Chat

host

PhDr. Veronika Šporclová

Puberta a sociální sítě

Záznam chatu z pondělí 18. března 2024

Sylva: „Dobrý den, je limit na mobilu pro 10leteho 6hod denne přilis moc ? Dítě se vzteka, kdyz mu jen zminim, ze pokud nesplni ukoly do skoly nebo aspon nejakou pomoc v rodine, tak mu budu muset limit omezit....už to bylo tak narocne, ze jsem zavedla pravidelne prestavky na mobile napr. Po 1hod na mobilu ma 1hod pauzu, jinak nebylo mozne ho od mobilu odpoutat a vratit se k normalnimu zivotu....ke hram, ke sportu, atd.....“

PhDr. Veronika Šporclová: „Dobrý den, Sylvo, děkuji za váš dotaz. Celkový čas u obrazovek (tzv. "screen time") by měl být námi všemi limitován pro zdravé fungování mozku. U dětí a dospívajících, jejichž mozek a organismus se vyvíjí, to platí obzvlášť. Nevím, zda do 6 hodin počítáte celkový čas, který vaše dítě tráví u obrazovky - např. i při psaní domácích úkolů nebo přípravě do školy, nebo se jedná převážně o hraní her, sledování videí nebo čas na sociálních sítích. Děti využívají a potřebují technologie k různým účelům - mnohdy i při učení, vzdělávání. Nicméně rodiče by měli mít přehled o tom, k jakému účelu a jak dlouho jejich dítě mobil či počítač využívá. Vědecké studie ukazují, že vyšší čas u obrazovky může mít souvislost s narušeným spánkem, s výskytem depresí, úzkostí, zhoršením školního prospěchu, apod. Jakmile rodiče zaznamenají změnu v chování a až závislostní chování, je vhodné zpozornět a nabídnout dětem i jiné, pro ně atraktivní, zábavu. Nelze dětem zakázat tento online čas, ale souhlasím s vámi, že vedle času na telefonu by bylo vhodné, aby se vaše dítě věnovalo i jiným aktivitám - pohyb venku, čtení, "offline" čas s kamarády, apod. S pozdravem a přáním pěkného dne Veronika Šporclová“

Kamila: „Dobrý den, ráda bych se zeptala , co se rozumí pod pojmem ,,zmapoval oblast sociálních vztahů a rozvíjení sociální dovednosti u tenegerů? Co to konkrétně znamená, jak to mám chápat ?Děkuji Kamila“

PhDr. Veronika Šporclová: „Dobrý den, Kamilo, neznám kontext vámi zmiňované citace, proto zkusím odpovědět obecně. Sociální vazby a vztahy jsou u dospívajících dětí (teenagerů) velmi důležité. Názor vrstevníků, kamarádů je pro děti v tomto věku mnohdy důležitější než názory rodičů. Pro zdravý rozvoj osobnosti jsou pevné kamarádské vztahy, pozitivní vzory, kvalitní sociální opora a bohatá sociální síť klíčové. Abychom mohli mít kvalitní vztahy, musíme mít dostatečné sociální dovednosti. Dospívajícím, kteří ještě nemají dostatek životních zkušeností a vztahovému chování se teprve učí, bychom měli být nablízku třeba i tím, že jim pomáháme rozvíjet jejich sociální dovednosti, učili je slušně komunikovat s ostatními. A také citlivě mapovat jejich sociální vztahy - zdali jsou spíše pozitivní a pro děti rozvíjející více než stahující dolů. Přeji pěkný den, Veronika Šporclová“

Zuzana: „Dobrý den, jakým způsobem kontrolovat u teenagera, co na mobilu dělá? Stačí si pouze povídat nebo opravdu kontrolovat chaty, navštívené stránky apod.? Děkuji. Z.“

PhDr. Veronika Šporclová: „Dobrý den, Zuzano, z mé zkušenosti je klíčová důvěra mezi dítětem a pečující osobou. Dítě mnohdy názory rodičů přijímá kriticky a s nelibostí, ale pokud jsou mu informace předány srozumitelně a dávají pro ně smysl, snáz je přijímá. Při hovoru s dospívajícím se nebojte citlivě otevírat i rizikovější témata a vysvětlujte možné důsledky tak, aby je pochopilo. Kontrola konverzace dítěte s vrstevníky by mohla vést k narušení soukromí dítěte a narušení vzájemné důvěry, proto bych k této variantě přistoupila až ve chvíli, kdy je reálné podezření na nějaké rizikové chování. Je-li vztah mezi rodičem a dítětem důvěrný a pevný, dítě se většinou v případě potřeby rodičům svěří a poradí - a je opravdu rádo, že tu možnost má, že vnímá v rodičích (důležitou) oporu. Proto vřele doporučuji budovat a posilovat důvěru a pozitivní vztahy v rodině, buďte vašemu dítěti vzorem a věřím, že si období dospívání společně užijete. S přáním pěkného dne Veronika Šporclová“