AUTOSERVIS

Rozhodování „kam s autem do servisu“ ulehčuje nová bloková výjimka

5. 2. 2011

Dejme tomu, že jste si právě domů přivezli nové auto a řešíte tradiční problém, kam s ním budete jezdit do servisu. Ať už na záruční prohlídky nebo na běžný servis. Jestli si myslíte, že musíte jezdit výhradně do autorizovaného servisu výrobce vozu, pak vás dnes vyvedeme z omylu

Rozhodování „kam s autem do servisu“ ulehčuje nová bloková výjimka Díky tzv. nové blokové výjimce máme totiž my motoristé i jiné možnosti. Jaké? O tom si budeme povídat s odborníkem JUDr. Miroslavem Brůžkem ze Sdružení importérů a výrobců součástí automobilů a servisní techniky (SISA)

„Ano, máte pravdu, vše řeší nová bloková výjimka – nařízení Evropské komise EU, která platí od června loňského roku. Zákazník má právo se sám naprosto svobodně rozhodnout, do jakého servisu bude se svým vozidlem jezdit a jakým způsobem ho bude udržovat. Platí to jak v době zákonné záruky, tak v rámci prodloužené záruční doby.“

Rozhodování „kam s autem do servisu“ ulehčuje nová bloková výjimka Je tu nějaký rozdíl podle druhu zásahu, který na vozidle bude prováděn?

„S vadami, které vznikly v průběhu výroby vozidla a za které nese odpovědnost výrobce vozidla, se zákazník musí obrátit na autorizovaný servis výrobce. Pokud jde o běžný servis, zákazníkovi nic nebrání, aby využíval služeb nezávislého autoservisu.“

Co bychom měli dodržet, abychom přeci jen o záruku nepřišli?

„Jistě je třeba dodržovat intervaly servisních prohlídek, je třeba trvat na řádném doplňování servisní knížky a používat při opravách auta díly v originální kvalitě.“

Rozhodování „kam s autem do servisu“ ulehčuje nová bloková výjimka A co všechno bychom jako motoristé měli zkoumat při výběru toho správného servisu pro své auto? O co bychom se měli zajímat a na co bychom se měli ptát? S tím nám poradí odborník na servis pan Jiří Šefler ze společnosti Elit:

„Výběr kvalitního nezávislého servisu není jednoduchá záležitost. Je to především díky široké nabídce na trhu. Jako první informační zdroj bych uvedl internet. Při výběru servisu by majitel vozu, především pak toho v záruce, měl zjistit hlavně to, zda je servis dostatečně vybaven pro servisování dané značky a zda je vybaven příslušnými diagnostickými přístroji či softwarovým vybavením, které je dnes takřka nezbytností. Další věcí, kterou je dobré zjistit, je, zda daný servis úzce spolupracuje s některým z renomovaných dodavatelů či distributorů náhradních dílů, kteří dodávají náhradní díly originální kvality, a zda je zařazen do jeho servisního konceptu. Servis je od takového dodavatele vybaven certifikátem kvality. Dalším kvalitativním měřítkem úrovně je už samotné servisní zázemí či oddělené přijímací prostory pro zákazníky. Určitě bych vždy doporučil zjistit si reference na daný servis.“

Rozhodování „kam s autem do servisu“ ulehčuje nová bloková výjimka Můžete stručně porovnat autorizovaný a nezávislý servis?

„Prvním zásadním rozdílem je cena. Ať už je to cena za náhradní díly nebo za hodinu mechanické práce. Zde se rozdíl může pohybovat v rozmezí desítek procent. Další je dostupnost nezávislých servisů, kterých je na trhu přeci jen o dost více, než servisů autorizovaných. V nezávislém servisu navíc můžete např. jako firma či rodina servisovat klidně auta několika rozdílných značek takřka pod jednou střechou. V dnešní době je už hodně nezávislých servisů srovnatelných se servisy autorizovanými, ať už kvalitou a rozsahem poskytovaných služeb, či službami nadstandardními, jako je poskytnutí náhradního vozu, či přistavení vozu.“

Ať už se rozhodnete pro autorizovaný nebo nezávislý servis a budete v něm spokojeni, doporučujeme, zůstaňte mu věrni. Tamní servisní technici budou znát vás, vaše vozidlo i jeho servisní historii, a to je určitě dobře.

Autor: Filip Řepa