AUTOMOBILY

VW Passat Variant 1,4 TSI EcoFuel

24. 4. 2010

Volkswagen Passat kombi. Možná si říkáte, kde se bere v Auto Moto Revue auto, který už každý notoricky zná. Jenže rozdíl, který ho odlišuje od Passata kterého znáte je schovaný uvnitř.

Testovaný model má dvě plnící hrdla nádrží, označení EcoFuel na zádi a samolepku CNG na zadním okně.

VW Passat Variant 1,4 TSI EcoFuelTeď už je tedy úplně jasné, čím se tento vůz odlišuje. Ale představme si ho plným jménem. Je to Volkswagen Passat Variant 1,4 TSI EcoFuel, tedy vůz schopný bivalentního provozu – buď na stlačený zemní plyn, nebo na benzín.

VW Passat Variant 1,4 TSI EcoFuelJak je při prvním pohledu patrné, zvenku se tenhle automobil od svých čistě jednopalivových sourozenců v podstatě neliší. Tedy kromě zmiňovaných detailů a koncovky výfuku, která se kvůli palivovým nádržím přestěhovala zpod zadního nárazníku před levé zadní kolo.

VW Passat Variant 1,4 TSI EcoFuelPalivové nádrže jsou v tomto autě celkem čtyři. Tři tlakové na stlačený zemní plyn, které pojmou 21 kg tohoto média a klasická benzínová, s objemem zmenšeným ze standardních 70 na 31 litrů. Všechny jsou uloženy pod podlahou, v zadní a nejbezpečnější části vozu.

Vhodné uložení palivových nádrží nejen že zachovalo nedotčený prostor pro posádku, ale přispělo i tomu, že také zavazadlový prostor je úplně totožný s běžným Passatem. Z tohoto úhlu pohledu tedy píšeme za jedna. Logické ovšem je, že rezervní kolo už se tam nevešlo a tak ho ve výbavě tohoto vozu na CNG nahradila sada na opravu pneumatik.

VW Passat Variant 1,4 TSI EcoFuelJedinou dostupnou motorizací pro verzi EcoFuel je čtyřválcový motor 1,4 TSI s poměrně unikátní kombinací přeplňování a přímého vstřiku paliva. Disponuje výkonem 150 koní a točivým momentem 220 N.m v rozmezí 1500 až 4500 otáček.

VW Passat Variant 1,4 TSI EcoFuelO tom, že sedíte v Passatu na CNG, vás informuje pouze dvojice netradičních ukazatelů na palubní desce. Vlevo u otáčkoměru stav stlačeného zemního plynu v tlakových nádobách a vpravo u rychloměru běžná palivová nádrž.

Narozdíl od jiných vozů na plyn, které jsme v Auto Moto Revue testovali, vám Passat EcoFuel nenabídne možnost individuální změny paliva. Plyn je zde brán jako primární palivo a na benzín motor běží pouze při startech za nízkých teplot, případě pokud v nádržích zbývá stlačeného plynu jen asi na ujetí 20 kilometrů. Přepnutí je zcela automatické a zaznamenáte je jen díky zvukovému signálu a informaci zobrazené na displeji palubního počítače.

VW Passat Variant 1,4 TSI EcoFuelJízdní vlastnosti v porovnání s běžným Passatem zůstaly zachovány a v podstatě se nijak neliší. Do interiéru proniká hluk motoru jen minimálně a ani jeho reakce v ničem nenapovídají, že jedete na plyn.

Testovaný automobil je vybaven příplatkovou sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG, která jednotlivé stupně řadí o něco dříve, než bych možná učinil já a tím mě tak svádí k poklidné a hospodárné jízdě. Ale aby nedošlo k mýlce, žádný louda tohle auto opravdu není, z nuly na stovku zrychlí za solidních 9,9 sekundy a dosahuje nejvyšší rychlosti až 208 km/h.

VW Passat Variant 1,4 TSI EcoFuelBěhem testu jsme rovnou měrou jezdili ve městě i mimo něj a skončili jsme s výslednou spotřebou 5,4 kg CNG na 100 km, tedy o 1 kg více, než udává výrobce. I tak to ale lze u vozu střední třídy považovat za velmi slušný výsledek. V praxi to znamená, že akční rádius na plyn je přibližně 380 kilometrů, při využití benzínové rezervy a při spotřebě kolem 7,5 litru pak ujedete zhruba dalších 400 kilometrů.

Tento Passat je k mání výhradně ve výbavě Business a v provedení kombi s šestistupňovou ručně řazenou převodovkou stojí 764 100 Kč, a to je podle nás dost. Testované provedení s převodovkou DSG pak dokonce ještě o téměř padesát tisíc víc.

VW Passat Variant 1,4 TSI EcoFuelPoněkud pozitivnější zprávy máme pokud jde o provozní náklady. Uvážíme-li současné ceny CNG a benzínu, pak vychází, že provoz na plyn je zhruba o polovinu levnější a náklady na jeden kilometr jsou asi 1 Kč.

VW Passat Variant 1,4 TSI EcoFuel DSG
Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec
Zdvihový objem: 1390 cm3
Výkon: 110 kW/150 k při 5500 ot./min.
Točivý moment: 220 N.m při 1500 – 4500 ot./min.
Zavazadlový prostor: 523/1651 l
Maximální rychlost: 208 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,9 s
Kombinovaná spotřeba: 4,4 kg CNG/100 km
Cena: 813 300 Kč

Autor: Redakce AMR