Interaktivní zpravodajský pořad ČT24. Hlavní události dne, podstatná témata a jejich aktéři odpovídající na otázky diváků živě v Hyde Parku. Dnes na téma „Pád mostu v Janově“.

Obsah dílu

Přehrát vše

Chat

katedra betonových a zděných konstrukcí, Stavební fakulta ČVUT v Praze

Lukáš Vráblík

Na dálnici A10 u Janova na severu Itálie se zhroutil kus mostu. V tu dobu po něm jezdila auta a podle médií z něj i některá spadla. Záchranáři uvedli, že tragédii nepřežily desítky lidí, podle náměstka ministra dopravy je sedm mrtvých. Policie hovoří o deseti mrtvých, podle některých italských médií je obětí jedenáct a pět zraněných je v kritickém stavu. Dění večer shrneme v Devadesátce. Hostem bude Lukáš Vráblík z katedry betonových a zděných konstrukcí stavební fakulty ČVUT v Praze.

Záznam chatu z úterý 14. srpna 2018

Václav K.: „Dobrý večer. Otázka z oblasti spekulací. Mohlo mít vliv, na pád mostu současné klima?“

Lukáš Vráblík: „Mohlo se jednat o finální impuls pro konstrukci, která byla zřejmě již na pokraji své provozuschopnosti. Klimatický impuls byl posledním hřebíčkem do rakve.“

DAYD: „Hrozí podobná tragedie jako u Janova i mostům v ČR?“

Lukáš Vráblík: „Ne, protože přímo tento konstrukční typ v ČR není. Zavěšené mosty v České republice jsou, postaveny byly ale později. Je tam mnohem větší ochrana hlavních konstrukčních prvků - hlavní nosná lana.“

ANTI: „Hrozí podobná tragedie jako u Janova - dalším mostům v Itálii?“

Lukáš Vráblík: „Úroveň správy mostních konstrukcí v Itálii a množství vynaložených prostředků na jejich opravy a rekonstrukce je mnohem nižší než u nás.“

ANTI: „Ten zhroucený kus mostu u Janova - dá se už nyní předpokládat, kdo je viníkem této tragedie?“

Lukáš Vráblík: „V současné době to není možné přesně říci, kdo nebo co je viníkem. Můžeme pouze spekulovat o dílčích příčinách.“

Kukačka: „Jaký je koeficient bezpečnosti u těchto a podobných mostních konstrukcí?Jak hodnotíte stav lávky v Nymburce,když po odstranění 1/4 nosných lan ani 3/4 zbylých lan nezabránilo zřícení lávky?Nemělo to být minimálně obráceně?“

Lukáš Vráblík: „Zjednodušeně je možné říci, že mostní konstrukce je schopná přenést bez jakéhokoliv jejího porušení více jak dvojnásobek přípustného zatížení (jak vlastní tíha mostu, tak veškeré přípustné užitné zatížení - například doprava, vítr, teplota). Stav, který byl zjištěn po demolici lávky v Nymburce, potvrdil předpoklady o značné míře koroze hlavních nosných lan na základě pádu lávky v Tróji. Rozhodnutí o uzavření lávky bylo více než správné.“

Jaroslav Chalupa: „Bohužel to není první pád postu v Itálii za posledních několik let. Začínám to vnímat jako nedbalost při údržbě, špatný projekt popřípadě lajdácká realizace. Je to dle mého názoru systémová chyba.“

Lukáš Vráblík: „Úroveň správy a obecně starost o mostní konstrukce je v Itálii hodně zanedbávaná. Je možné tam najít výrazné rozdíly v jednotlivých regionech Itálie. Přesně to respektuje ekonomickou sílu jednotlivých částí Itálie. Italští inženýři jsou mistři stavitelé, nové konstrukce jsou zcela bezproblémové, ale zásadním způsobem je podfinancována údržba.“

Stopáž90 minut
Rok výroby 2018
 P ST HD