Chat

PhDr. David Čáp, PhD.
šikana učitelů
Záznam chatu z pondělí 6. září 2021
denmark: „Je šikana učitelů v ČR v současnosti velmi rozšířená?“
PhDr. David Čáp, PhD.: „Dobrý den, děkuji Vám za otázku. Žádné přesné statistiky tohoto jevu k dispozici nemáme. Nicméně šikana jako taková zaměřená na vyučující je velmi vzácný jev. Rozhodně se nejedná o něco, co by se vyskytovalo nějak běžně. Potíž je v tom, že někdy bývá šikanou nazývano i jiné problematické chování, jako odmítání spolupráce, drzé chování, konfliktní chování či poměrně běžné "testování hranic". David Čáp“
DAYD: „Jaké všechny formy šikany učitelů jsou nyní v ČR?“
PhDr. David Čáp, PhD.: „Děkuji za otázku. Pokud bychom se bavili o nevhodném chování vůči vyučujícím, tak by jistě dominovalo psychické ubližování (urážky, zesměšňování atd.), pak zesměšňování převedené do virtuálního světa jako např. nahrávání vyučujících na mobilní telefony a následné zveřejnění nahrávky. Fyzické útoky jsou naprosto výjimečné a souvisejí s vyhrocenou situací ve třídě a s nějakým zásadním problémem ve vztahu mezi žákem a vyučujícím. To ale neznamená, že vše spadá do kategorie šikany. Spíše to jsou jiné projevy problematického chování. David Čáp“
ANTI: „Jaké jsou příčiny šikany učitelů v ČR?“
PhDr. David Čáp, PhD.: „Děkuji za otázku. Pokud by už opravdu došlo na šikanu učitele, tak bychom vystopovali njaký vývoj takové situace. Nestane se to ze dne na den. Často se na tom podílí obecně atmosféra ve škole, možná je tam přítomno zbytečně mnoho kritiky, případně ironie, zesměšňování atd. Dalším kořenem mohou být nejasná nebo nedůsledně vyžadovaná pravidla. A významným faktorem bývá nefunkční tým, tedy sborovna. Například v tom, že řeší interní neshody přes žáky či rodiče. Také to může souviset s tím, že třeba vyučující neumí řešit nějaké situace, situaci vyhrocuje nebo jen není vybaven konkrétními dovednostmi. Neznamená to ale, že je to jeho chyba. Našli bychom toho asi více. David Čáp“
AK: „Jaké bývají důsledky šikany učitelů v ČR?“
PhDr. David Čáp, PhD.: „Děkuji za otázku. Důsledky na straně toho, komu je ubližováno jsou třeba v tom, že člověk odchází ze školství, může mít psychické potíže atd. Na straně těch co ubližují, bývá nějaký kázeňský postih, na střední škole podmínečné vyloučení nebo vyloučení ze studia. Důležitá je ale také určitá psychoterapeutická či poradenská práce se všemi aktéry. V případě jakékoliv šikany jsou poškození do určité míry vlastně všichni. David Čáp“
SKINF: „Jsou v ČR šikanováni spíše učitelky nebo učitelé?“
PhDr. David Čáp, PhD.: „Dobrý den, na tuto otázku nelze odpovědět, protože nemáme přesné statistiky. Na druhou stranu se ale cílem nevhodného chování může stát jak žena tak muž. David Čáp“
STOP: „Jak lze bojovat se šikanou učitelů v ČR?“
PhDr. David Čáp, PhD.: „Dobrý den, děkuji za otázku. Ten "boj" se šikanou bych rozdělil na prevenci a případné řešení, když už k tomu dojde. Z hlediska prevence je účinné, když ve škole panuje bezpečná a přátelská atmosféra, s jasnými pravidly, jasnými hodnotami školy a tým funguje jako tým. To znamená i to, že se vyučující neobává hovořit se svými kolegy o tom, když se ve třídě něco děje nebo neví, jak má na něco reagovat. K tomu slouží např. intervize, supervize, mentoring atd. Pokud již k něčemu dojde, tak má škola k dispozici metodický pokyn MŠMT, kde jsou popsány principy řešení šikany mezi žáky. Ty lze dobře aplikovat i na situaci, kdy je obětí pedagog. Snad jsem Vám nějak odpověděl. S pozdravem David Čáp“
Jan Král: „Dobrý den,téma šikana učitelů Jak je vůbec možný,že něco takovýho existuje,kdysi byl učitel vážený,měl respekt a když bylo potřeba vynutil si ho a jak to fungovalo,celý systém je špatně a mělo by se to vrátit jak to bylo kdysi.Tohle je absurdni í“
PhDr. David Čáp, PhD.: „Děkuji za Váš názor. Nicméně ono to takto růžové samozřejmě dříve nebylo. To je trochu paměťový optimismus. Celá společnost se naštěstí posouvá od vynucování a vyvolávání strachu směrem ke spolupráci a respektu. Samozřejmě to ale není dokonalé ani teď. David Čáp“
ANTI: „Existovala šikana učitelů i před rokem 89 v ČR?“
PhDr. David Čáp, PhD.: „Děkuji za otázku. Bezpochyby i před rokem 1989 docházelo k nevhodnému chování směrem k vyučujícím. Pravděpodobně se asi i šikana vyskytovala (asi stejně okrajově jako dnes), ale konkrétní údaje nemáme k dispozici. Ono je to také tím, že před rokem 1989 se termín šikana příliš nepoužíval. V osmdesátých letech už byl ale otevřeně spojován se základní vojenskou službou, případně s uzavřenými ústavními zařízeními.David Čáp“
ANTICYKLON: „Kolik učitelů v ČR je ročně šikanováno?“
PhDr. David Čáp, PhD.: „Děkuji za otázku. Již jsem na podobnou odpovídal v tom slova smyslu, že přesná data nejsou známa. Je to ale bezpochyby velmi malá část vyučujících. To ale neznamená, že jenom těmto pedagogům je ve školství špatně. Problematického chování, konfliktních vztahů a náročných situací ve školství je více, ale šikana jako konkrétní podoba poruchy vztahů ve skupině směřovaná na vyučující je ve výrazné menšině. Toto slovo je bohužel často chybně používáno a za šikanu jsou považovány i jiné projevy problematického chování. Jen uvedu stručnější definici šikany, kdy se jedná o opakované, zasícelé a záměrné ubližování (v různých podobách) někomu, kdo se nemůže bránit nebo neumí bránit nebo je jeho obrana neúčinná. V tomto chování je patrná nerovnováha sil a snižování lidské důstojnosti. A na tom lze vidět, že třeba i opakovaný konflikt nebo nesouhlas s vyučujícím, odmítání spolupráce či testování hranic není šikanou v pravém sova smyslu. S pozdravem David Čáp“
l: „Tento problém je taky v tom, že učitelé neumí jednat s dětmi. O tom se přesvědčuji neustále. Je mi 70 let a pamatuji si jednání učitelů ve svých školních letech i pak i dále.Není nikdo, kdo by to ty učitele naučil nebo se nic naučit nechtě.jí“
PhDr. David Čáp, PhD.: „Dobrý den, děkuji za Váš názor. Bezpochyby existovali a i dnes existují vyučující, kterým to jednání s dětmi úplně nejde. Domnívám se a doufám, že jich není většina. Někdy máme představu, že se s "tím" učitelé rodí. Ona je to ale dovednost, která se dá naučit (pokud člověk chce). Také bych podpořil to, aby se v rámci přípravy pedagogů více akcentovaly tyto dovednosti. Dodnes platí to, že se budoucí pedagogové učí hlavně a někdy skoro jenom tu odbornou stránku předmětu, který budou učit. Ale i to se pozvolna mění a existuje snaha více podpořit tyto měkké dovednosti. V pedagogické přípravě již fouká čerstvý vítr. S pozdravem David Čáp“