně nepotřebuje. Defender má totiž velkou křižitelnost náprav, a tak i na opravdu velkých terénních nerovnostech dokáže svá kola udržet v kontaktu se zemí.

Léty prověřený opravdový offroad Jízda v terénu s Defenderem je velkým zážitkem. Až v opravdovém extrému totiž oceníte jeho minimální nájezdové úhly a velkou světlou výšku. Uvědomíte si, že na silnici zpočátku necitlivé ovládání, které jde navíc v mnoha případech ztěžka, v těchto náročných podmínkách jakoby povolí. Určitá neotesanost a lenivost v terénu umožní přesně dávkovat plyn a jemně manévrovat. Zkrátka se ukáže, že opravdu náročný terén je domovem tohoto vozu. K jízdě s Defenderem patří i to, že se pocitově o něj nemusíte příliš bát. To je rozdíl hlavně oproti vozům SUV. Jeho nárazníky jsou totiž kovové, stejně tak jako lyžiny na spodku. A navíc, světlá výška minimálně 25 centimetrů vám dodá potřený klid. V terénu je potřeba ocenit také motor a vhodné odstupňování převodovky. Síla, kterou nabízí i v nízkých otáčkách je snadno využitelná a usnadňuje jemný pohyb různých typech terénu.

Léty prověřený opravdový offroad Ještě jsme se ani nestihli podívat dovnitř. Račte tedy vstoupit. Od roku 1948 se tady toho změnilo opravdu hodně. Kdo navíc zná Defender před faceliftem, bude si tu připadat doslova luxusně. Ve skutečnosti se ale stále sedí až těsně u dveří a nijak přehnaně obkladových či izolačních materiálů zde nenajdete. To platí pro přední, ale také pro zadní sedadla. Na druhou stranu musíme přiznat, že kdo má rád mechanická auta a techniku obecně, určitě si zde přijde na své. Atmosféra uvnitř a ve výsledku i samotná funkčnost jsou totiž prostě a jednoduše bez potíží. Na metr dlouhé korbě toho sice moc neodvezete, avšak jedná se pouze o jednu z mnoha verzí Defenderu nabízeného s trojicí délek rozvoru.

Léty prověřený opravdový offroad Jedinečnou vlastností Defenderu, které se může rovnat snad pouze Mercedes třídy G Professional, je jeho robustní stavba. Mezi jednoznačné přednosti patří také suverenita v terénu, kde můžete jít doslova do extrému. Vysoko hodnotíme také velmi široké možnosti v nabídce celé modelové řady a prověřenou dlouhou životnost těchto vozů. A zápory? Samozřejmě od něj nemůžete chtít příliš komfortu při jízdě na silnici. Ovládání není zrovna citlivé a jemné. Ne zcela ideální jsou z našeho pohledu také ceny některých doplňků.

Tak už jste asi sami poznali, že Defender stojí někde mimo klasické automobilové druhy a segmenty. Určitě se nezalíbí všem. A to vlastně ani nechce. Je navržen jako účelový pracovní nástroj do nejtěžších podmínek. V tomto ohledu nemá za dané peníze soupeře.

Land Rover Defender Double Cab Pick Up

Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec
Zdvihový objem: 2402 ccm
Výkon: 90 kW/122 k při 3500 ot./min.
Točivý moment: 360 N.m při 2000 ot./min.
Zavazadlový prostor: neudává se
Maximální rychlost: 132 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 15,8 s
Kombinovaná spotřeba: 11,1 l/100 km
Cena: 752 419 Kč

+ mimořádně robustní stavba
+ terénní schopnosti
+ možnosti přizpůsobení

- minimální komfort
- těžší obsluha
- ceny doplňků

Autor: Petr Hanke