Chat

host

Mgr. Šárka Miková

Teorie typů – typ s potřebou hlubšího smyslu a harmonie

Záznam chatu z úterý 1. listopadu 2022

DAYD: „Co potřebuje typ s potřebou hlubšího smyslu a harmonie?“

Mgr. Šárka Miková: „Potřeba hlubšího smyslu znamená, že tyto typy hledají celý život nějaké své poslání, které je spojené většinou s podporou a rozvojem lidí a zlepšováním světa, aby byl pro všechny lepším místem k životu :-) I když v reálném světě normálně fungují, více než fakta a to, co reálně je, je zajímá budoucnost a co by mohlo být. Děti tohoto typu hodně žijí ve svých představách a pro rodiče může být obtížné je udržet u praktických činností a každodenní rutiny. Ve svých představách žijí krásné příběhy, ale také je mohou jejich představy děsit. Druhou potřebou je jedinečnost - být vnímám jako v něčem výjimečný, speciální, něčím se zapsat do srdcí druhých lidí. Poslední potřebou je harmonie, kterou potřebují i jiné typy, ale tyhle typy ji mají spojené s jedinečností - vystihuje je heslo "být sám sebou, ale nebýt sám".“

Pavlína: „Hezky den, ráda bych se zeptala, zda-li se zabýváte i pomocí s volbou povolání , konzultací na jakou doporučíte studentovi jít vysokou školu, by se měl dát? a co proro mohu udělat? Děkuji Pavlína“

Mgr. Šárka Miková: „Dobrý den, děkuji za otázku. Ano, zabývám se tím. Klíčové je určení typu osobnosti - to lze prostřednictvím úvodního semináře Teorie typů (www.teorietypu.cz) nebo mých knih, popř. u dětí (a studentů na SŠ) to dělám formou konzultace. V knize Nejsou stejné jsou na konci každé kapitoly o typu popsané vrozené dispozice pro dovednosti, které ten typ bude přirozeně rozvíjet a v jakých profesích díky tomu může lépe najít uplatnění. Můžete mi napsat na info(zavináč)teorietypu.cz. Šárka Miková“

denmark: „Hlubší smysl a harmonie - obě tyto věci se ale mohou vylučovat, ne?“

Mgr. Šárka Miková: „Naopak, vzájemně se podporují :-) tyto typy vidí hlubší smysl právě v harmonii ve vztazích a také v harmonii se svými vnitřními hodnotami. Právě vztahy pro ně musí mít hloubku, touží po napojení, souznění, vcítění. Bohužel ne vždy nacházejí v druhém člověku takový přístup, protože pro jiné typy je třeba důležitá víc racionalita, logika, fakta, řešení problémů apod. Harmonie jde občas spíš proti potřebě jedinečnosti - protože se tyhle typy by se pro druhé rozdaly, vciťují se, podporují, ale stejný zájem očekávají od druhých.“

Hanka: „četla jsem Vaši knihu Typologie osob.u dětí,je to pro mě složité a nedovedu podle toho určit typ 4-letého vnuka. Prosím Vás, je to vůbec možné u 4-letého určit? Může si sám dospělý poznat typ dítěte nebo je lepší k tomu odborníka? Ale to asi umíte jen Vy, protože nevím, jestli i ostatní psychologové se touto teorií zabývají? Je možné typ poznat z jedné návštěvy u Vás? Prosím, můžete mi poradit, kde bych se naučila pokládat vhodné otázky při zvládání emocí 4-letého dítěte, brečí a leží na zemi a není možné se s ním domluvit. Nejde mi to. Děkuji“

Mgr. Šárka Miková: „Dobrý den, díky za váš zájem o Teorii typů. Určit typ dítěte určitě není jednoduché a je to dobře, protože pak by šlo o zjedodušující škatulkování, které by bylo nebezpečné. Někteří lidé určí typ osobnosti svůj i dítěte pomocí mých knih, někdo jde na úvodní seminář Teorie typů. Pak mám také Klub Teorie typů, ve kterém jsou videa - jednak zaměřená na výchovu (a v rámci toho specificky k různým typům), ale také 16 videí (protože typů je 16) - rozhovory s lidmi daného typu, které vše krásně ilustrují. Klub Teorie typů si můžete koupit na měsíc a když vám to nebude vyhovovat, členství ukončíte. Nebo doporučuji mou novou knihu Milovat nestačí.“

Viki: „Dobry den, pani magistro, jak zjistim jaky je me dite typ? Je mozne objednat se take u Vas na konzultaci s nim nebo takto to nefunguje a mate jen seminare? Co rikate na pojem “vysoce citlive dite”? Dekuji :)“

Mgr. Šárka Miková: „Dobrý den, určit typ dítěte určitě není jednoduché a je to dobře, protože pak by šlo o zjedodušující škatulkování, které by bylo nebezpečné. Mnozí rodiče to ale zvládnou pomocí mých knih - doporučuji za tímto účelem mou nejnovější knihu Milovat nestačí. O jednotlivých typech pak mám natočená videa - přímo rozhovory s jejich "představiteli" - v Klubu Teorie typů. Klub Teorie typů si můžete koupit na měsíc a když vám to nebude vyhovovat, členství ukončíte. Nebo doporučuji mou novou knihu Milovat nestačí. O vysoké citlivosti vím, její propojení s typy osobnosti se ve světě zkoumá, ale já jsem nějakou jasnou spojitost s jednotlivými typy nenašla. Spíš si myslím, že v určitém ohledu může být vysoce citlivý jakýkoliv typ, stejně jako i lidé s aspergrem jsou různé typy osobnosti, nebo lidé s ADHD. Šárka Miková“

Helena: „Dobrý den ráda bych zjistila jaký typ je můj syneček 2,5 let ale netuším co napsat podle čeho by jste mohla takhle na dálku odpověď“

Mgr. Šárka Miková: „Dobrý den, takhle na dálku určitě typ určovat nemůžu, navíc je syn ještě celkem malý. Doporučuji mou knihu Milovat nestačí, kde jsou v úvodu popsány ty čtyři typy osobnosti, o kterých tady v Sama doma mluvíme, a pak podrobné popisy všech 16, na které se ještě dál rozpadají. A nesnažit se rychle typ určit, ale co nejvíc se o typech dozvědět, syna pozorovat a postupně se vám to vyloupne :-) Šárka“

Zuzana Martínková: „Dobrý den. Jak prosím zjistím, který typ je mé dítě?“

Mgr. Šárka Miková: „Dobrý den, určit typ dítěte určitě není jednoduché a je to dobře, protože pak by šlo o zjedodušující škatulkování, které by bylo nebezpečné. Někteří lidé určí typ osobnosti svůj i dítěte pomocí mých knih, někdo jde na úvodní seminář Teorie typů. Pak mám také Klub Teorie typů, ve kterém jsou videa - jednak zaměřená na výchovu (a v rámci toho specificky k různým typům), ale také 16 videí (protože typů je 16) - rozhovory s lidmi daného typu, které vše krásně ilustrují. Klub Teorie typů si můžete koupit na měsíc a když vám to nebude vyhovovat, členství ukončíte. Nebo doporučuji mou novou knihu Milovat nestačí.“

Patricie: „Dobrý den, podle čeho určím jaký je dítě typ? Musím si koupit nějakou vaši knihu, nebo kde to zjistím? Kolik je typů?“

Mgr. Šárka Miková: „Dobrý den, určit typ dítěte určitě není jednoduché a je to dobře, protože pak by šlo o zjedodušující škatulkování, které by bylo nebezpečné. Někteří lidé určí typ osobnosti svůj i dítěte pomocí mých knih, někdo jde na úvodní seminář Teorie typů. Pak mám také Klub Teorie typů, ve kterém jsou videa - jednak zaměřená na výchovu (a v rámci toho specificky k různým typům), ale také 16 videí (protože typů je 16) - rozhovory s lidmi daného typu, které vše krásně ilustrují. Klub Teorie typů si můžete koupit na měsíc a když vám to nebude vyhovovat, členství ukončíte. Nebo doporučuji mou novou knihu Milovat nestačí.“

Iveta: „Dobrý den, od jakého věku lze typ u dítěte rozpoznat?“

Mgr. Šárka Miková: „Dobrý den, typ je sice vrozený, ale dítě do cca dvou let není ještě samostatné individuum, tím se učí být v batolecí období, kdy se odpoutává od matky a postupně se učí být samo sebou. V té době (kolem 2 - 3 let) se nám dítě mění před očima - často se hodně vzteká (taky se tomu období říká období vzdoru), ale důvod není nám škodit, ale prosadit svoje já :-). Takže v tomto období začínáme vidět mezi dětmi rozdíly, začínáme vidět zárodky typu. Může být ale pro nás těžké vidět své dítě "objektivně" - hodně do něj promítáme samo sebe, proto je důležité si nejdřív určit svůj typ osobnosti, abychom věděli, jakýma očima se na dítě díváme, co zdůrazňujeme a co přehlížíme. Mějte se hezky, Šárka Miková“

Patricie: „Takže, pokud tomu dobře rozumím, pokud se zúčastním vašeho semináře/křtu/, tak na základě toho mohu zjistit jaký je dítě typ? To stihnete probrát všech 16 typů?děkuji.“

Mgr. Šárka Miková: „Dobrý den, ten seminář spojený se křtem je dvouhodinový, tam určitě typy neprobíráme, jen nastiňujeme to, jak s Teorií typů ve výchově pracovat a nastíníme si základy. To podstatné se učíme v semináři dvoudenním - "Teorie typů pro každého", který dělám v Praze a Brně. Šárka“

Johana: „Dobrý den, bohužel z Vaší knihy se mi úplně nepodařilo rozklíčovat a specifikovat jaký je syn typ, věk 13 let, příjde mi že od každého trochu toho má, kolik u Vás stojí konzultace na zjištění typu? A myslíte, že stačí vědět jaký dítě je typ a podle toho jej se snažit vychovávat , vycházíte i podle nějaké studie, či jaký máte vzor nebo kde vy sama podle koho jste se inspirovala? děkuji.“

Mgr. Šárka Miková: „Dobrý den, konzultace k určení typů dělám, napište mi na info(zavináč)teorietypu.cz. Pro výchovu nestačí znát typ osobnosti, důležité je také znát svůj typ, abychom věděli, jakou optikou se na dítě díváme a zároveň jaké chování naše dítě napodobuje. Teorie typů vychází z Junga a já jsem studovala v USA kurz MBTI practicioner, ale také přečetla velmi mnoho knih na toto téma, ale nakonec jsem si vše upravila dle svých dvacetiletých zkušeností... protože navíc knih o výchově dle TT ve světě moc není. Vycházím tedy ze svých dlouholetých zkušeností s tisícovkami účastníků mých seminářů i individuálních klientů (v mým knihách jsou díky tomu stovky příkladů - citátů konkrétních lidí). Šárka Miková“

Lenka Hrnčířová: „Dobrý den, tříletá dcerka má občas záchvaty pláče a není schopná mi říct, co se jí děje. Zjistím to až hodně po scéně, Kdy mi třeba 20 minut brečí. Například včera kvůli tomu, že jsem šla že schodů rychleji než ona, byla jsem o dva schody před ní...scéna jak kdyby jí člověk něco prováděl. Dnes kvůli školce. Všímám si, že když je doma sama, bez starší sestry, dá se s ní skvěle vyjít, domluvit. Pak ale když dojde dcerka, manžel případně někdo jiný, nastávají podobné scény. Je to i obráceně, když jsem v práci, vše OK, jak dojdu, začne kňourání....Manžel se na ni zlobí, a já už jsem z toho psychicky vyčerpaná...“

Mgr. Šárka Miková: „Dobrý den, vaše dcera evidentně reaguje na různé frustrace silnými emocemi. Pomohlo by vám rozumět tomu, co jí ty frustrace způsobuje. Jestli třeba nenaplnění potřeby kompetentnosti (chce si dokazovat, že je schopná, tedy i rychlá), nebo má potřebu jedinečnosti a touží po tom, abyste si jí víc všímala, přijímala její emoce, uznala je, nechala ji je prožít, napojila se na ni (procítěně řekla - já vidím, že tě něco hrozně moc mrzí, ráda bych ti pomohla..). Doporučuji knihu Milovat nestačí, kde jsou potřeby 4 základních typů, o kterých tady mluvíme v Sama doma, podrobně popsané i s doporučeními pro výchovu - třeba tam dceru "poznáte" a výchova pro vás bude jednodušší. Šárka“

Petra: „Dobrý den,syn chodí do 2 třídy.Od školky četl a velmi brzy se naučil psát(chtěl sám od sebe).Je trošku "napred"před ostatními dětmi.Velmi špatně v sobě zpracová,pokud mu něco hned nejde(návaly vzteku,zlost na okolí).Není moc extrovertní,velmi špatně si nachází kamarády ve škole(nechtějí s ním kamarádit a on je z toho nešťastný).Je to dáno typem jeho osobnosti?Mohu to nějak ovlivnit?Nechci,aby do školy chodil nerad.Povídáme si o tom a vždy se rozbrečí.Špatně reaguje i na svoji mladší sestru.Tvrdí,že ji nemá rád,často ji uhodí. Chtěl prý bratra.Moc děkuji za radu.“

Mgr. Šárka Miková: „Dobrý den, určitě to může souviset s typem osobnosti, ale nemůžu vám na základě tohoto popisu říct, jaký typ to je... takhle zjednodušeně to nefunguje. Doporučuji mou novou knihu "Milovat nestačí". Šárka Miková“

Kateřina: „Dobrý den, mám syna 3 a půl roku. Dost si s ním nevím rady. Je ukňouraný, vzteklý a protivný téměř každý den. Špatně reaguje na většinu členů rodiny. Když ho přítel (jeho otec) pozdraví, začne se mračit, kňourat a je nepříjemný. Už jsme z něj zoufalý. Zkoušeli jsme to s ním po dobrém. Ptala jsem se ho proč je na taťku ošklivý, proč ho ani nepozdraví atd. Přítel to zkoušel po zlém, že mu vynadal, popř. dal na zadek. Ale nic nepomáhá. Opravdu mě to deptá a trápí. Bojím se ráno na něj vůbec promluvit, aby zase nespustil ten svůj "amok". Myslíte, že je ten typ, o kterém jste dnes mluvili a že si potřebuje ty emoce prožít? Dle ostatních charakteristik bych ho jinak typovala na typ, o kterém jste mluvili minule. Musí být na vše dostatečně dopředu připravený, nemá rád překvapení atd. Nevím jak k tomu přistupovat navíc když je to někde na návštěvě u příbuzných a on se tam na ně pokaždé mračí a kňourá. Mockrát děkuji za odpověď“

Mgr. Šárka Miková: „Dobrý den, projevy emocí jsou v tomto věku přirozené pro všechny typy, protože děti se až v předškolním věku učí své emoce regulovat. Jeho projevy vám říkají, že se cítí být nepochopený a nepřijatý. Ale nemůže vám říct, proč. Na to je malý. Fyzické tresty, cokoliv ve výchově "po zlém" nepomůže - naopak, dítěti to jenom potvrdí, že je špatné a jde do opozice. Doporučuji knihu Milovat nestačí. Dozvíte se tam nejen o typech, ale i o batolecím a předškolním vývojovém období, včetně důležitých rad pro výchovu v tomto období. Šárka Miková“

Nikola: „Dobrý den, ráda bych se zeptala jak pracovat z dcerou. Jsou jí 3 roky, nastoupila do školky ma 1 ročního brášku. Žárlí na neho i když se snažíme je brát stejně, ale nepomáhá to. Začala lhát a vymýšlí si, a má vstekle nálady a za chvilku je chce mazlit.“

Mgr. Šárka Miková: „Dobrý den, to, co popisujete, jsou úplně normální projevy tříletého batolete, které má mladšího sourozence. Bez ohledu na typ je to pro dítě těžké.. Doporučuji článek "Období vzdoru" na www.teorietypu.cz/blog nebo ideálně mou knihu Milovat nestačí, kde je batolecí období (a následně i předškolní) hodně podrobně popsané s velmi konkrétními radami pro výchovu. Mějte se hezky, Šárka“

Kamila: „DDobrý den, jak poznáme jaký je dítě typ, a kolik je typů? A může být stejný typ kluk i holka?“

Mgr. Šárka Miková: „Dobrý den, určit typ dítěte není jednoduché a je to dobře, protože pak by šlo o zjedodušující škatulkování, které by bylo nebezpečné. Někteří lidé určí typ osobnosti svůj i dítěte pomocí mých knih, někdo jde na úvodní seminář Teorie typů. Pak mám také Klub Teorie typů, ve kterém jsou videa - jednak zaměřená na výchovu (a v rámci toho specificky k různým typům), ale také 16 videí (protože typů je 16) - rozhovory s lidmi daného typu, které vše krásně ilustrují. Klub Teorie typů si můžete koupit na měsíc a když vám to nebude vyhovovat, členství ukončíte. Nebo doporučuji mou novou knihu Milovat nestačí. Vše najdete na www.teorietypu.cz. Krátký úvod do Teorie typů dělám také v rámci svého podzimního turné spojeného se křty mé nové knihy. Ještě nás čeká Ostrava, Olomouc a Liberec - více na www.teorietypu.cz/vstupenky. A co se týká rozdílů mezi klukz a holkami, tak z hlediska typů osobnosti nejsou tak podstatné, jak se někdy prezentují. Mnoho holčiček a kluků spíš svým přirozeným chováním nenaplňuje genderové stereotypy - o klucích říkáme, že jsou přecitlivělí a měli by být víc chlapi.. u holčiček, že jsou necitlivé ... kdybychom znali jejich typ osobnosti, chápali bychom, proč to tak je.. a zabránili bychom narušení jejich sebehodnoty. Šárka Miková“

DIS: „Ty s potřebou hlubšího smyslu a harmonie je předpokládám intelektuální typ, že?“

Mgr. Šárka Miková: „Dobrý den, záleží, jak to myslíte. Pokud tak, že tyhle typy jsou často "ve svých hlavách", tak ano. Víc než fakta, realita, osvědčené zavedené postupy nebo přítomný okamžik je láká přemýšlet o tom, co by mohlo být, jaké jsou hypotetické možnosti, jaká by byla ideální budoucnost apod.“

Martina: „Dobrý den, měla byste prosím doporučení, jak podpořit komunikaci introvertního dítěte předškolní věku před dospělými? Na začátku konverzace s dospělými lidmi syna téměř paralyzuje ostych a potřebuje laicky řečeno více času se rozkoukat a z naší strany rodičů nevyvíjet tlak, aby hned komunikoval. Podpora ze strany druhých slovy: “ty se asi stydíš, viď?” vůbec nepomáhá, ba naopak, blok prohlubuje. Mezi členy blízké rodiny komunikuje bez problémů a je velmi výřečný. Obávám se vstupu do základní školy, v současné době má odklad. Děkuji za odpověď“

Mgr. Šárka Miková: „Dobrý den, především jeho chování "normalizujte", aby neměl pocity selhání.. Mluvte s ním o tom, že je to normální, že některé děti nemají potřebu s cizími lidmi mluvit, že až se sám rozhodne, bude to dělat. A před ostatními dospělými ho "omlouvejte". Postupně ho učte, jak se takové konverzace vedou - že když nechce mluvit o sobě, může se druhých na něco zeptat, protože většina lidí o sobě ráda mluví :-) Moje dcera s cizími lidmi nemluvila do cca 12 let, neobjednala si sama pití v restauraci... v 16 už ale veřejně recitovala svoje básně a dneska studuje na FAMU a je v sociálním kontaktu velmi zdatná. Nebo-li nic mu neuteče, naopak tlakem narušíte jeho sebehodnotu a schopnost fungovat v sociálních vztazích v budoucnosti spíš zbrzdíte. Šárka“

Jana: „Vážená paní magistro, ráda bych se zeptala kolik stojí u Vás 1 hodina konzultace /60minut /a zdali rozpoznáte jaké je mé dítě a já typ, během této konzultace, či je potřeba více sezení?“

Mgr. Šárka Miková: „Dobrý den, určení typu osobnosti u dospělých nechávám na nich - nejlépe prostřednictvím mého úvodního semináře Teorie typů. U dětí je konzultace, napište mi na info(zavináč)teorietypu.cz. Šárka Miková“