Chat

Matematika a děti

Petr Husar

Záznam chatu ze středy 14. března 2007

PETRA: „chtela jsem se zeptat me dceři nejde matika jde ji čj a aj je to běžne děkuji“

Petr Husar: „Na jedné straně je pravda, že každý má jiné dispozice na ten či onen předmět. Druhá věc je motivace a vnitřní nastavení, vytvoření přístupu k matematice. Já osobně jsem přesvědčený, že ten, kdo je šikovný na český jazyk a cizí jazyky má dostatečné schopnosti i ke zvládnutí matematiky. Matematika je řešení problémů, objevování cest a její struktura je hodně podobná například i struktuře jazyků.“

Jitka Domanská,Domažlice: „má nejstarší dcera,20let,je diskalkulik,mladší 13letá má poruchu soustředění a 3letý syn má diagnostikovanou LMD je možné nějak učit matematiku a předejít tak pozdějším problémům,“

Petr Husar: „Pro každé dítě, každého žáka, studenta je důležité zažít při řešení problémů, úloh z matematiky úspěch. Učitel by měl být dobrý diagnostik, a podle své diagnózy vést žáka tak, aby zvládal úlohy přiměřené svým schopnostem. Po úspěšném zvládnutí jednoho problému bývá žák vtažen do matematiky, další výuka ho více baví a dělá výraznější pokroky.“

Míla: „Dobrý den. Mě osobně matematiky bavila moc (málem jsem ji šla i studovat, nakonec to tedy dopadlo jinak), to snad může moje děti asi taky ovlivnit - doufám. Existuje nějaká literatura, jak zábavnou formou dětem matematiku přiblížit od nejmenších? Nemyslím vyloženě nějakou učebnici, ale spíš knížku, kde bych se jako rodič mohla inspirovat pro hry s dětmi. Děkuji a přeji hezký den.“

Petr Husar: „Knih matematiky vychází hodně, jsou mezi nimi i pro nejmenší. Stačí zajít do většího knihkupectví, které se zabývá prodejem učebnic. Z hlavy mne bohužel teď nic konkrétního nenapadá.“

Iva: „Dá se nějakým způsobem určit, které učivo je v M nejdůležitější? Jak si například stojí slovní úlohy, jelikož ty patří k nejméně oblíbeným.“

Petr Husar: „Některé matematické učivo potřebují v životě všichni (sčítat, násobit atd.), některé jen někteří v jistých profesích a potom je učivo, které rozvíjí naší abstrakci, plošnou a prostorovou představivost, i to, co zdánlivě v životě uplatnění nenajde nás může nenahraditelně obohatit. Slovní úlohy učí utřídit a vybrat informace, systematicky je propojit, vyřešit problém a vyzkoušet správnost svého řešení. To vše je v životě důležité :-)“

Hanka, gretzova@seznam.cz: „Moc prosím o kontakt na člověka, který dělá testy scio z angličtiny v pátek v gymnáziu Na Zatlance. Dcera bude dělat přijímačky gymnázium a dozvěděla se že kromě matiky a čestiny budou testy také z angličtiny. Děkuji moc“

Petr Husar: „Testy v pátek začínají v 18.30. Další dotazy můžete napsat přímo mně, mail najdete na našich internetových stránkách www.zkousky-nanecisto.cz“

Hanka, gretzova@seznam.cz: „Moc prosím o kontakt na člověka, který dělá testy scio z angličtiny v pátek v gymnáziu Na Zatlance. Dcera bude dělat přijímačky gymnázium a dozvěděla se že kromě matiky a čestiny budou testy také z angličtiny. Děkuji moc“

Petr Husar: „A ještě bych doplnil, že testy z aj nejsou scio, jsou to klasické jazykové testy.“

Míla: „Dobrý den. Mě osobně matematiky bavila moc (málem jsem ji šla i studovat, nakonec to tedy dopadlo jinak), to snad může moje děti asi taky ovlivnit - doufám. Existuje nějaká literatura, jak zábavnou formou dětem matematiku přiblížit od nejmenších? Nemyslím vyloženě nějakou učebnici, ale spíš knížku, kde bych se jako rodič mohla inspirovat pro hry s dětmi. Děkuji a přeji hezký den.“

Petr Husar: „Ještě bych odpověď doplnil tím, že něco podobného připravujeme pro naše stránky www.e-matematika.cz a další podobné hravé matematické texty máme v plánu.“

Milan Jirásek: „Dobré odpoledne,pane Husare,coby výkonného pedagoga by mne zajímal Váš osobní názor na uplatnění matematiky v rámci státní maturity na SŠ.Tj. volba obligátně-fakultativně.děkuji a přeji vše dobré.Milan Jirásek“

Petr Husar: „Mně osobně se státní maturity moc nelíbí. Snaha srovnat děti z různých škol, kde mají různou hodinovou dotaci a různou úroveň matematiky mne zavání trochu sociálním inženýrstvím. Dál si nejsem jist, zda forma uzavřených testových otázek odhalí skutečně matematické znalosti a dovednosti. Myslím, že stávající podoba maturitní zkoušky je plně dostačující.“

Milan Jirásek: „Dobré odpoledne,pane Husare,coby výkonného pedagoga by mne zajímal Váš osobní názor na uplatnění matematiky v rámci státní maturity na SŠ.Tj. volba obligátně-fakultativně.děkuji a přeji vše dobré.Milan Jirásek“

Petr Husar: „Navíc mám ze současných ukázkových testů pocit, že testy vymýšlí někdo od zeleného stolu z povzdálí. Chybí mi víc pohled zkušeného praktika, který umí rozeznat důležité od nedůležitého atd.“

Dáša: „Jsem učitelkou matematiky. Děkuji Vám, že za to , že patříte mezi ty, kterým se daří zdárně podrývat autoritu učitelů. Já osobně patřím mezi učitele, kteří nabízí žákům několik druhů řešení úloh a i říkám, pokud si vymyslíte svoje řešení a bude po matematické stránce vpořádku, pak vám ho uznám , v matematice existuje spoustu cest jako v životě, ale vždy musíme dodržovat určitá pravidla“

Petr Husar: „Autoritu učitelů jako jste vy nepodrývám, naopak se ji snažím podporovat. Těch učitelů matematiky, kteří vedou své žáky a studenty k samostanému přemýšlení si nesmírně vážím.“

Martina Netíková: „Dobrý den pane Husre, ja se vlastně nechci na nic zeptat ,ale poděkovat. Minulý rok jsem k vám chodila na zkoušky na nečisto a moc mi pomohly. Na gymnázium jsem se sice nedostala ,ale ze skušeností čerpám do dnes a kvůli vám jsem se stala vášnivým milovatelem MATEMATIKY. Příští rok k vám určitě ješte přijdu. Naschledanou a moc děkuji.Martina Netíková Pozdravujte prosím Aleše ,Renatu a všechny skvělé lidi ze zkoušek.Děkuji“

Petr Husar: „Děkuji Martino za milý příspěvek.“

Koudelková: „Dobré odpoledne,mam syna a matematika mu nejde kde se dá sehnat doučovatel,jsme z Prahy.Děkuji“

Petr Husar: „Obraťte se na naše stránky www.zkousky-nanecisto.cz. Nabízíme sjednání doučování a provozujeme také matematickou pohotovost, kam můžete třikrát týdně přijít pro matematickou pomoc.“

k.boucek@email.cz: „To mi padne do noty co jste řekl podepisuji, matematika zlepšuje myšlení nelze se ji vyhnout.“

Petr Husar: „Přesně tak, matematika učí přemýšlet i ty, kteří matematiku už nikdy nepoužijí.“

Míla: „Mohu potvrdit tu metodu učení - nejlíp jsem se učila (matematiku na gymnáziu), když jsem ji vysvětlovala svým spolužačkám, které byly nadané na něco jiného. A zaplaťpámbu, na ZŠ i na gymplu jsem měla učitelky, které nám nosily zajímavé příklady k řešení a my si se spolužáky volávali ještě i večer, zda jsme to vyřešili, nebo kolik máme řešení...“

Petr Husar: „Ano, vysvětlování matematiky jiným je nejlepší metoda učení.“