Chat

JUDr. Markéta Zemanová
Nástrahy ve smlouvách na energie
Záznam chatu ze středy 9. března 2022
DAYD: „Jak se připravit na nástrahy ve smlouvách na energie?“
JUDr. Markéta Zemanová: „Dobrý den, připravit se nejlépe tak, že si pečlivě přečtete smlouvu a necháte si vysvětlit vše, čemu nerozumíte. A dobré je nenechat se nutit do rychlého podpisu. Pokud Vám dodavatel něco zamlžuje, není to dobře, a je to známka, že je lepší zvolit jinou nabídku.“
denmark: „Jaké všechny nástrahy mohou být ve smlouvách na energie?“
JUDr. Markéta Zemanová: „Dobrý den, může jich být celá řada. Například různá těžko srozumitelná ujednání, kterým nerozumí běžný člověk bez právního vzdělání bývají často problém. Nebo možnosti různých pokut ze strany dodavatele nebo skryté poplatky. Je nutné smlouvu opravdu poctivě přečíst a nechat si vše nejasné vysvětlit.“
Martin: „Co bývá nejčastější problém ve smlouvách ? Dá se v dnešní době zafixovat cena?“
JUDr. Markéta Zemanová: „Dobrý den, fixovat cenu ve smlouvě lze a je nutné si v tom případě pohlídat, aby tam nebyla možnost jednostranné změny té ceny, pak už by to ztratilo původní smysl fixace ceny, a bylo by to jen fixací doby trvání smlouvy.“
Majka: „Na co si dát pozor, když volají, že po telefonu nabízeji levnější energie. Že nám to přepočitají a uzavřovou slouvu? Nemám k tomu důvěru!“
JUDr. Markéta Zemanová: „Dobrý den, děláte velmi dobře, že jste obezřetná, rozhodně bych Vám doporučila neříkat po telefonu "ano" na jakékoli nabídky po telefonu, aby to nebylo zneužito jako projev vůle už k uzavření smlouvy. Nejprve si nechte nabídku poslat a až budete mít možnost ji pročíst a promyslet, pak se rozhodujte.“
Dana: „Dobrý den. Smlouvu jsme s ČeZ uzavřeli na kontaktním místě dne 1.11.21,přešli jsme tak od DPI (rovněž u ČeZ).Cítíme se poškozeni,když nižší sazba dle uzavřené smlouvy nám je přiznána až od 25.11.21.Je to v pořádku nebo se můžeme nějak bránit?Děkujeme za odpověď.“
JUDr. Markéta Zemanová: „Dobrý den, jde podle všeho o datum zahájení dodávky a pokud je to tak ve smlouvě umožněno, a zpravidla ve smlouvě to datum zahájení dodávky není úplně přesně stanoveno, nýbrž nějakým intervalem, tak je to v zásadě možné a v podzimnch měsících bylo běžnou praxí, že od data podpisu smlouvy do data zahájení dodávky bylo několik týdnů. Je tam potřebná také určitá doba nutná na administraci nové smlouvy. v době podzimních měsíců a zimních měsíců byl z režimu DPI převáděn velký počet zákazníků, tedy ty časové prodlevy byly delší než obvykle.“
Marie: „Dobry den dosud mi neprislo vyuctovani Za energii od Bohemia energy.na koho se obratit ? Předem děkuji“
JUDr. Markéta Zemanová: „Dobrý den, je pravda, že ta vyúčtování od Bohemia energy chodila zákazníkům průběžně až do dnešních dnů, a podle prohlášení této firmy z minulého týdne v médiích byla již všem zákazníkům ke konci února vyúčtování zaslána. Tedy mělo by být zasláno i Vám. Zkuste tedy zaurgovat vyúčtování u Bohemia energy, od zákazníků, kteří se nás s podobným problémem obraceli, jsme měli zpětnou vazbu, že po urgenci vyúčtování dostali.“
Alena Koppová: „Dobrý den, zmínila jste,že ze zákona mohu dát 3 měsíční výpověď - bez sankcí. Počítá se to ode dne vystavení ,doručení nebo od 1.dne následujícího měsíce? Děkuji Koppová“
JUDr. Markéta Zemanová: „Dobrý den, výpovědní doba je zpravidla počítána od prvního dne následujícího měsíce po měsíci, kdy je doručena výpověď tomu dodavateli.“
Cumer: „Dobrý den, kdy je možné odstoupit od smlouvy ?“
JUDr. Markéta Zemanová: „Dobrý den, odstoupit lze obecně při porušení smlouvy druhou stranou. Pak lze ještě v určitých případech vypovědět smlouvu. To je obecně možné, pokud je smlouva na dobu neurčitou, a to s 3 měsíční výpovědní lhůtou. V některých případech je možné vypovědět i smlouvu na dobu určitou, například přímo ze zákona je možnost vypovědět bez sankce smlouvu při stěhování. Nebo například při jednostranné změně ceny. Při jednostranné změně ceny má dodavatel povinnost toto známit adresně zákazníkovi, tedy nestačí jen zveřejnit na webu, a poučit ho o možnosti vypovědět smouvu bez jakéhokoli postihu.“
Tomáš: „Super den,paní doktorko.“
JUDr. Markéta Zemanová: „Dobrý den, děkuji, i Vám.“
F.Musil Olomouc: „Dobry den, jsem odberatelem plynu od Vemex energy,kteri nam nastavili od brezna zalohy ve vysi 8 300.-Kc.Dosud To Bylo 2500 Chtel Bych Poradit, zda takove navyseni hradit, kdyz pracuji na zmene dodavatele. Dekuji F.Musil Olomouc frmusil@Seznam.cz“
JUDr. Markéta Zemanová: „Dobrý den, zálohy by měly být vyrovnány v závěrečném vyúčtování, tedy měl by pak být vyrovnán případný přeplatek na zálohách. Nevím, jak to přesně máte ve smlouvě upraveno, zda smlouva připouští takové navýšení zálohy (pokud se zároveň spotřeba u Vás nějak dramaticky nezměnila). Může to být právě případ "spotových" produktů. Tam je cena navázaná na burzu a tedy velmi proměnlivá a tím pádem i zálohy. Doporučila bych Vám změnu dodavatele maximálně urychlit a podívat se, zda změny záloh umožňuje Vaše smlouva do takové míry, jak píšete. Obecně je možno měnit zálohy v případě, že se Vám mění razantněji spotřeba, nebo pokud se mění cena. Což může být právě ten případ spotového produktu.“
Martin: „Mamince jsem vyřizoval dodavatele po DPI, konkrétně PRE pro Prahu. Mezitím jiná firma LAMA mamince volala a na základě telefonického hovoru s ni uzavřela smlouvu. Jenom když řekla ANO, máte zajímavou nabídku. Bohužel jsem to netušil. Chtel jsem vědět a vidět smlouvu, ale až po urgovani se sami ozvali,ale to už dodávali energii. Hlavně mě zarazilo,ze v předepsaných zalohach byli i věci,které jim mamina nepřestala. Konkrétně číslo jejího účtu, spojovací číslo na inkaso a další. Je to běžná praktika? Děkuji za odpověď Macák“
JUDr. Markéta Zemanová: „Dobrý den, bohužel takové praktiky nejsou úplně ojedinělé, a zneužívají důvěřivost zákazníků, obzvláť těch zranitelných. Proto neustále opakujeme a radíme spotřebitelům, že je hrozně důležité do telefonu neříkat "ano", protože to může být takto zneužito. U mnoha dodavatelů takové praktiky na základě stížností a podnětů od zákazníků také šetříme jako podezření na nekalé praktiky při sjednávání smlouvy, což může vést, pokud to prokážeme, k nemalé pokutě.“
Miroslav: „Dobrý den. Jaký dodavatel je spolehlivý a u jakého dodavatele jste vy.“
JUDr. Markéta Zemanová: „Dobrý den, osobně jsem u jednoho z těch větších dodavatelů, jmenovat s dovolením nebudu.“
MIROSLAVA Kratochvílová: „Dobrý den, chci ukončit předčasně smlouvu s dodavatelem plynu, zaplatím pokutu a musím platit i pokutu České srovnávací, když nebyla dodržena cena, GENERAL ENERGY. DEKUJI Kratochvílová“
JUDr. Markéta Zemanová: „Dobrý den, bez znaosti konkrétních ujednání ve smlouvě, a u Vás to vypadá na smlouvu i se zprostředkovatelem, to nelze jednoznačně říci. Osobně bych se pokutě České srovnávací, podle toho, co píšete, bránila, když jak říkáte, nebylo něco dodrženo, ve Vašem případě cena.“
Martin: „Už jsem měl dotaz, ohledně uzavřené smlouvy po telefonu. Napsala jste, ze se jedná možná i nekalou praktiku. Pokud bych chtěl na ne podat stížnost, kam se mám obrátit? Děkuji a hezký den“
JUDr. Markéta Zemanová: „Je možné podat na kontaktní mail/podatelnu, uvedené jsou na našich webových stránkách www.eru.cz.“
Yvon: „Dobrý den. Od ledna máme nového dodavatele energií . Za jak dlouho je povinen starý dodavatel poslat vyúčtování a vrátit i přeplatky, které od nás vybral na zálohách. Děkuji za odpověď. Y.“
JUDr. Markéta Zemanová: „Dobrý den, do konce roku 2021 nebyla lhůta jednoznačně stanovena v zákoně ani jinde. Od ledna je stanovena pro vyúčtování vyhláškou o vyúčtování a je to 15 dnů.“