Chat

efektivní komunikace

Ing. Petra Lachnittová

Záznam chatu z pondělí 9. března 2015

MASTER: „Stoprocentně efektivní komunikace asi neexistuje, že?“

Ing. Petra Lachnittová: „Dobrý den, efektivní komunikace VÝRAZNĚ zvyšuje pravděpodobnost, že dosáhneme svého cíle (bez agrese a manipulace). Nicméně do komunikace vstupují i další faktory, proto stoprocentní úspěšnost zaručit samozřejmě nelze.“

MASTER: „CO nonverbální komunikace?“

Ing. Petra Lachnittová: „Dobrý den, neverbální komunikace samozřejmě do efektivní komunikace patří. To, co naše tělo říká by mělo být vždy v souladu s tím, co říkají i naše slova. Pokud to tak není, tak náš komunikační partner tento nesoulad podvědomě vnímá.“

MASTER: „Kurz Efektivní komunikace je Váš kurz a jak dlouho trvá, než dojde k jeho absolvování a kolikrát již proběhl?“

Ing. Petra Lachnittová: „Dobrý den, kurz efektivní komunikace u nás trvá 6,5 hod. Kurz opakujeme několikrát ročně, celkový počet nevím, jelikož jich proběhlo už opravdu hodně :)“

Milada: „Jak efektivně komunikovat s manželem, který to v podstatě odmítá, nechce řešit problémy, o ničem mluvit, buď odchází nebo atakuje-křičí a obviňuje.“

Ing. Petra Lachnittová: „Dobrý den, někdy to může být v partnerských vztazích určitě složité. Domnívám se, že je ale vždy dobré začít u sebe. Tedy doporučuji pracovat na své vlastní efektivní komunikaci směrem k manželovi i ostatním a možná budete překvapená výsledkem. Je také dobré přijmout fakt, že druzí se nemění, pokud se proto sami nerozhodnou, ale můžeme se změnit my a v důsledku toho se mohou změnit i reakce na nás.“

Simča: „Dobrý den, jak máme prosím komunikovat verbálně i neverbálně s člověkem, kterému umřel někdo blízký? Děkuji za odpověď.“

Ing. Petra Lachnittová: „Dobrý den, Simčo, to je jistě velmi citlivé téma. Určitě bych doporučila nepopírat emoce druhého tj. neříkat: "To bude zase dobré". Pomáhá projevení empatie, nabídka pomoci, rozptýlení...“

Monika: „Dobry den,poradite, jak efektivne rici nazor na nekoho a nevyvolat hadku? Dekuji...“

Ing. Petra Lachnittová: „Dobrý den, Moniko, doporučila bych Vám kurz Efektivní zpětná vazba, kde se naučíte tzv. popisný jazyk a dávat kvalitní zpětnou vazbu, která naopak motivuje ke změně. Více najdete na www.skolakomunikace.cz“

Tereza: „Dobrý den. Jaký je nejlepší způsob komunikace s jedinci, co jsou více výbušnější, aby komunikace byla klidná a především z jejich strany nedocházelo k "výbuchu" (jako křik, projevy hněvu,...) ? Děkuji za odpověď“

Ing. Petra Lachnittová: „Dobrý den, Terezo, výbušných lidí je více typů a s každým se komunikuje trochu jinak. Pokud Vás toto téma zajímá, doporučila bych Vám kurz Konfliktní lidé, kde probíráme jednotlivé typy a efektivní jednání s nimi.“

Alča: „Dobrý den paní Lachnittová, prosím, poradíte mi jak efektivně komunikovat s 3,5-letým dítětem když neposlechne, nebo když vzdoruje a reaguje brekem či křikem? Cítím, že je špatně po něm křičet nebo mu dát na zadek, ani to tak nechci. Chci, aby vše šlo po dobrém, domluvit se. Už nevím jak k tomu přistupovat bez křiku, vyhrožování, bez toho, abych vše opakovala 5x. Předem děkuji za odpověď.“

Ing. Petra Lachnittová: „Dobrý den, Alčo, zkuste popsat jeho emoce nahlas, např.: "Honzíku, ty se teď hodně zlobíš/vztekáš, asi se ti nechce oblíkat." Pak chvíli počkejte a nic neříkejte. Pak můžete pokračovat: "Asi by sis radši hrál, viď?". Je také důležité, aby Váš tón byl pevný a sebejistý, nikoliv naštvaný. Princip je nepopírat emoce, protože, když je popíráme, (nejen) děti mají tendenci spíš přidat na síle. To byla jen malá ukázka samozřejmě...“

Lucka M.: „Dobrý den. Dá se tato komunikace použít i při komunikaci s dětmi? Jak s nimi správně jednat? Jako s dětmi nebo jako se sobě rovnými? Děkuji“

Ing. Petra Lachnittová: „Dobrý den, Lucko, samozřejmě. Čím dříve s tím začnete, tím lépe. Komunikaci s dětmi samozřejmě přizpůsobujeme jejich věku, ale principy efektivní komunikace (respekt a úcta) by v ní měly být zachovány. Nehledě na věk je dobré se vždy vyvarovat NEefektivní komunikace např. srovnávání ("Podívej se na Janičku, jak je šikovná"), přehánění ("Už jsem ti to říkala 100x"), popírání emocí ("Nebreč, to nic není") a další...“

gina: „Jak se pozná manipulátor?dekuji“

Ing. Petra Lachnittová: „Dobrý den, manipulátorů je několik typů. A ne vždy, když někdo manipuluje je automaticky manipulátor. Obecně platí, že manipulátor jedná na úkor komunikačního partnera, aby získal nějakou výhodu. Velmi často máme z jednání s manipulátorem nepříjemné pocity. Pokud by Vás toto téma více zajímalo, doporučila bych Vám náš kurz Manipulace a jak se jí bránit.“

Dalimil Klvaňa: „Dobrý den paní inženýrko.Chtěl bych vědět zda-li poskytujete osobní konzultace v oblasti komunikace.Pracuji u MLM společnosti a chtěl bych vybudovat obchodní tým,ale nevím,jak lidi pro spolupráci oslovovat a na co si dát pozor.Slyšela jste o firmě Grow job?děkuji Klvaňa“

Ing. Petra Lachnittová: „Dobrý den, Dalimile, ano osobní konzultace poskytuji. Pokud byste konzultaci uvítal, napište mi na info@skolakomunikace.cz. ...ano myslím, že už jsem o nich slyšela.“

Anežka: „Dobrý den. Kde se dozvím názvy a termíny různých vašich kurzů? Děkuji.“

Ing. Petra Lachnittová: „Dobrý den, Anežko, o našich kurzech se dozvíte na www.skolakomunikace.cz. Kdybyste potřebovala poradit s výběrem, tak napište nebo zavolejte, ráda Vám poradím.“

Aneta: „Lze znovu naučit manžela komunikovat ? Je kurz pro manželskou komunikaci .“

Ing. Petra Lachnittová: „Dobrý den, Aneto, lépe komunikovat se může naučit téměř kdokoliv. Pokud ovšem chce, nikoho nelze nutit. Čím menší motivace, tím menší efekt. Ano, takový kurz existuje.“

Lucie P.: „Dobrý den, jak vysvětlit 2.letému dítěti, že si například musí nechat čistit zoubky apod... ?“

Ing. Petra Lachnittová: „Dobrý den, Lucie, zkuste z toho udělat zábavu, čistěte si zuby společně, klidně celá rodina :) Je dobré, aby dítě vidělo, že si zuby čistí maminka i tatínek, sourozenci...“