NAVŠTÍVILI JSME

Fichtl přežije vše

28. 1. 2006
Obrázky mohou v leckom vzbuzovat pocit, že jsme se vydali navštívit vrakoviště, šrotiště či alespoň sběrnu starých motorek. Opak je pravdou, vážení! Jedná se o unikátní záběry z depa speciálů určených pro Off road Fichtel day 2006, po Dakaru nesporně nejtěžší letošní závod. Ten už po šesté pořádal Automotoklub Soběslav 1. motocyklová.

Fichtl přežije vše A že je tento zimní závod určen pro speciály o tom nemůže být pochyb. K vidění byla například odlehčená sportovní verze známého pincka.

Pojďme se ale podívat na práci mechaniků. Takřka sterilní čistota trysky je u fichtlu téměř životně důležitá. Krátký pohled zkušenému oku specialisty odhalí sebemenší nečistotu.

Zastavme se na skok u výfuků. V každém případě jde o originální verze postavené právě pro tento závod a soběslavské podnebí. I přes teplotu vzduchu 5° Celsia většina závodníků dbá na úpravu chlazení, které je vzhledem k náročnosti závodu nesmírně důležité. Stejně jako obětavost jednotlivých mechaniků.

Pojďme si ale říci něco o tom, jaké jsou podmínky pro účast v tomto maratónu.

Základní podmínkou je motocykl s motorem do 50 ccm vyrobeným v Československu nebo Čechách, což začalo platit v posledních dvou letech, říká Petr Sluka ředitel závodu.

Fichtl přežije vše A to už jsme na samotném startu, který probíhá po vzoru Le Mans s rozběhem. A je odstartovánoDav závodníků se nekontrolovatelně vydává ke svým strojům. Kdo první nastartuje a vyrazí na trať, sice nemá vyhráno, ale alespoň mu někdo s ostatních nepřejede nohu. Všechno je otázkou setinek vteřiny, pád i rychlost, a tak nás zajímalo, jestli jsou na strojích povoleny úpravy zvyšující už tak obludný výkon v průměru dvou koní.

Úpravy jsou povoleny, a to i na motoru, tedy například ladění karburátoru. Jediné co musí být dodrženo je objem motoru. Mohou být dány i protesty, a pak se motor rozebere a zjišťuje se, zda byla tato podmínka dodržena. Už jednou se tak stalo, ale vše bylo v pořádku.

Na trati se utvořil nekonečný had závodníků. Některým se to zřejmě moc nelíbí a tak dobrovolně odpadají. Nebo, že by předstírali poruchu? No, nakonec se není čemu divit, protože letošní podmínky jsou opravdu extrémně těžké.

Se sněhem se musí počítat, proto tento závod pořádáme v zimě. Trať se po několika kolech rozjezdí, vznikne břečka, a když není velký mráz, mají s tím závodníci problémy. Je to tentokrát znát i na počtu ujetých kol. Loni nejlepší ujel 50 kol, letos je to 25. Ačkoli je třeba říci, že máme o trochu delší trať.

Fichtl přežije vše I přes nízkou teplotu měly některé speciály problém s chlazením, a tak se všudypřítomný sníh hodil. Čím více se blížil konec závodu, tím byly souboje jednotlivých závodníků urputnější. Samozřejmě, že o krkolomné pády nebyla nouze. A jak se v tom téměř jednolitém hadu pozná kdo je vítěz?

Počítání kol jsme letos vyřešili velmi jednoduše, protože jsme ho svěřili firmě, která je počítá elektronicky. V minulosti jsme kola počítali manuálně, ale už jsme to nestíhali. Po každém ujetém kole elektrická smyčka na cílové pásce zaznamená odjeté kolo.

A to už jsme v cíli závodu, kde červený praporek odmává jezdcům konec. Ten šachovnicový si totiž někdo, tak nějak vypůjčil Ale dost řečí a pojďme se podívat, kdo poctivě vyhrál. Bronzovou medaili získal Jiří Lovětínský z Dačic, druhý skončil se startovním číslem 58 jedoucí Martin Franěk z Mladošovic a loňské vítězství obhájil Jiří Novák. Takže gratulujeme!

Autor: Martin Smolík