Chat

Stres ve škole

PhDr. Hana Košťálová

Záznam chatu ze středy 11. listopadu 2009

Veselá Z.: „Dobrý den, dcera si začala pod vlivem stresu okusovat nehty, asi od 10let, nyní je jí již 19let a stále to dělá, nepomáhají domluvy ani hořký lak z lékárny, dala si udělat umělé nehty a měla i ty měla tendenci okusovat, poraďte prosím zda existuje nějaká pomoc, hypnóza např. atd. velmi děkuji“

PhDr. Hana Košťálová : „Dobrý den, pokud si s tím dcera sama a ani s Vaší pomocí nedokáže poradit, měla by vyhledat odbornou (psychologickou) pomoc. Pěkný den, Hana Košťálová“

Jarka: „Dobrý den, mám dotaz, který není přímo k tématu stresu ve škole, ale týká se dětské úzkosti. Ráda bych se zeptala, jak pomoci 4 letému dítěti, které trpí úzkostí při jízdě (kolo-v sedačce, auto, BUS, vlak). Snažím se odvádět pozornost, ale nepomáhá to. Většinou na počátku cesty je to horší, strachy se křečovitě drží a přestává dýchat, po chvíli se uklidní. Nejhorší je to při jízdě v noci. Podávala jsem homeopatika na zklidnění, pomohla pouze částečně. Tento stav trvá asi od 1 roku. Při pravidelnosti cest (např. denně do školky) se situace lepší. Za odpověď děkuji.“

PhDr. Hana Košťálová : „Dobrý den, to je dotaz na odbornou poradu. Existují terapeutické postupy, ale nedokážu posoudit, jak vážná je situace Vašeho dítěte. Někdy pomáhá, když před situací,jíž se dítě bojí, ji společně projdete, řeknete si, co vše a v jakém pořadí se odehraje, co může být nepříjemné pro dítě (a třeba i pro Vás jako průvodkyni) a co společně s dítětem uděláte pro to, aby se to nepříjemné nepřihodilo nebo jak to společně překonáme. Během akce se na tento rozhovor můžete odvolat a připomenout, že vše probíhá tak, jak jste si řekli. Po akci je možné s k ní vrátit, projít společně nepříjemné momenty a připomenout, jak jsme je přokonali, co pomohlo atd.“

zdena: „Dovedete si představit smysluplný televizní pořad, který by mohl něco ve školstaví změnit? Kdo by se podle Vás měl na něj dívat?“

PhDr. Hana Košťálová : „Dobrý den, hm... myslím, že dovedu. Dívat by se měli rodiče, které zajímá, co dobrého mohou udělat pro své dítě i v době, kdy péči o něj částečně přebírá společenská instituce - škola. Pěkný den, Hana Košťálová“

Dobruška: „Já myslím, že jsou týpky, který budou mít stres ze všeho a týpky, který nic nerozhází, ať už je ta škola jakákoliv. Nestresujte se z toho!“

PhDr. Hana Košťálová : „Dobrý den, ve škole jde o to, aby ti, co mají tendenci "se nervovat", mohli žít bez dlouhodobého tlaku a měli dobrý pocit z toho, co dělají. Pěký den, Hana Košťálová“

Martina: „Dobrý den . Mám dotaz ohledně mé 13 leté dcery ktrerá právě přešla ze ZŠ na gymnázium a neumí se učit já osobně jsem se také moc neučila a nevím jak bych jí poradila. NA základní škole se vůbec neučila a tak se jí teď ani nedivím že jí to nejde. Je z toho velice špatná protože má špatné známky. Mohla by jste mi poradit jak by se mohla začít efektivně učit? Dekuji Martina“

PhDr. Hana Košťálová : „Dobrý den, dost často jde o organizaci práce v čase. Děti většinou si neumějí rozložit úkoly tak, aby na všechny měly dostatek času. Někdy pomáhá, když si dítě (student) zřídí notýsek,do něhož si zapisuje úkoly, a naučí se pracovat tak, že to, co je nejvíc naléhavé a náročné, neodloží až za úkoly, které ho těší nebo mu jen méně vadí. Některým dětem pomáhá, když si splněné úkoly odškrtnou (barvičkou). Taky pomáhá,když se na začátku práce určí pořadí,v jakém úkoly bude řešit,a i to, kolik času si na určitý úkol dá. Ten se pak snaží dodržet. Pěkný den, Hana Košťálová“

Katka: „Dobrý den paní doktorko, chtěla bych se zeptat na syna a jeho docházky do školky (ne školy)....každý den smlouvá, že chce jít domů po obědě, že tam nechce spinkat, on nemá rád to spinkání, on totiž nespává, takže jen leží, ale pak po ležení si tam pěkně hraje......chci vědět, určitě to pro něj představuje stres, zda bych ho měla brávat domů po obědě, zatím trvám že tam je až do odpoledne.......možná má zakódování z loňska, kdy chodil po obědě a tak neustále smlouvá, dokonce i tak, že řekne, že do školky tedy vůbec nepůjde....ve školce ale nebrečívá....je to tak, že nás zkouší??? Máme doma půlroční mimčo, takže mi vyhovuje, že je tam do odpoledne..´“

PhDr. Hana Košťálová : „Dobrý den, myslím, že by bylo dobré se se synem domluvit - vyhnout se každodením dohadům, ale např. uzavřít únmluvu, že v týdnu bude ve školce spinkat třeba 3 x a naopak 2 x půjde domů po obědě (a ve kterých dnech to bude). Dohoda musí obsahovat ujednání, že se celý týden o tom nebude smlouvat - můžete ji i zapsat (obrázky a jednoduché značky PO / UT atd.). Když bude dítě mít tndenco smlouvat, připomeneme mu,že máme dohodu na tento týden. Příští týden (třeb už v pátek) si uděláme dohodu novou a budeme ji dodržovat po celou dobu, pro kzerou dohoda platí. Když se podaří dohodu po celý týden dodržet bez smlouvání, můžeme to v pátek neo o víkendu společně oslavit - to si taky domluvíme, jak taková oslava bude vopadat a můžeme si celý týden připomínat, jak se na to společně těšíme. Zdůrazňuji, že je dobré řešit problém spaní jako SPOLEČNY, ne jen jak úkol pro dítě. Pkěný den, HK“

Renata: „Dobrý den,co dělat když učitelka přehlíží šikanu a nestačí na neukázněné děti ve druhé třídě?“

PhDr. Hana Košťálová : „Dobrý den, pozor na slůvko šikana - ne každé rušivé nebo neukázněné chování je šikana. Pokud máte dojem, že něco ve škole je v nepořádku, domluvte si s paní učitelkou schůzku s tím, že se jí chcete svěřit se svými obavami - ne že jí jdete vyčítat. Je třeba vyslechnout paní uičtelku otevřeně a pozorně a pokusit se porozumět, proč řeší situace ve škole tak, jak je řeší. Když ve Vás paní učitelka nevzbudí důvěru, zvažte další kroky. Hana Košťálová“

Eva Černá: „Dobrý den, lze stres ze školy a úkolů, který si žáček 1.tř.může sebou nést celý život eliminovat tím, že se hodnocení províádí pouze slovně (neznámkuje se klasickou stupnicí 1.5), máte s tím poz.skušenost?“

PhDr. Hana Košťálová : „Dobrý den, ano, stres se může pomocí tzv. popisného hodnocení snížit. Ale není to tak jenoduché - dobré popisné hodnocení je užitečné, ale špatné slovní hodnocení může nést stejné nevýhody a způsobovat stejné problémy jako známky. Naopak i se známkami se dá zacházet citlivě, zvlášť pokud jsou spojeny s kritérii, která znají žáci předem a na jejichž naplnění mají dostatek času a podpory. Hana Košťálová“

Jana: „Dobrý den, chtěla bych se zeptat jak zvládat stres u 15leté dcery. Má strach z matikáře, který jak tvrdí to nedokáže vysvětlit. Mluvili jsme s ním, protože se dcera málem zhroutila tak se to na chvíli zlepšilo, protože na ní tolik netlačil. Když má psát z matiky tak se toho bojí a nedokáže se na učení soustředit. Teď mají na suplování jinou učitelku a chválí si, že jí to dokáže vysvětlit, dokonce tvrdí že jí matika baví. Jak se máme k tomuto problému postavit. Dceru dokonce doučuje jeden známý matematiku, ale tvrdí že když vidí učitele ve dveřích tak se jí zatmí mozek.“

PhDr. Hana Košťálová : „Dobrý den, řekla bych, že to je problém,který je třeba řešit dlouhodobě s učitelem - bez toho to nepůjde. Bylo by dobré, kdybyste mohli s učitelem matematiky přijmout nějaká opatření (plán) na to,jak dceru v jeho hodinách odblokovat. Ovšem to předpokládá, že pan učitel to vezme vážně a že si nebude myslet, že bude stačit, když se dcera bude víc snažit a víc se učit. To v tomto případě očividně nestačí. pěkný den, Hana Košťálová“

Nováková: „Dobrý den paní doktorko, přesně jste odhadla stres u učitelů, ale ve školství pracují i asistenti pedagoga a tam je stres možná ještě větší. Žáků s různými poruchami dys... stále přibývá a asistent, který s těmito dětmi pracuje má úvazek přímé práce až 33 hodin týdně což je velice náročné a bohužel finančně nedoceněné. Pracují v sedmé platové třídě, i když se někdy musí připravovat víc než učitel, který tu hodinu vede. Možná i proto hodně asistentů tuto práci vzdává. V jiných zemích např v Německu je tato práce velice ceněna.“

PhDr. Hana Košťálová : „Dobrý den, děkuji za podnět. Máte jistě pravdu, otázka je, co se s tím dá dělat. Hana Košťálová“

Alena: „Všichni říkají že stres postihují děti. Mne se zdá že jej má i má mamka jakožto učitelka. Myslím si, že ona je ve větším stresu než ty děti, nebo možná stejném, ale je velmi přepracovaná, naložili na ní práci za 3 lidi. Co teď dělat? opravdu je hodně přepracovaná, tím pádem i ve stresu. Děkuji za odpověď.“

PhDr. Hana Košťálová : „Dobrý den, ano, máte pravdu, že naše paní učitelky, především ty dobré, jsou neustále velmi přetížené. Bohužel řešení vyžaduje změnu vzdělávací politiky - systémovou změnu v přístupu k učitelům, jejich práci, odměňování. O koncepci podpory mohou rozhodnout naši politici, ale ti potřebují, aby společnost ukázala, že o jiné poměry v přístupu k profesi učitele stojí. Hana Košťálová“

Jitka: „Dobrý den, chci se zeptat na radu pro syna - čtvrťáka, který se bojí každého testu i diktátu, o kterém ví dopředu. Ikdyž se učí "poctivě" a spolu zkoušíme i test nanečisto, bolí ho už i večer břicho a stále o tom se strachem mluví. Většinou však vše zvládne na 1-2 a říká, že to nic nebylo... Děkuji.“

PhDr. Hana Košťálová : „Dobrý den, neumím úplně odhadnout, jak vážná je situace Vašeho syna. Pokud ještě nepřerostla do zásadního problému, myslím,že by pomohlo klást doma co nejmenší důraz na známky, ale ukazovat synovi, že si ceníte i jiných věcí spojených se školou. Například místo otázky na známky se ptát, co se ve škole dozvěděl zajímavého ten den, co se stalo veselého, co ho překvapilo, co se mi povedlo takového, zač nebyla žádná známka, ale udělalo mu to radost apod. Možná by se dalo pohovořit i s učitelkou, aby oceňovala výrazněji u Vašeho syna právě ty neznámkované věci. Pěkný den, Hana Košťálová“

Alena H.: „Dobrý den paní doktorko, zrovna jsem zapla tv a toto téma si mi velmi hodí. Nyní jsem v pracovní neschopnosti. Pracuji již třetím rokem ve školství a sama za sebe mohu říci, že je to čím dál tím horší. Dokonce uvažuji o skončení prac. činnosti ve školství, neboť morálka ve škole se rok od roku mění! Stres je na denním pořádku a jak jste hovořila o syndromu vyhoření, tak mám takový pocit, že už na mě začíná docházet. Pracuji na I a II stupni. Učím zdravotní a tělesnou výchovu, děti jsou neukázněné, unuděné, drzé, apod. Mohu je motivovat jak chci a stejně se mi to nevrací zpět. Dokonce si mohou vybírat každou hodinu hru, když jsou hodné apod. Nic se učit nechtějí, nic je nebaví je jim to jedno jak vypadají. Navíc ta tělocvična je velký prostor a k zlobení to samo láká. Patří to k tomu jsou to jenom děti, ale chování k dospělému vůbec neumí. Někdy to musím opravdu rozdýchávat, nechtěla bych se dočkat, že mě žák 4. nebo 5. třídy pošle někam. Práce ve školství je opravdu náročná a o prázdninách člověk opravdu regeneruje. Během půl roku jsem měla 8x antibiotika na angínu, ředitelka školy není zrovna tolerantní a nechová se profesilnálně v určitých případech. Začínám si myslet, že to mám ze stresu. Je mi 29 a jsem skutečně unavená z práce s dětma. Myslíte, že tak časté nemoce mohou být ze stresu? Neměla bych změnit jinou školu? Neboť hodně mi to bere energie. Budím se ze spaní bolesti břicha, buší mi celý den srdce jak si vzpomenu na danou školu. Děkuji za odpověď“

PhDr. Hana Košťálová : „Dobrý den, myslím, že pokud můžete, školu změňte. Hledejte taky podle kolegů - kolektiv velmi pomáhá. Pěkný den, Hana Košťálová“

dominika: „dobry den ja bych se chtela zeptat jestli ucitele smi stresovat nase deti treba mou dceru stresuje to ze jim jejich ucitelka rika mate na dokonceni 5.4.3.2.1 minut a ona je pak vystresovana“

PhDr. Hana Košťálová : „Samozřejmě, že učitelé nesmějí děti záměrně stresovat. Možná ale paní učitelka myslí, že tím dětem pomáhá. Nemůže to dcera paní učitelce říct, že jí to vadí? Hana Košťálová“