Chat

třídění informací ve škole

Ondřej Šteffl

Záznam chatu ze středy 8. října 2014

Sonax: „Kolik procent informací ve škole je podstatných a kolik nikoliv?“

Ondřej Šteffl: „Těch informací, ketré se učí děti ve škole a co skutečně budeme v životě potřebovat, není mnoho. NAštestí tu není jen škola a všichni, my, dospělí a samozřejmě i děti se učíme celý život, pořád. A tak nás nakonec život neučí, většinu toho, co je potřeba. A vědci spočítali, že z toho, co opravdu používáme jsme se toho ve škole naučili jen 10 až 20 procent.“

Dežo: „Ahoj Ondro, mám velmi problematického syna, nevím jestli je to moji výchovou, ale kluk přestal úplně pracovat a dělat to co ho baví. Prosím o radu.“

Ondřej Šteffl: „To je opravdu těžké, z toho mála, co vím, nějak radit. Ale na stránkách Scio (https://www.scio.cz/rozvoj-deti/7-10-let/poradenstvi-pro-rodice-deti-na-1-stupni-zs/) se můžete požádat o schuzku s našimi odborníky, kteří vám poradí.“

Iva: „Dobrý den, kluci 9 a 11, hry Minecraft a World of tanks.. řešit nebo ne? Kdysi jsem Vás slyšela, jaký jste měl režim se svým synem týden pc neomezeně, týden vůbec. Kluci chodí do náročné soukromé školy, přes týden jsem jim pc zakázala, nicméně o víkendu jakékoliv ukončení je problém... nyní koukají i na videa na různé návody, včera si mladší sestavil na zahradě pec.. (na pc nemůže, hledá si náhradu), nicméně na youtube taky může najít všelico.. nemůžu být s nima pořád, mají přístup na wifi ve škole, mají telefon, počítačové učebny.. samozřejmě jsem prudérní matka, když chci něco řešit. Poradíte, co ještě s nimi? Nechat je na pc a hlídat..?“

Ondřej Šteffl: „Kupte si knihu Líný rodič :-). Jinak si myslím, že aktivní hra je mnohem lepší než pasivní sledování videa, a ty hry, co jmenujete, jsou výborné. Ale samozřejmě všeho moc škodí. MInule jsem vyprávěl, co všechno se muj syn naučil ve hře World of Warcraft, což je podbné jako WoT. A moc velké hlídání k nevede k rozvoji zodpovědnosti ;-)“

Ondřej: „Mate chyby v textu.“

Ondřej Šteffl: „Radje pišu rzchle :-), a navíc tady mají přehozené Y a Z“

Lea: „Dobrý den, proč se stále na základních školách nutí děti biflovat se různé poučky, letopočty atd? Syn nechápe k čemu mu to bude, když se třeba dějepisu věnovat v budoucnu nebude...Pak je těžké, aby se toto všechno naučil.“

Ondřej Šteffl: „Ani já nechápu, k čemu mu to bude :-(. Nenuťte ho, aby se to všechno naučil. Známky nejsou všechno.“

yv: „Dobry den, k tem pocitacovym hram- mel byste nejaky tip pro temer ctyrleteho kloucka? Hraje ruzne lego hry, co mu vybral manzel (lego star wars apod), ktere ale nejsou pro jeho vek. kategorii, je tam dost strileni...moc to nemam rada, syn samozrejme ano. Popr. nejaky odkaz, dekuju moc“

Ondřej Šteffl: „Máme web www.JakouHru.cz - tam najdete přesně to, co potřebujte.“

Marta: „Prosím o radu, můj syn přestal úplně pracovat, co se tyče zázemí, vůbec nic mu nechybí, je spis líný, neumí třídit informAce“

Ondřej Šteffl: „Zase, když o VAšem synovi ani o Vás nic nevím, nejde takhle dávat rady. Ale tady najdete, jak se domluvit na konzultaci s našimi odborníky: https://www.scio.cz/rozvoj-deti/7-10-let/poradenstvi-pro-rodice-deti-na-1-stupni-zs/“

Anton: „Kolik procent děti se nemusí doma učit tzn., ze pochyti učivo z výkladu. Předem děkuji za odpověď.“

Ondřej Šteffl: „To nevím, ale přibývá dětí, které se víc naučí doma, než ve škole. Výklad spousty věcí česky najdete třeba na KhanovaSkola.cz - od první třídy až po maturitu, hlavně matematika a přírodní vědy.“

Martina: „Dobrý den. Je skvělé, co děláte. Nebylo by možné také učit budoucí učitele už na Pedagog. fakultách, jak učit děti? Všichni se tam učí, co budou učit děti, ale nikdo jim neřekne, jak k dětem přistupovat, aby z toho ty děti opravdu něco měly.“

Ondřej Šteffl: „Nebylo, pedagogické fakulty jsou konzervativní. A navíc, než by to z ped.fakult přešlo do praxe, budou vaše děti dávno dospělé.“

Vrabcová: „Dobrý den, mohl by se začít učit i 15letý kluk ? jsme z české lípy, bylo by možné i na dálku nebo je nějaká pobočka tady u nás?“

Ondřej Šteffl: „to zatím ne, nejblíž pro vás v Praze, ale jsou i týdenní ScioCampy o prázdninách: https://www.scio.cz/rozvoj-deti/11-15-let/sciocamp/“

Petra Městková: „Dobrý den, jaký je Váš názor na větný rozbor. Vždyť je k ničemu!“

Ondřej Šteffl: „A co myslíte vy? Lingvistům je jistě užitečný, ale děti by se raději měly učit pěkně a srozumitelně psát a s porozuměním číst.“

Lenka M.H.: „Proč se toto nepoužívá při přípravě budoucích pedagogů. Jsem učitelka a ráda bych tylo znalosti využila při práci s dětmi. Pedag. školy v tomto směru učitele nepřipraví.Proč by se měli děti tyto věci učit mimo školu? Díky“

Ondřej Šteffl: „Psal jsme to v předminulé odpovědi. Ped.F. jsou konzervativní a než něco od nich přejde do praxe trvá to desetiletí.“

Marie: „Dobrý den, můj skoro 12letý syn, 6. třída, má ADD, dysgrafií, dysortografií, stále potřebuje, abych se s ním učila. Jelikož mám 4 děti-dvojčata v 2. třídě a skoro 3letého klučinu, je pro mne těžké, najít dostatek času pro mladší děti, jelikož se učím se starším. Snažila jsem se ho naučit, jak se učit, ale pomohlo to málo. Co mi poradíte, mluvil jste o nějakých kurzech či kempech. Loni se účastnil scio testů, dopadl lehce podprůměrně, co se jeho třídy týkalo, ale stejně, jako je ČR průměr. Děkuji.“

Ondřej Šteffl: „https://www.scio.cz/rozvoj-deti/11-15-let/sciocamp/ nebo zkuste https://www.scio.cz/rozvoj-deti/11-15-let/poradenstvi-pro-rodice-deti-na-2-stupni-zs/ a domluvte si schůzku s našimi odborníky“

Jana S.: „Dobrý den, pane Šteffle, usiloval byste o to, aby se Vaše dítě dostalo na 8leté gymnázium? Neměl byste obavy, že ho druhý stupeň ZŠ po odlivu schopných žáků stáhne dolů?“

Ondřej Šteffl: „hodně záleží na dítěti, můj osobní názor je, že dobrá základka je lepší než VG - nejen školou se děti učí.“

Jana: „Dobrý den mám syna v páté třídě.Učení celkem zvládá ale je strašně pomalej nestíhá testy mám strach že nebude zvládat na druhém stupni“

Ondřej Šteffl: „https://www.scio.cz/rozvoj-deti/11-15-let/poradenstvi-pro-rodice-deti-na-2-stupni-zs/ těžko říct, zda to je vůbec problém a v čem to je, zkuste si domluvit schůzku na výše uvedené adrese“

Martina: „Děkuji za odpověď (ohledně Pedagog.fakutlách) Je jasné, že bude asi už pak dospělé, ale už by bylo třeba něco s konzervativními fakultami něco dělat. Chce to změnu. Třeba pro vnoučata. :-) Je to děs.“

Ondřej Šteffl: „Hledejte vzdělávací zdroje jiné než ve škole - je jich spousta! A o vnoučata se nebojte :-)“

Jana S.: „Podle čeho poznat dobrou ZŠ? Na co se zaměřit?“

Ondřej Šteffl: „To je zase těžké, každý si představuje pod dobou ZS něco jiného. Zkuste stránky JDemeDoSkoly.cz, tam jsou základní rady.“

Jana: „Dobrý den mám syna v páté třídě. Učení celkem zvládá ale je strašně pomalej nestíhá testy mám strach že nebude zvládat na druhém stupni.Snažím se mu dávat zadání na čas ale moc to nepomáhá DĚKUJI ZA RADU“

Ondřej Šteffl: „viz předchozí odpověd“

Jitka: „Dobrý den. Rozhodně by je měli rodiče a ve škole učit zdravit. Své děti jsem učila zdravit nahlas a raději dvakrát. Jsou už hodně dospělí a když v mé přítomnosti pořádně nepozdraví dostanou hrkanec ještě dnes.Jak jsem si všimla,tak ani dospělí nezdraví,když vstoupí do obchodu,do výtahu, do čekárny....Jitka“

Ondřej Šteffl: „jistě máte pravdu, ale nemyslím, že to je to nejdůležitější, co dnešní děti neumějí.“

Jitka: „Když hledám pro syna i další zdroje vzdělávání, není to pak pro děti velká zátěž. Škola, angličtina, sciokurzy, hudebka, cvičení.... Mají si kdy hrát?“

Ondřej Šteffl: „No to máte jistě pravdu, je na Vás a na Vašem synovi se rozhodnout, co z toho je podle Vás nejdůležitější. A možná vůbec nejdůležitější je ta hra!“

Jitka: „Dobrý den mám 13 letého syna a má problém se naučit to množství látky,které je v sedmé třídě.Z diktátů má čtyřky a pětky.Angličtina je horor a teď jim přidali i němčinu.Učíme se každý den minymálně hodinu spolu.Rozdělujeme to po půl hodinkách aby udržel pozornost a ještě si dělá půl hodinky úkoly sám.Teď mám jít do práce po mateřské a nevím jak to budem zvládat.Pomohl by mu váš kurz,nebo je něco přes internet.Jsme z malé vesničky.Děkuji za odpověď.“

Ondřej Šteffl: „To zase složité radit na dálku. Zkuste se domluvit tady na schůzce: https://www.scio.cz/rozvoj-deti/11-15-let/poradenstvi-pro-rodice-deti-na-2-stupni-zs/“

Renáta: „Bohužel zjišťuji, že pomoc lze jenom dětem, jejich rodiče mají peníze. Nedávno byl v Sama doma MUDr. Novotný, který mluvil o ADHD a jím propagovaný biofeetback stojí 300Kč za jedno sezení a je nutných 40-60 sezení. I Vaše konzultace stojí 800Kč a to ještě v Praze. Proč nemáte granty nebo jiné možnosti, jak pomoct dětem z chudších rodin? Copak vzdělání a podpora bude do budoucna jen pro movité a dětí řekněme chudší střední vrstvy a nebo rodin z regionů s vysokou nezaměstnaností mají smůlu? Když jsou různé poruchy v sazebníku pojišťoven a neurolog nebo PPP vyšetří dítě jen na náklady pojišťoven, proč do této kategorie nespadáte i Vy nebo předem jmenovaný? Své dceři lento luxus dopřát nemohu.“

Ondřej Šteffl: „Ano, dobrá otázka. Poptejte se sociálně demokratického ministra Chládka.“

Mirka Posekaná: „Dobrý den, nebudete pořádat sciocamp také v Českých Budějovicích? Děkuji“

Ondřej Šteffl: „Napište nám na mail, pokud bude zájem, tak to není problém.“

Iva: „díky za tip, zajdu do knihovny :D ona zase ta škola náročná není, je to ta Vaše, kluci jsou moc spokojení, rodiče taky :) hltám každé Vaše sloho, přeji dál hodně elánu a životní pohody :)“

Ondřej Šteffl: „Díky :-)“