Chat

host

Tomáš Kresl

Zdražování energií a inflace

Záznam chatu z úterý 26. října 2021

Derek: „Co očekáváte od nové vlády 5 opozičních politických subjektů ohledně tématu zdražování energií a inflace?“

Tomáš Kresl: „Dobrý den, mile rád bych Vám na tuto otázku odpověděl, ale vzhledem k tomu, že ještě ani nebyla sestavena nová vláda, nedokážu to. Jedno je však jasné toto téma se řeší už na poli nejvýšší evropské politiky. Takže věřme, že se brzy celá situace brzy vyřeší.“

DAYD: „Jak souvisí zdražování energií s inflací?“

Tomáš Kresl: „Dobrý den, na tuto otázku neexistuje jednoduchá odpověď, protože u zdražování energií je to o spoustě faktorů, které do situace vstupují a ty v současnosti nevykazují jakkýkoliv aspekt, který by měl přímý dopad na infaci.“

Jan Poráč: „Na jak dlouhou dobu mám sjednat smlouvu na odběr elektřiny v sazbě D45d přímotopy v dnešní době Děkuji Poráč Jan.“

Tomáš Kresl: „Dobrý den, v současnosti je velmi složité uzavřít smlouvy na dobu kratší než tři roky. Pokud se to však podaří, byla by to sázka na klesající cenu, pokud však hledate jistotu, doporučuji uzavření smlouvy u zavedeného dodavatele a to dokonce i za cenu vyšší ceny. Toto rozhodnutí je vždy o daných preferencích každého z nás.“

vladimír: „Dobrý den, co říkáte na tepelná čerpadla? V poslední době slyším názory i od odborníků i majitelů, že se nevyplatí. Návratnost je prý hodně dlouhá. Díky“

Tomáš Kresl: „Dobrý den, tepelná čerpadla jsou kontroverzní téma, ale při současných cenách jsem zaznamenal velký boom v poptáce po čerpadlech a solárních elektrárnách. Dle konzultace s různými odborníky je čerpadlo vždy o tom, jak moc bude využíváno(bazén, užitná plocha nemovitosti..). Doporučuji si vždy k dané nemovitosti pozvat odborníka, který dokáže určit návratnost. To samé platí u solárních elektráren.“

Lucie: „Dobrý den, jak je to s cenou za distribucí? V ceníku u mého produktu je daná cena, ale vždy ve vyúčtování se cena liší. Děkuji“

Tomáš Kresl: „Dobrý den, v tomto případě bych Vás odkázal přímo na Vašeho dodavatele.“

Růžena: „Jakým způsobem lze odejít od dodavatele poslední instance? Lze odejít ze dne na den-okamžitě?“

Tomáš Kresl: „Dobrý den, záleží na procesu nového dodavatele. Ale většinou se jedná o jednotky dnů.“

Nikola Galič: „Uvádíte že ceny mohou vzrůst jedenkrát až dvakrát. Můžete mně vysvětlit jak vysoké je "jedenkrát " zdražení? Děkuji za odpověď“

Tomáš Kresl: „Dobrý den, v některých případech může dojít ke zvýšení podobného gardu: Rok 2020 bylo vyúčtování za elektřinu 12.000,-/rok a v roce 2022 při navýšené ceně se navýšení může vyšplhat 18-24.000,- U plynu již mnoha lidem přišel předpis z původních záloh 5.000,-/m na 15.000,-/m.“

Tomáš: „Dobrý den, myslíte že je vhodnější zafixovat cenu elektřiny třeba na 36 měsíců, nebo zvolit nějaký produkt bez fixace a vydržet jestli elektřina nezlevní? Dekuji“

Tomáš Kresl: „Dobrý den, na otázku jsem již odpovídal, ale rád zopakuji. Většina dodavatelů v současnosti nabízí smlouvy na 36měsíců, ale pokud se zákazníkům podaří získat smlouvu na kratší období, tak je to vždy sázka na klesající cenu. Pokud však člověk preferuje jistotu, tak je pro něj vhodná varianta i na 36měsíců za nabízené nyšší ceny. Většina dodavatelů na delší období fixují ceny, které postupně klesají, takže se nemusíme bát, že být tato situace trvala věčně.“

Iveta: „Dobrý den. Mám uzavřenou novou smlouvu s novym dodavatelem(4.10). Byla jsem u Bohemia. Bylo mi sděleno, ze spadáme stále pod ČEZ dokud nám nezačne dodavat elektřinu novy dodavatel. Kdy tedy bude dodavka dle smlouvy? Jak dlouho tyto převody prosim trvaji. Nemůžu platit vysoké částky co vypocitava ČEZ .Děkuji“

Tomáš Kresl: „Dobrý den, zde doporučuji obrátit se na nového dodavatele a termín s ním konzultovat, ale nemělo by to dlouho trvat. V dnešní době je třeba brát ohled na přetíženost všech dodavatelů, proto to, co platilo v minulosti, nemusí platit v dnešní době. Tolik všeobecně k termínům. Přeji Vám, ať tuto složitou situaci zvládnete.“

Jaroslav Zavoral: „Dobrý den pane Kresle, předpokládáte růst cen energií i v příštích letech, nebo je možné, že ceny mohou na další roky i klesnout ?? Děkuji za vaši odpověď“

Tomáš Kresl: „Dobrý den, děkuji za Váš dotaz. S ohledem na klesající ceny při fixovaných kontraktech, se může zdát, že to tak bude. Ale zároveň je nyní těžké cokoli predikovat. Jak jsem již odpovídal předešlým divákům, je to vždy o preferenci: - sázka na jistotu a čitelnost budoucích výdajů = dlouholeté smlouvy - sázka na pokles ceny = krátkodobá smlouva a pak se uvidí, co bude Přeji Vám šťastnou ruku, při rozhodování.“

Alice: „Dobrý den, kde zjistím, že můj dodavatel energií je solidní - konkrétně formou SMS mne ubezpečil, že je všechno v pořádku a nemusím se obávat. Mohu mu věřit nebo je potřeba mít další informace? Děkuji“

Tomáš Kresl: „Dobrý den, určitě bych se nespokojil s jednou sms a prověřil bych si situaci přímo na centrále dodavatele. Zároveň je potřeba brát v potaz, že se situace stále vyvíjí, takže je vhodné neustále monitorovat trh a být v kontaktu s Vaším dodavatelem. Přeji Vám, aby vše dobře dopadlo.“

Kracíkovi: „Dobrý den, náš dodavatel elektřiny byla BOHEMIA ENERGY entity s.r.o., od 14.10.2021 nás převzal ČEZ Prodej, a.s. jako dodavatel poslední instance, který po dobu nejdéle 6 měsíců bude zajišťovat dodávku elektřiny, t.j. do 13.4.2022. Už od května 2021 máme sjednanou smlouvu s E.ON Energie, a.s., kde je datum zahájení dodávky 27.4.2022. Smlouva je uzavřená na dobu určitou na 24 měsíců od zahájení dodávky. Pro základní smluvní období platí individuální cena za dodávku elektřiny Variant PRO+24 leden 2021. Tuto cenu bychom chtěli zachovat, ale nevíme co máme dělat, aby nebyl problém s dodávkou elektřiny od 14.4.2022 do 26.4.2022. Děkujeme za radu a odpověď. S pozdravem Kracíkovi“

Tomáš Kresl: „Dobrý den, děkuji za důvěru s Vaším dotazem, ale přiznám se, že se jedná o velmi specifickou situaci a je třeba se obrátit přímo na Vašeho nového dodavatele. Přeji Vám, ať je výstup pozitivní.“

Ludmila: „Dobrý den,včera mě přišel od mého dodavatel,že se blíží výročí smlouvy a to k 1.12.2021 by mi měli změnit tarif.My máme od 1.6.2021 fixaci na 2 roky.Jak postupovat? Děkuji za odpověď.“

Tomáš Kresl: „Dobrý den, bohužel tato situace je nyní velmi často k vidění. Mnoho z dodavatelů má v obchodních podmínkách možnost navýšení v případě prudkéo zdražení na burze. Většinou je nabízený tarif skokově dražší, než v minulých letech, ale stále je nižší, než nabídka na trhu. Přeji Vám, ať není zdražení velkým zásahem do osobních financí.“

jarmila vacková: „Dobrý den ,mnozí radí odhlásit od listopadu sipo pro končícího dodavatele.na poště nelze - prý to musí odhlásit dodavatel sám - nezbývá jen doufat nebo to lze nějakým způsobem zajistit ??“

Tomáš Kresl: „Dobrý den, bohužel, pokud je mi známo, tak to opravdu je na straně dodavatele. Doporučil bych jej e-mailem nebo písemně vyzvat. Přeji, ať se to podaří.“

Nováková Žaneta: „Dobrý den, manžel jel včera na pobočku Innogy, kde bylo asi 40 lidí a poté na E-on kde bylo lidí ke 20, tudíž nepochodil, jde se objednat někde online nebo smlouvu vyřešit přes internet? Děkuji za odpověď.“

Tomáš Kresl: „Dobrý den, většina dodavatelů umožňuje smouvu vyřešit on-line a dokonce je to preferovaná varianta z podstaty koronavirových opatření. Ať se Vám to podaří, co nejdříve.“

zdenkaskoupa@seznam.cz: „Dobrý den, od podzimu 2020 máme na tři roky fixovanou sazbu za odběr elektřiny - nyní jsme obdrželi upozornění, že od listopadu se sazba zvyšuje o 100%. Fixace je prý jenom zárukou na bezplatný okamžitý přechod k jinému dodavateli. Prosím o Váš názor, děkuji Zdenka Skoupá“

Tomáš Kresl: „Dobrý den, na dotaz jsem již odpovídal. Je to tak, mnoho z dodavatelů má v obchodních podmínkách možnost navýšit ceny za dodávky v případě zvýšení cen na burze. Přeji, aby se vše brzy vyřešilo.“