Chat

Rodina a škola

PhDr. Ondřej Hausenblas

Záznam chatu ze středy 20. května 2009

Hana Moualla: „Dobry den, jak nejlepe pripravit na predskolni a skolni dochazku dite z vicejazycne rodiny?“

PhDr. Ondřej Hausenblas: „Doporucuji proste byt na dite laskavi, dodavat mu dost sebeucty. Pokud mluvi obema jazyky bez problemu na sve vekove urovni, nemuite jeho nijak trapit. Spise sebe: hledejte pro nej s predstihem inteligentni skolu a ucitelku.“

Miriam Nova: „Dobry den, rada bych se zeptala na to, zda budou pristi rok opravdu statni maturity nebo ne. Dcera bude maturovat a zatim jim nikdo neni schopen rict,jaky typ maturity opravdu budou skladat. Dekuji za odpoved.Miriam“

PhDr. Ondřej Hausenblas: „Dobrý den, něco se už ví, ale ovšem ne na sto procent: z češtiny už prý státní maturita bude, a z jednoho cizího jazyka. Ale víc se o podobě plánovaného testu a písemky a ústní zkoušky dozvíte na www.novamaturita.cz. Bylo by dobre, kdyby se CERMAT, ktery maturitu pripravuje, doucil, jak zadani a vyhodnoceni zkousky udelat bez chyb, prozatim se tam vzdy nachazely. Ale jeste dulezitejsi bude, aby ty predepsane veci ucitele uchopili rozumne, a aby se jim darilo vyucovat tak, ze vytezi ty dobre stranky statni maturity, a ne ty nedotazene.“

Veronika, maturantka: „Jak to je s VŠ, pokud neudělám napoprvé maturitu a mám opravný termín v září. Mohu dělat zkoušky na VŠ ?“

PhDr. Ondřej Hausenblas: „Dobrý den, myslím, že všechny VŠ dosud byly ochotny přijímat potvrzení o maturitě i dodatečně. Ale radil bych: udělejte maturitou rovnou napoprvé!“

Denisa Nová: „Dobrý den. Dcera maturuje příští týden v pondělí. Neustále má pocit že nic neumí a učí se,jak to jde. Jak jí mám pomoci, aby nebyla v tak nervovém vypětí? maturuje ke všemu odpoledne a vždy byla hrozná přes stresy a všechno hůře snáší po psychické stránce. Každý jí říkáme,že je to fraška, ale je pořád ve stresu.“

PhDr. Ondřej Hausenblas: „Dobrý den, dceři popravdě řečeno už oc nepomůžete tím, co jí povíte - prostě ten pocit napětí, starchu, stresu, se v ní utvářel dlouho, možná má takovou povahu, nebo možná ví, co všecko zanedbala - ale obvykle to je jinak: prostě má starost, jak to dopadne, protože takovu zkoušku asi ještě nedělala. Možná jí pomůžete, když ji neudete přesvědčovat, že to určitě udělá dobře, ale spíše s budete soucítit. Dáte jí najevo, že chápete, jaké má obavy a pocity, možná jste je taky někdy měli? A snažte se pro ten týden jí vytvořit milé, klidné prostředí, dopřejte jí něco, co má ráda - pochoutky? Neukládejte jí nepříjemné domácí práce, ať si ten svaťák užije jako v peřince. Asi by udělala dobře, kdyby si popovídala s nějakou spolužačkou, která to už má za sebou a v dobrém. Pokud víte, že ve škole probíhají maturity kultivovaně, že je místnost a komise milá, může být dobré se úprostě jít podívat na některé spolužáky, kteří jdou před ní na řadu.“

Radka, vysokoškolačka: „Dobrý den, máte můj obdiv na rychlé reakce. Mě netrápí maturita, ale státnice, jak překonat strach z komise :-D?“

PhDr. Ondřej Hausenblas: „To je těžko radit, Radko. Lidé jsou "různé", jak se říkává. Ale co by mohlo být užitečné: při přípravě u státnice si přehledně napište osnovu k otázkám, které dostanete: a pak koisi přednesete: U této otázky je potřeba pohovořit nějprve o ...., potom řeknu někoik hlavních informací o .... a rozhodně nevynechám .... A nezabořit se do podrobností hned.“

alena: „Dobrý den,již se namám na co zeptat asi před 30 minutami mi odmaturovala dcera a jsem z toho štastná,přestože tvrdila že nic neumí.Tak přeji všem koho teprve čekají zkoušky hodně štěstí a rodičům pevné nervy.“

PhDr. Ondřej Hausenblas: „BLAHOPŘEJU! A jestli chce dcera udělat dobrý skutek, ať řekne svým spolustudentům, nebo napíše ve svém blogu atp., jak dobře překonávat strach a obavy...“

Iveta, SŠ učitelka: „Pane doktore, ráda bych vám oponovala, pokud jde o váš názor na hodnocení maturitní zkoušky. Podle vyhlášky totiž komise nepřihlíží ke studijním výsledkům zkoušeného za uplynulé čtyři roky, hodnotí pouze výkon u dané zkoušky.“

PhDr. Ondřej Hausenblas: „Dobrý den, máte pravdu, podle vyhlášky. Ale my, doufám nejsme lidi z vyhlášek, a nechat si vzít sovu lidskou stránku nějakým předpisem, to by asi profesora SŠ uráželo. Nechtěl jsem říct, aby studentovi komise dávala známku za práci v minulých rocích studia, ale aby jeho výkon u maturity hodnotila s vědomím, jak on je schopný pracovat. A pokud ho zanjí jako lempla, který však se byl schopen k maturitě konečně připravit solidně a pdal výkon skvělý, tak proč mu škodit? Každý nejdřív věděl málo a pak se zlepšil...“

Renata: „Dobrý den,zajímalo by mě jestli budou vysoké školy brát příští rok ohled na státní maturitu.Jestli je pravda,že když udělám vyšší maturitu tak budu přijata na VŠ bez přijímacích zkoušek.“

PhDr. Ondřej Hausenblas: „Dobrý den, s tím bych moc nepočítal. Něktré školy přijímají proto, že nemají dost cuahzečů, jiné si proženou uchazeče testy vlastními, další zase trvají na ústní zkoušce, a to je v jejich pravomoci.“

Lucie: „Dobrý den, prosím vás, pochopila jsem to správně, že při státních maturitách nebudou předem vypsané otázky pro studenty do jednotlivých předmětů? nebo se na tomto postupu nic nezmění? Děkuji moc :)“

PhDr. Ondřej Hausenblas: „Tak tak, naštěstí si stát nedělá nárok na to, aby "vypisoval jednotlivé otázky" do předmětů. Jak si to zařídí škola ve své školní části maturity, záleží na ní samé. Ale pro češtinu už Cermat připravil metodické návody, jak zkoušku vést a jak se ptát. Uvidíme, jak moc budou škole vnucovány nějaké texty a otázky k nim.“

Martina Švrčinová: „Dobrý den pane doktore, nemám vlastně žádnou otázku, jen bych Vám chtěla říct, že se mi Vaše práce a Váš přístup k výuce moc líbí :-) Dodnes ráda vzpomínám na Vaše semináře na FF UK v Praze, kam jsem chodila. Možná Vás potěší, že jsem zůstala v oboru, učím češtinu pro cizince, vytvářím certifikované zkoušky pro cizince a Vaše rady a postřehy jsou pro mě opravdu přínosné. Díky :-)“

PhDr. Ondřej Hausenblas: „Dobrý den, Martino, diky za uznani, a doufam, že takova slova uslysi tako mnozi profesori od svych odmaturovanych studentu!“

Tereza, středoškolačka:: „Dobrý den, zajímal by mě Váš názor na dvě úrovně maturitní zkoušky. Myslíte, že se vubec vyplatí jít do rizika obtížnější zkoušky, když není vubec zaručeno(alespoň pro příští rok, kdy maturuji), že k tomu vysoké školy budou přihlížet či jestli se k tomu v budoucnu přihlížet bude? Není lepší uspět výborně v lehčí variantě než udělat těžší variantu, ale s horším hodnocením? Tím se dostávám i k otázce hodnocení státní maturitní zkoušky, bude typické 5-ti stupňové známkování? Předem děkuji za odpověd“

PhDr. Ondřej Hausenblas: „Dobrý den, zatím se zdá, že ta lehká úroveň je ostudně snadná, a že ta těžší není nezvládnutelná. Tak si to rozmyslete. Ale rozhodně se podívejte na www.novamaturita.cz, tam jsou ukázky, a můžete si to zkusit. Já si iosobně myslím, že než VŠ začnou přihlížet k úrovni matiruty, bude to dlouho trvat, než se z maturit snate dobrá zkouška...“

Lucie: „Ještě mám k těm státním maturitám jednu otázku.. jestli studenti budou mít možnost dozvědět se průběh té zkoušky? Myslím jakým stylem se učitelé budou ptát a pod. Mně to přijde hrozně těžký učit se na předmět, a nevědět velice nic konkrétního.. s těma otázkama to bylo přece daleko jednodušší :(“

PhDr. Ondřej Hausenblas: „To je pro všechny tazatele: dívejte se, co vyvěšuje Cermat na www.novamaturita.cz“

Michal, maturita příští pátek :-): „Co si myslíte o výuce literatury na SŠ a následné maturitě z ní ? K čemu mi bude taková spousta informací o tom kdo, co a kdy. Pokud mě to nebaví a vím, že do toho nebudu dělat. Zároveň mě docela zajímá jestli se lidi za 200 let budou učit to všechno co my a i to za 200 let nové. Aby jsme se potom celý život jen neučili a na činy by nezbyl čas.“

PhDr. Ondřej Hausenblas: „Dobrý den, tohle hodně záleží na škole a jejích vyučujících. Někde se zkouší opravdu velmi inteligentně, zajímavě - obvykle tam, kde se tak i vyučovalo. Otázky u maturity mohou být tzv. problémové, v literatuře se mohou dobře vztahovat k tomu, jak student rozumí pro dnešní dobu a pro svůj život velkému dílu nebo velé snaze minulých dob, ale i denšního autora... Znát a umět v textu rozpoznat i prostředky literárního jazyka, to je podmínka pro to, abyste porozuměli myšlenkám, které dílo přináší, takže i ty je dobré umět. Ale k tomu všemu by musela výuka po léta před maturitou vést. Pokud učitelé jenom odříkávali historická data nebo výtahy z děl, asi vás to právem nebaví. Co se týče doby za 200 let, sejděme se pak a povíme si to :-). Ale zcela vážně: ve většině oborů dnes inforace nedrží ani deset let, natož 200. Nové obejvy, ale taky nové pohledy a nové výklady, by měly pro školu znamenat, že se začneme učit spíše poznatky vytvářet, než je do sebe soukat. Ale nezapomeňte, že i lidé ve vysokých např. obchodních pozicích chtějí vypadat kulturně a kultivovaně, a k tomu je třeba s ostatními sdílet společné historické a zážitkové vědomí: my zdejší obyvatelé jsme žasli nad tím, jak Švejk klikoval mezi vojeskou mašinérií, my umíme ocenit světovou stylistickou úroveň B. Němcové, a dokonce umíme i číst starší jazyk...“

Marcela z Ústí: „V úterý mě čeká ústní maturitní zkouška a já už se dnes klepu strachy a nic neumím. Mám velice přísného třídního profesora (češtináře), který na nás klade až přemrštěné nároky. Jak mám překonat strach a nervozitu?“

PhDr. Ondřej Hausenblas: „Marcelo, poslouchejte velmi pozorně, na co se vás ptá, a poproste ho v případě, že nevíte, jak odpovídat, o to, zda by si vyslechl, jak vy jeho otázku zopakujete svými slovy - je to, pane profesore, to, nač se ptáte? A pak si z toho vezměte aspoň tu částečku, o které něco víte, a tou začněte.“