Chat

host

Ing. Mgr. Jiří Fröhlich

Spotřebitelé a zájezdy s CK

Záznam chatu z pondělí 11. května 2020

Marek: „Mám dotaz mužem k moři do Chorvatska na tábor“

Ing. Mgr. Jiří Fröhlich: „Záleží na tom, jaká bude situace v termínu, kdy máte vycestovat (termín neuvádíte). Je nutné sledovat např. stránky Ministerstva zahraničních věcí (www.mzv.cz) a pokud bude platit v daném termínu "nedoporučení" vycestovat do této země, ta pak je to jasné. MZV v těchto dnech například nedoporučuje cestovat nikam do zahraničí, pouze v naléhavých a nezbytných případech (což není tábor).“

Věra: „Dobrý den pane inženýre, jaké náležitosti by měl splňovat poukaz od CK, aby bylo možné v případě nevyužití poukazu v příštím roce požadovat od CK vrácení uhrazené zálohy? Děkuji za odpověď“

Ing. Mgr. Jiří Fröhlich: „Dobrý den. Poukaz na zájezd obsahuje minimálně peněžní částku odpovídající hodnotě veškerých plateb uhrazených zákazníkem za zájezd, identifikační údaje cestovní kanceláře a datum začátku a konce platnosti poukazu. Poukaz musí být pojištěn pro případ úpadku cestovní kanceláře. Poukaz musí být zákazníkovi zaslán písemně. Elektronicky může být zaslán, pokud byla původní smlouva uzavřena prostřednictvím prostředku komunikace na dálku, např. prostřednictvím internetu, nebo s tím zákazník souhlasil. Zákazníci, kteří obdrží poukaz na náhradní zájezd, jej mohou vyčerpat flexibilně po dobu trvání ochranné doby. Cestovní kancelář je povinna nabídnout zákazníkovi na jeho žádost rovnocenný náhradní zájezd, k jehož zaplacení zákazník využije poukaz. Nepodá-li cestovní kancelář ve lhůtě 30 dnů od žádosti zákazníka nabídku rovnocenného náhradního zájezdu, ochranná doba skončí. Skončením ochranné doby se stává opět splatným původní peněžitý závazek cestovní kanceláře vůči zákazníkovi. Je-li navrhovaný náhradní zájezd stejné jakosti, nesmí cestovní kancelář požadovat od zákazníka nad rámec poukazu doplacení případného rozdílu v ceně oproti původní smlouvě o zájezdu. Je-li navrhovaný náhradní zájezd vyšší jakosti, je zákazník povinen zaplatit rozdíl v ceně jen tehdy, jestliže cestovní kancelář zákazníkovi nabídla současně také zájezd stejné jakosti a zákazník této nabídky nevyužil. V případě, že poukaz nebude v ochranné době, tj. nejpozději do 31. 8. 2021, zákazníkem vyčerpán, vrátí cestovní kancelář zákazníkovi veškeré uhrazené platby za původní zájezd nejpozději do 14 dnů od skončení ochranné doby.“

Milan Cerveny: „dobry den, jsme dva duchodci ve veku 75 a 80 let a mame zaplacenou zalohu ve vysi poloviny ceny zajezdu (23 tis kc) do Chorvatska od 27.6. do 6.7.2020. Do 25.5.2020 bychom meli navic zaplatit zbyvajici cast ceny zajezdu (dalsich 23 tis kc). Mame narok na vraceni zaplacene zalohy z duvodu naseho veku? Je nutne zaplatit druhou polovinu ceny, kdyz se zajezd nejspis za soucasnych podminek neuskutecni? Kam se mame obratit pro relevantni, jasne a jednoznacne informace? Prodejce zajezdu tyto nema a nepodava. dekuji Milan Cerveny“

Ing. Mgr. Jiří Fröhlich: „Dobrý den, podle zákona 185/2020 Sb., tedy tzv. "lex voucher", v případě, že je zájezd zrušen cestovní kanceláří nebo zákazníkem v důsledku dopadů pandemie onemocnění COVID-19, odstupné zpravidla účtovat nelze. Je však třeba, aby byl zájezd přímo zasažen (např. termín uskutečnění zájezdu spadá do období, kdy jej nelze uskutečnit z důvodu uzavření hranic, v místě destinace jsou vyhlášena karanténní opatření atd.). Dostačující naopak není pouze obava z cestování, tedy není-li předčasně zrušený zájezd ze strany klienta například obavy (nebo na základě "tušení", že nebude možné vycestovat). Musí taková skutečnost tedy nastat. Pokud zákazník se rozhodne zrušit zájezd předčasně, budou si cestovní kanceláře nárokovat storno poplatky, více o tom zde www.coi.cz/koronavirus“

Milada Hejdelová: „Mám od ledna zaplacený zájezd do Maďarska na 9 dnů od 23.6.je mi 70 let. Cestovka řeší zájezdy do konce května. Asi čekají že zájezdy budeme rušit a platit storno poplatky. Mám vyčkat? Děkuji“

Ing. Mgr. Jiří Fröhlich: „Dobrý den, pokud je zájezd již zaplacen, tak nic nerušte a vyčkejte. Musí nastat jedna z těchto věcí: musí již platit opatření, které v době uskutečnění zájezdu neumožňuje překročit hranice, NEBO musí být zřejmé, že v době uskutečnění zájezdu budou v místě destinace platit karanténní opatření nebo bude hrozit významné riziko ohrožení zdraví apod. Doporučil bych vyčkat, až se zájezd neuskuteční a CK bude nucena zájezd zrušit sama. Bude vám nabízet voucher, vy jako osoba starší 65 let máte ale nárok na vrácení finančních prostředků.“

Jana: „Máme s dcerou zaplacený zájezd, který se měl uskutečnit v dubnu 2020. Máme jednu cestovní smlouvu, kontaktní osoba je dcera, já jsem 65+. Máme právo na vrácení peněz obě dvě, nebo jen jedna?“

Ing. Mgr. Jiří Fröhlich: „Smlouva o zájezdu bývá často uzavřena ve prospěch více zákazníků. V tomto případě jeden zákazník (objednatel) vystupuje zpravidla jako smluvní strana, přičemž smlouvu o zájezdu uzavírá také ve prospěch dalších osob (spolucestujících), které na jejím základě mají právo čerpat služby cestovního ruchu. Také spolucestující mají podle zákona č. 159/1999 Sb. postavení zákazníka, avšak zpravidla nikoliv smluvní strany. Smyslem ochranné doby je po určitou dobu odložit nebo přerušit splatnost závazku cestovní kanceláře k vrácení plateb za zrušený zájezd. Ochranná doba tedy má účinky jen vůči tomu zákazníkovi, kterému vznikl nárok na vrácení plateb za zájezd. Tímto zákazníkem je zpravidla ten zákazník, který je stranou smlouvy o zájezdu a za zájezd uhradil jeho cenu. Příslušnost k vymezené zvláště chráněné skupině je tedy třeba zkoumat ve vztahu k zákazníkovi, kterému vzniklo právo na vrácení plateb přijatých za zájezd. Pokud takový zákazník spadá do jedné ze zvláště chráněných skupin, může poukaz odmítnout jako celek a cestovní kancelář by mu měla celou finanční částku, na níž by měl jinak právo, vyplatit bez zbytečného odkladu v penězích. Pokud je naopak zákazníkem, kterému vzniklo právo na vrácení plateb, osoba, která do jedné ze zvláště chráněných skupin nespadá, nemůže poukaz odmítnout, byť by např. mezi chráněné osoby spadal jeden ze spolucestujících, kterému však právo na vrácení peněz nevzniklo.“

DAYD: „Co je potřeba vše nastudovat, aby se člověk dnes vyznal v tématu spotřebitelé a zájezdy s CK?“

Ing. Mgr. Jiří Fröhlich: „Spotřebitelům by měl plně postačit náš průvodce, kterého jsme zveřejnili na www.coi.cz/koronavirus“

Lucie: „Dobrý den, ráda bych se zeptala. Mám pouze zamluvenou dovolenou přímo, ne přes CK, ale mám již zaplacenou zpáteční cestu trajektem z Itálie na Sardinii a zpět u prodejce v ČR. Nabízí mi voucher na příští léto, ale jsem těhotná a příští rok určitě nebudu moci jet. Je nějaká možnost na vrácení celé částky za trajekt? Odpověděli mi, že mám nárok pouze na voucher nebo o peníze přijdu. Moc děkuji Lucie“

Ing. Mgr. Jiří Fröhlich: „Uvedený zákon 185/2020 Sb., tedy tzv. "lex voucher", dopadá výhradně na zájezdy pořádané českými CK. Doporučuji využít v takovém případě služeb Evropského spotřebitelského centra při České obchodní inspekci, můžete elektronicky přes www.evropskyspotrebitel.cz (pomoc od Evropského spotřebitelského centra není nijak zpoplatněna).“

Jana Šmídová: „Dobrý den,chci se zeptat máme zaplacenou dovolenou do Řecka koncem června ,jsem pojištěna ohledně nemoci ,úmrtí v rodině .Mám jít na operaci ,vrátí my peníze zpět?Děkuju za odpověď.“

Ing. Mgr. Jiří Fröhlich: „Pokud máte zaplacené pojištění, měla byste si nastudovat podmínky takového pojištění, zpravidla se na koronavirus tato pojištění nedají uplatnit (zkoumal bych u konkrétní pojišťovny, jak se k tomu staví). V případě, že se na toto vaše pojištění nevztahuje (dle smlouvy, kterou jste uzavřela), musíte tedy vyčkat, až CK nebude moci uspořádat zájezd a pak se vás bude týkat tzv. "lex voucher", případně odstupte předčasně (ale počítejte s tím, že CK zřejmě bude nárokovat storno poplatky). Více o tom na www.coi.cz/koronavirus“

Petr Šťastný: „Dobrý den. Měli jsme od ledna 2020 zakoupený zájezd u CK Invia do Tunisu pro 4 osoby. V důsledku obav (Covid19) jsme po dohodě s přáteli (po zaplacení dvou záloh 4198 Kč a 9170 Kč) odstoupili od smlouvy. Počítáme se stornopoplatkem ale CK nám od 9.4.2020 kdy přijala a písemně potvrdila vrácení přeplatku dosud peníze nevrátila a nekomunikuje. Jsme manželé ve věku 65 a 73 let. Co máme dělat? Děkuji za odpověď. Petr Šťastný.“

Ing. Mgr. Jiří Fröhlich: „Invia není cestovní kancelář, ale přeprodejce jiných cestovních kanceláří. Smlouva musela být uzavřena s konkrétní cestovní kanceláří, při podpisu smlouvy Vás musí přeprodejce (cestovní agentura) informovat o tom, s kým uzavíráte Cestovní smlouvu (s jakou CK) a obraťte se na cestovní kancelář přímo, pokud cestovní agentura nereaguje. Lze také, pokud spotřebitel prokáže, že se věc pokoušel řešit vlastní cestou a došel například tzv. "do slepého bodu" a nelze se nikam posunout, pak tedy bych zkusil ještě bezplatně využít mimosoudní řešení spotřebitelských sporů (www.coi.cz/spor), není však vyloučeno, že bude nutné se svých práv domáhat soudně.“

Bohumila Marková: „Mám s kamarádkou vybraný zájezd do Turecka s odjezdem 20.6.2020,máme zaplacenou zálohu a v nejbližších dnech by se měl doplatit. Mám však obavu, že se zájezd neuskuteční, doplácet se nám do plné ceny nechce. Je nám 64 let. Co byste poradil. Zájezd jsme sjednavali s Exim tours, děkuji.“

Ing. Mgr. Jiří Fröhlich: „Máte dvě možnosti. Jedna je nedoplatit zálohu a odstoupit, protože máte obavy (nebo doplácet nechcete, či nechcete odletět) a počítejte s tím, že (dle zkušeností je to evidentní) CK téměř jistě bude nárokovat stornopoplatky. Moje rada zní, pokud máte tu možnost, doplatit takový zájezd. CK až nebude moci uspořádat takový zájezd (buď Ministerstvo zahraničí dá nedoporučení vycestovat do Turecka, nebo Turecko nebude přijímat turisty), ztratí CK možnost uplatňovat stornopoplatky, ale taková situace musí vážně nejprve být jasná. Vřele doporučuji, chová-li se CK tak, že máte odletět, chovat se stejně a nedat cestovní kanceláři záminku uplatňovat stornopoplatky. Rozhodnout se ale musíte sama. Více na www.coi.cz/koronavirus“

Lucie T.: „Dobrý den, pane inženýre, Máme zaplacenou zálohu u německé CK do Turecka v červnu. CK nam nabízí jako kompenzaci rebookovani zdarma na jakýkoliv jejich jiný zájezd s platností do 04/2021. Jinak trvají na původních podmínkách smlouvy, tj storno poplatek ve výši 20-25%ze zájezdu. Do konce května máme doplatit celou částku zájezdu. Můžete nám prosím poradit, zda máme jinou možnost volby? Děkuji Vám a přeji hezký den, Lucie“

Ing. Mgr. Jiří Fröhlich: „Německých cestovních kanceláří se náš český zákon č. 185/2020 Sb., tzv. "lex voucher", netýká. Osobně bych zvážil takovou možnost, případně se můžete obrátit na Evropské spotřebitelské centrum při České obchodní inspekci, můžete elektronicky přes www.evropskyspotrebitel.cz (pomoc od Evropského spotřebitelského centra není nijak zpoplatněna).“

Marcela: „Dobrý den, dnes jsem měla letět na dovolenou do Španělska. Zaplatila jsem zálohu, doplatek CK nechtěla, s tím, že počkáme, jaká bude situace. CK je ze Slovenska. Prosím o radu. Děkuji, Marcela“

Ing. Mgr. Jiří Fröhlich: „Pokud máte doklad (nějakou e-mailovou komunikaci) či cokoli, co prokazuje situaci, tak se obraťte na CK na Slovensku, aby navrátila celou částku. V případě, že nebude nikdo reagovat, tak jako v ostatních případech u těchto CK (z jiné země EU, Norska či Islandu) se lze obrátit na Evropské spotřebitelské centrum při České obchodní inspekci, můžete elektronicky přes www.evropskyspotrebitel.cz“

Jana V.: „Dobrý den, stornovali jsme zájezd 3/2020 a souhlasili se stornopoplatky, ale CK Exim tour nám storno potvrdila, ale peníze nám do teď nevrátila. Co můžeme ještě dělat, CK nekomunikuje? Díky JV“

Ing. Mgr. Jiří Fröhlich: „Jedná se o občanskoprávní spor, lze se svých práv domáhat soudně, případně mimosoudní cestou například přes "Mimosoudní řešení spotřebitelských sporů", které při ČOI funguje pro spotřebitele zdarma. Ideálně podejte elektronicky žádost o zahájení mimosoudního řešení spotřebitelského sporu přes www.coi.cz/spor“

Dita: „CK nám za neuskutečněný zájezd na Maledivy nabízí dva poukazy - jeden na dopravu (letadlo), druhý na hotel + stravu. Zkoordinovat někdy za rok volný let s volným termínem v hotelu je velmi obtížné. Máme právo vyžadovat poukaz na kompletní zájezd?“

Ing. Mgr. Jiří Fröhlich: „Pokud jste zaplatili za zájezd jako za celek, pak ano (trvejte na celé částce, případně CK může nabídnout voucher minimálně ve výši zájezdu). Viz www.coi.cz/koronavirus“

Jana Danišová: „Dobrý den pane Fröhlichu. Máme odletět 24.7. do Turecka, měli jsme dojem, dle nařízení vlády a rozhovorů v TV, že se zájezd neuskuteční a tudíž máme již nyní nárok na voucher ve výši zaplacených záloh a ani není nutné doplatit zbytek částky. To tedy neplatí?! Tudíž budeme muset čekat dále, tedy až do poslední chvíle před termínem zájezdu?! Děkuji, J. Danišová“

Ing. Mgr. Jiří Fröhlich: „Dobrý den, pouhý dojem nestačí. Zákazník může obecně od smlouvy odstoupit kdykoliv před zahájením zájezdu. Nicméně v případech, kdy nejsou splněny podmínky pro odstoupení od smlouvy bez zaplacení odstupného, je třeba se storno poplatky počítat. V případě, že je zájezd zrušen cestovní kanceláří nebo zákazníkem v důsledku dopadů pandemie onemocnění COVID-19, odstupné zpravidla účtovat nelze. Je však třeba, aby byl zájezd přímo zasažen (např. termín uskutečnění zájezdu spadá do období, kdy jej nelze uskutečnit z důvodu uzavření hranic, v místě destinace jsou vyhlášena karanténní opatření atd.). Dostačující naopak není pouze obava z cestování nebo tušení spotřebitele, že se zájezd neuskuteční. Více o tom na www.coi.cz/koronavirus“

Helena: „Dobrý den, pane inženýre, zaplatili jsme s manželem zálohu na zájezd do Řecka na konci června. Chceme po CK voucher v dané hodnotě. CK chce zájezd doplatit. Já jsem se v důsledku koronavirové krize ocitla na Úřadě práce, existuje zde nějaká výjimka, že bysme zájezd doplácet nemuseli? Děkuji moc za odpověď“

Ing. Mgr. Jiří Fröhlich: „Odstoupení od smlouvy, ať už ze strany cestovní kanceláře, nebo zákazníka, bez zaplacení odstupného (storno poplatků) je možné jen tehdy, pokud je konkrétní zájezd mimořádnými okolnostmi skutečně zasažen, např. musí již platit opatření, které v době uskutečnění zájezdu neumožňuje překročit hranice. Jako osoba vedena na Úřadu práce máte pak nárok na vrácení celé částky, ale obávám se, že pokud byste zrušila zájezd sama a předčasně, udělá celá řada cestovních kanceláří (dle našich zkušeností) právě to, že bude uplatňovat stornopoplatky. Tomu lze pak čelit soudní či mimosoudní cestou, manipulační prostor CK mát nebude, dojde-li k doplacení. Ale je to jen má rada Vám na základě četných zkušeností, rozhodnout se už budete muset sama. Podrobně o tom pak píšeme zde: www.coi.cz/koronavirus“