Časosběrný dokument zachycující osmou generaci loutkářského rodu Kopeckých

Příběh novocirkusového souboru Cirk La Putyka je nahlížen skrz hlavní protagonisty, bratry Rosťu a Vítka Novákovi. Film zachycuje osmou generaci loutkařského rodu Kopeckých v klíčovém období naplňování jejich snu – od roku 2014, kdy získali svůj vlastní prostor pojmenovaný Jatka 78 a poprvé se svým souborem přičichli k ambicióznějším projektům.

Fenomén nový cirkus není představován jen jako třpytivá estráda plná neuvěřitelných kousků artistů a akrobatů či jako spolek volnomyšlenkářských umělců, kteří se vezou na vlně popularity mezi pražskou kavárnou. Je to příběh o splněném snu. A to nejen principála Rosti Nováka, ale také jeho předků. Především Rosťova sebezničující vůle totiž přinesla teprve po osmi generacích rodině kočovných kumštýřů to, po čem vždy toužili – vlastní prostor, kamenné divadlo.

Film proto není jen observací atraktivního zákulisí souboru a autentických, často velmi emotivních vztahů mezi jednotlivými aktéry, ale pomalu odkrývá hlavní zdroje jejich pohonu, neuvěřitelné energie a posedlosti, díky kterým soubor překonává i kardinální překážky a na pohled neřešitelné situace. Postupně se totiž odhaluje propojení současných ambicí principála souboru s rodinnou historií a jakási nutkavost na rodinnou tradici navázat, rozvinout ji, „dotáhnout“ či „dokončit“.

Ve filmu k nám průběžně promlouvají předchozí generace kočovných loutkářů z maringotky v černobílých záběrech z unikátního rodinného archivu a odrážejí se i v současných uměleckých projektech, které Rosťa realizuje. Dokumentární film Na krev v časosběru z let 2014 –2019 ukáže, kolik nervů je potřeba k tomu, aby se zhruba čtyřicetičlenný soubor na své nové domovské scéně udržel v chodu a dál vyvíjel. Odhalíme rostoucí psychické a fyzické vypětí všech zúčastněných – herců, produkčních, hudebníků nebo techniků, na jejichž práci závisí holé životy akrobatů. Budeme sledovat, jak Rosťa Novák skoro až „destruuje“ svou vlastní rodinu jen proto, aby fungovala jeho rodina divadelní. A zároveň jak se po vypjatých hádkách s divadelní rodinou vrací ke své vlastní, protože ví, že je to jeho jediná možnost, jak to celé přežít. Postupně zjišťujeme, že tohoto principála nezajímá ani zisk, ani sláva. To, co dělá, dělá proto, že ho nutí vnitřní oheň, oheň inspirace, fantazie a touhy vytvořit něco, co přesáhne jeho pozemskou existenci. Snaží se posunout dál ambice svých předků a pro tento úkol je ochoten jít až „na krev“.

Napište nám