Chat

Doučování dětí ze sociálně slabých rodin

Petra Sedláčková

Záznam chatu z úterý 13. září 2016

BKBr: „Jaké největší problémy při doučování dětí ze soc. slabých rodin existují?“

Petra Sedláčková: „Dobrý den, často se jedná o děti, které mají potíže a deficity tak velké, že se jen těžko napravují během dvou hodin za týden, čím dříve se začne s rodinou/dítětem pracovat tím lépe. Ale velmi úspěšně doučujeme i krátkodobě na reparáty, takže nikdy není pozdě.“

Dotaz: „Lze doučovat děti ze sociálně slabých rodin společně s dětmi ze soc. silných rodin?“

Petra Sedláčková: „Určitě lze, ale jsou zde většinou rozdílné motivy a potřeby na straně doučovaných. Děti ze sociálně silných rodin často doučování vyhledávají, aby se dostaly úspěšně na gymnázia, sociálně slabé děti se snažíme udržet v hlavním vzdělávacím proudu na základní škole. My to neděláme, doučujeme pouze děti z rodin, které na komerční doučování či jiné formy podpory nedosáhnou.“

GF: „Co je specifické na doučování dětí ze soc. slabých rodin?“

Petra Sedláčková: „Doučujeme přímo v rodinách, spolupracujeme s celou rodinou. Snažíme se o změnu přímo v rodinném prostředí dítěte, která by byla dlouhodobě udržitelná a měly z ní prospěch třeba i ostatní děti v rodině (často se jedná o mnohodětné rodiny). Snažíme se podpořit rodiče ve snaze/schopnostech podpořit jejich děti. Domácí příprava, jednání se školou a s institucemi atd. Mnohdy doháníme nejen mezery v aktuální látce, ale mezery v látce daleko starší. Snažíme se děti namotivovat ke čtení, jedná se o rodiny, kde číst není běžné a knihy nejsou běžným vybavením domácnosti. Píšu v množném číslem, ale samozřejmě, že do všech těch 500 rodin nechodíme doučovat my z člověka v tísni, ale do většiny chodí naši skvělí dobrovolníci a jim patří za tento celý program - že vůbec může existovat, největší dík a respekt!“

D: „Dobrý den, je skvělé, co děláte! Kolika dětem už jste takto pomohli?“

Petra Sedláčková: „Dobrý den, děkujeme! Vyřídím kolegům :) Programem podpora vzdělávání v rodinách prošlo už kolem 2300 dětí. Všechny tyto děti byly doučovány a získaly pomoc v konkrétním obtížném období. Pomoc, které by se jim patrně bez existence této služby nedostalo.“

PM: „Jak chápat pojem sociálně slabá rodina? Spadá do této definice i například dítě od samoživitelky, která třeba zatím ještě není rozvedená; nebere soc. příplatky; rodina mající nízké příjmy? Které dítě byste odmítli?“

Petra Sedláčková: „Dobrý den, základní kritérium konkrétně pro tuto službu je, že rodina v danou chvíli není schopna poskytnout pomoc s obtížemi dítěte sama. Pozornost věnujeme vzdělání rodičů. Děti rodičů se základním vzděláním (nebo nedokončeným ZV)často kopírují tyto vzorce. Rodiče jim pomoci nezvládnou v danou chvíli a lze od nich těžko čekat, že budou dítě účinně motivovat v pokračování ve studiu. Požadavky ze strany základních škol jsou často náročné jak pro děti tak pro rodiče. A selhává-li rodič, selhává i dítě. K odpovědi na vaši otázku - doučujeme hodně dětí samoživitelek, nízkopříjmových rodin, ale situaci vždy posuzujeme komplexně. Nabízíme rovněž skupinové doučování na školách, kde za nás velkou část výběru potřebných dětí udělají učitelé, na základě jejich zkušeností s dítětem vyhodnotí jeho účast na doučování. V rámci skupinového doučování nespolupracujeme tak úzce s rodinami, stačí když rodič souhlasí. Výběr dětí konzultujeme s učiteli.“

klara: „Dcera by mela zajem chodit doucovat,ale je ji pouze 16 let.“

Petra Sedláčková: „Dobrý den! Máme i dobrovolníky mladší 18 let, dobrovolníci chodí přímo do rodin a s doučováním musí být srozuměn a souhlasit rodič :), dobrovolníci nemusí doučovat individuálně v rodině, ale mohou pomáhat např. s volnočasovými aktivitami, pomáhat v našich nízkoprahových zařízeních (NZDM), jezdit s našimi dětmi na tábory, možnosti jsou různé, stejně tak možnosti a preference dobrovolníků, at´ se určitě ozve.“

Hana: „Dobrý den, v jakých městech působíte? Máte nějaké webové stránky s dalšími informacemi?“

Petra Sedláčková: „Dobrý den, na www.clovektisni.cz, v sekci "sociální integrace" je přehled všech poboček a na nich poskytovaných služeb s více informacemi o nich. Působíme ve více než 60 městech. Pokud budete neúspěšná v hledání obtraťte se na mě, nasměruji vás konkrétně - petra.sedlackova@clovekvtisni.cz“

michaela: „Jake jsou podminky pro doucovani?“

Petra Sedláčková: „Nevím teď v jakém ohledu myslíte. Rodiče musí zajistit klidný čas a prostor pro doučování v rámci své domácnosti. Měli by být přítomni po dobu doučování, měli by spolupracovat s koordinátorem služby.“

Kateřina Krouzelova: „Dobrý den paní Sedlackova nemám problémy s učením děti....Ale s moji matkou která žije v mém domě. Dělá vědomě dluhy i kdyz nemá z čeho splácet. Vyhrožuje me i dětem. Potřebuji pomoct. Nevíte na koho se mám obrátit? Policie mi nepomohla.“

Petra Sedláčková: „Dobrý den, ozvěte se mi mailem, s tímto vám určitě nepomohu já, ale pokusím se předat kolegům, záleží, kde žijete a jestli tam naší dluhoví poradci působí. V případě ohrožení dětí je možnost/potřeba obrátit se na OSPOD (sociálně právní ochrana dítěte). Držím palce.“