Chat

R. Švidrhoch
Záznam chatu ze středy 14. listopadu 2007
Jitka a Karolina, chatařky (četařky) z Rychnova nad Kněžnou: „Dobrý den, dá se u bazaristy reklamovat, že údaje na tachometru se neshodují s údaji vyčtenými z palubního počítače?“
R. Švidrhoch: „Dobrý den, milé dámy, jsem rád, že internet dorazil i do takové dálky... Váš dotaz je však poněkud zmatený: údaje na tachometru se nemohou lišit od údajů v palubním PC, protože jsou napojeny na stejný přísun dat. Stará auta s mechanickými počitadly počítač nemají. Jediný případ, který by mohl v praxi nastat, je u nejnovějších modelů (např. Volvo), které mají jakousi "černou skříňku", evidující najeté kilometry bez ohledu na jiné palubní přístroje. V takovém případě by nastalo složité dokazování, jestli bazar věděl, že stav kilometrů na tachometru je jiný než skutečný, protože ve smlouvě bude určitě napsáno, že auto kupujete s tímto počtem km NA TACHOMETRU, nikoli s ujetými km. Takže tak!“
tomas: „koupil jsem auto a nejezdi mi co ted mam delat..?“
R. Švidrhoch: „Jednoduchá otázka, složitá odpověď. Nevíc nic o podrobnostech, kdy jste auto koupil, proč vlastně nejezdí. Obecně lze říci, že máte dva roky od koupi auta právo reklamovat jeho skryté vady, během prvního půlroku musí autobazar dokázat, že na autě v době prodeje nebyly. Na běžné závady způsobené provozem či nedostatečnou údržbou se však žádná možnost reklamace nevztahuje.“
Jiří.K: „dobrý den,závada na motoru zjištěna během dvou měsíců od koupi vozidla se považuje za skrytou či opotřebováním díky za odpověd,lze reklamovat či ne.“
R. Švidrhoch: „Myslím, že v tomto případě máte právo na reklamaci, a na bazaru bude dokázat, že tam vada byla už v době koupě. Záleží, co je to za vadu, ale rozhodně bych to zkusil.“
Richtárová Petra @seznam.cz: „Dobrý den, zakopili jsme automobil u kterého bylo uvedeno že je v něm imobilizér, což nám i sám prodejce potvdil, alepo zakoupení jsme autmobil dali prověřit do autoservisu kde při diagnostice automechanik zjistil že imobilizér funkční není... tudíž se více namáha autobaterie i ostatní díly auta související se startováním... je tuto závadu autoservis povinný napravit i po pul roce po zakoupení vozu...máme prokazatelný důkaz o tom že imobilizér byl nefunkční při zakoupení vozu“
R. Švidrhoch: „Na reklamaci máte lhůtu dva roky, takže pokud máte důkaz o nefunkčnosti imobilizéru, reklamoval bych to. Půlroční doba se týká pouze toho, že během ní má autobazar povinnost dokázat, že vada na autě v době prodeje nebyla.“
szewieczek roman: „dobry den monuly tyden jsem koupil aoto citroen xsara v bazaru vozidlo jsme prohledli s mechanikem projeli a jevilo se ze je vse v pořadku tak jsem vozidlo koupil po tydnu jsem odvezl vozidlo do servisu na vymenu rozvodu oleju filtru a jinych veci ktere se meni pri koupe ojeteho vozidla ale pri vymene rozvodu se objevila zavada praskle tesneni pod hlavou a olej prosakuje na rozvodovy remen chci se zeptat jestli tuto zavadu lze nejakym spusobem reklymovat kdyz ve smlouve bylo poznamenano ze motor bere 0.5 l oleje na 100km motor byl krasne umyty aby nikdo nic nepoznal“
R. Švidrhoch: „Myslím, že by se tahle vada reklamovat dala, bazar by musel dokázat, že tam v době prodeje nebyla. Být vámi, zkusil bych se na ně obrátit. Je ale fakt, že v případě jejich odporu asi nemá vzhledem k ceně těsnění pod hlavou se obracet na právníka nebo se soudit.“
Hanka: „Dobrý den pane Švidrhochu. Minulý měsíc jsem si koupila auto v autobazaru,a teď když se ochladilo,jsem zjistila,že na tomto autě funguje jen vrchní část vyhřívání zadního skla.Je možno kvůli tomu auto reklamovat,nebo si vyžádat od autobazaru opravu?“
R. Švidrhoch: „Zkusil bych to, na reklamaci máte rozhodně právo. Ona ta oprava nakonec nemusí být levná, problémy s elektronistalací se můžou prodražit.“
Klára D.: „Může být důvodem k reklamaci nečitelné číslo motoru? V TP uvedeno ale na evidenční kontrole vyrezlé.“
R. Švidrhoch: „Určitě bych se proti tomu ohradil a reklamoval to. Vzhledem k dalším problémům s neexistujícím číslem motoru se to vyplatí. Otázka je, jaké auto jste koupila - u nových aut stačí mít v pořádku VIN kód, který ale není vyražen na motoru.“
Věra K Ustí,ver.ka@volny.cz: „dobrý den,auto bylo koupeno na jaře letos ujeto cca 1000km a pak praskal olejová pumpa a následkem se porouchal motor kontrolky byly v pořádku lze reklamovat závadu zpět bazaru nebo se považuje za opotřebovanost.díky hezký den.“
R. Švidrhoch: „To může být problém - čerpadla jsou samozřejmě díly, které se pravidelně mění, a bazar tím bude určitě argumentovat. Navíc, už uplynulo půl roku, takže povinnost dokázat, že čerpadlo bylo špatné už v době prodeje, bude na vás. Jestliže je ovšem následkem destrukce motoru (nevím, co se stalo), stálo by to aspoň za zkoušku. Za to nic nedáte.“
Chytková: „dobrý den, dala jsem auto do autobazuru, ale bohužel je z autobazaru ukradli. kdo za to zodpovídá a mám šanci škodu nárakovat na autobazaru? Pachatele schodou okolností našla policie, ale z auta mi bohužel zbyl jen vrak. Děkuji za odpověď .“
R. Švidrhoch: „Samozřejmě, bazar od vás převzal auto k prodeji, a tím za něj převzal zodpovědnost. Náhrada je plně na jeho bedrech, on si to pak může zkusit kompenzovat na zloději, který byl dopaden. Rozhodně vyžadujte náhradu, v případě odporu bazaru kontaktujte právníka.“
radkavesela@mail.cz: „Dobrý den mám dotaz prodala jsem jako soukromá osoba starsí naftové auto. klient si brzy stezoval ze nestartuje. Auto jsem na vlastní náklady dala do servisu kde provedli kontrolu a odstranili spadávání nafty. všechny rozvody a motoricky bylo auto v pořádku. klient se ozval opět po měsíci kdy se citelně ochladilo že opět nestartuje. Jaké jsou nyní má práva pokud by klient auto chtěl vrátit,co když auto nějakým špatným zásahem poškodili ?jaké postupy jsou když by chtěli od smlouvy odstoupit.Co to bude znamenat pro mne?Děkuji Veselá“
R. Švidrhoch: „Bohužel pro vás má kupec auta půl roku na reklamaci vady, a na vás je dokázat, že auto vadu nemělo, případně že ji zavinil servis. Vypadá to na komplikace. Odstoupit od smlouvy kupec může, ale vy se můžete bránit, že to není dostatečný důvod, a nabídnout třeba slevu. Zboží by mohl vrátit, kdyby se stejná závada projevila třikrát.“
Marie D.: „Dobrý den, sesta koupila v bazaru auto a do měsíce jim odešla převodovka. Bazar jim tvrdí, že je to jejich chyba, že si měli skontrolovat olej, ale určitě to nebylo olejem. Auto nechali opravit, oprava stála 45 000,- a od opravy převodovky neuběhl ani další měsíc a pokazilo se jim turbo. ted je auto v opravě a bude stát bud 15 nebo 40 000. Já jsem jí říkala, že to má jít do bazaru reklamovat a požadovat nějkaou slevu,ale bazar se brání a nechce o tom nic slyšet. jsou to skryté vady a jak dál postupovat?? Díky za odpověd Marie Dvořáková“
R. Švidrhoch: „To je nejklasičtější případ, a práva jsou samozřejmě na straně vaší sestry. První půlrok totiž bazar musí dokázat, že vada v okamžiku prodeje na autě nebyla. Rozhodně bych vyžadoval slevu, nebo se okamžitě obrátil na právníka a společně s ním se na bazar obořil písemně. Ať jsou důkazy v případném soudním sporu.“
Jiří M: „Podepsal jsem slmouvu s autobazarem v dodatku smlouvy je že další věci budou řešit podle obchodního zákoníku, je to možné ? Jelikož v OB. zákoníku jsou horší podmínky pro dokazování vady oproti občanskému zákoníku. Auto mám měsíc koupené a druhý den nastaly problémy počínaje rozbitou spojkou, spálený a zaseklý alternátor a v neposlední řadě chyby v elektronice které auto přepnou do nouzového režimu. Poradíte co mám dělat? Děkuji za odpověd.“
R. Švidrhoch: „Možné to je, ale na vašich právech to vůbec nic nemění, to jen bazary zkoušejí tuto fintu. Vy ovšem máte práva zaručena zákonem (Občanský zákoník, Zákon o ochraně spotřebitele), a pod ta nemůže jít žádná smlouva. To, co jste podepsal, je bezvýznamné. Braňte se a reklamujte!“
Jiří, Náchod: „uzavřel jsem smlouvu s autobazarem o koupi automobilu dle obchodního zákona, platí vše, co jste říkal ohledně reklamací a dokazování případné závady na zakoupeném autě?Děkuji“
R. Švidrhoch: „Určitě platí, vaše práva jsou nezrušitelná, zaručená Občanským zákoním a Zákonem na ochranu spotřebitele. A pod ta nemůže žádná smlouva jít.“
Markéta D.: „Dobrý den, před 14 dny, jsme koupili auto v autobazaru. K tomuto autu byly v ceně i zimní pneumatiky. Na tyto pneumatiky jsme obdrželi skladištní list, s tím, že si máme pneumatiky telefonicky vyžádat. Od skladovatele jsme se dověděli, že máme smůlu, ale pneumatiky nejsou, že nás,i autobazar někdo "předběhl". V autobazaru nám bylo řečeno, že si máme pneumatiky koupit a nebo čekat až se u nich nějaké objeví. Máme možnost nějakého jiného postupu, než čekání? Děkuji.“
R. Švidrhoch: „Pokud byly v ceně, tak byly i součástí smlouvy, a máte na ně právo. Je jedno, že to byl jakýsi "bonus", pokud se bazar k němu zavázal, je to platné. Ale co se týče času, je to horší, pokud ve smlouvě nebylo nic o čase uvedeno...“
Edita Kůsová, Strakonice: „Dobrý den pane Švidrhochu. Koncem září jsem koupila ojeté auto od soukromé osoby. Zjistila jsem, že servisní knížka je zfalšovaná. Ve smlouvě je uvedeno, že bylo auto koupeno s kompletní servis.dokumentací. Mohu s tím něco dělat? Děkuji Vám za odpověď.“
R. Švidrhoch: „Půl roku máte na reklamaci i u soukromé osoby. A jestliže je zde rozpor s kupní smlouvou, měla byste to určitě reklamovat.“
Hana Rolínková: „Před 3 týdny jsme koupili auto, hned po cestě domů jsme zjistili, že je špatmý filtr. Reklamaci přijali, opravili. Teď máme auto doma, ale nechali jsme si je prověřit a zjistili jsme, že mělo poslední evidovanou servisní prohlídku v roce 2005 při najetých 119 000 km ve Španělsku. Že je dovezené jsme věděli, ale teď je na tachometru 117 000 km. Dá se to nějak reklamovat nebo dodatečně požadovat slevu nebo to nechat být. Kdyby se jednalo o 2 000 km, ale mežná už mělo najeto daleko víc.“
R. Švidrhoch: „S kilometry je to vždycky složité - určitě máte ve smlouvě, že auto je prodáváno s těmi 117 tisíci na tachometru, není tam ani slovo o skutečném stavu km. Pokud by to tak bylo, byl by to rozpor s kupní smlouvou, a tudíž důvod k reklamaci. Takhle je to komplikované. Ale vždycky se vyplatí nebát se a jít na bazar udeřit, vymoci z nich nějakou slevu.“
Karel: „Dobrý den, může být důvodem reklamace údaj, který autobazar nemůže ovlivnit? Např. když bazar uvádí spotřebu 5 l paliva, ve skutečnosti bude 7 l je i tito důvodem reklamace? Děkuji“
R. Švidrhoch: „To určitě ne, údaje o spotřebě se i u nových aut velmi liší v závislosti na stylu jízdy a jízdních podmínkách.“
p. Sedláček: „Dobrý den. Před přibližně půl rokem jsme zakoupili auto. Vypadalo dobře bez vady, prostě jak má být. Teď si to však vůbec nemyslíme. Do oprav tohoto vozu jsme už investovali přes 50 000, což pro nás nejsou malé peníze. Chtěl bych se zeptat, jestli by to šlo nějak řešit. Děkuji.“
R. Švidrhoch: „Dotaz je příliš obecný - záleží, o jaké vady jde, jestli nevznikly opotřebením. Trochu je problém už v tom, že jste si zřejmě nechali uplynout půlroční lhůtu, během níž by bazar musel dokazovat, že vady na autě v době prodeje nebyly. Teď je to na vás. Můžete zkusit obrátit se na bazar, to stojí za to vždycky.“
Richtárová, Tísek: „řešila jsem se servisem závadu s nefunkčním imobilizérem,kdy člověk terý přijímá reklamace se na mě obrátil s tím že to budou řešit právníci, protože po půl roce se mou skryté závady řešit nebude, má na toto právo?“
R. Švidrhoch: „Je to tak, že po půl roce vy musíte dokázat, že závada byla na autě už v době prodeje. Do té doby by to bylo na bazaru. Takže právo na to má, "míč" je na vaší straně.“
job: „dobry den,kopil jsem auto v autobazaru ale po roce me ho policie zabavila ze je asi kradene nebo kradene nahradni dily i motor.Mam sanci na nahradu u autobazaru?dekuji“
R. Švidrhoch: „Doba k uplatnění reklamace jsou dva roky, takže to můžete udělat. Zřejmě byste našel rozpor s kupní smlouvou, v níž byl uveden původ auta. Zkusil bych to.“