Interaktivní zpravodajský pořad ČT24. Hlavní události dne, podstatná témata a jejich aktéři odpovídající na otázky diváků živě v Hyde Parku. Dnes na téma „Snižování emisí u aut“ s Michalem Vojtíškem z Centra vozidel udržitelné mobility, FS ČVUT.

Obsah dílu

Přehrát vše

Chat

Centrum vozidel udržitelné mobility, FS ČVUT

Michal Vojtíšek

Osobní automobily vyráběné v Evropské unii od roku 2030 budou vypouštět o 35 procent méně CO2 než v roce 2021, dodávky pak o 30 procent méně. Po mnohahodinovém jednání se na tom v Lucemburku dohodli ministři životního prostředí členských zemí. Pro kompromisní návrh hlasovala i Česká republika. Co to bude pro výrobce aut znamenat? Rozebereme v dnešní Devadesátce. Hostem bude Michal Vojtíšek z Centra vozidel udržitelné mobility FS ČVUT.

Záznam chatu ze středy 10. října

IGR: „Co to bude pro výrobce aut znamenat - snižování emisí u aut?“

Michal Vojtíšek: „Automobily budou menší, lehčí a výkonnější. Populárnější mohou být i elektromobily.“

Václav K.: „Dobrý večer. Jaký je podíl automobilů, na celkové produkci CO2, v důsledku působení člověka? Jaký člověk poměr lidstvo a příroda?“

Michal Vojtíšek: „CO2, který emituje člověk, není součástí přírodního koloběhu CO2, který sám o sobě problém není: CO2, který vydýcháme, spotřebovaly rostliny, které jsme snědli jako potravu. Problém je vypouštění CO2 vznikajícího spalováním fosilních paliv, to je CO2, který je "navíc" a hromadí se v atmosféře. Je to jako kdyby sem na parkoviště tu a tam přijelo auto, které by ale nikdy neodjelo, a auta by se hromadila.“

Martin: „Dobrý den, jsou limity požadované EU splnitelné s ohledem na fyzikální zákony? A pokud to donutí automobilky více vyrábět elektromobily, není to vytloukání klínu klínem? Jak se na životním prostředí projeví potřeba likvidace baterií elektromobilů apod.?“

Michal Vojtíšek: „Ano, jsou. Již dnes jsou splnitelné s malými úspornými automobily, a s pokročilými technologiemi. Elektřinu sice vyrábíme spalováním uhlí, ale jsme ji schopni vyrábět s nízkými emisemi CO2 pomocí jaderných elektráren a obnovitelných zdrojů.“

Jirka: „Zmínil jste ceny paliva jako motivace přejít na nové, dražší a úsporné vozy. Nehrozí spíše ztráta mobility nízkopříjmových skupin, kteří pak nebudou moci dojíždět do práce (nebo budou muset změnit zaměstnání za horší) a už vůbec si nové auto nekoupí?“

Michal Vojtíšek: „Domnívám se, že veřejná doprava je v Česku kvalitní, problémem jsou avšak malé obce. Např. ale produkce biopaliv měla pomoci zaměstnanosti zejména zemědělců na venkově.“

Jan Mudra: „Je vůbec někdy možné dosáhnout u akumulátorů poměru objem/hmotnost/energie, který by se alespoň blížil benzínu či naftě?“

Michal Vojtíšek: „Není. Na to, abyste autobusem dojeli do Itálie, potřebujete několik set kilogramů nafty, ale řádově deset tun akumulátorů. Ale ve Vašem mobilu máte akumulátor, a ne spalovací motor. Na elektrokole také máte akumulátor, a ne nádrž s naftou.“

Stanislav: „Pěkný nesmysl! Takové snížení emisí u spalovacích motorů je technicky nedosažitelné. A nebo snad ano? A jak? Nepomohlo by spíš snížení počtu motorových vozidel?“

Michal Vojtíšek: „Například příměstské autobusy dosahují spotřeby pod 20 litrů na 100 km... Snížení počtu vozidel by samozřejmě pomohlo, ale zdá se, že to není příliš oblíbené řešení...“

Martin Ledvina: „Co pseudoautority kázající o vlivu os. automobilů říkají na studii dánské vládní agentury pro ochranu ŽP, že 15 největších zaoceánských parníků vyprodukuje ročně víc sazí, oxidů síry a dusíku než 760 mil. aut? Jednodušší šikanovat malé ryby/jednotlivce?“

Michal Vojtíšek: „Ty parníky mi ale nejezdí uprostřed ulice, podél které bydlí lidé, ale na širém moři, a to je z hlediska dopadu na lidské zdraví podstatný rozdíl.“

WAR: „Osobní automobily vyráběné v Evropské unii od roku 2030 budou vypouštět o 35 procent méně CO2 než v roce 2021, dodávky pak o 30 procent méně. Je to podle Vás úspěch?“

Michal V. Marek: „Jakýkoliv krok, který vede ke snížení emisí CO2, lze považovat za úspěch.“

Pavel Bertelmann: „Jake je porovnani skodlivin produkovanych automobily napr. ve srovnani s zaoceanskou lodni dopravou, ktera spaluje mazut a oleje nejhorsi kvality ve vyznamnem mnozstvi - jaka omezeni a normy se vztahuji na ne ?“

Michal Vojtíšek: „V mezinárodních vodách žádné limity neplatí. Tam se ale většina našich občanů nepohybuje. Pro nás jsou důležité emise vypouštěné v našich městech, ulicích, kde chodíme, jezdíme, dýcháme.“

Míra: „Nedokážu si představit, že by počet cestujících v MHD rapidně vzrostl. MHD v Praze je přeplněná.“

Michal Vojtíšek: „Silnice jsou přeplněné také a chodníky v centru ostatně také...“

Jan C.: „Není pro přírodu náročnější neustálá produkce nových a nových "spotřebních" aut na 3 roky spíš než užívání staršího vozu po delší dobu??“

Michal Vojtíšek: „V některých ohledech pravděpodobně ano.“

baltazar: „mate auto nebo jezdite na koloběžce ?“

Michal Vojtíšek: „Jezdím autem, na kole i hromadnou dopravou.“

Jan Moravec: „Dobrý den, 1, jakým vozidlem jezdíte? 2, proč se represivně řeší osobní vozidla a ne lodní, vlaková, nákladní a letecká doprava? Děkuji“

Michal Vojtíšek: „Nejvíce kilometrů najezdím vlakem. Všechny ostatní druhy dopravy se řeší také, a možná ještě represivněji, pouze to na běžné občany tak nedopadá.“

Jiří: „V roce 2001 zkoušela firma IAV GmbH bezemisní systém rychlého vývinu páry na motoru Škoda. Mám mezinárodní patent na rotační parní motor s využitím tohoto systému, ale nikoho to nezajímá. Jakou mám šanci tento motor uplatnit?“

Michal Vojtíšek: „Obraťte se na libovolného výrobce motorů.“

Ondřej: „Dobrý den, Hlavním benefitem elektromobility je pořád uváděno zlepšení životního prostředí. Ale když se na to podíváme z opačné strany, když všichni budou mít auta na elektřinu, tak se ta elektřina někde musí vzít ne?To není problém pro životní prostřed“

Michal Vojtíšek: „Musí. A není bezproblémový zdroj. Občané si stěžují že větrné elektrárny hyzdí krajinu, fotovoltaika také, jaderných elektráren se bojí, a vzdát se pohodlí a vymožeností také nechtějí.“

Jan Rada: „Dobrý den, chtěl bych se zeptat, kdy bude platit stejná přísná míra k omezení emisí, na letadla, námořní dopravu a třeba i na motorky?“

Michal Vojtíšek: „Až si je jako občané odsouhlasíme. U mezinárodních vod to bude těžké. Výrobci letadel již nyní omezují emise dobrovolně (tj. na letadlo).“

Stopáž90 minut
Rok výroby 2018
 P ST HD