ADRENALIN

Proudový tahač

16. 1. 2010
Bývalé vojenské letiště v Mimoni dnes slouží především soukromým pilotům a nadšencům, kteří využívají jeho více než dva kilometry dlouhou betonovou dráhu pro vzlet a přistání svých letadel.

Ale občas je k vidění i něco zajímavějšího. Jako například jednoho slunečného podzimního dne, kdy zde bylo opravdu rušno a hlučno.

Proudový tahač Na svědomí to měli dvě skupiny lidí. Tým Davida Vršeckého a jeho závodní speciál Buggyru asi není nutné představovat, takže kdo jsou ti druzí? To nám prozradí Ing.Robert Theiner, Ph.D., odborný asistent, Ústav letadlové techniky fakulty strojní ČVUT v Praze.
Jsme tým Ústavu letadlové techniky strojí fakulty ČVUT v Praze a jsme svědky jedněch z prvních mobilních zkoušek nového propulsoru, čili pohonné jednotky, pro ultralehké letouny, který u nás na ústavu vyvíjíme, pokud dobře počítám, něco kolem deseti let.

Tato slova zároveň částečně vysvětlují onu podivnou nástavbu na závodním trucku. O co se vlastně ale konkrétně jedná?
Proudový tahač V rámci tohoto vývoje se nám podařilo dotáhnout do funkčního vzorku nový ventilátorový pohon, nebo dmychadlový pohon, který má za úkol poskytnout jakousi alternativu ke klasickému pohonu tak, aby bylo možné od něj očekávat vyšší výkony. To se týká rychlostí, jak cestovních, tak maximálních.

Ano, skutečně jde o jakýsi druh proudového motoru, určeného pro letouny spadající do kategorie ultralightů, tedy strojů o maximální hmotnosti 450 kg, kterým by měl umožnit dosahovat rychlostí kolem 300 km/h. Na rozdíl od konvenčních proudových motorů zde ale není spalováno palivo. Dmychadlo vytvářející potřebný tah je totiž poháněné vysokootáčkovým spalovacím motorem, v našem případě z motocyklu.

Proudový tahač Dva tisíce koní Buggyry bylo nejen slyšet, ale v podobě černého kouře vycházejícího z výfuku také vidět a cítit. A pokud k dunivému basu kamiónu připočteme jekot dmychadla testovaného motoru, pak výsledkem byl velmi intenzivní zvuk, který se rozléhal široko daleko.

Buggyra je jediným dopravním prostředek u nás, který uveze přes půl tuny vážící konstrukci s motorem a dokáže se pohybovat rychlostmi vysoko nad 200 km/h. Navíc pokud sedí za volantem Mistr Evropy v kategorii tahačů, pak je na úspěch zaděláno.

Proudový tahač A co na řízení proudového kamiónu David Vršecký říká?
Je to hrozně zajímavé, protože už ve chvíli, kdy jen odbrzdím, tak se auto ihned začíná rozjíždět, aniž bych se dotkl plynu. Ale jinak na této rovince žádná velká změna není, pouze máme auto nastavené úplně na měkko, aby bylo klidné a abychom zajistili nejlepší komfort pro ten proudový motor. Má to ale za následek to, že pokud uberu plyn, točivý moment tlačí auto na druhou stranu a auto se další půl rovinky hýbe zprava doleva. Nemyslím si ale, že by to bylo něco nebezpečného, jde spíše o takový vzájemný test, protože oba bychom chtěli překonat 300 km/h, takže se vlastně vzájemně doplňujeme.

Takže jak to tak přátelé vypadá, není daleko doba, kdy si budeme moci splnit dětské sny a létat vlastním ultralehkým proudovým letadlem.

Autor: Jan Černý