Interaktivní zpravodajský pořad ČT24. Hlavní události dne, podstatná témata a jejich aktéři odpovídající na otázky diváků živě v Hyde Parku. Dnes na téma „Mediální gramotnost a výchova v Česku“ s ministrem školství Robertem Plagou /ANO/.

Obsah dílu

Přehrát vše

Chat

ministr školství

Robert Plaga /ANO/

Každý den nás doslova zaplavují stovky informací – sledujeme televizi, posloucháme rádia, pohybujeme se na internetu a sociálních sítích. Ocitáme se v tzv. informačním smogu. Jak se v té záplavě zpráv orientovat? Jak si ověřit, že je informace pravdivá a nikdo s námi nemanipuluje? K tomu má sloužit MEDIÁLNÍ GRAMOTNOST - zjednodušeně vzato – dovednost přístupu k médiím, chápání a kritického vyhodnocování jejich obsahu a případně též schopnost vytvářet vlastní sdělení. Jak se jí naučit? A jak jsme na tom v Česku s mediální gramotností?

Záznam chatu z úterý 27. listopadu

Václav K.: „Dobrý večer. Jaký vliv na mediální gramotnost, má školství, upřednostňující biflování definic a pouček, před samostatným, analytickým myšlením?“

Robert Plaga /ANO/: „Cílem ministerstva školství, ale také cílem ředitelů musí být moderní způsob učení, který naopak podporuje kritické myšlení. I proto je téma mediální gramotnosti průřezovým tématem, které by mělo být součástí výuky různých předmětů. Upřednostnění nových metod učení před biflováním je i cílem ministerstva školství v rámci revize rámcových vzdělávacích programů.“

Radomir: „Dobrý den, pracuju jako docent na univerzite. A mám dotaz na platy... Prijde Vám v pořádku, že jako docent mám včetně osobního hodnocení 23 tis čistého?“

Robert Plaga /ANO/: „V pořádku mi to samozřejmě nepřijde. Ministerstvo se snaží, a úspěšně, navyšovat prostředky pro vysoké školy. V letošním roce o tři miliardy korun, v roce příštím o dvě miliardy korun. Je plánováno navýšení i v následujících dvou letech. Tyto prostředky by měly být, a já věřím, že budou využity vysokými školami pro zlepšení platových poměrů na vysokých školách. Samozřejmě, že konkrétní platová politika je součástí autonomie vysoké školy. Tedy ministerstvo může navyšovat prostředky pro vysokou školu, na konkrétní výši platu však nemá přímý vliv.“

Václav K.: „Dobrý večer. Jak se mění mediální gramotnost v jednotlivých generacích naší populace? Existují regionální rozdíly?“

Robert Plaga /ANO/: „Mediální gramotnost můžeme označit jako fenomén poslední doby, s rozvojem sociálních sítí rozhodně vzrostla důležitost mediální gramotnosti. I z průzkumu STEM/MARK vyplývá, že existují rozdíly v úrovni mediální gramotnosti dle vzdělanosti a věkové struktury.“

Monika: „Vážený pane ministře, není další hrozbou, že učení z internetu a jeho upřednostňování, vede k celkovému zakrnění mozků mladých, které nebudou trénovat četbou delších textů - knih, přednášek i zatracované memorování je z části trénink mozku“

Robert Plaga /ANO/: „Dobrý den, podle mého názoru ještě větším problémem než učení z internetu je prosté přebírání informací z internetu, bez jejich relevantního ověření. V tom s vámi souhlasím, že zkratkovitost dnešních sociálních médií je na škodu. Četba delších textů a především jejich porozumění je nezbytná k trénování kritického myšlení.“

Veronika Čáslavská: „Dobrý den, ráda bych se zeptala pana ministra, zdali vidí smysl v anti-fake news projektech, které se na dezinformace snaží upozorňovat a vyvracet je. Myslíte, že takové projekty mohou reálně něco změnit? Děkuji za odpověď.“

Robert Plaga /ANO/: „Aby anti-fake news projekty byly úspěšné, tak tím, kdo se na dezinformace snaží upozornit a vyvracet je, musí být osoby, které mají všeobecný respekt. Pak může být jejich aktivita úspěšná.“

cody: „Dobrý večer. Nemáte pocit, že naše vysoké školství produkuje čím dál větší množství "nepoužitelných" vysokoškolsky vzdělaných jedinců??? Nehodilo by se omezit jejich počet??? Proč mít vysoké procento vysokoškoláků k ničemu??? cody“

Robert Plaga /ANO/: „Máte pravdu v tom, že v minulých letech byl extrémní tlak na maximální počty vysokoškoláků a vysoké školy byly motivovány k co největšímu počtu studentů. V současné době se však snažíme o zvýšení kvality výuky na vysokých školách, což přinese i vyšší kvalitu absolventů vysokých škol. Lapidárně řečeno, raději nechť vysoké školy vezmou o něco méně studentů a poskytnou jim kvalitnější vzdělání. Touto cestou jdeme.“

Standa: „Sdělovací média často zneužívají vlády, politické strany či zájmové skupiny na vytváření "jednotného" názoru ve společnosti. V své snaze se uchylují ke způsobům, kterých kdysi užíval Goebbels, že 1.000x opakovaná lež se stává pravdou. Jak to vidíte Vy?“

Robert Plaga /ANO/: „Souhlasím, skutečnost, že médiem je dneska v podstatě každý, tak bezpochyby zuří informační válka, ve které jsou často užívány dezinformace.“

kh: „Proč se útočí urážlivě kvůli údajné negramotnosti na důchodce a dělají se z nich "blbci"? Se svými zkušenosti s médii si to vyhodnotí lépe, než manipulovaná mládež.“

Pavel Šimoník: „Otázka byla zodpovězena ve vysílání (20:53 hodin).“

WAR: „Jak podporovat mediální gramotnost?“

Michal Kaderka: „Otázka byla zodpovězena ve vysílání (21:02 hodin).“

Stopáž90 minut
Rok výroby 2018
 P ST HD