Chat

host

Mgr. Tereza Hladilová

Babyrady - vývoj řeči

Záznam chatu z úterý 8. září 2020

Lucka: „Dobrý den, chtěla bych se zeptat v kolika letech je dobré navštívit logopedii. Syn (v říjnu mu bude 5 let) zatím neumí r,ř a občas si šlape na jazyk - většinou, když chce ze sebe rychle něco vychrlit :-)“

Mgr. Tereza Hladilová: „Dobrý den, vzhledem k tomu, že synovi bude brzy 5 let, doporučuji navštívit klinického logopeda již nyní a konzultaci neodkládat.“

ANTI: „Co je a co není podstatné na vývoji řeči?“

Mgr. Tereza Hladilová: „Dobrý den, podstatné je, aby dítě prošlo plynule jednotlivými stádii řečového vývoje, aby žádné z těchto stádií nebylo vynecháno nebo přeskočeno, naopak není zcela zásadní, aby tato stádia korespondovala s tabulkovými údaji o jejich časovém výskytu. Velice důležitá je podnětnost prostředí, ve kterém dítě vyrůstá.“

Stoss: „Dobrý den. Máme 3letého vnučka. Je moc šikovný ale prakticky nemluví. Jeho slovům nerozumíme. Co potřebuje tak si nás dovede tam kam potřebuje a člověk nakonec pochopí co chce. Rodiče to zatím neřeší. Na 3leté prohlídce lékař nic neříkal. Mám starost zda není něco zanedbané. Nezveřejňujte moje jméno. Nechci aby snaha věděla, že se zajímám. Stoss z Neratovic“

Mgr. Tereza Hladilová: „Dobrý den, vzhledem k věku chlapce by bylo vhodné navštívit klinického logopeda, který by provedl diagnostiku řečového vývoje, pokusil by se zjistit příčinu opoždění a mohl by poradit rodičům, jakým způsobem vhodně stimulovat další řečový vývoj chlapce.“

Jitka: „Dobrý den, prosím o radu. Můj syn 10 let má problém s písmeny R,Ř. Chodil na logopedie, ale žádný výsledek je možné že písmena sama naskočí? Děkuji Jitka“

Mgr. Tereza Hladilová: „Dobrý den, hlásky v tomto věku již bohužel sami "nenaskočí", ale stále je možné se je naučit. Být Vámi, zkusila bych oslovit jiného klinického logopeda.“

Alena Hamrsmidova: „Máme skoro dvouletého vnoucka, který žije v Anglii. Matkou je naše dcera, která na něj mluví česky, ale jinak žije s angličtinou. Otec, nevlastní bratr a chodí už do školy. Myslíte, že to zvládne naučit se oba jazyky. Když je u nás v Česku na něj mluvíme česky. Děkuji“

Mgr. Tereza Hladilová: „Dobrý den, pokud probíhá řečový vývoj v mateřském jazyce bez opoždění, neměl by být problém, aby se naučil oba jazyky bez výraznějších problémů.“

Jana: „Dobrý den, náš syn 18 měsíců, nemluví vůbec. Ani máma, táta, jak dělají zvířátka, zkrátka nic. Mluvíme s ním, je nás doma celkem 5, čteme knížky. Do kdy je v pořádku vyčkat, a od kdy to začít řešit a jak? Jinak je komunikativni, ale vydává je zvuky a ukazuje prstem. Co mu říkáme, chápe. Děkuji moc“

Mgr. Tereza Hladilová: „Dobrý den, pokud nejsou přítomny rizikové faktory v anamnéze dítěte (nízká porodní hmotnost, předčasný nebo komplikovaný porod, opoždění motoriky), a pokud Váš syn rozumí tomu, co mu říkáte, počkala bych do 2,5 let, zda se nerozmluví. Po té bych oslovila klinického logopeda v místě Vašeho bydliště. Za fyziologické opoždění řeči je považováno období do 3 let věku dítěte. Buďte trpěliví a pokračujte ve stimulaci řečového vývoje, zpívejte písničky, říkejte básničky, volte pro něj jednoduchá slova, která bude moci dobře napodobovat.“

Lucie: „Dobrý den dceři budou v listopadu 4roky,krasne říká R, ř, k, ale problém má se s, z, c. Dává jazyk mezi zuby, takže to trochu vypadá že šišla a šlape si na jazyk. Když ji na to upozorním, snaží se to říct správně, záleží na konkrétním slovu. Máme již vyhledat pomoc logopeda nebo máme šanci to zlepšit sami doma opravování a trenovanim? Děkuji za odpověď a přeji hezký den.“

Mgr. Tereza Hladilová: „Dobrý den, pro jistotu bych kontaktovala klinického logopeda, protože právě korektní výslovnost sykavek je velmi specifická. Klinický logoped vás bude informovat o správném artikulačním postavení mluvidel, většinou nestačí pouze děti vést k tomu, aby schovaly jazyk za zuby.“

Dana: „Dobrý den, chtěla bych se zeptat, syn 18 měsíců říká krásně Děda, máma, baba, tata a hlavně pořád říká a opakuje "co to je" a ukazuje, vše na co ukáže mu říkám i několikrát opakuji, on si to pamatuje protože když mu řeknu kde je např. pití tak jde k němu vezme ho a ukazuje. Ale zatím neřiká, jen třeba dělá zvuk "hmhm". Jaká by měla být řeč u 1,5 letého dítěte? Děkuji za odpověď“

Mgr. Tereza Hladilová: „Dobrý den, v tomto věku již některé děti tvoří slovní spojení - dvouslovné věty, ale podle toho, co píšete, bych se zatím nenechala zneklidnit. Obzvláště u chlapců se řeč rozvíjí pomaleji. Velmi důležité je, aby Váš syn řeči rozuměl. Stále vše opakujte, volte jednoduchá slova, která se mu budou dobře opakovat a vyčkejte. Pokud nedojde k výraznému posunu do 2,5 let, kontaktujte klinického logopeda.“

Michal: „Dobrý den, mám problémy se zakoktavanim už od dětství. Jsou ale situace, třeba u mě v práci kde mám lidi na starosti a vysvětluji jim určitě věci, u kterých se nezakoktam téměř vubec. Pak jsou situace kde mám někam volat a je to úplná katastrofa, sotva se vymacknu. V dětství jsem chodil do flétny a k logopedovi, ale nic nepomohlo. Ale jak rikam, někdy u některých věci jakoby nic a někdy úplná katastrofa. Doporučila byste mi prosím, jestli je něco, abych se toho zbavil? Dekuji“

Mgr. Tereza Hladilová: „Dobrý den, určitě neváhejte a znovu oslovte klinického logopeda. Metody od Vašeho dětství se již změnily a bude šance se Vašim konkrétním problémům více věnovat. Jak už víte, je to běh na dlouhou trať, ale stojí to. Určitě to nenechte být.“

Ivana: „Dobrý den, syn v lednu 6 let, neumí říkat písmeno C. Říká něco jako S. Mohu ho to naučit něž pujde na jaře k zápisu, nebo musíme na logopedii? děkuji“

Mgr. Tereza Hladilová: „Dobrý den, určitě bude lepší, když kontaktujete klinického logopeda.“

Věra: „Dobrý den, syn 4 roky, se mi začal na jaře zadrhávat v řeči.Opakuje třeba první slovo 3x, nebo prodlužuje ( Aaaaale). Je inteligentní, šikovný a logopedka mi řekla, že to souvisí s vývojem mozku, že "pusa nestíhá." Mohu se zeptat na Váš názor?Vymizí to?Jaký tomu mám dát čas? Děkuji.Věra( vera-jakubcova@seznam.cz)“

Mgr. Tereza Hladilová: „Dobrý den, vzhledem k tomu, že se jedná o velmi komplexní záležitost, nejsem schopná Vám na základě těchto informací říci, zda dojde k vymizení neplynulostí. Být Vámi, zkusila bych kontaktovat jiného klinického logopeda, který si s Vámi promluví, pokusí se zjistit pravděpodobnou příčinu neplynulosti řeči, ale hlavně Vás bude instruovat, jak vhodně k synovi přistupovat, aby nedocházelo zbytečně k fixaci neplynulosti. Vhodné je i dlouhodobější sledování, jak se neplynulost řeči vyvíjí.“

Markéta: „Dobrý den, dělám si starost o synovce. V říjnu oslaví třetí narozeniny a stále příliš nemluví. Narodil se o 2 měsíce dříve a chlapci bývají pomalejší, ale přijde mi, že se za poslední rok/rok a půl nikam neposunul. Opakuje stále jen bába, máma, táta a má pár svých slov gabo-dveře, tač- čaj, ččč- potřeba na záchod. S matkou nemá tak dobrý synchronní vztah jako s babičkou, se kterou ale tráví času méně. Synovec je takový klidný, uzavřený ve svém světe, umí zlobit, je vidět, že je přemýšlivý ale má individuální zvláštnosti. Má smysl v předškolkovém věku vyhledat pomoct odborníků, nebo nemám synovce tolik studovat? (studuji pedagogiku na Vš, sama děti nemám) Popř. můžete nám doporučit jak dělat další pokroky? Když se s ním snažíme mluvit, tak nás ignoruje Mockrát děkuji za pomoc“

Mgr. Tereza Hladilová: „Dobrý den, pokusila bych se rodiče přesvědčit, aby kontaktovali klinického logopeda. Vzhledem k věku je již ideální doba.“

Iveta: „Dobrý den, jaké je vaše doporučení, pokud chlapec 3 a půl roku žijící v zahraničí (otec je Čech a matka Slovenka, jazyky okolo jsou angličtina a francouzština) v takovém věku moc nemluví. Čím vývoj řeči co nejlépe podpořit? Moc děkuji a přeji pěkné odpoledne! Iveta“

Mgr. Tereza Hladilová: „Dobrý den, bylo by vhodné se sjednotit a alespoň zpočátku se zaměřit na rozvoj jazyka, který bude pro děti jazykem mateřským. Vývoj řeči podpoříte básničkami, písničkami, volbou jednoduchých slov, která se stále opakují. V tomto věku by již stálo za to, požádat o konzultaci klinického logopeda. Velmi důležité je, aby dítě řeči rozumělo.“

Pavla: „Dobrý den, syn, téměř 3 roky, ještě mnoho nemluví. Za poslední měsíc ale udělal neskutečné pokroky a začal říkat spoustu slov. Zároveň ale s chybami - například místo "tak" říká "kak" nebo "kank" místo "tank". U slov, která nekončí na "k" říká normálně "t" (tam, tata). Jak mu pomoci to říkat správně? Jak ještě více napomoci k mluvení? Je dost společenský, svým způsobem se vždy domluvil, rozumí tomu, co mu říkáme, čteme pohádky. Děkuji a přeji krásný den a spoustu spokojených klientů.“

Mgr. Tereza Hladilová: „Dobrý den, v tomto věku ještě není vhodné se zaměřit na úpravu výslovnosti, důležité je podpořit aktivní slovní zásobu dítěte, aby klidně po svém dokázalo pojmenovat co nejvíce předmětů v svém okolí, zaměřit se na postupné tvoření jednoduchých vět. Výborné je zapojení rytmizace při pojmenování obrázků - vyteskávání po slabikách. Postupně s vývojem řeči bude docházet k vyzrávání vlastní sluchové kontroly a pokud nedojde ke zlepšení výslovnosti, či pokud se Vám dlouhodobě nebude něco zdát, neváhejte kontaktovat klinického logopeda. Samozřejmostí je správný řečový vzor.“

Zoe: „Dobrý den, syn má 9 měsíců, já na něj mluvím česky, partner je Australan, takže mluví anglicky. Z toho co vím, by měl každý rodič mluvit svým rodným jazykem. Máte nějaké doporučení pro vývoj řeči v bilingvní rodině? Děkuji a přeji pěkný den! Zoe“

Mgr. Tereza Hladilová: „Dobrý den, pokud vývoj řeči u chlapce probíhá bez nápadného opoždění, neměl by být problém ,abyste na něj hovořili oběma jazyky.“

Zuzana Peschíková: „Vážená paní magistro, u našeho syna se ve dvou a půl letech objevilo zadrhávání v řeči. Nepředcházel tomu žádný šok ani životní změna. V prosinci mu bude pět let a neustále se střídají období, kdy mluví úplně plynule s obdobími, kdy se koktání zase na několik týdnů vrátí. (Teď většinou protahuje první slabiku).Syn má velikou slovní zásobu, zájem o všechno a mluví skoro nepřetržitě“

Mgr. Tereza Hladilová: „Dobrý den, vzhledem k tomu, co píšete, bude nejspíše neplynulá řeč součástí jeho života. Velmi důležité je, jak na tuto záležitost budete pohlížet vy, jako rodiče. Ze zkušeností s dospělými balbutiky vím, jak zásadní pro ně byla podpora ze strany rodiny. Je možné kontaktovat klinického logopeda, aby vám eventuálně poradil vhodné postupy. Já osobně mám pocit, že nejlepším obdobím pro terapii je období, kdy přichází vlastní motivace ke změně své řeči.“

Ivana: „Dobrý den, syn skoro 26 měsíců málo mluví. Vše nám rozumí, ale říká asi jen 30 samostatných slov. Hlavně máma, táta, bába, ham, hájí, papa, zvuky zvířat. Ale ani neskloňuje, aby řekl, mami, tati, babi. Povídáme si s ním, čteme říkanky, pohádky i zpíváme. Ale nechce po nás moc opakovat, jako by se styděl, že to neumí. Všichni, včetně pediatričky, nás uklidňují, že má ještě čas a že se to určitě brzy zlomí. Jak dlouho máme čekat, abychom něco nezanedbali? Moc děkuji a přeji hezký den :-)“

Mgr. Tereza Hladilová: „Dobrý den, počkejte do 3 let a pokud nedojde ke zlepšení, kontaktujte klinického logopeda. Do opakování slov syna nenuťte, buďte trpěliví, vydržte v zavedeném postupu.“