Chat

Ředitel ZŠ Brána jazyků

Petr Tlustý

Záznam chatu ze středy 15. prosince 2010

Eva S.: „Dobrý den, ráda bych věděla zda je dobré učit dcery cizím jazykům když mají 5 a půl roku a 3 roky. Děkuji. Eva S.“

Petr Tlustý: „Dobrý den, pokud nejsou ze smíšeného manželství - tedy pokud se nemluví doma jinak než česky, raději bych počkal a učil je dobře česky.“

Ingrid: „Co si máme představit pod pojmem jazyková škola? Na všech školách se učí jazyky... Děkuji“

Petr Tlustý: „Jazyková škola je dost zavádějící označení, jde o školu, která je zaměřena na výuku jazyků. V normálních školách je obvyklé, že se učí jeden jazyk od 3. třídy a od 7. třídy další jazyk - ovšem nepovinně. Ve školách zaměřených na jazyky jsou obvykle povinné dva jazyky a i počet hodin věnovaný jazykům je vyšší. Konkrétně u nás ve škole se učí první cizí jazyk od 3. třídy pět hodin týdně a od 6. třídy druhý jazyk. Od 6. třídy je dotace 4 hodiny první jazyk a 4 hodiny druhý. Kromě toho je ještě posílena výuka češtiny (taky je to jazyk) v 1. a 2. třídě.“

Tomáš Žák: „Co si pane řediteli myslíte o státních maturitách?“

Petr Tlustý: „Pracuji sice pouze na základní škole, ale netajím se svým negativním postojem jak ke státním maturitám tak k rámcovému vzdělávacímu programu (samozřejmě v podobě jak to vypadá nyní - neodmítám obojí apriory).“

Jitka, Kladno: „Dobrý den, z čeho jsou na vaší škole přijímací zkoušky, pokud dítě chce do 6 třídy? Děkuji“

Petr Tlustý: „Rád bych upozornil, že na základní školu není možné dělat příjímací zkoušky. Obvykle se jedná o přechod z jedné školy na druhou a ředitel školy rozhodne zda žáka přijme nebo ne. Samozřejmě k tomu může mít různé požadavky. U nás je třeba udělat do 6. ročníku rozdílovou zkoušku z jazyka - možnosti jsou němčina, francouzština a angličtina - tyto jazyky se učí od 3. třídy s dotací 5 hodin týdně, což není na ostatních školách obvyklé.“

Jiří: „Učí na vaše škole také muži? Děkuji“

Petr Tlustý: „Ano i muže máme - především na prvním stupni: z 15 třídních je 5 učitelů. Na druhém stupni učí kromě mě ještě další dva kolegové.“

Petra Nová: „Kolik dětí máte ve třídách na jazyky?“

Petr Tlustý: „Pokud myslíte kolik je dětí při výuce cizího jazyka, tak na jazykovou výuku se třídy vždy dělí (už i proto, že se třeba každá polovina učí jiný jazyk) a počet bývá kolem 15, vyjímečně více, ale maximálně 20 (v současnosti tak velkou skupinu nemáme). Jinak ve třídách je obvykle 20 - 30 dětí.“

Marie: „Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jak jazykově vzdělávat malé děti (3,5 a1 rok). Bydlíme na venkově, takže dojíždět s nimi není jednoduché. Jak účinné je (ve srovnání s kurzy pro předškolní děti) když jim pustím pohádky v angličtině? Může být efekt srovnatelný? Děkuji, Marie.“

Petr Tlustý: „Pohádka v cizím jazyce neuškodí, ale pokud doma mluvíte pouze česky, učte tak malé děti dobře česky. Na cizí jazyk je čas.“

Dominika: „Kdo učí jazyky na vaší škole, jsou to cizinci?“

Petr Tlustý: „Máme dva rodilé mluvčí na angličtinu, jinak všechny jazyky (vlastně všechny předměty) učí aprobovaní a kvalifikovaní učitelé s vysokoškolským vzděláním.“

Martina: „Jaký jazyk doporučujete jako první? A který přibrat v 6 třídě?“

Petr Tlustý: „Doporučuji cokoliv jiného než angličtinu - s tou stačí začít až v 6. třídě. Podle zkušenosti z naší školy děti, které začnou s angličtinou umí v 9. třídě výborně anglicky a celkem přijatelně druhý jazyk (úroveň A2), ti, kteří nezvolili angličtinu, umí v 9. ročníku výborně oba jazyky.“

honzík: „dobrý den jak se máte? :)))))))“

Petr Tlustý: „Jde to“

Tereza Večeřová: „Dobrý den, jaký je podle Vás ideální věk pro začátek výuky nějakého cizího jazyka (samozřejmě pokud má dítě zvládnuté základy jazyka českého včetně správné výslovnosti) díky“

Petr Tlustý: „Jak jsem již uvedl ve vysílání - ne dříve než se dítě dobře orientuje v češtine, tedy ve třetí třídě a později.“

Jana Hlaváčková: „Dobrý den mám dotaz učí se na vaší škole těma cizíma jazykama jen slovíška nebo třeba číst a učit se nějaký taxt nazpaměť, Je dobré když se děti uží nazpaměť nebo to není dobrá věc ?? Děkuji“

Petr Tlustý: „Výukou cizího jazyka rozumíme samozřejmě komplexní znalosti jazyka včetně i např. reálií. Děti se samozřejmě učí i zpaměti (např. slovíčka, písničky...) - mají k tomu ideální předpoklady.“

Andrea Komárková: „Dobrý den, je šance přijmout k Vám do 1. třídy syna z Prahy 5 Barrandova? Aktuální za 2 roky....Děkuji!!!! Komárková“

Petr Tlustý: „Tak daleko sice nevidím, ale předpokládám, že by to neměl být problém.“

Andrea M: „Jak se díváte na výuku jazyků u dislektika. Od páté třídy má povinně ANJ, který mu vůbec nejde a od sedmé třídy NJ. Má v tom zamatek a navíc jeho dislektické potíže to jen zhoršují. Navíc již teď je vidět, že studijní typ nikdy nebude. Děkuji“

Petr Tlustý: „To je spíš otázka pro psychologa a závisí samozřejmě na míře postižení. A samozřejmě je třeba zajistit přiměřené úlevy i ve výuce cizího jazyka.“

Katka: „Dobrý den pane řediteli, mluvíte mi z duše, jsem jediná, která jsem nedala své 4.leté dítě ve školce na kroužek angličtiny, působím u nás v obci jako exot. Dceru dám do sousední obce do ZŠ, protože odmítám pro ni povinnou výuku AJ od 1, třídy. Děkuji za potvrzení mých názorů na výuku cizího jazyka dětí v jednojazyčné rodině.“

Petr Tlustý: „Asi je nás exotů víc :-))“

ivana: „dobrý den, docela jste mě překvapil s tím , že doporučujete začít s cizím jazykem až ve třetí třídě. všude se teď říká, že malé děti jsou schopné si vytvořit dvě jazyková centra a pak jim druhý jazyk přijde přirozenější. každopádně dávat malé dítě na angličtinu je docela drahé a hlavně nevěřím v návaznost na základní škole. hodně se setkáváme ve svém okolí s nekvalitními učiteli. špatnými překlady slovíček atd. bohužel jsme z ústí nad labem a Vaše škola je pro nás daleko..přeji krásný den“

Petr Tlustý: „Co se říká je sice pravda, ale ta jazyková centra se vytvoří jen při soustavném působení - 20 minut učení básniček denně žádné centrum řeči nevytvoří.“

Kateřina: „Pane řediteli, jaký máte názor na "výuku" jazyků již v batolecím věku, jak se poslední dobou doporučuje??“

Petr Tlustý: „Nevím, kdo to doporučuje, ale samozřejmě se každé dítě učí jazyk už v batolecím věku - svůj mateřský jazyk. Takže pokud se kolem něj a na něj soustavně mluví dvěma (nebo více) jazyky tak se jich lehce naučí více. Ví například, že s maminkou mluví česky, s tatínkem italsky a s babičkou německy. Je to ale asi dost vyjímečná situace....“

Tereza: „Dobrý den, ráda bych se zeptala, jestli budete přijímat další učitele na první stupeň? Například od září do prvních tříd.. Děkuji, hezký den“

Petr Tlustý: „Plány na další školní rok děláme obvykle až od května. V současné době opravdu nevím.“

Šárka Rokosová: „Pane řediteli, mluvíte mi z duše, když říkáte, že je zbytečné zatěžovat děti cizími jazyky od 1. třídy, nebo dokonce od MŠ, kdy ještě nemají dokončen ani vývoj řeči. Jsem učitelka (ČJ-Děj) a jsem jako vy přesvědčená, že děti mají nejdřív umět dobře rodný jazyk a pak na něm stavět jazyky ostatní. Kolegové-jazykáři navíc konstatují, že kolem 4. třídy už ani není znát, kdo začal s cizím jazykem ve 3. třídě a kdo dříve, slovní zásobu děti rychle doženou a mluvnici do té doby prakticky neumějí. Zdravím a přeju hodně úspěchů Šárka Rokosová“

Petr Tlustý: „Děkuji za podporu..“

Eva Divišová: „Milý pane řediteli, mám dceru v 5. třídě ZŠ, ráda se učí jazyky. Aj má již od školky. Na jazyka má talent. Se stávající ZŠ nejsem spokojena. O "Vaší" škole jsem se dozvěděla od kamarádky. Měla bych dotaz či prosbu,zda-li je možný přestup mé dcery do "Vaší" školy v 6. tém ročníku a případná kritéria přijetí. Jestl jsou šesté třídy "nové" - myslím tím z nových žáků,nebo "zajeté". Dcera je totiž spíše introvent, i když velmi společenská a komunikativní, přesto mám obavy, aby do kolektivu zapadla. Prosím o reálnou odpověd z pohledu odborného pedagoga, zda-li se dá přechod zvládnout. Děkuji moc za informaci a kontak, kam na koho se mohu obrátit Krásné Vánoce Eva Divišová“

Petr Tlustý: „Po páté třídě obvykle z každé třídy někdo odejde, takže bych si s přechodem nedělal starosti. Jinak je to na podrobnější povídání. Na www.brana-jazyku.cz najdete kontakt na mě i moje zástupkyně tak klidně zavolejte nebo někdy přijďte.“

Itris Lukovková: „Dobrý den je dobré když mluví učitel(ka) na děti selou hodinu jiným jazykem když jí mno nerozumí??..“

Petr Tlustý: „Je to na učiteli - musí mluvit tak, aby mu rozuměli (aspoň to důležité). A hlavně by neměl mluvit celou hodinu. ať mluví také děti.“

Tomáš Kubík: „Dobrý den. V 7. třídě sem si jako druhý jazyk vybral ruštinu(místo němčiny) je to dpbrá volba?“

Petr Tlustý: „Ruština je jazyk jako každý jiný a lidí, kteří u nás umí rusky postupně ubývá. Na druhou stranu Německo je blíž a zatím je turisticky i ekonomicky atraktivnější. Myslím ale, že to nebyla chyba.“

Alena: „Dobrý den, přijímáte nové učitele? Jak obtížné je přijímací řízení? Máte nějaké zvláštní nároky? Studuji češtinu a němčinu na Pedagogické fakultě, ještě nemám ukončené vzdělání.“

Petr Tlustý: „Snažíme se samozřejmě vybírat ty nejlepší, ale záleží také na tom, jaké aprobace máme volné. Čestinu a němčinu máme v současnosti plně pokrytou.“

Pája: „dobrý den pane Tlustý, děti jsou už celkem velké a nejde jim angličtina, jak jim pomoci ? jet do zahraničí, kde se mluví anglicky nebo jim zaplatit soukromého učitele angličtiny ??“

Petr Tlustý: „Jednoznačně do zahraničí - finančně to vyjde nakonec stejně a přínos je jistě větší.“

Ivana: „Dobrý den pane řiditeli, jaké jsou na Vaší škole podmínky pro učitele? Nejsem příliš spokojena na současné škole.. Žádný prostor pro kreativitu učitele, nedostatek respektu k dětem ze strany učitelského sboru.. Vaše škola je velmi zajímavá..Děkuji“

Petr Tlustý: „Základní podmínky jsou jako na každé jiné škole. Co si myslím je u nás navíc je výborný kolektiv (to slovo je sice trochu zprofanované, ale jiné mě nenapadá)a velmi osvícený zřizovatel - MČ Praha 1, který vybavil všechny školy například interaktivními tabulemi....“

Agáta: „Dobrý den, chtěla bych se zeptat, proč tolik odmítáte odchod dětí z jazykových škol na osmileté gymnázium. Já sama jsem navštěvovala Vojtěšskou a můj první jazyk byla angličtina. Nyní se živím prací, kde využívám angličtinu, francoužštinu i němčinu. Všem jsem se naučila naprosto plynule, nemám problém je využívat a nemyslím si, že mi odchod na osmileté gymnázium(konkrétně na Gymnázium Jana Keplera na Praze 6) jakkoli ve studiu jazyků ublížil. Předem děkuji za odpověď. Agáta“

Petr Tlustý: „Nevím z čeho jste usoudila, že odmítám odchody dětí na osmiletá gymnázia. Mluvilo se pouze o návaznosti jazyků a ta prostě není. Jinak myslím, že osmiletá gymnázia se stejně jako ostatní typy škol dělí na dobrá a méně dobrá a mě spíše mrzí, pokud žáci odcházejí na ta méně dobrá.“

Terezie Makoňká: „Je dobré když se děti učí písničky (vánoční v této době) a neumí slovíčka která v té písničce jsou ??“

Petr Tlustý: „Myslíte když jim nerozumí? To je v pořádku - když je to zajímá tak se prostě zeptají, když ne tak si zazpívaly.....“

tomáš: „Dobrý den. Pomohou úspěchy v olympiádě se lépe dostat na střední školu?“

Petr Tlustý: „Od krajského kola výše ano.“

Markéta: „Dobrý den, jaký je Váš názor na španělštinu, pokud by ji mělo dítě spolu s angličtinou? Je dobré začínat oba jazyky zároveň, nebo nechat odstup např. rok, dva? Děkuji.“

Petr Tlustý: „Španělština ano, začínat raději postupně.“