Chat

Jana Martincová a Petra Narwa
Záznam chatu z pátku 13. listopadu 2015
ANTICYKLON: „V čem se změnil zápis do školy ve srovnání s komunismem do r. 89 u nás?“
Jana Martincová a Petra Narwa: „Zápis probíhá zřejmě obdobně, pouze připravenost dětí je jiná. Ubývá motorické zručnosti a přibývá nekorigovaných logopedických vad. Dříve děti chodily k zápisu perfektně připravené díky práci v mateřské škole.“
ANTIMONY: „Vzpomenete si oba na svůj zápis předškolácký?“
Jana Martincová a Petra Narwa: „Petra: Ze zápisu se nepamatuji vůbec nic, ale rodiče minutu po minutě. V kruhu rodinném dávají k dobru, že jsem přečetla text na dotazníku u paní učitelky, který jsem měla vzhůru nohama. Jana: Jsem na tom obdobně, svůj zápis si nepamatuji, ale zápisy dětí podrobně. Zvláště mně utkvěl synův počin, kdy měl vytvořit obrázek z geometrických tvarů. Pojal to netradičně a z obdélníku a kolečka vytvořil malé měkké i.“
SK: „Co vše by měl předškolák znát, jaký by měl mít všeobec. přehled?“
Jana Martincová a Petra Narwa: „Měl by umět jméno, příjmení, šikovnější, kdy se narodily a kde bydlí. Měl by správně vyslovovat všechny hlásky, toleruje se chybná výslovnost R a Ř. Dále poznat barvy, geometrické tvary, orientovat se v číselní řadě do 5, umět nakreslit obrázek, říct říkanku, zazpívat písničku. Umět stříhat, lepit, správně držet tužku. Měl by být schopen pracovat na stole, soustředit se po dobu cca 20 minut, dokončit i činnost, která ho nebaví. Čili připravenost do školy se týká 3 velkých oblastí: - pohybových schopností - proto by součástí každé komplexní přípravy měla být i příprava pohybová (od hrubé přes jemnou motoriku až po grafomotoriku, tedy nácvik psaní) - mentální schopnosti - viz cvičení v Hlavičkových úkolech (barva, tvary, protiklady, pohybová slovesa, prostorová představivost, orientace na ploše i v času, zrakové, sluchové vnímání, logické, paměťové úkoly, pozornost) - všeobecké znalosti - viz Praktik pro život (základní hygienické návyky, chování ve společnosti, výživa, chování v dopravě, finanční gramotnost, dny v týdnu, části dne, roční období)“
InnerS: „Co psychická příprava předškoláka k zápisu?“
Jana Martincová a Petra Narwa: „Spíše než psychickou přípravu žáků doporučujeme psychickou přípravu rodičů :-). Dítěti je potřeba objasnit, co je to zápis, k čemu slouží, co se tam bude přibližně dít. Většina dětí se do školy těší, není je potřeba pro zápis významně připravovat, zvláště když rodič s dítětem dlouhodobě pracuje. Přípravu je potřeba pojmout komplexně, viz předchozí odpověď a dlouhodobě. Lépe je méně a častěji než více a najednou (večer před zápisem).“
Bety: „Jak se se sešity u Předškolákových týdeníčků pracuje? Vyplňují se po sobě nebo najednou?“
Jana Martincová a Petra Narwa: „Předškolákovy týdeníčky obsahují 4 různě zaměřené sešity, se kterými rodič s dítetem pracuje najednou. Jízda tužkou se věnuje grafomotorice, Hlavičkové úkoly dítě rozvíjejí mentálně, Praktik pro život rozvíjí jeho všeobecný rozhled, je o světě kolem nás, a Pohybovky s dítětem cvičí. Týdeníčky jsou koncipovány na 40 týdnů, kdy si rodič může s dítětem vybrat, že např. v pondělí budou vyplňovat Jízdu tužkou, v úterý Hlavičkové úkoly a tak dále. Zatímco Jízda tužkou a Pohybovky by se měly dělat od 1 do 40, od nejjednoduššího cviku po nejsložitější, tak u dalších záleží na rodiči s dítětem, jejich času a chuti, jak si úkoly rozvrhnou.“
Honza: „Kterou z Vašich publikací považujete za nejpovedenější a proč?“
Jana Martincová a Petra Narwa: „:-) to je krásný dotaz. Určitě je máme rádi všechny, ale nejvíce času, energie a srdeční záležitostí byly právě Předškolákovy týdeníčky a Žena po 40.“
Kristýna: „Čeká nás zápis do školy se synem. Jenže on neumí správně držet tužku. Respektive umí, ale záměrně ji správně nedrží. Je mu pohodlnější ji držet špatně, lépe se mu tak pracuje a jeho výtvory (kreslení i písmenka) jsou tak povedenější. Jakmile vezme tužku správně, už mu kreslení tak dobře nejde, zlobí se u toho a tím pádem nespolupracuje. Je šance, abychom ho to naučili, případně bude efektivní grafomotorický kurz? Děkuji za odpověď“
Jana Martincová a Petra Narwa: „Pokud se zlobí a nespolupracuje, je potřeba mu ukázat nějaké výhody za to, když bude tužku držet správně - nebude mít unavenou ručičku, nebude jej bolet. Spíše než grafomotorický kurz bez individuálního vedení, tedy ve skupině dětí, je lepší práce rodiče s dítětem 1:1. Není třeba prací strávit hodiny, stačí 5 minut denně a postupné pokroky dle výsledku odměňovat. Např. úkol v Jízdě tužkou nezabere více než 2 minuty. Dítě může u úkolů používat fólii a k jednotlivým cvičením se vracet, příp. je překreslovat přes sebe. Nezapomeňte, že správné držení psacího náčiní nezačíná u prstů a tužky, ale u uvolněného ramene a správného držení těla. Je tedy současně důležité rozvíjet hrubou motoriku, proto součástí přípravy by měly být cviky na rozvoj koordinace pohybů. Ještě uvedu vlastní příklad: Mám syna, který odmítal kreslit, dobrovolně nenakreslil na rozdíl od dcery jediný obrázek. Po 2 měsících testování získal potřebné sebevědomí a přinášel nám ne obkreslovačky, ale zážitkové obrázky - z výletů, krmení ptáčků, z kroužků. Takže to určitě nevzdávejte, má to smysl a usnadní Vám to oběma první třídu.“
Alena: „Dobry den,chci se zeptat jdeme v lednu se synkem k zapisu.Co musi umet.Pani ucitelka ve skolce rikala ze navrhuje odklad ze je dost hravy a nejde mu strihani skladani.Je narozeny v kvetnu.Co radite.A ci teda VSECNO MUSI UMET U ZAPISU.Dekuji hezky den preji Alena“
Jana Martincová a Petra Narwa: „Dobrý den, komplexní odpověď na dovednosti k zápisu najdete výše. Co se týká hravosti, ta je důvodem pro odklad, ale je třeba ji posuzovat v kontextu komplexního vyšetření školní zralosti, které zajistí pedagogicko-psychologická poradna ve Vašem bydlišti. Také přejeme pěkný den a synovi držíme palce, Petra a Jana“
Klára: „A jak tedy obvykle zápis probíhá? Ať vím, na co dítě konkrétně připravit. Děkuji.“
Jana Martincová a Petra Narwa: „Zápis má každá škola koncipován mírně odlišně. O tom, s čím se dítě může u zápisu setkat, je výše. Klasickými příklady jsou: - barvy, tvary, stavba obrázku z geom. tvarů dle fantazie, orientace na ploše - vlevo, vpravo, nahoře, dole, i v čase, čeho je více, méně, stejně, počty do pěti a další. Některé školy zkusí dítěti napsat své jméno nebo obkreslit písmena, vybarvovat obrázek, aby viděly, jak dítě drží tužku. - také je zajímá komunikace s cizím člověkem, jestli pozdraví, jak reaguje apod.“
Alča: „Dobrý den zajímalo by mě v jakém věku by se mělo začít dítě připravovat na školu jestli stačí začít až v 5 letech a nebo je to potřeba už i dříve?“
Jana Martincová a Petra Narwa: „Dobrý den, stačí v pěti letech, příprava by měla probíhat u stolu, ať si dítě na to zvyká. Hlásky můžete cvičit již od konce 4. roku, aby dítě poznalo, že A jako AUTO, P jako PES a další. K tomu Vám mohou pomoci Písmenkové kartičky. Dítě nicméně přirozeně vyzrává a toto zrání lze urychlit jen omezeně. Předškolní příprava je hlavně orientace rodiče v silných stránkách dítěte, které bude rozvíjet, v hendikepech, které se bude snažit odstranit, zjištění talentů, směřování dítěte.“
Kristýna: „Dámy, prosím vás, před chvílí jsem vám psala dotaz ohledně nesprávného držení tužky u předškoláka. Nevím, z jakého důvodu mi váš chat přeskakuje a nové otázky a odpovědi se nechtějí zobrazit. Vím, že tam ta moje je, ale než ji přečtu, zmizí. Kdyby to bylo ve vašich silách, pošlete mi, prosím odpověď na mail k.pirasova@seznam.cz. Ráda bych si ji přečetla. Děkuji a omlouvám se!“
Jana Martincová a Petra Narwa: „Dobrý den, určitě napíšeme.“
Sasa: „Dobry den, syn narozeny 9/2011. Je velmi sikovny, plynne bez vad mluvi, vse co jste specifikovali k zapisu jiz umi! Pocita do 20, do 5 scita a odcita. Umi se podepsat, plynne je schopen 5 min popisovat napr.co videl na vystave atd. Jakym smerem a nim ted pracovat? Co s nim delat, jak ho rozvijet? Do skoly pujde vlastne az za 3 roky.Dekuji moc“
Jana Martincová a Petra Narwa: „Dobrý den, určitě doporučujeme dítě všestranně rozvíjet, můžete si nechat diagnostikovat jeho nadání a podle výsledku mu umožnit kontakt s intelektově stejně zaměřenými vrstevníky a také potřebné stimuly pro další rozvoj. Nadání dítěte nemusí být stejné ve všech oblastech, v poradně se dozvíte, jak a v které oblasti přidat.“
Andrea: „Hezké odpoledne,se synem se chystáme k zápisu.Narodil se ve 33.týdnu a měl zdravotní problémy.V současné době je v pořádku,já, p.učitelka i po vyšetření z pedag.psycho.poradny nenavrhují odklad.Ale sama vnímám, že má problémy s pamětí.Trvá mu velmi dlouho(a musíme hodně opakovat),aby si zapamatoval nejen běžné věci, ale též věci k zápisu (čísla,básničku) apod.Prosím o radu,jak s ním pracovat, jak to trénovat. Moc děkuji.“
Jana Martincová a Petra Narwa: „Pěkné odpoledne, doporučily bychom se shodnout na dalšímu postupu s poradnou, neváhejte se na ni obrátit opakovaně a své pochyby jim sdělit. Existují testy zaměřené na paměť, které mohou odhalit případné nedostatky a naznačit směr jejich možné nápravy. Právě sešit Hlavičkové úkoly nenásilně a zábavnou formou rozvíjí paměťovou kapacitu dítěte.“
Alena: „Ještě jsem se zapomněla zeptat, zda když se smí jen k jednomu zápisu, co se děje v případě, že dítě není přijaté do školy z důvodu omezené kapacity školy?“
Jana Martincová a Petra Narwa: „Je to asi závislé od města, ale co víme, tak dítě může jít k zápisu na více škol. Existuje spádová škola, která dítě musí přijmout. Pokud ne, obraťte se na zřizovatele školy, tedy obecní nebo krajský úřad, odbor školství.“
Edita K.: „Dobrý den, přišel vám ode mne dotaz na nástup do školy před 6. rokem? Děkuji za zprávu.“
Jana Martincová a Petra Narwa: „Ne, nepřišel, je to opět individuální záležitost k posouzení. Dítě musí projít diagnostikou v ped.-psych. poradně kvůli tzv. předčasnému zaškolení.“
Andrea: „Dobrý den, prosím jak poznám psychickou připravenost do školy? Děkuji za odpověď.“
Jana Martincová a Petra Narwa: „Dobrý den, v této chvíli kolegyni, maminku 4 dětí napadla humorná podotázka: zda svou nebo dětí :-). Ale nyní vážně. Dítě by mělo být samostatné, ochotné pracovat s pedagogem. Měla by jej řízená práce alespoň částečně bavit. Činnosti by mělo být schopno dotáhnout do konce, byť pod vedením pedagoga nebo rodiče. Psychicky připravené dítě se do školy většinou těší a o "školní činnosti" v rámci přípravy projevuje zájem.“
Sasa: „Dekuji za odpoved.Doporucujete tedy zajit do PPP? Chodi do soukrome skolky, kde je mene deti a 2 skvele pani ucitelky, ktere deti vsestranne rozvijeji, proto mi trochu chybi inspirace, co noveho delat, aby jsme zaroven nenadelali skody smerem ke skole...Dekuji Sasa“
Jana Martincová a Petra Narwa: „Navazujte na tuto činnost tím, co spadá do kompetence rodiče. Komunikace, hraní s dítětem, výlety a další podle zájmů dítěte.“
Kováčková: „Dobrý den, radíte tedy "nepředučovat"? , jde mi konkrétně o čtení...... čísla zná syn dobře, písmenka jen některá...-snaží se stále vyrovnat staršímu bratrovi ... a o vše se hrozně zajímá.díky“
Jana Martincová a Petra Narwa: „Hlavně by dítě mělo umět poznat hlásky ve slově, což je důležitější než poznávat písmena. Pokud se zajímá o písmena, nechte jej následovat tyto podněty dle chuti.“
Radka Růžičková: „Dobrý den, mám dceru narozenou 26.8.2010, je spíše levák (ne vše dělá levou). Nikdy mě ani nenapadlo uvažovat o odkladu, je bystrá, šikovná (mluví správně, umí tvary i barvy, počítá ani nevím do kolika). Jediné je, že je dost ostýchavá a rozhodně neodpoví, když na ni někdo rychle vybafne "řekni mi básničku". Při pětileté prohlídce jsme narazili na paní doktorku - záskok, která pravila: Ona je levák? A viděla, jak se mě dcera drží za nohu (byla nesvá z cizí paní doktorky). Tak to bude odklad, to se připravte. Je to tak, že leváci mají spíše odklady? Děkuji RR“
Jana Martincová a Petra Narwa: „Dobrý den, leváctví určitě není důvod k odkladu. Sociální zralost se může ještě během roku změnit, doporučujeme "otužování" v cizím prostředí, chodit do nových kolektivů. Sami uvidíte, jestli dcera v tomto udělá dostatečný pokrok, v případě pochybností se obraťte na pedagogicko-psych. poradnu.“
Kateřina: „Dobrý den, máme dceru narozenou v prosinci 2010. Zvažujeme možnost nastoupit do školy už příští rok, tedy v pěti letech. Vím, že je potřeba mít "papír" z ped.-psych. poradny. Přesto než tam půjdeme, chci sama dostatečně posoudit, zda se nemýlíme. Důvodem, proč to zvažujeme je, že malou velmi baví písmenka a čísla a máme pocit, že jde hodně dopředu. Zná abecedu, velká písmena bezpečně, malá ještě něco poplete. Napočítá asi tak do sta. Začla sama od sebe sčítat a odčítat, ptá se hodně moc a tak odpovídáme :-) Je velmi zvídavá a máme pocit, že držet ji další celý rok ve školce by bylo zbytečné. Otázka zní, jestli někde něco nám neuniká, co je ještě důležité k tomu, aby mohla nastoupit. Prosila bych trochu konkrétněji. Barvy zná, jméno, adresa... co dalšího? Velice děkuji.“
Jana Martincová a Petra Narwa: „Dobrý den, s dcerou je nutné zajít do poradny k vyšetření, aby odborníci zjistili, zda je dostatečně rozvinutá ve všech oblastech osobnosti. Intelektové nadání je jedna věc, připravenost na školu druhá. Jenom to první nestačí. Vzhledem k tomu, že se dítě potká s dětmi, které budou až od 2 roky starší, je nutné dobře zvážit, zda v takovém kolektivu bude držet krok s ostatními, nejen v oblasti učiva, ale i v oblasti sociální.“
Nováková Jana: „Dobrý den, dceři bude 6 let na začátku listopadu příštího roku. Velmi dobře mluví, fyzicky i psychicky je minimálně na stejné úrovni jako předškoláci. Učitelky v MŠ mi řekly, že dle jejich názoru by školu naprosto zvládala, je zvídavá a velmi šikovná, ale nechají to na nás. Mohu se zeptat na Váš názor - měli bychom ji do školy dát, nebo počkat rok? Máme trochu obavy, že by ten další (její už čtvrtý) rok ve školce už ji nic nebude bavit a rozvíjet. Navíc jde o vesnickou školku, kde bude v podstatě jen se tří- a čtyřletými dětmi. Děkuji za Váš názor.“
Jana Martincová a Petra Narwa: „Dobrý den, viz předchozí odpověď.“
Jana Texlová: „Dobrý den, ráda bych znala Váš názor..dcerka je narozená koncem července 2010 a chystáme se k zápisu do školy..je velice šikovná, umí již spoustu věcí, ale máme malinko problém s její psychikou. Ve školce často pláče, straní se kolektivu a jednoduše řečeno: "je jí smutno po mamince"..s paní učitelkou spolupracujeme a snažíme se o nápravu, tak se malinko bojíme, aby zvládla příchod do školy psychicky..jinak je velice chválená a opravdu má na to, být školačka..ráda bych nějakou radu, jak jí po téhle stránce nejlépe pomoci.. moc děkuji Jana Texlová“
Jana Martincová a Petra Narwa: „Dobrý den, zkuste se poradit s pedagogicko-psych. poradnou, ale i s paní učitelkou ve školce, ta s dcerkou pracuje nejvíce, je docela možné, že ve škole tyto projevy úplně vymizí.“
E.Nováková: „Mám hyperaktivního syna, který u ničeho neposedí, je vhodná příprava i pro něj?“
Jana Martincová a Petra Narwa: „Pro něj dvojnásob :-). Právě pro jednoho hyperaktivního předškoláka celá sada Pro chytré hlavičky vznikla.“
Magda: „Dobrý den, ráda bych se zeptala, do jaké míry musi předškolák zvladnout kreslení. Pokud nezvládne namalovat např. postavu, je to velký problém? Pokud vše ostatni zvládá dobře? Děkuji za odpověď“
Jana Martincová a Petra Narwa: „Dobrý den, někdy to, že dítě nenakreslí postavu není o tom, že by ji nakreslit nezvládl, viz odpověď výše o rozkreslení syna během testování Předškolákových týdeníčků. Může mu chybět motivace nebo potřebné sebevědomí ke kresbě. Zkušený pedagog nebo psycholog si toho je vědom a tento ojedinělý nedostatek nemusí být důvodem k odkladu.“
Lilija: „Dobrý den. Syn je narozen na konci října. Teď jsou mu 4 a už umí počítat do 20, zná skoro všechna písmenka. Budeme moc ho přihlásit už v 5 (říjen 6) nebo ještě ne?“
Jana Martincová a Petra Narwa: „Dobrý den, viz odpověď výše.“
jana: „dobrý den, synovi bylo na konci října 6let a příští rok by měl jít do školy.nevím si s ním ale rady.odmítá cokoliv kreslit jelikož ho to nebaví a ani nic neumí nakreslit.nebude to u zápisu problém?taky se dost před cizími lidmi stydí.“
Jana Martincová a Petra Narwa: „Zkuste s ním komplexní předškolní přípravu, u Týdeníčků jsou nálepky, takže dítě je motivováno a mnohdy vyplní více úkolů, než se po něm žádá. Pokud i u této přípravy budou problémy po např. několika týdnech přetrvávat, doporučujeme obrátit se na odborníky - ped.-psych. poradna.“
Edita K.: „Dobrý den, dcerka je narozena 26.12.2010, automaticky by měla mít odklad. Dcerka je velmi bystrá, chytrá, zvídavá, manžel je přesvědčen, že by měla nastoupit do 1.třídy před 6. rokem, aby se nebrzdila v rozvoji a o rok později se ve škole nenudila... Jaký je Váš názor na dřívější nástup do 1.třídy?? Děkuji, Edita K.“
Jana Martincová a Petra Narwa: „Dobrý den, toto je individuální a děti by měly být jednotlivě posouzeny právě odborníkem v ped.-psych. poradně.“
Ivana: „Dobrý den, můj syn se narodil 28.8.2010 a nyní je předškolák. Chtěla bych pro syna odklad (máme autoimunitní onemocnění - často je nemocný), ale při žádosti o vyšetření v pedagogicko-psychologické poradně mě bylo oznámeno, že vyšetření provedou nejdříve v dubnu příštího roku, aby měl syn čas vyzrát. Jak mám prosím postupovat u zápisu, když vyšetření budeme mít teprve před sebou? Děkuji za odpověď“
Jana Martincová a Petra Narwa: „Dobrý den, dítě normálně zapište ke školní docházce - žádost o odklad školní docházky můžete podat až na základě výsledků vyšetření.“
jana: „dobrý den, kdy probíhají prosím zápisy do škol?“
Jana Martincová a Petra Narwa: „Dobrý den, mezi 15. lednem a 15. únorem.“
Pavla: „Dobrý den, mladší syn 2,5 se profiluje jako levák. Nechci do toho moc zasahovat, i když se snažím mu nabízet na všechny možné činnosti pravou. Nyní mi už přímo o pravé řekne, že tužku do této ručičky ne. Pravou bych preferovala hlavně z pohledu, že starší syn je pravák a i tak hrabe jak kocour a co teprve kdyby matlal levačkou přes to, co už napsal. Dotaz zní: Kdy vysledovat, že jde o leváka? Jak postupovat, nejsme-li si jistí, která ruka? O co je specifičtější příprava leváka oproti pravákovi.“
Jana Martincová a Petra Narwa: „Dobrý den, nechte si lateralitu raději přešetřit v poradně, nejvhodnější je 5. rok, kdy už by měla být vyhraněná. Hlavně nepřeučovat, může mít za následek různé potíže psychického rázu v pozdějším věku.“
Renata: „Dobrý den, mám narozená dvojčátka ( holčičku, chlapečka) narozena 20.6.2011 děti jsou narozeny o 6 týdnů dříve. Už nyní pozoruji, že chlapeček špatně mluví. ( do školky děti dochází teprve od září). Myslím si, že u chlapečka asi odklad bude. Kdyby se tak stalo, tak i přesto bych nechtěla děti rozdělit. Jak se toto prosím řeší. Děkuji za odpověď.“
Jana Martincová a Petra Narwa: „Dobrý den, doporučila bych vyšetření na logopedii s návrhem dalšího řešení.“
Eva: „Dobrý den, mému synovy bylo v září 5 let a vůbec nechce kreslit. Chtěla bych se zeptat, jak moc je tato dovednost důležitá pro vstup do školy a také, jestli je nutné absolvovat předškolní přípravu ve školce. Uvažovali jsme, že bychom ho, vzhledem k doporučení ze školky, zapsali do školy už příští rok. Až na to kreslení je velmi vyspělý a zvídavý. Jaký máte názor na "předčasné" posílání dětí do školy, nechceme nic za každou cenu uspěchat, ale ani ho "zdržovat". Díky a přeji hezký den“
Jana Martincová a Petra Narwa: „Dobrý den, viz odpovědi výše, doporučujeme individuálně dítě vyšetřit v poradně.“
Anna: „Dobrý den Ráda bych se zeptala: syn je naroren v květnu 2009,dali jsme mu odklad-v září půjde do školy a během roku se naučil číst,psát,počítá do 1000,dělí atd. Myslíte,že to nebude ve škole na škodu? Předem děkuji“
Jana Martincová a Petra Narwa: „Dobrý den, asi bychom se tím neznepokojovali, přeneslo by se na dítě. Zkuste jej rozvíjet v dalších oblastech a komunikujte v tomto směru s pedagogem o rozvíjení dítěte nad rámec v první třídě.“
jitka: „Dobry den, syn je hyperaktivni, zivy a ukoly ve skolce vzhledem ke svym kamaradum neplni tak peclive, precizne. Doma je obcas vybusny az zarlivy vuci mladsimz sourozenci. Koncem listopadu planujeme navstivit psychologickou poradnu kvuli podezreni ADHD. Zvazujeme odklad, ale zapis je v unoru, je pravdepodobne ze bude pripraven v zari nastoupit do skoly a zvladne vyuku? Za pul roku muze znacne vyspet a polepsit si/zklidnit. Anebo vzhledem k popisu doporucujete az za rok? Dekuji za Vas nazor.“
Jana Martincová a Petra Narwa: „Doporučujeme zvážení situace právě v poradně. Většinou je problém u hyperaktivních dětí v motivaci, nikoliv v intelektuální oblasti. Dítě zapište ke školní docházce a následně můžete o odklad požádat až do května.“
Ivana: „Dobrý den, můj syn je předškolák (narozený 28.8.2010) často píše svoje jméno zrcadlově? Může to být nějaká vada? Děkuji“
Jana Martincová a Petra Narwa: „Dobrý den, ne, o vadu se nejedná, dělá spousta dětí, i v první třídě.“
Anna B.: „Dobrý den, kde je možné sehnat sešity Předškolákovy týdeníčky. děkuji za odpověď.“
Jana Martincová a Petra Narwa: „Dobrý den, nemůžeme otázku zodpovědět konkrétně, zadejte si do vyhledávače Předškolákovy týdeníčky Sama doma.“
Petra: „Dobrý den,se synem půjdeme k zápisu,ale on u slova škola šílí a hned nám brečí,že nechce,že se mu líbí ve školce a že si se furt hrát a ne se učit.Snažíme se mu vysvětlit,že i ve škole je zábava a že se tam naučí spoustu věci.Máte nějakou radu jak ho natěšit na zápis a školku?Děkuji za radu:-)“
Jana Martincová a Petra Narwa: „Zkuste zábavnou a hravou předškolní přípravu, možná jej namotivuje, zbaví strachu ze školy. Také pomůže návštěva školy, kdy se tam dítěti může zalíbit. Probíhají Dny otevřených dveří.“
Alena: „Dobrý den, chci se zeptat, jestli je možné jít k zápisu do více základních škol a pak se rozhodnout dle výsledků kam dítě dát nebo se smí jen k jednomu zápisu do jedné školy? Děkuji a přeji krásný den“
Jana Martincová a Petra Narwa: „Dobrý den, ano, viz výše.“
Jitka: „Dobrý den, syn je narozený v červnu ,takže mu bude 6let.Neumí vyslovovat ještě všechny písmenka např.K ,R,Ř jinak je na vše šikovný.Rád něco vyrábí a rád hraje hry nebo rád maluje .Logopedka mi řekla že bych měla uvažovat o odkladu.Myslíte si,že je to třeba ,že to nedožene do září?“
Jana Martincová a Petra Narwa: „Dobrý den, s názorem logopedky souhlasíme, ale přesto bychom situaci zvážili aktuálně až např. v dubnu.“
Petra Houštecká: „Dobrý den, jak probíhá zápis u postižených dětí ? Na co se připravit ? Děkuji.“
Jana Martincová a Petra Narwa: „Dobrý den, záleží na druhu školy, kam chcete dítě zapsat. Zkuste se tam informovat, zápis bývá neformální a je zaměřený na to, aby potřeby dítěte byly vzdělávací institucí opravdu naplněny.“
Martina: „Dobrý den, pokud je dítě ve školce plačtivé, ale vše zvládá, co potřebuje umět, jak s tím se dá pracovat?“
Jana Martincová a Petra Narwa: „Dobrý den, odpověď viz výše, i toto se může návštěvou školy a motivací změnit. Motivovat mohou dítě kamarádi a další skutečnosti, prostředí apod.“
Katka: „Dobrý den,naší dceři učitelky ve školce doporučili odklad a hlavně nulku ve škole. Prý má malou zásobu slov, nesoustredenost a netrpělivost k psychologovi jdeme v lednu. Je možnost že by to i přes výhrady učitelek tu první třídu mohla zvládnout? Přece jen zápis v lednu nástup do školy až v září za tu dobu to dítě může ještě dost vyzrát a tím se třeba soustredenost a trpělivost změnit. A k čemu je vlastně dobrá ta nulka? Dceři bude v březnu 6.let když dáme odklad půjde do první třídy v 7,5letech není to pozdě? Děkuji za odpověď“
Jana Martincová a Petra Narwa: „Dobrý den, doporučujeme aktuální zvážení stavu v druhém pololetí, do té doby s dcerou komplexně pracovat.“