Pan režisér Krejčík točí!

Klikněte pro větší obrázek
Režisér Jiří Krejčík je nestor české kinematografie. Jeho jméno je spojeno s takovými tituly jako je Vyšší princip, Svatba jako řemen či Božská Ema. Božská Ema je poslední distribuční film, který Jiří Krejčík natočil. Pak přišla léta odmlčení, která nepřerušil ani převrat roku 1989. Od roku 1984 nenatočil jeden z našich nejlepších režisérů už žádný hraný film. Po letech mlčení našel práci díky České televizi. Nejprve to byly dokumenty Maturita v listopadu, za který dostat cenu FITESU a cenu VOX HUMANA, pak dokument Národ sobě. Teprve v roce 1998 se vrací k hrané tvorbě. První je televizní hra Nepočestná, pak následuje Čapkův apokryf Svatá noc a v roce 2003 Dědictví slečny Innocencie.

Nyní tedy připravuje natáčení nového titulu, adaptaci divadelní hry švédského autora předminulého století Augusta Strindberga, Slečna Julie. Pro Jiřího Krejčíka to není první setkání s tímto autorem a tímto titulem. V roce 1971 inscenoval tento text v Divadle na zábradlí.
(Recenze z roku 1971: Lidová demokracie, Svobodné slovo)

Po 30 letech přistupuje tedy k tomuto textu znovu a znovu velmi originálně - do tří hlavních rolí si vybral jak naprosto neznámou Žanetu Filipkovou pro roli služky Kristy, v televizi známou moderátorku dětských pořadů Markétu Plánkovou pro roli Julie, a již velmi známého hrdinu Troškových pohádek Z pekla štěstí 1 a 2 Miroslava Šimůnka, který hraje sluhu Jeana.

Od pětaosmdesátiletého režiséra je takový mix neobyčejně velkorysé odvážné gesto. Slavná herecká jména by jeho inscenaci už sama o sobě jistě zaručila kvalitu a pozornost. Směs neznámých a známějších tváří s rozdílnou hereckou zkušeností je ohromnou sázkou do loterie. Už tímto rozhodnutím prokázal režisér Jiří Krejčík svou mladistvost, svou odvahu, své vizionářství.

I když první natáčecí den byl stanoven na 4. září 2004, už od dubna jste mohli režiséra Krejčíka a "jeho" herce najít ve zkušebnách, které mu laskavě, dokud titul ještě neměl v televizi výrobní číslo, zapůjčilo Národní divadlo. Tady Jiří Krejčík nejdříve pečlivě a dlouze vybíral z mladých adeptů divadelních škol, aby později mohl s vybranými lidmi začít zkoušet. Byly to hodiny a hodiny práce. Nejdříve jen nad textem, pak přišly kamerové zkoušky v náznakové dekoraci a kostýmech.
Od srpna 2004 se celý tým přemístil do zkušeben České televize, pod ochranná křídla produkce paní Dagmary Bautzké a 11. září 2004 proběhl první natáčecí den. Stalo se tak na zámku Jemniště u Benešova.
Další natáčení proběhlo 7. října 2004 ve stodole firmy Equi pana Hanuše v Pyšelých.
Od 1. listopadu 2004 se bude natáčet 13 dnů ve studiu č. 4 na Kavčích horách, kam srdečně zveme všechny novináře. Hlavní kameraman je Vladimír Dousek, mistr zvuku Zdeněk Stropek, architekt Miloš Ditrich, kostýmní výtvarník Dana Svobodová, hudbu složil MiroslavKořínek. Natáčí se od 1. 11. 2004 do 16. 11. 2004.
Režisér Jiří Krejčík je známý svým svérázným přístupem k hercům a štábu. I ve svých pětaosmdesáti letech dovede zakřičet tak, že se člověku zastaví krev v žilách. Jeho metoda vedení herců je sice brutální, ale zatím vždy přinesla zajímavé výsledky. Jaký je režisér Krejčík ve skutečnosti, jak prožívá ve svých letech natáčení, jak vidí svět okolo sebe? To se pokusí zachytit dokument Bedřicha Ludvíka, který je dramaturgem tohoto titulu.