Pohnutým životním příběhem velkého myslitele a klíčového reformátora vzdělávacího systému, od jehož smrti dnes uplynulo 350 let, provází Viktor Preiss (2005). Režie J. Císařovský
00:00:15 Jan Amos Komenský - učitel národů.
00:00:19 To ví přece každé malé dítě. To je ten starý, vysušený pán,
00:00:23 který na ně kouká ve škole ze zdi. Ten školomet.
00:00:26 Starý, nezáživný děda.
00:00:28 Maximálně tak mravoličný strejc sentimentálních obrozenců.
00:00:34 A hodiny dějepisy tu nudu o Komenském jenom umocňují.
00:00:38 Ano. Hodiny dějepisu někdy dokáží
00:00:41 dramatický lidský osud směstnat na letopočet,
00:00:44 z plnokrevného člověka udělat prázdnou poučku.
00:00:49 A takový osud stihl i Jana Amose.
00:01:12 Řekněme si otevřeně, že toho o něm mnoho nevíme.
00:01:16 Že se z těch několika prázdných frází vytratilo charizma,
00:01:19 které nepochybně měl. A že to musel být nádherný člověk.
00:01:24 A že by bylo zajímavé, kdybychom ho dnes požádali,
00:01:27 aby nám pomohl problémy školství.
00:01:30 Ale domnívám se, že bychom ho ani ke slovu nepustili.
00:01:38 Tady v Klementinu najdeme mnohé z toho,
00:01:41 co tento největší z Čechů vytvořil. A je to pozoruhodné dílo.
00:01:44 Lze jen stěží uvěřit, že tohle všechno vytvořil jediný člověk
00:01:48 za jeden lidský život. Člověk, kterého navíc
00:01:51 osud pronásledoval a hnal po celé Evropě.
00:01:55 Zřejmě k tomu potřeboval hodně vůle, vnitřní síly,
00:01:58 vytrvalosti a víry.
00:02:07 Je až neuvěřitelné, že jeho dílo bezmála 400 let staré
00:02:11 je stále tak aktuální a naléhavé. Zato je zcela typické,
00:02:16 že tento největší Čech byl v cizině uznán dřív než doma.
00:02:21 Jan Amos - otec obrázkové učebnice.
00:02:26 Vynálezu tak zásadního, že ho dnes považujeme za samozřejmost.
00:02:31 Dovedete si vůbec představit slabikář bez obrázků?
00:02:36 A přece to tenkrát bylo naprosté novum. Něco nevídaného.
00:02:41 Není divu, že se z Komenského Brány jazyků a Světa v obrazech
00:02:46 učila celá tehdejší Evropa po tři staletí.
00:02:53 Kolikrát musel začínat znovu.
00:02:55 Jako by jeho osud připomínal osud Sisyfův.
00:03:00 Neúnavně a vytrvale valil svůj balvan do kopce.
00:03:04 Jako člověk hluboce věřící
00:03:07 nesl svůj úděl vytrvale a s pokorou.
00:03:10 A Bůh ho neustále zkoušel, jako by si právě na jeho osudu
00:03:14 chtěl ověřit, co všechno člověk může vydržet,
00:03:17 co všechno je schopen unést.
00:03:20 Po Bílé Hoře mu osud vzal všechno, co mu bylo drahé.
00:03:23 Vlast, domov, rodinu i dílo.
00:03:27 Ve třiceti letech z něj učinil štvance.
00:03:31 Navěky.
00:03:40 Jan Amos Komenský vyrůstal v tradiční českobratrské rodině.
00:03:46 Čeští bratři si vážili vzdělání, kázně a lidské sounáležitosti.
00:03:52 Přísné mravní zásady pro ně byly stejně samozřejmé
00:03:56 jako pracovitost.
00:03:59 Malý Jan žil ve šťastném domě,
00:04:02 v atmosféře zbožnosti a duchovní tradice.
00:04:06 Brzy se však u nich uhnízdila smrt.
00:04:09 Jako první umírá jeho starší sestra Ludmila.
00:04:13 Malý Jan poprvé hledí smrti do tváře.
00:04:20 Na jaře roku 1604 umírají záhy po sobě oba rodiče.
00:04:25 Příbuzní prodávají dům na náměstí a sirotka se ujímá teta.
00:04:38 A tak začíná jeho životní pouť.
00:04:47 Jako třináctiletý se stává svědkem válečných hrůz.
00:04:51 Vidí, jak je tetin dům ve Strážnici do základů vypálen.
00:04:55 Rodina jenom stěží zachrání holý život.
00:04:59 Jan se vrací do Uherského Brodu. Pobývá také v Nivnici.
00:05:05 Je válka, nivnickou školu zavřeli. Jan pracuje jako čeledín.
00:05:11 Je mu už šestnáct a půl, když odchází do Přerova
00:05:14 na vyšší bratrskou školu.
00:05:16 Začíná ze sebe soukat první latinské věty,
00:05:19 které jeho mladší spolužáci už dávno znají.
00:05:22 Přesto si rektor Jana brzy povšimne a přivede ho ke studiu bohosloví.
00:05:25 Jan přijímá biblické jméno Amos. Miláček Boží - Bohu milý.
00:05:31 Říká se, že koho Bůh miluje, toho křížkem navštěvuje.
00:05:35 Kolikrát poznal krutou pravdu těchto slov!
00:05:40 Devatenáctiletý Jan odchází studovat do Herbornu
00:05:44 a do Heidelbergu. Proslulé luteránské univerzity
00:05:48 tehdy žily biblickou vizí o spravedlivém světě
00:05:50 a touhou najít harmonii mezi pravdou víry a pravdou rozumu.
00:06:00 Mladý Moravan dychtivě studuje přes tři roky.
00:06:03 A když nabyl dojmu, že se už nedozvídá nic nového,
00:06:06 vrací se domů. Studia nedokončil.
00:06:09 Za poslední peníze si koupil drahou Kopernikovu knihu,
00:06:13 a tak musí jít z Heidelbergu domů pěšky.
00:06:16 Cestou se na pár dní zastavil v Praze.
00:06:20 Poprvé a naposledy zavítal do hlavního města Českého království.
00:06:27 Vrací se do Přerova na bratrské gymnázium.
00:06:31 Odešel odtud jako žák, vrací se jako správce.
00:06:36 O dva roky později přijímá kněžské vysvěcení.
00:06:46 Za další dva roky se stěhuje do Fulneku na moravskoslezské hranici.
00:06:51 To už je ženatý.
00:06:56 Amos s Magdalenou prožívají chvíle štěstí.
00:06:59 Narodí se jim syn.
00:07:03 Amos učí, píše, káže.
00:07:07 Organizuje život Jednoty bratrské a náruživě včelaří.
00:07:13 Včely vypouštějí roj a dávají mu matku - královnu.
00:07:18 "Roj ten, když odletem rojí se, volá se zpět cinkáním na měděnici."
00:07:26 Ale šťastné dny končí.
00:07:35 Píše se totiž 23.květen roku 1618 a z okna Pražského hradu
00:07:39 právě letí tři muži. Tohle je Vilém Slavata z Chlumu a Košmberka.
00:07:43 A tady Jaroslav Bořita z Martinic. A tohle je písař Fabricius.
00:07:49 V Praze totiž začíná protihabsburské povstání.
00:07:53 A nikdo netuší, že také strašlivá válka,
00:07:56 která bude pustošit Evropu po třicet let.
00:08:07 Vojska třikrát obsadila Fulnek a třikrát ho vyplenila.
00:08:11 Jan Amos jen tak tak stačil z města odvézt
00:08:15 těhotnou Magdalenu i synka. Nejspíš do Přerova k matce.
00:08:19 Doufal, že rodina bude v bezpečí pod ochranou Karla ze Žerotína.
00:08:23 Tohoto nejvlivnějšího moravského politika
00:08:26 respektoval i vídeňský dvůr.
00:08:30 Žerotín považoval vzpouru stavů za neuváženou
00:08:34 a jak se později ukázalo, měl pravdu.
00:08:37 Po Bílé Hoře ho jeho výjimečné postavení mezi vítězi a poraženými
00:08:41 ochraňovalo před perzekucí. Díky tomu se také podařilo
00:08:45 zachránit alespoň duchovní špičku celé Jednoty.
00:08:49 Jan Amos se však vrací do Fulneku, kde ho bylo zapotřebí.
00:08:53 Tady ho zastihl výnos z roku 1621, jímž byli duchovní Jednoty bratrské
00:08:58 s okamžitou platností vykázáni z Moravy.
00:09:02 Jan Amos je přinucen odejít.
00:09:05 Měl ještě čas zastavit se v Přerově
00:09:09 a rozloučit se s Magdalenou a synkem? Kdoví.
00:09:14 18.prosince 1622 píše poslední list své ženě.
00:09:25 "Klenote můj nejdražší, Bůh Tě vystaví ještě větší zkoušce,
00:09:31 než je odloučení milovaného manžela."
00:09:35 V Přerově řádil mor. Dostala vůbec Magdalena tento list,
00:09:40 nebo už byla mrtva?
00:09:42 Mor Janovi vzal celou nejbližší rodinu.
00:09:48 Krátce nato objevil kapucín Bonaventura Amosovu knihovnu
00:09:51 ukrytou na fulnecké radnici.
00:09:54 S pomocí školních dětí ji pak spálili na náměstí.
00:10:26 V této těžké době Jan Amos přijímá Žerotínovo pozvání.
00:10:36 Na jeho východočeském panství v Brandýse nad Orlicí
00:10:39 pak stráví tři roky. V údolí Tiché Orlice
00:10:41 pod vrchem Klopoty začíná psát Hlubinu bezpečnosti.
00:10:45 Bez domova, bez rodiny,
00:10:47 sám na dně nejhlubšího lidského zoufalství.
00:10:55 Pracuje také na mapě Moravy. Píše Labyrint světa a ráj srdce.
00:11:02 V Labyrintu světa vítězí nepřátelé pravdy.
00:11:06 A tak se poutník vydává do nitra své duše.
00:11:09 Teprve tam nalézá pravdu, kterou ve světě marně hledal.
00:11:16 Amos studuje, píše a modlí se.
00:11:20 Žije v úzkém kruhu lidí spojených vírou a pronásledovaných osudem.
00:11:24 Věděli, že dřív nebo později dopadne poslední rána.
00:11:28 A také že přišla. Dřív, než se nadáli.
00:11:38 Císařský patent z května 1624 zahájil tvrdou rekatolizaci.
00:11:47 V září 1624 se ovdovělý Amos žení podruhé
00:11:51 s dcerou někdejšího správce Betlémské kaple Marií Dorotou.
00:11:56 Rekatolizační nápor sílí.
00:11:58 Žerotín už nemůže dál krýt bratrskou komunitu na svém panství.
00:12:03 Lhůta, jíž evangelíci dostali k vystěhování, končí.
00:12:07 A tak jedné únorové noci 1628 vyjede ze Žerotínova panství
00:12:13 kolona 24 vozů. Čeští bratři opouštějí vlast.
00:12:19 Míří do polského Lešna.
00:13:03 Na česko-polské hranici u Žacléře zastavují.
00:13:07 Pokleknou a modlí se na rozloučenou.
00:13:12 A doufají, že se brzy vrátí.
00:13:17 Nevrátí se už nikdy.
00:13:22 Lešno bylo v té době poměrně velké soukenické město,
00:13:26 s úplnou náboženskou svobodou.
00:13:33 Amos se stal učitelem na zdejším gymnáziu Bratrské jednoty.
00:13:37 V Lešně prožil s přestávkami na třicet let.
00:13:41 Je učitelem. Nelíbí se mu způsob výuky, a tak začíná psát učebnice.
00:13:46 Na základě osobních zkušeností píše Informatorium školy mateřské.
00:13:51 Snad vůbec první moderně pojatý systém výchovy nejmenších dětí.
00:13:57 Komenský poznal, že rané dětství
00:13:59 je stejně důležitou kapitolou života jako dospělost.
00:14:02 Že výchovou a péčí v rané fází dětství
00:14:05 ovlivňujeme člověka na celý život.
00:14:22 Jan Amos se také pustil do postrachu školních lavic -
00:14:27 do latiny. Latina se tenkrát vyučovala tradičním způsobem.
00:14:32 Totiž "vyšoustnutím pardusu rákoskou".
00:14:39 Amos to zkusil jinak.
00:14:41 Biflování abstraktní gramatiky nahradil názornými obrázky.
00:14:44 Místo citátů Cicerona a Vergilia jazyková učebnice
00:14:49 jako malá ilustrovaná encyklopedie. Otevírá se Brána jazyků.
00:14:56 Tento dosud nevídaný přístup k výuce
00:14:59 vyvolal senzaci po celé Evropě.
00:15:02 Kniha už ve své době patřila k nejvydávanějším titulům.
00:15:10 Byla přeložena do více než čtyřiceti jazyků,
00:15:13 včetně arabštiny. Používali ji dokonce i jezuité.
00:15:16 Pár století pak vzdělávala generace žáků po celém světě.
00:15:24 Jan Amos bere život jako službu.
00:15:27 Nechal by se žádostmi a povinnostmi druhých úplně uvláčet.
00:15:31 Učí a píše.
00:15:34 Bratrský sbor v Lešně mu zadává další a další povinnosti.
00:15:39 Úkoly archiváře, písaře, sekretáře.
00:15:43 Zabývá se mnoha věcmi najednou.
00:15:45 Vstává před šestou, chodí spát po dvanácté.
00:15:50 Dře do úmoru.
00:16:00 Představujme si, že Jan Amos žil normální život
00:16:04 muže 17.století, pokud mu to ovšem osud dovolil,
00:16:08 a že měl samozřejmě i svoje slabůstky.
00:16:11 Na mnohé z nich se zapomnělo.
00:16:13 Životopisci například zmiňují jeho slabost pro různá proroctví.
00:16:18 Jan Amos se jich chytal jako tonoucí stébla.
00:16:21 Možná právě proto, že mu dávaly sílu znovu vstát ze země.
00:16:25 Co na tom, že tím škodil své pověsti a autoritě
00:16:29 a že mu to přinášelo mnoho úsměšků.
00:16:36 Například k sobě do rodiny přijal osiřelou Kristinu Poniatowskou,
00:16:41 prorokyni, která předpověděla smrt Albrechtovi z Valdštejna.
00:16:45 Kristina trpěla všelijakými záchvaty a halucinacemi.
00:16:49 Amos poctivě zapsal všech 82 vidění, které měla.
00:16:53 Dokonce je i vydává. A to několikrát.
00:16:58 Zajímavé je, že když se Kristina Poniatowská po letech vdá,
00:17:03 v manželství jakoby zázrakem její halucinace i záchvaty ustanou.
00:17:16 Nebo osudově podlehl prorockým vizím
00:17:20 svého spolužáka z dětství Mikuláše Drabíka.
00:17:26 Drabík byl opilec a podvodník. Taky byl zbaven kněžské hodnosti.
00:17:34 Ve svých ranních kocovinách míval halucinace,
00:17:38 kdy vyzýval evropské panovníky k boji proti Habsburkům.
00:17:43 Nakonec přestoupil na katolickou víru.
00:17:47 Ale ani tak se popravišti nevyhnul.
00:17:51 V Komenského době žili téměř všichni hlavní průkopníci
00:17:55 heliocentrismu, ale Komenský jejich myšlenky rázně odmítal.
00:18:00 Na studiích si koupil za drahé peníze Koperníkovu knihu
00:18:04 o obězích nebeských sfér. A když si ji přečetl,
00:18:08 odmítl obludnému koperníkovskému pohybu Země uvěřit.
00:18:23 Jan Amos se také pokoušel sestrojit perpetum mobile.
00:18:26 Podobně jako Leonardo da Vinci vynaložil velké úsilí k tomu,
00:18:30 aby získal věčný pohyb bez dodání energie zvenčí.
00:18:34 Strojek, který popisuje, z roku 1639,
00:18:38 můžeme s čistým svědomím za perpetum mobile prohlásit,
00:18:42 protože tak dlouho fungoval.
00:18:45 O Amosových pokusech věděl jeho holandský přítel,
00:18:49 otec slavného fyzika Christiana Hugense,
00:18:52 který potom sestrojil kyvadlové hodiny na principu velmi podobném
00:18:56 Amosovu perpetuu.
00:18:59 Komenský sní o reformě školy.
00:19:03 Chce, aby se dobré vzdělání dostalo všem lidem bez rozdílu.
00:19:07 Aby se učilo kultivovaně.
00:19:11 Aby učitelé byli vzdělaní, aby hořeli pro své poslání.
00:19:16 No řekněte, není tohle téma aktuální dodnes?
00:19:21 Jak moderní je Komenský, když říká:
00:19:26 "Má se mluvit, když je třeba.
00:19:30 Když není třeba, má se mlčet.
00:19:34 Jinak to bude zneužívání.
00:19:37 Mluvíš-li, mluv k věci.
00:19:40 Mluv tedy nikoli, aby ses líbil, nýbrž abys tvořil.
00:19:45 Nikoli abys ukazoval dým věci, nýbrž věc.
00:19:52 Řeč pravdy je prostá."
00:19:55 Amos věděl, jak nesmírně mocný nástroj je škola.
00:19:59 A že se zanedbává.
00:20:01 Věděl, že nevzdělanec snadno propadá zlu.
00:20:04 Věřil, že soubor vědění - pansofie - přinese mír.
00:20:10 Po celý život byl Komenský svědkem vraždění ve jménu Boha.
00:20:14 Katolíci a protestanti se navzájem zabíjeli v hluboké víře,
00:20:19 že mají pravdu.
00:20:21 Je možné smířit lidské věci s Bohem?
00:20:24 Kdyby se to povedlo, ustaly by náboženské spory
00:20:28 a skončilo by to věčné krveprolévání.
00:20:33 Amos zdaleka nebyl jediný, kdo se pansofickou vizí zabýval.
00:20:37 Angličtí reformátoři na půdě londýnského parlamentu
00:20:40 také diskutují o povznesení školství.
00:20:44 Nad Komenského spisem Předzvěst pansofických snah
00:20:47 usoudí, že "ten muž vidí daleko". Zvou ho do Londýna.
00:20:52 Vítají ho královsky. Obléknou ho do bílého taláru.
00:20:55 Jan Amos přednáší v anglické dolní sněmovně.
00:20:59 Netušil, jaké vážnosti se tu těší jeho dílo.
00:21:03 Pověří ho vedením týmu nejlepších vzdělanců.
00:21:07 Budou pracovat na encyklopedii. Zbudují chrám moudrosti.
00:21:13 Jenomže nad Anglií se stahují mraky.
00:21:17 Sen, který byl nadosah, se zhroutil ve víru občanské války.
00:21:20 Hluboce zklamán, v červnu 1642 Komenský z Anglie odplouvá.
00:21:31 V té době se už Brána jazyků vydává po celém tehdejším světě.
00:21:34 I machometáni jsou učebnicí tak nadšeni,
00:21:37 že ji překládají do arabštiny i perštiny,
00:21:41 do turečtiny i mongolštiny.
00:21:45 Komenskému se pozvání jen hrnou.
00:21:48 Z Amsterodamu, Hamburku, Lubecku, z Brém a Uher.
00:21:56 Do Francie ho zve sám kardinál Richelieu.
00:22:07 Ale ozývá se i kritika.
00:22:09 Na zámečku Endegestu i Leidenu dochází k disputaci
00:22:13 mezi Komenským a Descartem. Descartes, fanatik přesného úsudku
00:22:19 si nedokáže představit, jak chce Komenský ve své teorii
00:22:23 přemostit propast mezi teologií a vědou.
00:22:27 Jak chce smířit fyzikální skutečnost a zjevené pravdy.
00:22:33 Naproti tomu Komenský nedokáže přijmout břitký racionalismus
00:22:38 učeného Francouze. Svědomí je přece stav duše,
00:22:43 nikoliv produkt sebedokonalejšího myšlení.
00:22:46 Intuitivně ví, že Descartesovo myšlení je počátkem
00:22:50 oslnivého rozmachu euroamerické civilizace.
00:22:53 Jako by už tehdy tušil, že bude nejen úspěšná,
00:22:56 ale i bezohledná a konfliktní.
00:22:58 Že věcem lidským bude chybět rozměr duchovní.
00:23:03 Komenský věděl, že jednostrannost není vzdělanost.
00:23:06 Že skutečné vzdělání dává nejen moc,
00:23:09 ale i moudrost, jak s ní zacházet.
00:23:12 Že je to harmonie vědomí a svědomí.
00:23:15 I když jsou k sobě při disputaci velmi zdvořilí,
00:23:20 jejich setkání končí naprostým míjením.
00:23:29 Jan Amos je pozván do Stockholmu. Při čestné audienci
00:23:32 mu šestnáctiletá Kristýna - budoucí švédská královna -
00:23:36 vysloví uznání latinou, kterou se naučila podle jeho Brány jazyků.
00:23:41 Dovolte, abych vám představil Čecha Jana Amose Komenského.
00:23:44 Přijal naše pozvání, aby nám zreformoval školství.
00:23:48 Znám.
00:23:51 MLUVÍ LATINSKY
00:24:01 Žádají ho, aby se ujal reorganizace švédských škol.
00:24:05 Jan Amos váhá. Švédská nabídka ho neláká.
00:24:09 Hoří pro svůj pansofický sen.
00:24:12 Jenomže švédská vojska zrovna postupují na Moravu.
00:24:15 Pokud zvítězí, budou se moci exulanti vrátit domů.
00:24:18 Jan Amos přijímá.
00:24:28 Stěhuje se s rodinou do městečka Elblagu při ústí Visly do Baltu.
00:24:33 Je placen lépe než kdy dříve.
00:24:35 Zpočátku sotva tuší, že na sobě spáchal zradu.
00:24:39 Namlouvá si, že se věnuje dohodnutým úkolům.
00:24:43 Ve skutečnosti však pracuje na úplně jiném díle.
00:24:48 Uplynou měsíce.
00:24:51 Pak roky.
00:24:53 A Komenský se pořád nemůže vykázat žádnými výsledky.
00:24:58 Slíbil napsat nové učebnice. Žádné pořád nemá.
00:25:03 Švédští mecenášové ztrácejí trpělivost.
00:25:22 Vztahy postupně chladnou.
00:25:24 Urgence jsou zpočátku zdvořilé, pak naléhavé, nakonec drsné.
00:25:30 Situace nezadržitelně spěje ke krizi.
00:25:42 Ale Komenský nemohl jinak.
00:25:45 Nakonec svůj těžký vnitřní zápas řeší otevřeným přiznáním.
00:25:49 Ano. Po celých šest let jsem pracoval na jiném díle.
00:25:53 Na totální reformě světa ve jménu lidství a míru.
00:25:57 Hotovou část zakázky pro švédské školy odevzdává ve Stockholmu.
00:26:01 Už je pozdě. Švédská státní správa se obrátila jinam.
00:26:11 A rány osudu, jak známo, chodívají po třech.
00:26:15 Vestfálská konference se změnila v tahanici
00:26:18 o politické a územní zisky.
00:26:20 Švédové nechávají Čechy Habsburkům napospas.
00:26:23 Generál Königsmark zastavuje tažení na habsburskou Prahu.
00:26:27 Pro exulanty to znamená exil na doživotí.
00:26:35 Učebnice pro Švédsko se rázem staly hromadou popsaného papíru.
00:26:39 Ještě že Komenský v té době pracuje na Nápravě věcí lidských.
00:26:45 "Jsme všichni v Evropě na jedné lodi", píše například.
00:26:51 "A hledíme na ostatní světadíly, jak se na svých lodicích
00:26:54 potácejí oceánem vlastních pohrom. První, ne-li jediné,
00:26:59 co má být pro nás všechny cílem, je štěstí lidského rodu.
00:27:05 Potřebujeme být nikoli luterány, kalvíny, papeženci,
00:27:09 nýbrž křesťany. Nikoli Rakušany, Španěly,
00:27:13 Francouzi, nýbrž rovnoprávnými občany."
00:27:19 No řekněte, nejsou tato slova i dnes moderní?
00:27:26 A třetí rána dopadla v Lešně.
00:27:28 Paní Dorota Komenská postonávala
00:27:30 a v srpnu roku 1648 Komenský ovdověl podruhé.
00:27:37 Jan Amos se ptá, co nyní bude s Jednotou českých bratří.
00:27:43 Právě nedávno ho zvolili biskupem. Má církev rozpustit?
00:27:49 Ne, nikdy.
00:27:52 Jan Amos píše Kšaft umírající matky Jednoty bratrské.
00:27:59 "Byli jsme ponecháni v dědictví domu rakouského.
00:28:02 Ti nám nikdy nepovolí svobodu svědomí.
00:28:06 Byli jsme opuštěni, stranou odhozeni, vydáni na pošlapání."
00:28:13 A slova, jimiž končí, zazněla na Václavském náměstí
00:28:16 o několik století později.
00:28:20 Teď když tvá ztracená vláda věcí tvých zpět se k tobě navrátí...
00:28:31 A tak Jan Amos začíná valit svůj osudový kámen znovu.
00:28:37 Jak také jinak? Má přeci hotovou velkolepou vizi.
00:28:42 Nad Poradou o nápravě věcí lidských stráví celkem 25 let.
00:28:49 Napíše sedm svazků. Tři tisíce stran.
00:28:55 Znovu začíná. Pokolikáté už?
00:28:59 Opět se stěhuje, tentokrát na pozvání sedmihradského knížete
00:29:03 Zikmunda Rákocziho do Sarospataku.
00:29:06 Věří, že si tu bude moci vyzkoušet své školské vize v praxi.
00:29:10 Mladý kníže souhlasí se všemi Janovými podmínkami.
00:29:13 Učitelé dostanou dobrý plat, chudí stipendia,
00:29:16 bude zřízena tiskárna učebnic.
00:29:19 V květnu 1649 se sedmapadesátiletý Amos žení potřetí.
00:29:25 S dcerou faráře z Týna Janou Gaiusovou.
00:29:29 V Šarišském potoku se pustil znovu do práce.
00:29:33 Je přijat s nadšením, protože naivně čekají,
00:29:36 že mávnutím proutku učiní z analfabetů vzdělance.
00:29:39 Ale Amos žádá kázeň a svědomité studium.
00:29:42 Je přísný a náročný, čímž rozladí šlechtické rodiče.
00:29:46 Potom i učitele. Odmítají pracovat se stejným zápalem jako on.
00:29:51 Jan Amos od nich požaduje přespříliš.
00:29:54 Po slibném začátku se dostavuje oboustranné zklamání.
00:29:58 Zikmund Rákoczi náhle umírá. Komenský se opět vrací do Lešna.
00:30:07 A znovu válka!
00:30:11 Před branami Lešna stojí armáda švédského prince Karla Gustava.
00:30:16 Amos v něm vidí zachránce evangelíků.
00:30:19 Se dvěma radními sám vychází Švédům vstříc a město je vojskem chráněno.
00:30:22 Ale Švédové odtáhli a do Lešna vtrhli polští katolíci.
00:30:26 V bratrovražedném boji město hořelo tři dny.
00:30:51 Shořely i Amosovy rukopisy.
00:30:56 Teologické traktáty.
00:31:02 Sbírka pansofická.
00:31:07 Metafyzika.
00:31:10 Shořel i Poklad jazyka českého.
00:31:16 Lexikografické dílo, na kterém pracoval víc než 40 let.
00:31:24 Přišel o veškerý majetek.
00:31:28 Z Jana Amose se stal žebrák.
00:31:35 Byl k smrti unaven.
00:31:38 Co dělat jiného?
00:31:41 Začít znovu?
00:31:45 Taky že začal.
00:31:49 To už mu bylo čtyřiašedesát.
00:31:57 Po zkáze Lešna Jan Amos přijímá pozvání Vavřince de Geera,
00:32:01 syna svého někdejšího švédského mecenáše,
00:32:05 aby se usadil v Amsterodamu.
00:32:07 Přichází jako pětašedesátiletý stařec.
00:32:11 Je přijat s úctou a laskavostí.
00:32:15 V Holandsku dožije s rodinou posledních 14 let.
00:32:20 Učí syny místních radních a měšťanů
00:32:23 a pracuje s neztenčenou energií.
00:32:25 Z jeho 135 knih jich 62 vyšlo právě tady.
00:32:31 Je krutou ironií, že díla tohoto Moravana vycházela jen v cizině.
00:32:37 Že díla vlastence, který tak miloval svou rodnou češtinu,
00:32:41 vycházela v cizích jazycích.
00:32:44 Jeho stěžejní dílo - Obecná porada o nápravě věcí lidských -
00:32:49 shořelo v Lešně. Napsal je tedy znovu.
00:32:54 Tady v Amsterodamu se pak dočkal vydání prvních dvou dílů.
00:32:58 Toto dílo je neuvěřitelně moderní. Jan Amos v něm předjímá svou vizi,
00:33:04 jak přeměnit svět ve snášenlivé a mírumilovné místo.
00:33:10 Toho lze dosáhnout jedině výchovou člověka.
00:33:14 Jeho výzva zní i dnes velmi naléhavě.
00:33:17 "Nikomu nechci vyčítat jeho vady, nikomu vyčítat jeho chyby,
00:33:24 nikoho nechci ani přímo, ani nepřímo urážet.
00:33:29 Vím totiž, že nikdo nechybuje proto, že chce.
00:33:34 Začínejte zasévat mír, hlavy světa!
00:33:38 Svolávejte své moudré muže, zřizujte univerzální koleje
00:33:43 a poroučejte pracovat na tom, co by podstatně prospívalo
00:33:48 tomuto našemu věku přítomnému i věku jdoucímu vzápětí."
00:33:57 Když Amos zavřel v roce 1670 oči naposled,
00:34:01 byl 22.listopadu pochován v místním kostelíku v Naardenu -
00:34:06 v malém městečku východně od Amsterodamu.
00:34:09 V roce 1933 holandská vláda tento kousek země
00:34:13 darovala Československu. A tak se tomuto výjimečnému muži
00:34:18 alespoň symbolicky splnil jeden životní sen.
00:34:22 Po více než 250 letech se konečně vrátil domů.
00:34:27 "Do země mi nejdražší, matky milé, vlasti moravské."
00:34:35 Odkaz největší postavy českých duchovních dějin
00:34:39 lze shrnout v několika prostých větách.
00:34:42 "Nerodíme se jenom sami sobě, nýbrž i Bohu a bližním.
00:34:48 Cesta k míru vede stopami pravdy.
00:34:52 Cesta k pravdě vede poznáním, věděním."
00:35:50 Titulky: Jaroslav Švagr, Česká televize, 2005
Jana Amose Komenského máme zažitého jako učeného pána s plnovousem z učebnice, případně jako portrét nad školní tabulí. Přitom jeho příběh nemá v našich dějinách obdoby – všestranný filosof, který několikrát přišel o všechno, který byl ze země vyhnán a který ve světě již za svého života požíval nesmírné úcty. Kde se v něm brala síla překonat všechny životní tragédie, smířit se s pohnutým putováním z místa na místo a přitom vyjádřit ve svém nesmrtelném díle jak neochvějnou víru v Boha, tak naději v člověka a jeho lepší budoucnost? Viktor Preiss sugestivně vypráví osud výjimečného člověka, který toho ve svém životě sám mnoho ztratil, ale ještě více nalezl pro blaho ostatních. Z Komenského průkopnických myšlenek a reformních názorů těží společnost i 350 let po jeho smrti, jejíž výročí si právě dnes připomínáme.
Chat
Viktor Preiss přijal v projektu Největší Čech roli advokáta Jana Ámose Komenského.
V pátek 27. května 2005