Časosběrný dokument, ve kterém přední dánský umělec Bjöern Nørgaard realizuje se Zdeňkem Lhotským (Tvrdohlaví) v Pelechově u Železného Brodu skleněný sarkofág pro dánskou královnu Margrethe II. Scénář a režie P. Štingl. Kamera M. Janek
00:00:05 ODBÍJENÍ ZVONŮ V KOSTELE
00:00:06 -Dotyk královny dává zakázce strašnou důstojnost,
00:00:11 imperiální klid.
00:00:16 Podstatu, fundament.
00:00:19 Že to není jenom nějaký výstřel někam, ale že to bude k něčemu,
00:00:24 a když dá Bůh, tak to tam bude třeba staletí.
00:01:49 -Na této cestě tě může překvapit úplně všechno.
00:01:53 Někdo udělá chybu a jsi o tři čtvrtě roku zpátky.
00:01:57 -Čau.
00:01:58 -Nazdar.
00:01:59 Chlapy napudrovat.
00:02:01 -Tavenou plastiku může dělat jenom člověk,
00:02:05 který má mimořádnou schopnost přijímat špatné zprávy.
00:02:09 Tohle tě stíhá,
00:02:11 sklo je strašná potvora.
00:02:15 HUDBA Z RÁDIA
00:02:17 -Pěkně k tomu hrají, jak v Jáchymově.
00:02:22 Tady je rozdělaný Marc Newson,
00:02:25 to je světoznámý designér,
00:02:28 támhle se dodělává Krajíček,
00:02:30 to je Karen LaMonte.
00:02:32 -Co tam je?
00:02:33 -Tam je Kai Schiemenz,
00:02:35 německý autor.
00:02:37 A tady jsou první kusy ze Sagrady.
00:02:40 A tohle je od Gaudího,
00:02:43 což je dost neuvěřitelné.
00:02:45 Je to úžasná okolnost dělat do Sagrady Familie.
00:02:49 To je jeden z nejslavnějších baráků na světě.
00:02:52 Úžasné.
00:02:54 Musím říct, že jsme je úplně přesvědčili,
00:02:56 že nemáme problém.
00:02:58 To není žádný sarkofág,
00:03:00 když to vidíte, tak to je pár kilo.
00:03:06 Tohle je model 1:1.
00:03:09 Tohle bude ze skla a tohle to bude dutina,
00:03:12 jak to vidíte tady, tzn., dutina vytvoří tvar těla.
00:03:16 lépe řečeno ? model je tvar těla.
00:03:19 -Tam je ta fotka.
00:03:21 -Takhle bude vypadat náhrobek,
00:03:23 tohle jsou 3 skla nahoře, 3 skla dole
00:03:26 a vevnitř těla jsou vytvořená z bubliny.
00:03:36 To jsou nohy, které trčí v modelu nahou
00:03:40 a mně připadá, že tam je dost rizikové místo,
00:03:44 tak uděláme zkušební tavbu,
00:03:46 tenhle kus se utaví a to bude mít asi 150 kg.
00:03:56 Nejdůležitější parametr je instinkt.
00:03:59 Už jsme věděli, jak tvary budou vypadat,
00:04:01 ale nedá se domyslet žádná pomocná technologie,
00:04:05 konstrukce a zvedáky, to nedomyslíš.
00:04:08 Jestli si umíš představit,
00:04:09 co je to manipulace s tunovým kusem skla.
00:04:12 Takhle to převracet a leštit, brousit,
00:04:15 to není pytel cementu.
00:04:18 A nechávám sebe a kluky o tom přemýšlet,
00:04:21 a doufám, že o tom přemýšlí, že nezahálí.
00:04:24 A děláme si obrázek o následném postupu.
00:04:29 4 kusy budou kolem tuny
00:04:32 a 2 kusy budou kolem tři čtvrtě tuny.
00:04:38 Když jsem dělal tady na tavenici před UMPRUMkou,
00:04:43 tak nejtěžší kus byl 80 kg a třikrát nám prasknul,
00:04:47 než se povedl utavit.
00:04:49 Je to všechno úplně v jiných dimenzích.
00:04:56 A teď nastane průser, že zkušební vzorek se povede
00:04:59 a pak 1:1 se to nepovede.
00:05:02 První vyhrání z kapsy vyhání.
00:05:05 Celou dobu to provází asi tisíc faktorů,
00:05:10 které to můžou za vteřinu zničit.
00:05:13 Takže u takové zakázky se člověk moc nevyspí.
00:05:16 Tady jde o to zjistit, co se bude dít.
00:05:19 Teď se k tomu nalejí boky, aby to bylo minimálně takhle,
00:05:23 a jestli neuplave třeba noha.
00:05:26 Tohle už je formovací hmota na tavení skla.
00:05:29 K tomu se odlijí přihrádky a je forma.
00:05:32 Ale někdy se stane, že ti třeba kus odlítne,
00:05:36 a jelikož formovací hmota se chová jako polystyren ve vodě,
00:05:40 je lehčí než sklo, tak ti jde nahoru.
00:05:43 Vůbec nikdy neviděl ani neslyšel o takových strašných kusech skla,
00:05:49 jako takové velké skleněné realizaci.
00:05:52 Je to zcela mimořádné.
00:05:55 Myslím, že to je ve světovém měřítku úplný unikát.
00:07:57 POTLESK
00:08:32 -Je to dobré.
00:08:33 Princovy nohy a jsou v pořádku.
00:08:39 -To je první experiment,
00:08:40 mrazí tě aspoň trošku?
00:08:42 -Ne.
00:08:43 -Měsíc na něco čekáš.
00:08:44 -Kdybych byl nervózní,
00:08:46 tak věř tomu, že to otevřu už v pátek.
00:08:48 Vydržel jsem to do pondělka.
00:08:50 Budu nervózní jindy, až to začne být 1:1 atd.
00:08:55 To je pokus, experiment
00:08:58 a nás zajímalo množství bublin,
00:09:01 které v tom budou za čas, který se tavil,
00:09:05 a jestli se nám třeba neurve princův palec.
00:09:08 To by bolelo.
00:10:17 -Dneska se bude nakládat další zkouška,
00:10:20 vzoreček, který bude vážit 530 kg
00:10:25 a tam už půjde o to se pokusit vydefinovat chlazení.
00:10:31 Pojď se podívat, tady je to trošku vidět.
00:10:34 -A co tam vidíš?
00:10:36 -Pnutí ve skle.
00:10:38 To je potřeba se podívat odtud.
00:10:40 Když v tyči je něco, co tam nepatří,
00:10:42 jako třeba kamínek, tak je tam vždycky v tom místě pnutí.
00:10:46 Podívej se na rozhraní dvou skel.
00:10:48 Tam je pnutí jako prase.
00:10:51 Musíš to chladit podle určitého režimu, křivek,
00:10:55 když to tak neuděláš, tak to praskne.
00:10:58 Je strašně zvláštní věc,
00:11:00 že dřív se rytci skla nedožívali příliš vysokého věku,
00:11:04 protože žili v neustálém stresu.
00:11:07 Třeba rok dělali rytinu
00:11:10 a najednou mu to explodovalo na skříni.
00:11:14 Chlazení je jeden ze základních kamenů tavené plastiky.
00:11:38 Tak to je moje vlastní tvorba.
00:11:50 -Jak jsi udělal ty plástve?
00:11:52 -To je tajemství.
00:11:55 To mi říkal jeden pán na jedné výstavě,
00:11:58 pane Lhotský, mohl byste mi říct,
00:12:00 jak to děláte?
00:12:01 Já jsem říkal, nezlobte se, to bych musel být úplně blbý.
00:12:05 A hodně jsme se u toho nasmáli.
00:12:08 Jestli tomu říkají umění nebo design,
00:12:11 ale mě ty věci docela baví
00:12:14 a potřebuju mít prachy na to, abych je mohl dělat.
00:12:18 A pak se docela šikne, když se občas něco prodá.
00:12:24 Tohle je úplně prazákladní výzkum různých skleněných hmot a barev,
00:12:29 chemie a fyziky, a já nevím, co všechno.
00:12:32 A to se taky nedá z ničeho jiného udělat.
00:12:35 To nenapodobíš z keramiky, z ničeho.
00:12:38 A každá věc je svým způsobem unikátní,
00:12:41 trochu vynález.
00:12:45 Tahle svítí, když je tma.
00:12:47 Vidíš to?
00:12:51 To je to, co mě baví.
00:12:53 Hrajeme si, zkoušíme, blbneme,
00:12:55 ale sklo je dekorativní samo o sobě,
00:12:57 protože má průhled,
00:12:59 jak říkal Libenský, čtvrtý rozměr.
00:13:02 Nemám to moc rád, ale je to tak.
00:13:04 Musíš s tím hrozně úsporně hospodařit,
00:13:08 nesmíš tomu podlehnout.
00:13:09 Nesmíš podlehnout kouzlu skla.
00:13:11 Jak tomu podlehneš, tak jsi v prdeli,
00:13:13 tak věci neuděláš nikdy dobré.
00:13:20 Věci chceme dělat, to je naše krédo,
00:13:23 aby byly trošku nadčasové.
00:13:26 Ale do jaké míry se ti to povede, nebo nepovede,
00:13:31 to nepoznáš.
00:13:40 Kdybych byl sám, a měl doma jednu pícku
00:13:43 a dělal si svoje formy a tavil si sám,
00:13:46 jako to dělá strašně moc lidí, tak jsem v pohodě,
00:13:49 tak vyžiješ.
00:13:50 Ale nemohl bych mít tenhle organismus.
00:13:53 To bych nikdy neuživil.
00:13:55 A pro realizaci určitých věcí, které dělám,
00:13:59 potřebuju mít organismus.
00:14:08 3-4 % si stáhnu pro sebe, protože sám bych to nikdy neudělal.
00:14:13 Ale vzhledem k tomu, že tady beru měsíční plat,
00:14:16 tak mě to nijak netýrá.
00:14:19 Nejsem závislý na honorářích,
00:14:21 nebo jestli něco prodám, nebo ne.
00:14:24 Taky dělám svobodné věci, že se vůbec neprodávají.
00:14:31 Co je za datum?
00:14:33 Ty brďo.
00:14:34 5. 1.
00:14:35 -Nějak brzo, ne?
00:14:36 -Brzo.
00:14:38 -Co se děje?
00:14:39 -To ještě nevíme.
00:14:41 Nějaký průser v peci.
00:14:42 Tak když se to dotavovalo, tak to tam bylo vidět,
00:14:45 teklo z toho sklo, atd.
00:14:48 A tady vidíš, jak to dopadne,
00:14:49 když se nechladí sklo.
00:14:51 Co to je za masakr.
00:14:52 Když víme, že prostě se to ani nedotavilo
00:14:55 a zastavilo se to
00:14:57 a nechladilo se to, tak se to takhle rozpadlo.
00:15:01 Tohle je klasický důkaz toho,
00:15:04 že dělat tuhle věc je bohapustý rouhání.
00:15:07 Rouhání nám občas vychází
00:15:11 a občas tě někdo musí strašně fláknout přes hubu,
00:15:16 aby ses rouhal trochu míň.
00:15:20 -Vůbec nevím, jak to zvládneme.
00:15:23 -První varování.
00:15:27 -Ještě máme 2 roky času, takže uvidíme.
00:15:47 Tak to rozeberte.
00:15:55 Dokud sklo není utavené a není venku,
00:15:58 tak myslím, že budu mít horší nervy,
00:16:00 až to bude venku, až to někde tady bude
00:16:03 a bude hrozit třeba lidská chyba nebo něco takového.
00:16:08 Ale každopádně do toho roku 2016 to bude.
00:16:15 Přemýšlím o tom, jestli je dobré v mých letech
00:16:18 dělat ještě kaskadéra, jestli se na to nevyprdnout.
00:16:22 Ale zase se neumím živit jinak.
00:16:26 DUNĚNÍ SKLA
00:16:38 Tohle je tzv. Kužel
00:16:40 od autorské dvojice Libenský-Brychtová.
00:16:44 Požádali jsme Jaroslavu Brychtovou, aby nám to sem půjčila,
00:16:49 mají to tady přes ulici, daleko to nevezli.
00:16:52 Ale je to taková věc,
00:16:54 několik jsme jich udělali na Pelechově,
00:16:57 mám to rád,
00:16:59 pěkná věc.
00:17:02 -Dávej pozor.
00:17:06 -Je to děsně dlouhá fronta na zatékání.
00:17:11 -Vím, to jsou skleněné komplikace.
00:17:16 Každý je velice zvědav, jak to děláme.
00:17:22 -Bývalý profesor Stanislav Libenský mě oslovil,
00:17:25 jestli bych nechtěl od železnobrodského skla
00:17:28 koupit tohle studio, které kolabovalo
00:17:30 a bylo před zavřením a zrušením.
00:17:33 Kývnul jsem na to,
00:17:35 kdybych měl zkušenosti, které mám dneska,
00:17:39 tak bych na to nikdy nekývnul a naštěstí jsem je neměl.
00:17:43 Teď se to odkutá,
00:17:45 vyndá ven, nechá se dojít teplota,
00:17:49 pak se musí nechat změřit vnitřní pnutí,
00:17:52 pak se to začne brousit.
00:17:55 Všechno dohromady to je strašná práce.
00:17:59 Neměli jsme zákazníky a nebyly zakázky atd.,
00:18:02 ale dneska je to studio, které má určitou světovou prestiž,
00:18:06 a aniž bychom chtěli nebo o to někdy usilovali,
00:18:10 tak jsme se stali studiem,
00:18:12 které dělá jedny z největších kusů skla na světě,
00:18:16 ne-li největší.
00:18:20 -Cože?
00:18:21 -Nejezdi tak razantně. strašně to cuká.
00:18:24 Co je to pro tebe za město?
00:18:28 -Železný Brod.
00:18:29 Co je pro mě?
00:18:31 Chodil jsem tady na střední školu, dělal jsem tady ve fabrice
00:18:37 a teď tady mám firmu, tak to je všechno.
00:18:41 -Je pěkné?
00:18:42 -Ne.
00:18:43 Jo, má tady hrozně hezké části, takové starý,
00:18:47 ale jinak je to město, kde není práce
00:18:49 a je to tady cítit.
00:18:52 Co se týče skla, je to naprosto neuvěřitelné,
00:18:55 protože tady je obrovský know-how, které je vyčpělý,
00:18:58 protože už průmysl moc nefunguje, ale ještě to tady trochu zůstalo.
00:19:03 Jsou tady úplně ideální podmínky pro tavenou plastiku,
00:19:06 protože to má tady svoji tradici,
00:19:09 je to strašně zvláštní kraj, ale je takový zapšklý, Podkrkonoší.
00:19:14 Tady ještě pojedeme kolem baráku, kde žije Jaroslava Brychtová,
00:19:19 tady bydlela s Libenským.
00:19:21 Takový krásný šupinatý kapr,
00:19:23 ten barák.
00:19:27 -Tak to je legenda legend.
00:19:30 Stála u zrodu české cesty tavení.
00:19:33 Dobrý den.
00:19:35 -Takovou krásnou jsem ještě letos neměla.
00:19:38 -Ahoj.
-Dobrý den.
00:19:40 -Kam to dáme?
00:19:46 -Myslíš, že to vyjde?
-Myslím, že ano.
00:19:49 -Myslíš, že budou výhodnější čočky plné, nebo děravé?
00:19:53 Tyhle totální odrazy v dutině,
00:19:56 tak ty nám tam nenastanou.
00:20:00 -V ní se snoubí všechno to, co drželo ten obor v ruce a na nohou.
00:20:08 Modelovala to, přelévala,
00:20:11 Stanislav se až tak v technologii nevyznal,
00:20:14 protože to nechával na ní celkem moudře,
00:20:17 protože nemohl dělat úplně všechno.
00:20:22 -Vyšla jsem ze školy,
00:20:23 mezitím tady železnobrodské sklo dávalo dohromady to středisko,
00:20:28 z čehož jsem se pak také zúčastnila,
00:20:30 a založila jsem srandovní název Sklo do architektury
00:20:35 a dělali jsme takové věci.
00:20:40 -Dneska tavíme tunové kusy,
00:20:42 oni dělali maximálně třeba 160, 200 kg.
00:20:45 To je jedno, ale položili kvalitní základy pro to,
00:20:51 aby ta technologie někam šla.
00:20:57 -Loni jsme to začali kreslit, modelovat,
00:21:01 v peci to bylo tři neděle,
00:21:04 brousilo se to tři neděle a teď je to takové.
00:21:07 To snad není pravda.
00:21:10 Materiál je hrozná věc.
00:21:12 Už toho musím nechat, to není možné to takhle dělat,
00:21:18 to jsou nervy, to je hrůza,
00:21:20 co s tím budu dělat?
00:21:28 -Nebýt vašich nepodarků, tak nám se nedaří, co se nám daří,
00:21:33 a nebýt našich nepodarků, tak do budoucna se to taky...
00:21:37 -To by bylo nemožné.
00:21:40 To chtělo pořád vývoj.
00:21:43 -Pořád něco kazit.
00:21:45 -Říkal jsem klukům,
00:21:47 že člověk je v tavené plastice tak dobrý,
00:21:49 kolik má za sebou omylů a nepodarků.
00:21:52 -Je to fakt.
00:21:53 -To jsou obrovská poučení.
00:21:55 Sklo je potvora, oba víme.
00:21:58 -Vím to.
00:22:03 -Tohle místo by mi dneska nikde nevzali.
00:22:12 A tenkrát to bylo úplně normální,
00:22:14 protože to byla vlastnost skla, to není chyba tavení.
00:22:17 Ale je to hezké, bubliny,
00:22:19 mám to rád, že to žije.
00:22:27 Tohle jsou nohy prince Henrika,
00:22:31 a tohle jsou nohy jejího veličenstva, Markéty II.
00:22:37 Teď už jdeme natvrdo tavit.
00:22:40 Minulý týden jsem konzultoval s Jardou Šváchou,
00:22:43 což je náš kamarád a technolog, který se v tom vyzná.
00:22:48 Ubezpečil mě,
00:22:50 že skutečně není precedens v historii lidstva
00:22:53 něco podobného udělat.
00:22:55 Říkal jsem, že to je bezvadná informace.
00:22:59 Všichni s napětím pozorují, co se ti stane.
00:23:11 Po letech ti dojde, že přestaneš spoléhat
00:23:14 na výpočty na kalkulačce, a začneš spoléhat na intuici.
00:23:19 To ti řekne každý zkušený technolog z praxe,
00:23:24 že chlazení je normální šarlatánství.
00:23:31 To je takhle tlustá kniha o chlazení skla atd.,
00:23:34 ale je to normální šarlatánství.
00:23:51 Možná o chlup větší můžeme.
00:23:59 Teď se dávají kontrolní sondy, to jsou měřiče teploty
00:24:03 a ty jsou zasunuté ve formě.
00:24:05 Tři lidi tady máme i z domova přístup přes internet,
00:24:10 že se díváme, jak trendy jdou,
00:24:12 jestli tam není něco, co tam nemá být.
00:24:19 Počkej, to ne!
00:24:22 Takhle tam nahrneme ten sibral.
00:24:24 Čidla vytáhněte.
00:24:30 -V klidu.
00:24:33 Pozor!
00:24:35 Dobré!
00:24:38 -Dal jsi tam koncák?
-Jo, je tam.
00:24:43 -Prosím tě, napiš to a já to pouštím.
00:24:46 Tady je vidět, že to běží,
00:24:49 tady se pak uvidí, kdy bude chtít zatopit.
00:24:54 -Můžeš jet na prázdniny.
00:24:56 -Můžu jet na prázdniny, ale budu mít pořád tablet,
00:24:58 na kterém budu odečítat trendy.
00:25:01 -To je, jako když máš kravín.
00:25:04 -Když měli doma krávu, tak taky neměli dovolenou.
00:25:31 Teď se druhá pec dokončuje,
00:25:34 jakmile to bude možné, tak to naložíme.
00:25:36 Nebudeme asi čekat na první kus, na výsledek,
00:25:39 a budeme frajeři, první dobrá.
00:25:43 -Budete si věřit.
00:25:45 -Budeme si věřit.
00:25:48 Tyhle věci jsou moje,
00:25:50 to je dokonce už asi 12, nebo 13 let stará věc.
00:25:55 Je několik způsobů tavení plastiky, francouzský a belgický atd.,
00:26:02 a nevím, co všechno,
00:26:04 ale česká cesta vznikla tady v Železném Brodě
00:26:09 a tady se to vyvinulo.
00:26:11 Teď už se ve světě smíchaly francouzské, belgické, české způsoby,
00:26:17 takže teď už je to tavené sklo,
00:26:19 říká se tomu casting glass nebo mold melted glass
00:26:23 je to mezinárodní způsob, ale furt si myslím,
00:26:29 že jsme v tom dobří.
00:26:44 To je lidovka, je úplně jiná než ty druhé.
00:27:01 Pátý za dva dny.
00:27:06 Tam to sklo vzniklo,
00:27:08 protože v Turnově se přistěhovali italští brusiči drahých kamenů,
00:27:16 protože tady pod námi jsou drahokamy, Kozákov,
00:27:21 a oni tam začali dělat imitace drahých kamenů.
00:27:25 A pak se to přestěhovalo na Jizerky,
00:27:28 takhle vznikla bižuterie.
00:27:31 I z bižuterie se pak stal fenomén mezi válkami,
00:27:35 těsně před světovou krizí,
00:27:38 člověk mohl zkrachovat,
00:27:41 jenom když se ti potopila loď se zbožím,
00:27:44 jinak to nešlo.
00:27:49 Tavená plastika je úplně jiný obor,
00:27:52 jenom trošku jsme se tam potkali se surovinami,
00:27:57 s barevnými skly atd.,
00:28:00 tam to mělo vztyčné body.
00:28:04 Taky to nezaměstnávalo tolik lidí.
00:28:17 Jsme podivní sólokapři.
00:28:20 Myslím, že nikdo nechápe, čím se živíme.
00:28:35 Do prdele!
00:28:45 Láďo, vy to vozíte sem?
00:28:49 Říkal jsem do kotelny.
00:28:51 Do kotelny, Dane.
00:28:54 Tohle je šroubárna.
00:28:56 To máš furt.
00:28:58 Hoši neposlouchají.
00:29:00 Měli jsme na Pelechově trenéra pracovních dovedností,
00:29:05 a on říkal:
00:29:06 když někomu něco řekneš, tak se tě musí zeptat:
00:29:11 řekl jsi mi tohle?
00:29:12 A ty mu potvrdíš: ano, řekl jsem ti tohle.
00:29:15 A chlapi, jé, ten je blbý.
00:29:17 A v tom to je.
00:29:20 Řekneš jim, dovezte to do kotelny a dovezou to do šroubárny.
00:29:25 A ještě že to neodvezli do mlékárny.
00:29:31 Teď jsme na nějakých 250 stupních,
00:29:34 a kdyby tam byla nějaká vlna, tak je po čertech špatné,
00:29:38 a proto na to koukám, musí to být furt rovné.
00:29:41 Tady vidím to, co je tady.
00:29:44 Můžu se kdekoliv na světě podívat.
00:29:46 Takhle jsem zjistil jednu vadu sarkofágu.
00:29:50 Když jsem autobusem přijížděl do Brodu
00:29:52 a jen tak jsem se kouknul
00:29:54 a už jsem to tam viděl, že je průser.
00:29:57 Tak jsem hned vyjel nahoru na Pelechov.
00:30:00 -A byl.
-A byl.
00:30:16 -Ale pořád nevíme, co se odehrálo v 1 hodinu v noci.
00:30:19 -Myslím, že to už skoro na 100 % víme.
00:30:22 -A co?
00:30:23 -Skončil program a najelo to na žádanou.
00:30:26 -Jak skončil program?
-Protože už měl skončit.
00:30:28 -Měl tam 45 stupňů.
00:30:30 -Jestli tam bylo 45 a v peci bylo...
00:30:32 -45 a žádaná teplota bylo 25
00:30:34 a měl skončit program na 25, tak to skončí v momentě,
00:30:36 kdy to dojede na 25.
00:30:38 -Nikdy se nestalo,
00:30:39 že by skončil program jinak, než měl.
00:30:41 -To se nikdy nestalo.
00:30:42 Kolik máš regulátorů na celém provoze?
00:30:44 Dvacet.
00:30:45 -Právě proto,
00:30:46 vycházím z toho, co vidíme všichni.
00:30:48 -Takhle je to tady nastaveno.
00:30:50 Ale program skončil na 100 %,
00:30:53 protože se přestala zapisovat měřená teplota.
00:30:56 -Skončil, ale proč?
00:30:57 Proč, když neměl skončit?
00:31:04 -To tam bylo asi 4,5 měsíce.
00:31:07 Průser.
00:31:09 Průser, průser.
00:31:13 Už to byl vychlazený kus
00:31:15 a najednou se rozjela teplota nekontrolovaně nahoru.
00:31:22 Před 5 minutami jsem se dozvěděl,
00:31:26 že to byl lidský faktor, což je blbě.
00:31:32 -Všechno znova.
00:31:34 -Teď se dodělává další forma, která byla připravená,
00:31:38 tam je další hotová,
00:31:40 takže teď hned se to v pondělí rozbourá
00:31:42 a hned půjde do pece další, okamžitě se pojede dál,
00:31:46 ale průser je firemní.
00:31:50 Neodvažuju si to počítat, protože to je forma,
00:31:55 nevím, jestli kvůli tomu nesklouzneme termínově,
00:31:59 třeba budeme platit 5 mil. Kč penále.
00:32:02 To vůbec nevíš.
00:32:06 Mám to doma v kuchyni, vidím trendy,
00:32:08 ale stane se to, když spíš,
00:32:10 to je v prdeli, protože démon to chce.
00:32:34 Sudeťácké hroby tady bývají taková hezko-smutná místa.
00:32:43 Podle jmen vidíš, že to byli Němci,
00:32:46 ale je tady vidět, že to bylo namíchané.
00:32:50 Myslím, že tady ty lidi žili v symbióze,
00:32:54 protože se živili jedním oborem,
00:32:59 dělali bižuterii.
00:33:03 Češi s nimi kooperovali,
00:33:05 tak si myslím, že tady žili dohromady docela v klidu.
00:33:38 -To vypadá, jako když věštíš z kouzelných střepů.
00:33:42 -Z toho všeho jsem strašně unavený.
00:33:46 Včera jsme měli výrobní poradu
00:33:48 a do noci o tom všem přemýšlel,
00:33:51 jestli to stojí za to.
00:33:54 Nemáš jistotu,
00:33:57 jestli ti na játrech neroste nějaký karfiol,
00:34:01 ze starostí a toho všeho.
00:34:07 Vůbec nevíš, do čeho lezeš.
00:34:11 Ale vzhledem k tomu, že na světě se nenašel nikdo,
00:34:14 kdo by byl ochotný to na sebe vzít,
00:34:17 zas na druhou stranu to ti trošku šimrá kulky,
00:34:23 že do toho jdeš.
00:34:25 Když si celý svět myslí, že jsi nejlepší,
00:34:28 tak zkusíš být.
00:34:31 -Aby to královna pochopila.
00:34:37 Co se s tím dá dělat?
00:34:39 -To je celkem zdravé sklo, které se dá použít.
00:34:43 Dokonce mám zájemce, že to chce koupit,
00:34:46 ale nechce se mi to prodávat.
00:34:49 -Proč?
00:34:52 -Každý kus suroviny je svým způsobem úžasný.
00:34:56 Každá chyba může být otevření vrátkům někam jinam.
00:35:18 Kdo je dneska v tomhle baráku, je tady.
00:35:22 A doufejme,
00:35:23 že se mezi námi pohybuje anděl strážný.
00:35:26 Lidi jsou zvědaví, jaká bude jejich budoucnost.
00:35:49 -Čeho jsem se bál nejvíce, je dobré.
00:35:51 Bál jsem se, že se urvou nohy,
00:35:53 protože trčí do prostoru, že se to urve a uplave to.
00:35:56 Naštěstí.
00:35:57 -Radost?
00:35:59 -Radost budu mít, až to bude z baráku.
00:36:02 To je akorát, to je dobré.
00:36:06 Zatím dobré.
00:36:13 -Nejdřív to musí v klidu dochladnout,
00:36:15 pak se to vyveze na stůl a začne se brousit.
00:36:18 -Je potřeba do čtvrtku, pátku ještě nechat.
00:36:21 Musíme to sklo nechat vyklidnit.
00:36:23 -Budeme to brousit tady,
00:36:25 začneme a chci postavit halu
00:36:28 speciálně na broušení tohoto kusu úplně vzadu,
00:36:31 aby nebyla průchozí, aby byla úplně na konci technologie,
00:36:36 aby tam nikdo neprocházel.
00:36:40 Řízení osudu je tam nějak dané a myslíme si,
00:36:43 že teď by to mělo běžet normálně.
00:36:48 Pakliže všechno bude takhle, tak je to úplně v klidu.
00:36:52 DUNĚNÍ SKLA
00:37:15 KOSTELNÍ HUDBA
00:38:20 KOSTELNÍ ZPĚV
00:39:37 -Mě vždycky překvapuje, že se všichni děsí,
00:39:41 že si kupuje hrobku za života.
00:39:43 A co má dělat?
00:39:44 Naopak mi přijde nelogické,
00:39:46 že 90 % populace se tváří, že nikdy neumře.
00:39:50 Smrt je bezesporu jediná jistota v životě.
00:39:53 To jinou nemáš.
00:39:54 Tady je slavný královský pár, její Veličenstvo a princ.
00:39:59 Myslím si, že velikost je nadživotní.
00:40:02 Asi to je, Zdendo, nadživotní, ne?
00:40:05 -Je to větší.
00:40:06 -Pak to vypadá, že to je životní velikost.
00:40:09 Když je to trošku větší.
00:40:12 To je pochopitelně mimořádný klient,
00:40:15 a ještě navíc je zcela mimořádná žena.
00:40:19 Má asi 3 univerzity a ilustrovala knížky
00:40:22 a má velký vztah k umění,
00:40:25 kouří 3 krabičky cigaret denně.
00:40:28 Královna má drapérii kroužkovou
00:40:31 a on má obyčejný rubáš.
00:40:35 -Napadlo tě někdy,
00:40:36 že budeš mít déle trvající vztah s dánskou královnou?
00:40:40 -To mě nenapadlo,
00:40:42 a už by mě vůbec nenapadlo jaký.
00:42:04 -Je to mimořádné,
00:42:06 a celé obcování kolem věci je příjemné,
00:42:08 návštěva Kodaně a seznámení s Bjöernem Norgaardem,
00:42:12 který je mimořádný muž,
00:42:14 a pochopit, proč jako tahle firma,
00:42:18 firmička, pověřená takovou věcí, když celý svět není,
00:42:22 to si najednou připadáš jako hobit.
00:42:25 Je to strašně zvláštní.
00:42:27 Ale brzy tě to přejde a je to pro tebe normální zakázka.
00:44:12 -Malý taneční orchestr.
00:44:15 Univerzál.
00:44:16 To je od Bacha po Vlacha.
00:44:19 -Je tahle kapela je pro tebe něco srdečního?
00:44:22 -Je, jinak bych tady nehrál.
00:44:24 Ve svých letech...
00:44:26 -Tak mi to nějak řekni.
00:44:28 -Je to pro mě srdeční záležitost.
00:44:36 -Jak to vypadá? Dobře?
00:44:38 112 stupňů na jedné peci, na druhé asi 460,
00:44:42 zatím to drží.
00:44:45 Sleduju jenom sarkofág.
00:44:47 2 kusy.
00:44:48 Ani nevím které.
00:44:50 Vidím, že jedna má 460 a druhá má 112.
00:44:55 Když si to zvětším,
00:44:56 tak vidím, kolik je tam tepla.
00:45:04 -Tady to vypadá.
00:45:07 -A co ti provedli?
00:45:09 -Staví halu.
00:45:11 -To jsem si všiml.
00:45:13 -Na jeho náhrobeček.
00:45:15 To je moje hrobka.
00:45:19 -Pěkné modré styrény.
00:45:23 -Chlapi, na tancovačku večer.
00:45:25 -Povinně.
00:45:26 -To je odizolované.
00:45:28 -To musí.
00:45:30 -Ruce jsou odlité?
00:45:34 -Ne, to je socha.
00:45:36 -Socha, a kdo to dělal?
-Bjöern Norgaard.
00:45:39 -Celé to vymyslel ten sochař.
00:45:41 Celou tu koncepci,
00:45:43 akorát se mnou to konzultoval 6 let,
00:45:45 vůbec jsem nevěděl, že chtějí, abychom to vyráběli.
00:45:49 V New Yorku jsme to konzultovali s Peterem Drobným,
00:45:52 jestli je reálné takové sklo vyrobit.
00:45:54 -Říkal jako prd,
00:45:56 protože jsem nevěděl, že to budu dělat.
00:45:59 -To kdyby ti řekli na začátku.
00:46:02 -To nevím...
00:46:06 -To je mi jasné.
00:46:10 ZPĚV
00:46:14 -Ó spěte si v posteli s nebesy,
00:46:20 ó stejně vás zubatá
00:46:23 jednou vyděsí.
00:46:28 Ó a pak vás s celou tou noblesou,
00:46:35 ó kdoví kam,
00:46:37 jednoho rána odnesou,
00:46:40 na márách ponesou.
00:46:49 Tady dělal kolega,
00:46:51 seděl a řekl: něco cinklo.
00:46:56 Všichni jsme strnuli,
00:46:59 něco cinklo.
00:47:15 POTLESK
00:47:20 -To vypadá jako oltář.
00:47:23 -Je to pěkné.
00:47:27 Dneska, až autor Bjöern se podívá,
00:47:31 potěší se pohledem na to, jak to běží,
00:47:34 tak po dnešku se začne okamžitě brousit.
00:47:38 Ještě jsme nevstoupili do lesa.
00:47:40 Jsme ještě hodně na mýtině.
00:50:18 ZPĚV
00:51:06 -Myslel jsem, že pojedeš takhle, ty jedeš takhle.
00:51:09 Nepojedeš napříč?
00:51:11 -Takhle.
00:51:12 -Myslel jsem, že pojedeš takhle.
00:51:14 -To pojedu až potom.
00:51:15 Až se tam dostanu pilou, tak to vezmu takhle.
00:51:24 ZPĚV
00:52:04 -Kam to dáš?
00:52:05 Sundáš to úplně?
00:52:07 -Jo, vydrž.
00:52:09 -Teď se otvírá pec s utaveným čtvrtým kusem.
00:52:14 Doufejme, že úspěšně.
00:52:36 -Už je to možná jenom na obroušení.
00:52:39 To je odtud.
00:52:40 -Tam by se to dalo nějak dohonit, ale tohle je blbé.
00:52:45 -To je v prdeli.
00:52:47 Podívej se na to spodní,
00:52:49 o to se opřely tyče a šla na to strašná váha.
00:52:57 Kousek materiálu plave ve skle.
00:53:02 -Co by znamenalo to předělat?
00:53:04 -To je plus 5-6 měsíců.
00:53:08 3,5 měsíce trvá tavba, a než se udělá forma,
00:53:12 než to uschne.
00:53:15 To je strašná zrada udělat 900 kg úplně čistého skla,
00:53:19 protože to tavíš na totálně měkkém materiále.
00:53:23 Tak to zavezte. Hlavně se z toho neposrat
00:53:28 a Lucka zjistí, jestli přijede.
00:54:22 -Viděli jsme se asi 5x v životě
00:54:25 a byla to moc příjemná setkání.
00:54:29 Myslím si, že kdyby došlo k nějaké katastrofě při výrobě,
00:54:34 tak je to člověk, který by pochopil,
00:54:37 že se třeba něco stane,
00:54:39 zná slabiny řemesel a realizací
00:54:45 a když se dělá taková věc, tak to nikdy není jednoduché.
00:54:55 Dobré.
00:54:57 Pojeď.
00:55:02 Stop.
00:55:07 Dobré.
00:55:08 Tady, tady v tom místě bylo hrozné pnutí
00:55:11 a jak se to zalívalo znova, tak formovací hmota to roztrhla,
00:55:17 což se stane téměř vždycky.
00:55:19 Člověk může být dokonalý jenom do určité míry.
00:55:26 To je daň tomu šílenství, které tady děláme.
00:55:38 Když budeš dělat ze dřeva, tak je 99% šance,
00:55:42 že se ti všechno povede.
00:55:43 Když budeš dělat z bronzu, tak je 100%,
00:55:47 protože když se ti něco nepovede, tak to svaříš.
00:55:50 Nebo to vyvaříš nebo máš možnost korektury.
00:55:53 U skla je to absolutní blbost, že se to nedá opravit.
00:55:58 Sklo je pološílenství.
00:56:05 Honzo, prosím tě, tady jsou taková místa,
00:56:10 vezmi to trošku, ať je to úplně.
00:56:15 Tam uděláš lošnu,
00:56:18 křivě se na to podíváš a bude tam lošna.
00:56:21 Na co to je?
00:56:23 Aby bylo na světě víc krásy.
00:56:25 Do New Yorku na výstavu,
00:56:29 28. března máme vernisáž.
00:56:43 To bude reliéf na baráku.
00:56:47 Je to jedna kresba, moje letitá,
00:56:49 kterou si vybral pan architekt,
00:56:52 převedli jsme ji do 3D.
00:56:56 Docela dobré, ne?
00:56:58 -Není to docela rozmařilé, takové razítečko?
00:57:01 -Je.
00:57:02 -Není to rozmařilé.
-Ale je.
00:57:04 -Část domu.
00:57:05 -Je to rozmařilé.
00:57:06 -Je to jako bednění,
00:57:07 je to součást bednění.
00:57:08 -Je to pěkné, nic proti tomu nemám, ale rozmařilost to je.
00:57:12 Můžu si to dovolit.
00:57:14 Teda doufám.
00:57:17 Je to rozmařilost, ale zaplať Pánbůh za ni.
00:57:31 Poslední kus.
00:57:33 Poslední přetavba, co se tak povedla, nepovedla,
00:57:37 tak se předělával poslední kus a teď se to vyndalo.
00:57:54 A je to.
00:57:55 Vidím dobré sklo.
00:57:57 -Vidím to samé, co ty.
00:57:58 -Vidíme to vždycky jenom dobře.
00:58:12 -Už by tady měli být, ne?
-Možná.
00:58:16 -Dneska přijedou páni vědátoři a fyzici měřit pnutí.
00:58:22 Tohle je, jako když jdeš k doktorovi na důležité vyšetření
00:58:28 a trvá třeba 3 neděle, než se dozvíš výsledek.
00:58:32 Třeba, že máš žloutenku nebo rakovinu nebo nevím co.
00:58:37 Tak to je tento okamžik.
00:58:40 Máš za sebou strašně moc práce,
00:58:43 hrozně moc naděje a nevím, co všechno,
00:58:46 a teď se dozvíš, že to je úplně v prdeli.
00:58:50 A je to tady.
00:58:52 To jsou oni.
00:58:54 -Dobrý den.
-Dobrý den.
00:58:58 - 37 cm.
00:59:03 -To máte pravdu,
00:59:05 -3 a kus.
00:59:07 -5 a kousek.
00:59:12 80, ale furt je to dobré.
00:59:27 -A kolik to mělo minule?
00:59:29 -Minule to mělo kolem 50.
00:59:33 Tak jako máte rakovinu, ale ještě pár let vydržíte.
00:59:39 Je alchymie to vychladit, změřit,
00:59:42 u toho skla je všechno úplný blázinec.
00:59:44 To je čisté šarlatánství.
01:00:19 Dneska se tady bude definitivně posuzovat kvalita skloviny,
01:00:25 abychom věděli, jestli už můžeme leštit, nebo ne.
01:00:31 A od chvíle, kdy se teda začne leštit,
01:00:35 tak za 1,5 měsíce bude hotovo.
01:01:59 -Až se pak dostaneme na finální mezeru,
01:02:04 tak se pak ještě doladí vršek.
01:02:35 -Chce slyšet Bacha.
01:02:40 HUDBA J. S. BACHA
01:04:04 -2 dny leštění a bude to hotové.
01:04:07 Ještě chybí udělat poslední 2 leštící fáze.
01:04:15 Ruční dobrušování,
01:04:17 když to dělám sklíčkem, tak se srovná povrch,
01:04:21 kde bruskou vzniknou nerovnosti,
01:04:23 tak ručním šmrdláním se to srovná.
01:04:27 -To je obyčejné sklíčko?
01:04:28 -To je obyčejné sklo, které kopíruje rovinu
01:04:33 a postupně, pomaličku, se to srovnává,
01:04:38 je to hodiny práce.
01:04:46 -Co to tam máte za hudbu?
01:04:50 -To by vám řekl nejlíp kolega Honza, protože to je jeho muzika.
01:04:55 Já měl tady krásného Martinů, Mozarta, Beethovena, Bacha.
01:05:03 A Honza tady má Rachmaninova, Richard Wagner,
01:05:08 samá lepší klasika.
01:05:12 -Na co brousíte nejraději?
01:05:15 -Když to má být hodně dobré, tak si pustím klasiku AC/DC.
01:05:20 HRAJE AC/DC
01:05:54 Ukáže se to samo, že už to je hotové.
01:06:10 Roberte, dělá se to třetí rok?
01:06:12 -Výrobně třetí.
01:06:14 -Třetí rok.
01:06:15 A teď celou dobu vidíš formu, nějaký utavený kus
01:06:21 a furt je všechno matné.
01:06:23 A vůbec nevnímáš, že to je skleněné.
01:06:26 Podívej, co to dělá na stropě,
01:06:29 to před tím nebyla vůbec šance.
01:06:32 Až teď najednou z toho vylízá sklo.
01:06:34 Teď konečně se trošku dostavuje,
01:06:36 kromě proplacených faktur, i radost z materiálu.
01:06:40 Že to je úplná magie.
01:06:51 Teď to konečně začíná být pro mě záživné.
01:06:58 Norgaard to úplně pochopil.
01:07:00 Tady vidíš to, co tam není,
01:07:03 pozitivní princip.
01:07:06 Co je člověk.
01:07:08 Že po tobě zbyde jenom bublina,
01:07:11 otisk v paměti někoho nebo v nějakém tvém díle.
01:07:18 Teď dva lidi, kteří ještě dneska jsou lidi,
01:07:22 tak jsou jako vzduch v sarkofágu.
01:07:26 A mě to fascinuje,
01:07:29 když to někdo pochopí a aplikuje to.
01:08:06 KOSTELNÍ ZPĚV
01:09:05 KOSTELNÍ ZPĚV
01:09:19 -Dobrý den.
-Dobrý den.
01:09:25 -To dopadlo dobře.
01:09:29 -Kolik je to?
01:09:30 1, 2, 3.
01:09:31 Tři už jsou zabalené.
01:09:34 Člověče, včera o tom mluvím,
01:09:36 že mám strach, že to bude jako s maturitou.
01:09:39 Jak si říkáš: až to budu mít za sebou, tak to bude.
01:09:43 Pak odmaturuješ a říkáš si: to je všechno?
01:09:48 Že se nedostaví žádná salva nějakého nadšení,
01:09:52 ale jako aspoň to bude za námi.
01:10:02 Je to o to složitější, že princ,
01:10:05 který ke konci života se rozhodl, že s ní nebude ležet v hrobě,
01:10:11 že se nechá někde rozprášit,
01:10:14 část do moře, část někde k nějakému zámku,
01:10:17 tak do toho vnesl nepatřičný, trpký prvek. Prostě jako.
01:10:25 Je to docela smutný příběh.
01:10:31 To není tak, jak to mělo být, s pompou.
01:10:35 Těžko říct.
01:11:50 -Velká pocta Norgaardovi.
01:11:52 Je to opravdu zvláštní vizuál
01:11:54 a sarkofág je strašně zvláštní disciplína.
01:11:57 Ale síla to probojovat, přesvědčit o tom někoho, že to je.
01:12:02 Je to úplně bláznivá myšlenka.
01:12:06 A teď si vezmi, že za tím 20 let šel, jak buldok.
01:12:10 Věřil nám.
01:12:13 A vztah je hrozně hezký, protože smlouva měla 1 stránku.
01:12:20 Je cítit, že tam platí chlapské slovo,
01:12:24 obzvláště u takové zakázky,
01:12:26 že to je aristokratické jednání.
01:12:29 Je duchovní aristokrat.
01:12:43 Možná bych to cítil malinko sem.
01:13:01 Zatím je to napětí strašné.
01:13:03 Teď je to poprvé na sebe.
01:15:22 -Měl jsem pocit,
01:15:23 že odjíždíme jak švábi, kteří se rozlezou.
01:15:34 Až tento víkend došlo k setkání s královnou
01:15:39 a celý pach hořko-kyselosti ze mě vyvanul.
01:15:57 Královna byla taková plachá,
01:16:02 i my jsme byli plaší.
01:16:06 Je to zvláštní chvilka.
01:16:07 Ale myslím si,
01:16:09 že její Veličenstvo
01:16:10 nám věnovalo nebývalou pozornost a nebývalé množství času,
01:16:15 bylo to fakt moc hezké.
01:16:40 Pak jsme šli na večírek k Norgaardovi
01:16:43 tam jsem snědl asi nejvíc ústřic v životě
01:16:47 a kaviáru a kořalek,
01:16:49 hezké, až na to, že se ráno muselo vstávat,
01:16:54 museli jsme letět domů.
01:17:00 Měl tam od nás model, tu pětinu,
01:17:03 najednou začali model rozebírat a strkat to do krabice,
01:17:07 a docela neurvale.
01:17:10 Musím říct, že to tam od sebe sápali.
01:17:14 Odnesli to pryč a Norgaard řekl: a je to.
01:17:18 Zmizelo to ze zemského povrchu.
01:17:24 Rozumím tomu, on to v sobě uzavřel.
01:18:03 -Pro mě to znamená, že je socha schovaná,
01:18:06 že nikdo o ní neví,
01:18:09 je dobře utajená věc
01:18:12 a nám to moc nepřidá na slávě nebo promo,
01:18:21 ale tak to se nedá nic dělat.
01:18:24 Sloužíme královně.
01:18:28 A jejímu přání.
01:18:30 Skryté titulky: Lucie Richterová Česká televize, 2018
Sochař královské rodiny, přední dánský umělec Bjöern Nørgaard, realizuje epochální objekt – skleněný sarkofág pro dánskou královnu Margaretu II. do královské krypty v katedrále v Roskilde. Rozhodnutí vymodelovat prázdnotu dvou lidských těl v křišťálovém obalu více než sedm tun těžkém je nebývalý záměr nejenom umělecký, ale také naprosto nevídaná odvaha technologická. Každý ze šesti kusů sarkofágu totiž musí procházet zdlouhavou technologií pomalého chlazení, jinak hrozí jeho destrukce vlivem změny okolní teploty. Po několikaletých peripetiích s hledáním výrobce se obrátil na Zdeňka Lhotského, člena skupiny Tvrdohlaví, žáka a pokračovatele tradice slavné huti profesora Libeňského. Bjöern Nørgaard pro realizaci svého mimořádně odvážného díla neobjevil na celém světě jiné místo, než továrničku kdesi v Sudetech. Vesnička Pelechov u Železného Brodu teď nese zodpovědnost za to, zda dánská panovnice Margharetta II. a její choť princ Henrik bude mít důstojné místo svého spočinutí, či ne. Ve sběrném dokumentu vedeme rozhovory se dvěma naprosto odlišnými a mimořádně zajímavými uměleckými osobnostmi a sledujeme autentické drama vzniku skleněného sarkofágu, které je založené na mimořádné obtížnosti zadání (Nørgaard) a přijaté objednávky (Lhotský). Unikátní projekt skleněného sarkofágu pro dánskou královnu Margrethe II. se završil v roce 2018 jeho osazením do poslední volné boční kaple v katedrále v Roskilde, tradičním pohřebním místě dánských králů.
Dokumentární film je v současnosti jedinou možností, jak může veřejnost sarkofág vidět. Skleněné dílo je sice už uloženo v královské kapli, ale je chráněné dřevěnou etují. Otevřeno by mělo být až při příležitosti pohřbu Margrethe II.