Chat

Ing. Radomíra Kománková
Záznam chatu ze středy 12. října 2011
Proti Vam: „Jakou vy máte funkci v SZPI a jak dlouho jste v této instituci?“
Ing. Radomíra Kománková: „Dobrý den. U Státní zemědělské a potravinářské inspekce pracuji 16 let a v současné době vykonávám funkci vedoucího oddělení kontroly inspektorátu v Hradci Králové.“
Kantáta: „CO jsou nejčastější chyby, nešvary a vady při inspekcích SZPI?“
Ing. Radomíra Kománková: „Dobrý den. Tato otázka je příliš obsáhlá, ale jednoduše se dá říci, že se inspektoři SZPI velmi často setkávají s porušováním dodržování hygienických požadavků při prodeji potravin. Jedná se o hygienické nedostatky v prostorách provozoven - např. není dostatečně zajištěn prostor před vnikáním škůdců, nedostatečná sanitace, nedodržování chladícího řetězce.“
Jana Ševčíková: „Dobrý den, existuje hygienické nařízení či pravidlo při prodeji masa? V několika obchodech se mi nelíbilo, když mi prodavačka za pultem maso nabrala rukou do sáčku, špinavou rukou od krve mačkala váhu, brala lístek který přilepila na sáček a opatlaný sáček mi podávala...nemůžu to nikde zjistit, zda je tento postup správný, zda lze proti tomu vznést výhrady. Když byla moje holčička mimi, tak mi to dost vadila, když jsem pak na ni musela sahat \\\"rukou od masa\\\" (nemluvím o tom, že maso je veterinárně kontrolováno a zdravé) Děkuji!!!!“
Ing. Radomíra Kománková: „Dobrý den. Ano existuje pravidlo pro prodej nebalených potravin - je povinnost prodávajícího používat pracovní pomůcky a pracovní náčiní (např. rukavice, nabírací kleště aj.). Pokud se s tímto nešvarem setkáte při prodeji, můžete upozornit personál a v případě, že se nesetkáte s kladnou odezvou můžete podat podnět na příslušný inspektorát SZPI. Bližší informace získáte na našich veřejných webových stránkách www.szpi.gov.cz. Děkuji za Váš dotaz.“
František: „Dobry den! kontrolujete v obchodech take kojenecke vyzivy? .. maminka mi dava nejake fialove blyvajzy - jsou pry z boruvek .. ale ja jim vubec neverim .. nejsou nahodou zdravotne zavadne? .. diky za odpoved, Frantisek, 1 rok“
Ing. Radomíra Kománková: „Dobrý den. Dětské výživy samozřejmě kontrolujeme bedlivým okem, na tyto potraviny se vztahují daleko přísnější pravidla, než na běžné potraviny, neboť malé děti jsou velmi rizikovou skupinou.“
Tereza Malá: „Dobrý den, jsem z Klatov. Včera jsem si koupila v obchodě jogurt, který byl po otevření plesnivý. Jak mám dále postupovat. Děkuji“
Ing. Radomíra Kománková: „Dobrý den. Nejprve je nejlepší navštívit samotný obchod, kde je možné potravinu reklamovat. Ale samozřejmě můžete podat podnět na SZPI - pokud máte přístup na internet, tak na našich veřejných webových stránkách www.szpi.gov.cz najdete možnost podat podnět prostřednictvím formuláře. Pokud nemáte důvěru v internetové prostředí, můžete podat podnět i telefonicky nebo písemně a podnět bude šetřen.“
Eva: „Dobrý den, v poslední době se objevily obchody, tzv. "zlevněnky", které nabízejí prošlé potraviny ze zahraničí. Zajímalo by mě, jak se provádí kontrola v těchto obchodech, resp. co se vůbec na prošlých a zkažených potravinách dá kontrolovat? Připadá mi to jako velký paradox z hlediska zdraví a hygieny, že je vůbec dovoleno takové potraviny prodávat. Děkuji za odpověď.“
Ing. Radomíra Kománková: „Dobrý den. Do oběhu lze uvádět pouze potraviny s proslým datem minimální trvanlivosti, ale existují pro tento prodej pravidla - tyto potraviny lze uvádět do oběhu odděleně od ostatních potravin, takto označené a zároveň musí být potraviny zdravotně nezávadné. Za tyto skutečnosti nese odpovědnost prodejce. Potraviny s prošlým datem použitelnosti do oběhu nelze dále uvádět do oběhu. Jedná se především o potraviny rychle se kazící - např. mléčné, lahůdkářské výrobky.“
Alena Erösová: „Také mám problém s prodavačkama v obchodě maso Novák, nenosí rukavice a šmatají na maso jak se jim chce, kupuji tam již vyjímečně,nechala jsem si už zavolat 3krát vedoucí,ta jen houkne na prodavačku ať si příště rukavici veme a tím to hasne a problém pokračuje.....nechcete se do Kadaně přijet podívat,třeba by jim kontrola prospěla.“
Ing. Radomíra Kománková: „Dobrý den. Pokud máte takovéto negativní zkušenosti s jednotlivou provozovnou, tak můžete podat podnět na příslušný inspektorát SZPI - na našich veřejných webových stránkách www.szpi.gov.cz najdete formulář pro podání podnětu a Kontrola bude v nejbližší době provedena. Děkuji za Váš dotaz.“
Josef Kladiva: „Dobrý den, jak vypadají letošní burčáky a kde mi doporučíte je kupovat. Děkuji a pěkný den“
Ing. Radomíra Kománková: „Dobrý den. Jako v předchozích lete, tak i v letošním roce provádí SZPI kontroly burčáku v tržní síti. Jsou odebírány vzorky a v současné době jsou prováděny rozbory v laboratořích SZPI. Bližší informace najdete na našich veřejných webových stránkách www.szpi.gov.cz - kde jsou pravidelně zveřejňovány informace z kontrol. Obecně lze říci, že je nejlepší nakupovat burčák přímo u výrobce nebo u ověřeného prodejce, se kterým máte dobré zkušenosti. Děkuji za Váš dotaz.“
Lenka Djelmo: „Dobrý den,Jsem Z Č.Budějovic a ráda bych tímto jen upozornila,že se často stává hlavně v obchodě Tesco v lahůdkách prodavačky sice používají rukavice,ale tou samou rukavicí šahají na váhu i na/na vše kolem)i lahůdky.Na informacích jsem na tuto kutečnost upozornila, ale bez výsledku.Takže tím pádem jsou rukavice úplně k ničemu.Děkuji“
Ing. Radomíra Kománková: „Dobrý den. Primární zodpovědnost za dodržování hygienických předpisů nese prodejce, ale pokud máte negativní zkušenosti s jednotlivou provozovnou, můžete podat podnět na příslušný inspektorát SZPI - kontakty najdete na našich stránkách www.szpi.gov.cz. Podnět můžete podat prostřednictvím formuláře umístěného na těchto stránkách nebo písemně nebo telefonicky, ale v každém případě bude Váš podnět řešen. Děkuji za Váš dotaz.“
Libor Šťota: „Dobrý den rád bych se vás zeptal jak je možné že řetězce napříkla TESCO označují na zelenině zemí původu EU co je EU za stát? A jak je možné že potraviny v rámci EU nemají stejnou kvalitu? Děkuji za odpověď“
Ing. Radomíra Kománková: „Dobrý den. To samozřejmě není v pořádku, protože u čerstvého ovoce a čerstvé zeleniny je stanovena povinnost uvádět informaci o zemi původu viditelně pro spotřebitele. Pokud máte negativní zkušenosti s jednotlivými provozovnami, tak můžete podat podnět na příslušný inspektorát SZPI - kontakty najdete na našich stránkách www.szpi.gov.cz. Podnět můžete podat prostřednictvím formuláře umístěného na těchto stránkách nebo písemně nebo telefonicky, ale v každém případě bude Váš podnět řašen.“
Markéta: „Dobrý den,po otevření ovocného příkrmu určeného pro děti od 6.měsíce,jsem se zhrozila,byla tam škaredá plíseň,vršek ovšem neluskl jak jsem ho otvírala. Hlídá někdo tyto případy aby se nestaly?Kdyby přesnídavka např.nebyla dlouho zkažená a víčko by nelusklo a plíseň nebyla tak viditelná,může se někomu stát že to podá dítěti.. Děkuji“
Ing. Radomíra Kománková: „Dobrý den. Primární zodpovědnost za výrobu bezpečných potravin nese výrobce. V rámci výroby jsou nastaveny postupy pro kontrolu výroby a pokud jste narazila pri nákupu na takovýto nebezpečný výrobek, nejlepší cestou je reklamovat výrobek u prodejce nebo u výrobce. V rámci systémů správné výrobní praxe by se měl výrobce Vaší reklamací zabývat a vyvodit z tohoto závěry - např. zda je v postupech správně ošetřena kontrola hotových výrobků na těsnost. SZPI provádí kontrolu dodržování těchto postupů a inspektoři se ve výrobě zabývají i kontrolou reklamovaných výrobků a postupem výrobce při řešení. Děkuji za Váš dotaz.“
Jana: „Dobrý den, včera jsem koupila vajíčka, která měla na obalu označení CZ, ale po otevření jsem přišla na to, že jde o vejce polského původu. Nelíbí se mi to a chtěla bych to řešit. Jak mám postupovat? Děkuji“
Ing. Radomíra Kománková: „Můžete podat podnět na příslušný inspektorát SZPI - kontakty najdete na našich stránkách www.szpi.gov.cz. Podnět můžete podat prostřednictvím formuláře umístěného na těchto stránkách nebo písemně nebo telefonicky, ale v každém případě bude Váš podnět řešen.“
Hana Fritzová: „dobrý den, p.ing. prosím vysvětlete mi značení vajec v obchodě. Již několikrát jsem koupila vejce s označením výrobce CZ.. na obalu, ale uvnitř byla vejce s označením PL..děkuji.“
Ing. Radomíra Kománková: „Dobrý den. Můžete podat podnět na příslušný inspektorát SZPI - kontakty najdete na našich stránkách www.szpi.gov.cz. Podnět můžete podat prostřednictvím formuláře umístěného na těchto stránkách nebo písemně nebo telefonicky, ale v každém případě bude Váš podnět řešen.“
L.Kopečná: „Kdo kontroluje v supermarketech úseky grilu, ,SZPI nebo hygiena? Jak jsou rozděleny kompetence ? Komu podat případně podnět. děkuji za podpověď“
Ing. Radomíra Kománková: „Dobrý den. Kompetence jsou především rozděleny na základě skutečnosti, zda je potravina konzumována na místě - v případě stravování provádí kontrolu orgány hygieny. Ale v každém případě můžete podat podnět na příslušný inspektorát SZPI - kontakty najdete na našich stránkách www.szpi.gov.cz. Podnět můžete podat prostřednictvím formuláře umístěného na těchto stránkách nebo písemně nebo telefonicky, ale v každém případě bude Váš podnět řešen nebo předán.“