Chat

host

Mgr. Vladimíra Kalnická

Kolik nás stojí zdraví

Záznam chatu ze středy 20. února

Milena: „Dobré odpoledne, prosím o radu jsou dobré doplňky stravy, různé vitamíny nebo Wobenzyn ?“

Mgr. Vladimíra Kalnická: „Omlouvám se, ale s touto otázkou se obraťte na svého ošetřujícího lékaře nebo magistra v lékárně.“

Petra Slancova: „Dobrý den,ve zprávách minulý týden jsem zaslechla informaci o vysokých částkách za léky podávané ve specializovaných centrech. Můžete mi vysvětlit,o jaké léky se jedná a kolik ročně stojí?“

Mgr. Vladimíra Kalnická: „Dobrý den, jedná se o výdaje na tzv. centrové léky podávané na specializovaných pracovištích, kde se léčí onkologická onemocnění, nervové poruchy např. skleroza multiplex, metabolická onemocnění apod. V roce 2017 vydaly zdravotní pojišťovny na centrové léky 16,7 mld. korun, což je o 10 mld. korun více než v roce 2010.“

Jana Smutná: „Zajímalo by mě, kolik peněz utrácejí lidé ze svého za brýle?“

Mgr. Vladimíra Kalnická: „Domácnosti vydaly za terapeutické pomůcky obecně 6 mld.korun. Z této částky na brýle, kontaktní čočky a ostatní produkty oční optiky vydaly domácnosti zhruba 4 mld. korun.“

SK: „Kolik nás obecně stojí zdraví?“

Mgr. Vladimíra Kalnická: „Dobrý den, děkuji za dotaz. Za zdravotní péči v České republice bylo v roce 2017 vydáno téměř 388 mld. korun, což je o 16% více než v roce 2010.“

Věra: „Dobrý den, má ČSÚ údaje o tom, kolik vydají domácnosti za regulační poplatky za pohotovost?“

Mgr. Vladimíra Kalnická: „Dobrý den, děkuji za váš dotaz. Od roku 2015 platíme pouze jediný regulační poplatek a to 90 korun za návštěvu pohotovosti. V rozmezí let 2015-2017 dosáhly výdaje za regulační polatky za pohotovostní služby zhruba 200 milionů korun.Podle výše výdajů za tento regulační poplatek můžeme posoudit, s kterými zdravotnímiproblémy přicházejí lidé na pohotovost nejčastěji. Jsou to poranění a otravy, nemoci dýchacího ústrojí a trávicího traktu.“

hanča: „Kolik se platí u zubaře za standartní péči plomba zubů př.bílá za rengen a obtisky zubů,ještě inj.proti bolesti“

Mgr. Vladimíra Kalnická: „Omlouvám se, ale tento dotaz je určen spíše pro vašeho stomatologa nebo Českou stomatologickou komoru.“

Marcela Řidká: „Kdykoliv mi lékař napíše recept je tam vždy připsáno "Hradí nemocný ". Je to tim že lékař nechce ( nebo z nějakého důvodu nemůže) psát léky nebo jejich alternativu bez úhrady? V čem je zakopaný pes? Děkuji za odpověď.“

Mgr. Vladimíra Kalnická: „Dobrý den,podle mého názoru určitě záleží na diagnoze, na kterou je lék určen. Existují léky, které musí předepsat lékař - nejsou volně prodejné(např. antikoncepce pro ženy), ale pacient si je musí uhradit z vlastních prostředků.“

SK: „Dá se cena za zdraví vůbec nějak objektivně vyčíslit?“

Mgr. Vladimíra Kalnická: „Dobrý den, dovolím si věci uvést na pravou míru. Cenu zdraví jistě nelze jednoznačně vyčíslit, ale nám jde ve statistickém zjišťování především o to, abychom zmapovali, kolik jsme zaplatili za zdravotní péči v České republice z vlastních kapes a kolik uhradily zdravotní pojišťovny za léčení svých klientů. Nesmím zapomenou na významné finanční částky, kterými na zdravotní péči v ČR příspívá stát a místní rozpočty.“

Petr: „Hezký den, paní Magistro, máte krásné nohy“

Mgr. Vladimíra Kalnická: „Dobrý den, i když to není otázka týkající se přímo na zdravotní péče, děkuji za "poklonu".“

SK: „Jak docílit toho, aby nás zdraví tolik nestálo?“

Mgr. Vladimíra Kalnická: „Dobrý den, myslím, že většina lékařů by Vám doporučila dodržovat preventivní prohlídky, zdravý životní styl a vyváženou stravu.“

Šárka Havelková: „Dobrý den, odkud získáváte data?PhDr.Sarka Havelková“

Mgr. Vladimíra Kalnická: „Dobrý den paní doktorko, děkuji za Váš dotaz. Některá data pro naši analýzu získáváme přímo ze zdrojů ČSÚ, ale hlavním zdrojem dat jsou zdravotní pojištovny. Významným zdrojem dat je Ministerstvo práce a sociálních věcí a Ministerstvo zdravotnictví. Nesmím zaponemout na Ústav zdravotnických informací a statistik.“

Anička: „Dobrý den, čím je dáno, že dva zubaři, kteří mají smlouvu se stejnou pojišťovnou mají jiné doplatky pro pacienty ( rozdíly jsou mnohdy stokorunové i více). Mohu jako pacient někde zjistit kolik pojišťovna proplácí za určitý výkon u zubaře?“

Mgr. Vladimíra Kalnická: „Dobrý den, určitě se můžete obrátit s dotazem na svoji zdravotní pojišťovnu, kde by Vám měli Váš dotaz zodpovědět.“

Kamila Krompaská: „Paní magistro, opravdu stojíte za názorem,že výdaje jsou tak vysoké kvůli stárnoucímu obyvatelstvu,nebo by stálo za zvážení,že současná léčba neléčí,ale jen potlačuje příznaky? Koho by pak lékaři léčili,kdyby každého hned vyléčili,že?“

Mgr. Vladimíra Kalnická: „Dobrý den, děkuji za Váš dotaz. Větší produkce zdravotní péče v souvislosti s ohledem na stárnoucí populaci je samozřejmě pouze jeden z faktorů, proč se výdaje na zdravotní péči zvyšují. Jak jsem říkala v rozhovoru, vliv mají určitě zvýšené výdaje na léky, zavádění nových přístrojů a léčebných postupů do praxe.“

Jarmila Honzáková: „Vážená paní magistro, mám 79 let, jsem relativně zdravá. Když přijdu na preventivní kontrolu, např na oční ambulanci, lékařka mi dá reklamní letáček, na kterém zakroužkuje kapky, které si mám koupit (cena je kolem 200,-), tablety na to, aby se mi nehoršila makulární degenerace (asi 300,-). Toto se mi v poslední době stalo u neurologa (v dětství jsem prodělala poliomyelitidu) a lék mě stojí kolem 500,- měsíčně. Mohla bych ještě vyjmenovat jiné ordinace, většinou v rámci prevence. Pochopitelně se tyto léky nezahrnují do částky, kterou pojišťovna sleduje a kompenzuje. Mám pocit, že to není úplně v pořádky. Zdravím a děkuji, Jarka“

Mgr. Vladimíra Kalnická: „Dobrý den, děkuji za Váš názor. Myslím si, že v tomto případě opravdu záleží na domluvě Vás jako pacienta a konkrétního lékaře. Bohužel mám z rodiny zkušenost, že lidé ve vyšším věku si netroufají s lékařem diskutovat, protože jsou přesvědčeni o tom, že jim doporučuje "ten nejlepší"lék, který jim opravdu pomůže. Přeji Vám hezký den a pevné zdraví.“

Lenka: „Dobrý den, máte přehled kolik pacientů si hradí samo léčbu po zamítnutí hrazení pojišťovnou? Zajímalo by mě i jaké částky.. Dále jaký nejčastěji typ léčby. Operace, protonové ozařování, imunoterapie... Děkuji.“

Mgr. Vladimíra Kalnická: „Dobrý den, děkuji za Váš dotaz. Bohužel Český statistický úřad tyto informace nemá. Tento dotaz je opravdu určený spíše pro samotné zdravotní pojišťovny popř. pro Ministervo zdravotnictví.“

Miloš: „Pan doktor mi napsal na recept neměnit. A v lékárně mi dávali jiný lék ,že je stejný ale bez doplatku. Byl jsem v rozpacích protože doplatek byl dost velký.“

Mgr. Vladimíra Kalnická: „Dobrý den, děkuji za Vaši informaci. Bohužel tady opravdu záleží na konkrétní domluvě mezi Vámi jako pacientem a Vaším lékařem, už kvůli vysokému doplatku. Krásný den.“

Jitka: „Dobrý den, jaké procento výdajů tvoří platby pojišťoven za lázeňskou péči? Máte nějaké srovnání s předcházejícími lety ? Děkuji za odpověď.“

Mgr. Vladimíra Kalnická: „Dobrý den, protože naše analýza obsahuje velké množství dat,tak opravdu nemám všechny informace v hlavě. Samozřejmě Vám velice ráda tento dotaz zodpovím, ale prosím kontaktujte mě na emailu: vladimira.kalnicka@czso.cz“

Martina: „Dobry den, dokazala byste poradit jak nejeefektivneji nakupovat leky? Mam maleho syna, kupujeme casto sirupy, tablety na kasel, teplotu ci imunitu a v lekarnach jsou obrovske cenove rozdily. Je to obrovsky byznys a dost casto zneuzivany v tom, ze vam nabizi za pultem jen to znackove drahe. Jak to resite treba vy sama v rodine? Dekuji, hezky den.“

Mgr. Vladimíra Kalnická: „Dobrý den, tady je opravdu každá rada drahá, zvláště když máte malého syna,pro kterého chcete určitě jen ty nejkvalitnější výrobky. Asi vás nepřekvapí, že někdy využívám akčních slev v lékárnách nebo e-shopy s léky. Přeji Vám krásný zbytek dne a radosti ze syna.“