Nejdůležitější momenty z průběhu 37. ročníku nejtěžšího závodu off-road vozidel a motocyklů
00:00:21 Dobrý den, vítám vás při sledování souhrnného pořadu,
00:00:25 který se ohlíží za dakarskou rallye roku 2016.
00:00:28 I letos se ukázalo, že jde o jedno z nejbláznivějších
00:00:31 a nejtvrdších dobrodružství, které si dokážeme
00:00:34 vůbec představit.
00:00:36 Svou roli sehrály nejen obtížné tratě,
00:00:38 které vybral bývalý motocyklový šampion Marc Coma,
00:00:40 ale do prověřování připravenosti závodníků
00:00:43 vstoupilo výrazným způsobem i počasí.
00:01:49 72 hours on the moto, crazy, hm?
00:02:29 Dakarská rallye i letos startovala v Argentině.
00:02:33 Z českého pohledu byla velmi obsazena.
00:02:36 Na startu se objevilo celkem 17 českých pilotů.
00:02:39 Česká republika byla 5. zemí podle počtu startujících.
00:02:43 A bylo tedy letos opět na co koukat.
00:02:46 Tedy na co koukat nejen z českého pohledu,
00:02:49 ale samozřejmě i ta světová špička,
00:02:51 která se na dakarské rallye představila, se hodně rozšířila.
00:03:08 Počasí, počasí a počasí, to je prvek,
00:03:11 který trápí organizátory dakarské rallye od té doby,
00:03:14 co se jezdí v Jižní Americe.
00:03:16 Rozvodněné řeky. Přišly deště stejně jako loni.
00:03:20 A to se letos ještě v itineráři dakarské rallye
00:03:24 nejezdilo v Chille.
00:03:26 Ředitel soutěže Etienne Lavigne měl plnou hlavu starostí.
00:03:30 Jižní Amerika prostě dakarské rallye příliš nepřeje.
00:03:51 Už v loňském ročníku byly velké problémy
00:03:53 s rozvodněnými řekami.
00:03:55 Někteří závodníci své vozy a motocykly nedostali až do cíle.
00:04:00 Takto končilo mnoho startujících.
00:04:03 Letos nebyly následky pro posádky tak fatální jako v loňském roce,
00:04:08 ale přeci jen musím říci, že to počasí s itinerářem
00:04:12 letošního ročníku dakarské rallye hodně zahýbalo.
00:04:22 A teď už se dostáváme k motocyklové kategorii.
00:04:26 V ní patřil k favoritům Španěl Barreda Bort
00:04:29 jedoucí s hondou.
00:04:31 Loni byl 17., ale je to závodník, který umí zajíždět časy
00:04:35 v nejlepší desítce.
00:04:37 V roce 2014 byl 7., trápil se s technikou a zdravím.
00:04:42 Letos měl opět problémy a skončil po 6. etapě,
00:04:46 kdy vypadl ze 70. místa.
00:04:49 Předtím se držel ale mezi nejlepšími čtyřmi.
00:04:52 Smůlu měl také Ruben Faria z Portugalska.
00:04:56 Loni 6. motorkář v dakarské rallye.
00:04:58 Pro něj byla konečnou 6. etapa. Po té 5. byl na 7. místě.
00:05:04 Nakonec se zranil a musel odstoupit.
00:05:07 Odstoupil také Matthias Walkner, bývalý špičkový motokrosař.
00:05:11 Ten upadl a zlomil si stehenní kost.
00:05:14 Loni odstoupil po 10. etapě, letos byla jeho konečnou 7. etapa.
00:05:19 Portugalec Paulo Goncalves byl loni 2., letos měl velmi dobře
00:05:25 našlápnuto ke skvělému výsledku, několik etap byl dokonce
00:05:31 ve vedení.
00:05:32 Jednu etapu vyhrál.
00:05:34 Pak ale přicházely situace, jako je tato.
00:05:37 Toto byl pád ve velmi vysoké rychlosti.
00:05:40 Portugalec Goncalves ale vstal, sedl na motocykl
00:05:43 a ztratil hodně málo času.
00:05:45 Samozřejmě ale při tomto pádu poškodil chladič svého motocyklu
00:05:49 a hodně zpomalil.
00:05:51 Pak ale přišel druhý pád a po něm musel
00:05:54 Goncalves odstoupit.
00:05:56 Velmi příjemným překvapením této soutěže byl Američan
00:06:00 Ricky Brabec.
00:06:01 Byl nováčkem této soutěže a v konečném účtování
00:06:05 obsadil 9. příčku.
00:06:07 O jednu příčku před ním skončil Faress Guell.
00:06:12 Ten zajížděl velmi vyrovnané výkony, ale pohyboval se neustále
00:06:16 kolem té první desítky.
00:06:19 Jedním z nováčků dakarské rallye byl také Francouz Meo,
00:06:22 špičkový jezdec klasického endura.
00:06:25 Ten dojel ve svém premiérovém ročníku dakarské rallye
00:06:29 na 7. místě.
00:06:30 Ale jeho výkon byl ovlivněn tím, že měl zraněnou ruku,
00:06:34 vždyť v poslední etapě zajel až 70. nejrychlejší čas.
00:06:38 6. celkově skončil Van Beveren, ten se rozjel k dobrým výkonům
00:06:43 až v závěru etapy.
00:06:45 Nesedly mu ty vyloženě písečné etapy s těžkými
00:06:49 pouštními dunami.
00:06:51 Rodrigues dojel 5. v letošním ročníku dakarské rallye.
00:06:55 A můžeme říci, že Rodrigues si udělal největší radost
00:06:59 ve 12., tedy předposlední etapě, kterou vyhrál.
00:07:04 Kevin Benavides je argentinským závodníkem,
00:07:08 který je z čistě závodnické rodiny.
00:07:11 Pouze jeho matka nezávodí. Závodí jeho bratr, sestra i otec.
00:07:16 A Kevin Benavides je prvním Argentincem,
00:07:19 který vyhrál etapu dakarské rallye v kategorii motocyklů.
00:07:28 Skončil těsně za stupni vítězů.
00:07:31 Na ty stupně vítězů se dostal Quintanilla.
00:07:35 Loni byl 4., letos si o jeden stupínek polepšil.
00:07:39 Dojel na zmíněném 3. místě.
00:07:41 Quintanillovi se podařilo vyhrát jednu jedinou etapu.
00:07:45 A to tu etapu závěrečnou, ve které se přeci jen
00:07:49 mezi špičkou tolik nebojovalo, protože každý jel
00:07:52 na dobrý výsledek celkově.
00:07:54 Štefan Svitko byl velmi příjemným překvapením letošního ročníku
00:07:58 dakarské rallye, ale řekněme si,
00:08:00 že Štefan Svitko, slovenský závodník,
00:08:03 který také jezdil v českých týmech,
00:08:05 už patří mezi tu světovou elitu.
00:08:07 V roce 2012 a v roce 2015 obsadil na dakarské rallye
00:08:10 5. místo, letos to stačilo na 2. příčku.
00:08:13 A Svitkovi nejlépe sedla 10. etapa, ve které se mu
00:08:17 podařilo zvítězit.
00:08:20 Svitko je závodník, který vyrůstal ještě v tehdejším
00:08:25 Československu, jezdil za český tým,
00:08:28 takže i čeští fanoušci měli z jeho výkonu velkou radost.
00:08:32 Svitko nestačil pouze na vítěze.
00:08:36 A tím vítězem se stal Australan Price.
00:08:40 Price měl letos velmi dobrou soutěž.
00:08:44 Podařilo se mu vyhrát celkem pět etap.
00:08:48 Na 1. místě se držel sice už po 2. etapě,
00:08:52 pak klesl, 3. etapa mu vůbec nesedla,
00:08:55 tam zajel až 36. nejrychlejší čas, klesl na 9. příčku,
00:08:58 ale z té 9. příčky se během čtyř etap
00:09:00 dostal opět do vedení a od 8. do 13. etapy Price vedl.
00:09:11 Price vlastně zachraňoval čest značky KTM,
00:09:15 protože vyrovnanost jednotlivých motocyklových značek
00:09:18 byla v letošním ročníku dakarské rallye mnohem větší
00:09:22 než v předchozích letech.
00:09:23 Připomeňme si, že v posledních 15 letech
00:09:26 kralovala značka KTM.
00:09:28 A na tom se nezměnilo nic ani v tom letošním ročníku.
00:09:32 A vy už se můžete podívat na tabulku konečného pořadí
00:09:35 kategorie motocyklů.
00:09:50 A teď už se podíváme na to, jak dopadli čeští závodníci.
00:09:54 Nejhůře na tom byl Ondřej Klymčiw, který havaroval
00:09:57 a musel být v Argentině dokonce operován.
00:10:04 Hrozně jsem se těšil domů, ta cesta trvala skoro tři dny
00:10:07 z Cordoby, takže když to přistálo, tak se mi hrozně ulevilo.
00:10:11 Co všechno při tom pádu vzalo za své?
00:10:14 My popravdě ještě úplně nevíme, jak rozsáhlá budou poškození,
00:10:18 protože samozřejmě praskl kus pánve, která se musela
00:10:22 co nejdříve přišroubovat, byl to poměrně velký kus.
00:10:26 Noha byla vykloubená šest hodin, tím se poškodila hlavice
00:10:31 stehenní kosti.
00:10:34 Teď je otázka, jak se to dá do kupy,
00:10:37 protože padly názory, že to z 80 % bude na výměnu
00:10:41 a na náhradu kloubu, ale já jsem pozitivní a myslím,
00:10:47 že to bude dobré.
00:10:48 Jak se to stalo, kde se to stalo?
00:10:53 Stalo se to první den maratonské etapy v Belén - Belén.
00:10:59 Chtěl jsem v řece předjet dva pomalejší jezdce,
00:11:02 protože ten Dakar začal být konečně technický, bylo to pěkné.
00:11:05 Bohužel jsem přehlédl jeden velký kámen
00:11:08 a ještě než jsem na něj najel, tak jsem věděl, co se stane,
00:11:11 už se s tím nedalo nic dělat.
00:11:13 A ta motorka se zachovala jako kyvadlo a pak už si toho
00:11:18 moc nepamatuji.
00:11:19 Jaký byl letošní Dakar?
00:11:21 Mnozí si stěžovali, že je to moc WRC a málo dakarské.
00:11:26 Pořadatel připravil zase, řekl bych, nevšední věc.
00:11:30 Ten první týden mi také úplně nevoněl.
00:11:34 Na druhou stranu ta soutěž je o tom, přizpůsobit se.
00:11:39 Tzn. může se stávat, že se to bude střídat,
00:11:42 takže je třeba zapracovat na jiné strategii.
00:11:45 Popravdě, my jsme byli připraveni na technickou část, do písku,
00:11:49 do nepříjemných terénů, než na sprint, držení plného plynu
00:11:54 60, 70 km.
00:11:56 Troufám si říci, že letos nebyl úplně dobře značený roadbook,
00:12:00 co se týče nebezpečí.
00:12:02 Takže já jsem s tím úplně spokojený nebyl.
00:12:05 Ten první týden jsem se moc nesvezl.
00:12:07 Ale ten druhý týden vypadal velmi dobře.
00:12:10 Přemýšlíte o Dakaru 2017?
00:12:12 Samozřejmě přemýšlím, protože nemůžu zklamat fanoušky,
00:12:17 partnery, nechci říci, že nechci zklamat rodinu,
00:12:21 ale jsou věci, kterým člověk asi neuteče.
00:12:25 A já myslím, že toto je další obrovská zkušenost
00:12:29 a že nás zase tohle posune mnohem dál mentálně i fyzicky.
00:12:34 A doufám, že začnu co nejdřív trénovat.
00:12:37 Dalším z českých reprezentantů, který nedojel do cíle,
00:12:40 byl Ruda Lhotský.
00:12:42 Ten odstoupil v těžké pouštní etapě pro naprosté
00:12:45 vyčerpání organismu.
00:12:53 Bylo to pro mě utrpení, protože jsem chtěl opravdu
00:12:56 do cíle dorazit.
00:12:58 Ale neznamená to, že když si někdo řekne,
00:13:00 že na Dakaru do cíle dojede, tak že dojede.
00:13:03 Dakar letošní rok pro mě byl takovou vstupní branou
00:13:06 na Rallye Dakar.
00:13:08 A naučil mě spoustu věcí.
00:13:10 Naučil mě, že Dakar neodpouští, ba naopak trestá za nějaké chyby,
00:13:14 za nějaké nedoléčené zranění a nějaké nemoci,
00:13:17 což se mi bohužel stalo.
00:13:19 A to byla hlavně ta stopka, proč jsem nedojel do cíle.
00:13:22 Mrzelo mě to, na druhou stranu jsem najel víc než 6000 km
00:13:26 v terénu a vím teď přesně, jak trénovat,
00:13:29 jak se připravit na další ročník.
00:13:31 Vy jste měl v průběhu soutěže i střevní potíže.
00:13:34 Dá se vůbec něčemu takovému vyhnout?
00:13:37 To nevím, je fakt, že ty potíže přetrvávají doteď,
00:13:40 nejsem vyléčený.
00:13:43 Takže mě to vzalo, pět dní jsem s tím bojoval
00:13:46 a pak mi to vzalo všechny síly, takže už jsem fakt
00:13:49 nemohl pokračovat, bylo to náročné.
00:13:51 Je to opravdu nejtěžší závod na světě a myslím,
00:13:54 že jsem si to vyžral úplně.
00:13:56 V rallye vás postihl i pád.
00:13:58 Bylo to běžné spadnutí nebo to byl pád,
00:14:02 na který byste nejraději zapomněl?
00:14:05 Abych řekl pravdu, ani si to moc nepamatuji.
00:14:08 Ale nebylo to ve velké rychlosti, bylo to na takovém
00:14:11 kamenitém výjezdu, nějak se to smýklo,
00:14:13 motorka udělala kotrmelec, já jsem padl na levou stranu.
00:14:17 Bolela mě tedy hlava, chybělo 100 km do cíle,
00:14:21 takže jsem to dojel a až v cíli jsem zjistil,
00:14:23 že mám prasklou přilbu, takže asi to byla pořádná rána.
00:14:27 Dva dny mě z toho ještě bolela hlava,
00:14:29 takže výsledky byly slabší, ale pak už se to spravilo
00:14:32 a bylo to dobré.
00:14:33 Jste dvojnásobným mistrem Evropy.
00:14:36 Je dakarská rallye o něčem úplně jiném
00:14:38 než evropský šampionát?
00:14:40 Je, musím upřímně říci, že jsem si to představoval
00:14:43 malinko jinak, ale je to všechno opravdu náročnější, delší.
00:14:47 Už jen tím vstáváním.
00:14:49 Když mě mechanik ve čtyři, o půl čtvrté ráno tahá za nohu,
00:14:52 ať vstáváme, a celý den je člověk na motorce,
00:14:55 přijížděl jsem do bivaku v šest, v sedm večer,
00:14:58 je to opravdu náročné.
00:15:00 A není to otázka dvou dní, je to otázka 13 dní,
00:15:03 co se jede den co den, je to opravdu náročné.
00:15:05 Z Rallye Dakar odstoupili tři čeští motorkáři,
00:15:08 každý na jinou příčinu.
00:15:10 Další z českých motorkářů, Milan Engel,
00:15:12 odstoupil kvůli zadřenému motoru.
00:15:17 Hodně jsem se připravoval na letošní Dakar.
00:15:20 Nepočítal jsem s tím, že to nedojedu.
00:15:22 Dělal jsem všechno pro to, abych to dojel.
00:15:25 Hrozně mě mrzí, že se tato věc stala,
00:15:27 že jsem nedokončil letošní Dakar.
00:15:29 Ve zmiňované etapě, kde došlo k odstoupení,
00:15:32 jste jel hodně rychle.
00:15:34 Znamená to, že už jste si na to tempo zvykal?
00:15:37 Já jsem tempo nějaké nasadil, nebylo to nějaké extra,
00:15:40 že bych jel úplně na hraně, ale jel jsem furt to svoje
00:15:44 a spoléhal jsem se především na sebe.
00:15:48 Ty předešlé etapy jsem furt za někým jel
00:15:51 nebo jsem se furt spoléhal, že někdo naviguje lépe než já.
00:15:55 Tady při maratonské etapě, jak se mi začalo dařit,
00:15:59 tak jsem úplně kašlal na všechny, jel jsem si to svoje.
00:16:02 A to bylo pro mě plusové, šel jsem dopředu.
00:16:06 Znamenal pro vás letošní ročník nasbírání hodně zkušeností
00:16:10 a motivací o to větší na ročník příští?
00:16:13 Myslím, že určitě, protože to vypadnutí mě nakoplo
00:16:18 takovým způsobem, že příští rok chci dokázat,
00:16:23 že to umím dojet na slušné pozici, protože jak jsem dojel
00:16:29 v té etapě, jak jsem vypadl, tak jsem dojel 17.
00:16:33 A myslím si, že na to mám, být někde do dvacítky,
00:16:37 takže je to určitě motivace.
00:16:40 Do cíle dakarské rallye dojeli dva čeští závodníci.
00:16:43 Druhým z nich v pořadí a na 70. místě byl Jan Veselý,
00:16:48 který do rallye naskočil na poslední chvíli.
00:16:57 Byl to jeden z nejtěžších Dakarů, to určitě.
00:17:00 Byl trochu jiný, než jsem čekal, strašně jsem se obával zimy,
00:17:04 která nakonec nebyla tak strašná.
00:17:06 Ale byly tam jiné věci, které byly hodně těžké.
00:17:09 Co tam pro vás bylo nejtvrdšího?
00:17:12 Zřejmě to nebyla skořápka vaší přilby.
00:17:15 No, přilba praskla.
00:17:17 Určitě nejtvrdší byl dopad v té bolivijské poslední etapě,
00:17:22 kdy když to řeknu vtipně, tak mi uhnula cesta a já jel rovně
00:17:27 a měl jsem pád v asi 150km rychlosti
00:17:32 a jako zázrakem se mi nic nestalo.
00:17:35 Ale hodně jsem poškodil motorku, ulomil jsem navigaci,
00:17:38 urazil jsem řídítka od brýlí a jen shodou šťastných okolností
00:17:43 jsem sehnal kurty, motorku jsem povázal dohromady,
00:17:47 tak jsem dojel do cíle.
00:17:49 Byly těžké ty pouštní úseky, které byly pořadateli kráceny?
00:17:55 Nebylo to ani tak, těžký byl písek.
00:17:59 Písek nebyl písek, ale byl to takový popelový písek,
00:18:03 v kterém se strašně těžko jezdilo.
00:18:05 Ale neřekl bych, že to bylo to nejtěžší.
00:18:08 Já bych řekl, že nejnebezpečnější na celé rallye
00:18:12 byly ty vymleté pisty, poškozené od vody, od dešťů,
00:18:17 které tam panovaly krátce před startem soutěže.
00:18:21 To bylo nevyzpytatelné, protože se prášilo,
00:18:25 bylo pro motorkáře hodně čtyřkolek, které prášily,
00:18:29 nebylo vidět a prostě najednou chybělo kus cesty,
00:18:33 kam zapadlo přední kolo a byla z toho velká zranění.
00:18:38 Nejúspěšnějším českým motorkářem letošního ročníku
00:18:41 dakarské rallye byl David Pabiška.
00:18:44 V konečném účtování obsadil 30. příčku.
00:18:47 David Pabiška je zkušeným závodníkem,
00:18:50 takže si letošní soutěž hodně užíval.
00:18:53 I když výsledek očekával o něco lepší.
00:19:01 Neměli jsme výrazný problém.
00:19:03 Měli jsme tam technické problémy ze začátku
00:19:06 se zpětnými ventily nádrží, kdy jsem nabral nějakou ztrátu,
00:19:09 která mi posléze na konci chyběla.
00:19:12 Takže to mě mrzelo nejvíc, ale bohužel je vše jen technika,
00:19:17 byla nová, nikdo to nevěděl, takže jsme na to museli
00:19:21 trošku sáhodlouze přijít, protože se to projevuje
00:19:25 trošku zvláštním způsobem.
00:19:29 A jinak výrazných problémů nebylo.
00:19:34 Skončil jste na 30. místě, mířil jste ale trošku výš?
00:19:39 Určitě, samozřejmě 30. místo, nejsem úplně spokojený,
00:19:43 protože říkám, ten začátek, když vás kopne nějaký průšvih
00:19:49 dozadu, je problematické se tam vyškrábat zpátky.
00:19:53 A honit to do prachu, protože ten začátek
00:19:58 byl strašně obrovsky rychlý, strašně se prášilo.
00:20:04 Bylo to problematické v tom, že ten, kdo to umí sjet za den
00:20:10 třeba 10 fleků, což já neumím, já to musím dělat
00:20:14 po třech, po čtyřech maximum, tak to bylo vůbec pro mě maximum,
00:20:19 co jsem vůbec mohl potom stáhnout po těch nabraných minutách,
00:20:24 kdy jsem třeba sháněl benzin.
00:20:31 Teď už se dostáváme ke kategorii quadů.
00:20:35 Tato třída byla jediná bez české účasti.
00:20:37 Nedařilo se loňskému vítězi Sonikovi z Polska,
00:20:41 odstoupil pro technické problémy.
00:20:44 Technické problémy trápily i Casaleho,
00:20:47 ale Casale neskončil kvůli technickým problémům,
00:20:50 nakonec havaroval a musel odstoupit
00:20:54 se zlomenou klíční kostí.
00:20:56 Letošní ročník dakarské rallye přál hodně Jihoafričanovi
00:21:00 Baragwanathovi, ten obsadil nakonec 3. místo a musíme říci,
00:21:05 že na tu 3. příčku se dostal až v samotném závěru soutěže.
00:21:09 Letošní ročník dakarské rallye v kategorii čtyřkolek
00:21:12 ovládli bratři Patronelliové.
00:21:14 2. skončil Alejandro Patronelli, který vyhrál dakarskou rallye
00:21:18 v letech 2011 a 2012.
00:21:21 Alejandro Patronelli letos vyhrál jednu jedinou etapu.
00:21:25 Zpočátku se držel na 4. místě, ale od poloviny soutěže
00:21:29 už byl na 2. místě a snažil se krýt záda
00:21:32 svému bratrovi Marcosi Patronellimu.
00:21:34 Marcos Patronelli přesto, že občas takto zachyboval
00:21:38 a dostal se mimo trať, letošní ročník
00:21:40 dakarské rallye vyhrál.
00:21:42 Zvítězil celkem ve třech etapách a navázal tak na své vítězství
00:21:46 z roku 2013.
00:21:48 Předtím Marcos Patronelli vyhrál také v roce 2010,
00:21:52 takže je to jeden z nejúspěšnějších čtyřkolkářů
00:21:56 na jihoamerickém kontinentě, kam se dakarská rallye
00:22:00 přestěhovala z Afriky.
00:22:03 A tady už můžete vidět rozdíl mezi 1. a 2.,
00:22:06 tedy mezi bratry Patronelliovci, byl minimální.
00:22:10 3. Baragwanath už ztrácel hodinu a 3/4.
00:22:18 Některým soutěžícím na dakarské rallye
00:22:20 bylo opravdu hodně velké horko.
00:22:23 Velké horko bylo i posádce Nizozemce Ten Brinka.
00:22:26 Tomu jeho automobil shořel a zbyly mu pouze fotografie,
00:22:31 kterými se mohl pochlubit.
00:22:36 Velmi rozporuplnou soutěž zažíval letos také Španěl
00:22:40 Carlos Sainz.
00:22:42 U něj to vypadalo, že pojede na velice dobrý výsledek,
00:22:45 jelikož měl špičkový automobil.
00:22:47 Vozy peugeot vstoupily letos do dakarské rallye
00:22:51 ve velkém stylu, tedy lépe než v loňském ročníku,
00:22:54 kdy doslova výsledkově vyhořely.
00:22:57 Španěl Sainz útočil i na vítězství v této soutěži.
00:23:00 V jednu chvíli byl v čele průběžného pořadí,
00:23:03 pak ale přišly technické potíže, a ty ho vyřadily.
00:23:07 Důvodem odstoupení Sainze byla rozbitá převodovka.
00:23:18 Teď už si zrekapitulujeme nejlepší desítku
00:23:21 v absolutním pořadí automobilové kategorie.
00:23:24 Na tom 10. místě skončil Hunt z Velké Británie.
00:23:28 Obsadil 10. příčku, kterou si držel
00:23:31 od 10. do 13. etapy.
00:23:32 Jel velmi vyrovnaně, ale nepatřil k absolutní špičce.
00:23:36 Pouze jednou jedinkrát se dostal mezi 10 nejrychlejších.
00:23:40 Naopak velkou hvězdou letošního ročníku dakarské rallye
00:23:44 byl Francouz Sebastian Loeb.
00:23:46 Tomu se v první polovině soutěže podařilo vyhrát ve třech etapách.
00:23:51 A ještě po 5. etapě byl ve vedení.
00:23:54 Pak ale přišla série různých drobných
00:23:57 či větších chybiček.
00:23:59 Nejprve to bylo zapadávání v písku, posléze převrácení
00:24:03 a velké rozbití automobilu.
00:24:05 A pro Loeba dakarská rallye při jeho premiéře
00:24:08 skončila 9. místem.
00:24:10 Ale jeho výkony jsou velkým příslibem do budoucna,
00:24:14 jelikož dokázal čtyři etapy vyhrát, a pokud bude mít Peugeot
00:24:18 stejnou formu jako letos, tak v příštím roce je Loeb
00:24:22 žhavým kandidátem na vítězství.
00:24:24 O příčku před Loebem skončil Rus Vasilyev,
00:24:27 ten dojel na 8. místě.
00:24:30 Vasilyev měl nejlépe zajetou 2. a 12. etapu,
00:24:34 tedy ty rychlé šotolinové etapy.
00:24:38 Tam se dostal mezi šest nejrychlejších.
00:24:40 V automobilové kategorii se už velmi dobře adaptoval
00:24:44 Francouz Despres.
00:24:45 Bývalý motocyklový šampion dokončil dakarskou rallye
00:24:49 ve voze Peugeot na 7. místě.
00:24:52 Je to tedy velký úspěch.
00:24:54 Jeho nejlepším etapovým umístěním byla 2. příčka v 10. etapě.
00:25:01 Voda a bláto, to jsou potíže, se kterými se potýkal Španěl Roma.
00:25:07 Ve 2. etapě zajel až 42. nejrychlejší čas,
00:25:11 propadl se za hranici té nejlepší čtyřicítky.
00:25:15 Nabral velkou ztrátu a pak už celou soutěž
00:25:19 tu ztrátu jenom doháněl.
00:25:21 Přitom jeho výkony byly takové, že byl mezi tou první
00:25:24 pětkou, šestkou, kde se mohl pohybovat.
00:25:28 Nakonec ale tu velkou ztrátu z 2. etapy Roma dohnal
00:25:32 a dokončil soutěž na 6. místě.
00:25:34 Nepodařilo se mu ale ani jednou vystoupit na etapové
00:25:38 stupně vítězů, což pro vítěze z roku 2014
00:25:41 bylo tak trošku zklamáním.
00:25:44 O jednu příčku před Romou skončil jezdec
00:25:48 továrního týmu Toyota Poulter.
00:25:51 Ten se na 5. místě držel od 10. etapy až do závěrečné 13.
00:25:56 On jezdil velmi vyrovnané výkony, většinou se pohyboval
00:26:00 v první desítce, pouze třikrát byl mimo ni,
00:26:04 takže to 5. místo si zasloužil.
00:26:07 On se přetahoval v jednu chvíli i o pozici
00:26:11 nejlepšího jezdce Toyoty s de Villiersem.
00:26:14 Právě mezi Poulterem a Villiersem skončil na 4. místě
00:26:18 v letošní rallye Fin Hirvonen.
00:26:20 Další nováček letošního ročníku dakarské rallye,
00:26:23 který přišel z mistrovství světa klasických automobilových soutěží,
00:26:27 se ukázal také ve velmi dobrém světle.
00:26:30 Pouze dvakrát nebyl mezi těmi, kteří se nevešli
00:26:33 do nejrychlejší desítky.
00:26:35 Hirvonenovi se dokonce podařilo jednu,
00:26:37 tedy předposlední etapu vyhrát.
00:26:39 Konečným umístěním je 4. příčka, tedy jeden stupínek
00:26:43 od stupňů vítězů.
00:26:45 Na ty se dostal už zmiňovaný de Villiers,
00:26:48 vítěz dakarské rallye z roku 2009.
00:26:50 Tehdy vyhrál tuto soutěž v továrním týmu Volkswagen.
00:26:54 Poslední úspěchy zaznamenával Villiers za volantem Toyoty.
00:26:59 A za volantem Toyoty se mu dařilo i v letošním ročníku.
00:27:02 I když ani jednou nevyhrál etapu, což je velké zklamání
00:27:07 pro tohoto dravého jihoafrického jezdce.
00:27:11 V konci si tedy připsal 3. příčku.
00:27:17 Na 2. místě před de Villiersem dojel Al Attiyah.
00:27:21 Vítěz dakarské rallye z let 2011 a 2015.
00:27:25 I on se potýkal s drobnými potížemi,
00:27:29 dokázal svůj automobil převrátit na bok, tam trošičku ztratil,
00:27:34 ale to bylo v té 10. etapě, kdy zajel 14. nejrychlejší čas.
00:27:40 Přestože to bylo jeho nejhorší etapové umístění,
00:27:43 tak si v té etapě polepšil ze 3. místa na 2.
00:27:47 A tu 2. příčku si udržel až do samotného konce soutěže.
00:27:52 Lídrem letošního ročníku dakarské rallye
00:27:56 byl Francouz Peterhansel.
00:27:58 Byl do těchto chvil 11násobným vítězem
00:28:02 této slavné soutěže, jel se špičkovým vozem Peugeot,
00:28:06 který se vyhnul technickým potížím a Peterhansel dokonale prověřil
00:28:11 své soupeře svou taktikou.
00:28:14 On nezačal příliš rychle, začal 9. místem v prologu,
00:28:18 ale postupně se posouval kupředu.
00:28:21 Jeho nejhorším etapovým umístěním byla 13. příčka ze 13. etapy,
00:28:26 ale tam už si jen jistil svou pozici.
00:28:29 On vlastně po vypadnutí Sainze mohl jet úplně v klidu,
00:28:32 jelikož už neměl vážnějšího soupeře.
00:28:36 Francouz Peterhansel vyhrál dakarskou rallye po 12.
00:28:40 Má šest vítězství na motocyklu a šest vítězství v automobilu.
00:29:03 A teď už se dostáváme k některým českým reprezentantům.
00:29:07 Josef Macháček, pětinásobný vítěz kategorie čtyřkolek
00:29:11 na této dakarské rallye, jel tentokrát v automobilu.
00:29:15 Byl navigovaný dalším bývalým čtyřkolkářem,
00:29:18 Martinem Plechatým.
00:29:20 Bohužel jejich posádka musela odstoupit pro poruchu
00:29:23 svého speciálu.
00:29:27 Každý výpadek je zklamání.
00:29:31 Je prostě rozdíl, když se jede na motorce
00:29:34 nebo na čtyřkolce, tak je to prostě o tom,
00:29:37 překonat to vůlí, najít v sobě tu sílu
00:29:39 vůbec tu trať přejet.
00:29:41 Když se jede v autě, technicky vzato kamionem
00:29:44 nebo osobním automobilem nebo buginou,
00:29:48 tak je to boj s technikou.
00:29:50 Ta nás neustále zklamávala a nedá se nic dělat.
00:29:55 Budeme pokračovat buď v buginové technice
00:30:00 nebo opravdu přejdu na čtyřkolku.
00:30:03 Je možné, že by se té závadě dalo nějak předejít?
00:30:06 Byla to únava materiálu?
00:30:09 Tak samozřejmě pokud bych měl větší tým a každý den
00:30:13 mohl rozebrat půl buginy, jako to dělají velké týmy,
00:30:16 tak samozřejmě že by se něco objevilo a dalo se tomu předejít,
00:30:21 protože tentokrát byla bugina připravena špičkově.
00:30:24 Když jsem s tím potom dál jezdil, tak se ukázalo,
00:30:29 že s tím nebyly další problémy, jak jsem opravil tu závadu.
00:30:33 Je to spíše taková smůla.
00:30:35 A samozřejmě i s jedním mechanikem se dělá omezený počet věcí.
00:30:40 To nemá cenu zpětně takto hodnotit.
00:30:44 My jsme se zachovali nějakým způsobem tak,
00:30:47 že jsme nějakou pomoc nevyužili a odstoupili jsme.
00:30:51 Uvidíme dál.
00:30:53 Dokud jste jezdili, tak jste zajížděli
00:30:56 docela pěkné časy.
00:30:58 Byly pro vás uspokojením?
00:31:00 Myslím si, že to nebyly zdaleka časy,
00:31:03 které jsme byli schopni dosáhnout, protože v každé etapě
00:31:07 jsme měli nějaký problém, kdy jsme museli zastavit.
00:31:10 Takže spíš tu etapu, co nám odešla ta spojka,
00:31:13 tu jsme si dali za cíl, že ji odjedeme špičkově,
00:31:16 protože na ni jsme byli připraveni a Martin Plechatý byl vždy
00:31:20 perfektně připravený, co se týče navigačně.
00:31:24 Protože je to strašně velký rozdíl,
00:31:26 když se jede na čtyřkolce, tak se musí věnovat řízení
00:31:30 a dávat 20, 30 % maximálně navigaci a tady bylo vidět,
00:31:33 že může dlouho koukat do přístrojů a do itineráře.
00:31:39 Bylo to perfektní, jelo se nám absolutně dobře.
00:31:44 Ani nevím, na kolikátém místě jsme byli,
00:31:47 ale musíme si také říci jednu věc, že ta bugina
00:31:51 s tím čtyřlitrovým motorem, kdybychom skončili
00:31:54 třeba kolem 30. místa, tak bychom to museli považovat
00:31:57 za vítězství, protože ten předek je hlavně o týmech,
00:32:02 které jsou fabrické, motory mají špičkové.
00:32:06 A pak je Dakar o sedmilitrových motorech.
00:32:11 Už i Míra Zapletal říkal, že pětilitrový motor
00:32:15 na to nestačí.
00:32:17 A když se chtějí dosahovat dobré časy,
00:32:20 tak se to auto musí rozjíždět z nuly do té maximálky
00:32:25 poměrně rychleji, než se rozjíždí naše bugina.
00:32:32 S automobilem z dílny Miroslava Zapletala
00:32:35 jel Tomáš Ouředníček.
00:32:37 Tomáš Ouředníček byl dříve spolujezdcem právě zmiňovaného
00:32:40 Miroslava Zapletala.
00:32:42 Letos absolvoval dakarskou rallye poprvé za volantem
00:32:45 osobního automobilu.
00:32:47 Byla pro něj ta soutěž opravdu hodně náročná?
00:32:53 Náročná, jedním slovem náročná, náročnější, než jsem čekal.
00:32:59 Měli jsme trochu problémy s benzinem, měli jsme problémy
00:33:02 v nadmořské výšce.
00:33:04 Ne zdravotní, ale naše auto mělo zdravotní problém.
00:33:07 A potom v poušti, když byly vysoké teploty,
00:33:10 když bylo kolem 50 stupňů, tak nám zase vařil benzin,
00:33:13 takže jsme měli opět trošku technický problém.
00:33:15 Ale zvládli jsme to.
00:33:17 Podařilo se už automobil vychytat, že na Dakaru 2017
00:33:20 by měl být v pořádku?
00:33:22 Jsme strašně moc poučení, protože jsme se spoustu věcí
00:33:25 naučili, víme už, jak ne dále.
00:33:28 A uvažujeme samozřejmě o tom, že možná budeme měnit i techniku
00:33:31 za nějakou trošku lepší.
00:33:33 Bylo by to jen o trošku lepší nebo opravdu o hodně lepší?
00:33:38 Tak řekněme o hodně lepší, když toto auto se projevilo
00:33:41 jako perfektně spolehlivé auto.
00:33:43 Z té stáje, kde se auta vyrábějí, dojely všechny tři vozy,
00:33:48 takže z tohoto je 100% spolehlivost.
00:33:51 Každopádně tam byly chybky, které jsme netušili, že přijdou,
00:33:55 protože jsme nikdy v takové nadmořské výšce nejezdili.
00:33:58 A nejezdili jsme na ten benzin, který jsme tankovali v poušti,
00:34:02 takže to byl ten velký problém.
00:34:04 Co vám dala rallye z jezdeckého pohledu?
00:34:07 Bylo to náročné i po té psychické stránce.
00:34:11 Když jste s tou partou lidí neustále a hlavně
00:34:15 s vaším navigátorem jste zavření v tom kokpitu
00:34:18 14 dní nonstop téměř, tak jsme si chvilkami
00:34:21 lezli na nervy.
00:34:23 V okamžiku, kdy jsem udělal nějakou jezdeckou chybu,
00:34:26 což se mi bohužel stávalo párkrát, to musím přiznat,
00:34:29 zapadl jsem úplně zbytečně, tak už Pavel Vaculík
00:34:33 to téměř nedával, hodně nadával, protože jsme museli hodně kopat.
00:34:37 Ale zvládli jsme to a dostali jsme se až do cíle.
00:34:40 Jste nabitý energií, že už byste nejradši
00:34:43 chystal příští ročník?
00:34:46 Jsem vyčerpaný, ale zároveň radostně vyčerpaný,
00:34:50 takže v podstatě teď už v hlavě neustále přemýšlím o tom,
00:34:53 co bude dál, protože nás čeká mistrovství světa, doufáme,
00:34:57 že odjedeme hodně závodů.
00:34:58 Budeme se možná chystat na Silkway Rallye,
00:35:01 která má být v létě.
00:35:02 A pak samozřejmě další Dakar.
00:35:04 Teď už se díváme na Toyotu Martina Prokopa,
00:35:07 nejúspěšnějšího českého reprezentanta.
00:35:10 Při této příležitosti si řekněme, že o dvě příčky za Prokopem,
00:35:14 který byl 14., dojel Miroslav Zapletal
00:35:17 na 16. místě.
00:35:19 Jeho obrázky z dakarské rallye ale bohužel nemáme.
00:35:22 Martin Prokop jel rallye premiérově a velmi na něj
00:35:25 zapůsobila.
00:35:29 Já jsem si představoval velké šílenství už předem,
00:35:35 takže nemůžu říci, že by mě něco překvapilo,
00:35:37 že by to bylo horší, než jsem čekal,
00:35:40 protože i těsně před závodem jsem poslouchal příběhy
00:35:43 ostatních závodníků, a ty byly hrozné.
00:35:45 Takže jsem byl psychicky připraven na to,
00:35:47 že se něco hrozného bude dít, což na začátku ten průběh
00:35:50 byl relativně dobrý.
00:35:52 Ale pak se ty věci začaly dít a musím říci,
00:35:55 že i když jsem si myslel, že ten den byl fakt za hranou,
00:35:58 že už to bylo hodně, tak další den to přišlo
00:36:01 ještě víc a víc.
00:36:03 A ty příběhy se stupňovaly, takže musím říci,
00:36:06 že Dakar to kouzlo má.
00:36:09 A to neskutečné dobrodružství, jaké jsem čekal,
00:36:13 tak jsem doopravdy zažil.
00:36:15 A musím říci, že všichni lidi, co tam se mnou byli poprvé,
00:36:19 celý můj tým, tak jsou ohromeni těmi příběhy,
00:36:23 ať už byly dobré nebo špatné.
00:36:25 Těch dobrých příběhů není tolik jako těch špatných,
00:36:28 ale člověk na to i v takto krátkém odstupu vzpomíná v dobrém
00:36:34 a fakt jsem tam zažil to, co jsem čekal.
00:36:39 Musím říct, že mistrovství světa jsem maličko víc věděl, co dělám.
00:36:44 Přeci jen jsem jezdil národní rallye
00:36:47 a už jsem v těch autech seděl, už jsem věděl,
00:36:50 jak rallye vůbec funguje.
00:36:52 A vstoupil jsem jen do té nejvyšší ligy.
00:36:55 Ale tady jsem vstoupil do jiné kategorie a musím říci,
00:36:58 že jsem často nevěděl, co dělám, fakt jsem nevěděl, co mám udělat,
00:37:02 jak mám jet rychle, jak se mám zachovat.
00:37:04 To bylo strašně moc nových situací a musím říci,
00:37:08 že jsem v tom hodně plul, že jsem to prostě řešil tak,
00:37:12 jak jsem to cítil.
00:37:14 Ale samozřejmě jsem udělal spoustu chyb a zažil ty zkušenosti
00:37:19 fakt na vlastní kůži, že jsem na to nebyl připravený.
00:37:23 Ale jsem za to rád, myslím si, že kdybych se na Dakar
00:37:27 připravoval a startoval na něm, tak bych to stejně musel zažít,
00:37:31 že ta příprava, i když může trvat rok, dva, tři,
00:37:34 tak dokud to člověk nezažije, tak ty zkušenosti nemá.
00:37:38 Takže jsem rád, že jsem i bez větší přípravy
00:37:41 na ten závod nakonec odjel.
00:37:43 Jsem spokojený, protože to vypadalo i mnohem hůř.
00:37:47 Chvílemi jsme se motali kolem dvacítky,
00:37:49 chvílemi jsme byli i v desítce, ale tam mi bylo jasné,
00:37:53 že to dlouho nevydrží, protože ty chyby
00:37:57 se začaly nabalovat a ztráty tam začaly vzrůstat.
00:38:02 Takže jsem rád, že jsme ještě na konci
00:38:05 dokázali poskočit o dvě místa na to 14. a že jsme se
00:38:09 do té dvacítky vůbec dokázali vejít,
00:38:11 protože ti jezdci, ti kluci fakt ví, co dělají.
00:38:15 Jeli to hodněkrát. Ta auta jsou podobná.
00:38:18 Bylo tam 30 fakt skvělých aut a skvělých pilotů,
00:38:22 takže musím říci, že 14. místo je pro mě
00:38:26 příjemným výsledkem.
00:38:33 V kategorii kamionů to dlouho vypadalo,
00:38:36 že si pro velmi dobrý výsledek jede Nizozemec Versluis s manem.
00:38:40 Ještě po 7. etapě byl ve vedení.
00:38:42 O etapu později byl přeci jen trošku pomalejší,
00:38:46 zajel 8. etapový čas a poklesl na 3. příčku.
00:38:49 Pak ale přišly větší problémy a Nizozemec Versluis poklesl
00:38:54 až na 9. místo.
00:38:56 Přesto se mu podařilo dvě etapy v letošním ročníku
00:38:59 dakarské rallye vyhrát.
00:39:02 Teď už se ale díváme do kokpitu závodního kamionu
00:39:06 Tatra Buggyra Teamu Jaroslava Valtra.
00:39:10 Jaroslav Valtr byl nejvýše postaveným českým účastníkem
00:39:14 v konečném účtování soutěže.
00:39:16 Jaroslav Valtr dojel na 8. místě.
00:39:19 Jeho nejlepším etapovým výsledkem byla 4. příčka.
00:39:22 Tu 4. příčku zajel hned ve dvou etapách.
00:39:25 V té 8. a v té 12.
00:39:27 Valtr se tedy etabloval mezi světovou špičkou
00:39:31 velmi rychle.
00:39:33 Dobře měl našlápnuto ke skvělému výsledku také
00:39:36 Rus Nikolaev.
00:39:37 Ten v první polovině soutěže vyhrál dvě etapy.
00:39:40 Ještě po 9. etapě se držel na 2. místě.
00:39:43 10. etapa pro něj byla tak trošičku osudnou.
00:39:46 Zajel až 28. příčku, poklesl na 9. místo.
00:39:50 A do cíle, ať se snažil, jak se snažil, tak už nestačil
00:39:53 na lepší než na 7. příčku.
00:39:56 Nizozemec De Baar byl nejlepším jezdcem s vozem Renault.
00:40:00 Dokonce se mu podařilo vyhrát 10. etapu.
00:40:03 Pak ale měl většinou výsledky až za hranicí té první desítky.
00:40:08 V konečném účtování soutěže obsadil 6. příčku.
00:40:13 O jedno místo před ním byl van Genugten.
00:40:18 Ten dojel na 5. místě.
00:40:20 Genugten byl nejlépe na tom umístěný v 9. etapě,
00:40:24 tam zajel druhý nejrychlejší čas.
00:40:27 Teď už se ale díváme na Nizozemce Staceyho,
00:40:31 vítěze dakarské rallye z roku 2007.
00:40:34 Tomu se letos podařilo vyhrát dvě etapy, ale nestačilo to
00:40:38 na lepší než 4. místo.
00:40:41 Stacey letos jel velmi dobře, držel se mezi těmi nejlepšími.
00:40:46 Ještě v první polovině soutěže byl na medailových pozicích.
00:40:50 Pak ale poklesl, jeho nejhorší etapou
00:40:53 byla 9. etapa, kde hodně ztratil, zajel 20. nejrychlejší čas,
00:40:58 klesl na 7. příčku a z té se vyhrabal maximálně
00:41:01 na to zmiňované 4. místo.
00:41:04 Teď se ale už díváme na Argentice Villagru.
00:41:08 Jel se špičkovým speciálem Iveco, se stejným,
00:41:11 jako startoval Aleš Loprais či Nizozemec DeRooy.
00:41:15 Villagra sice nevyhrál ani jednu etapu,
00:41:18 ale držel se stále mezi desítkou nejlepších.
00:41:22 Když říkám, že se držel mezi desítkou nejlepších,
00:41:25 tak jeho nejhorším umístěním byla 10. příčka v 7. etapě.
00:41:29 Několikrát se umístil na etapových stupních vítězů,
00:41:32 a to jednou na 2. místě a třikrát na 3. příčce.
00:41:36 Villagra nestačil na Rusa Mardeeva.
00:41:39 Mardeev se rozjížděl trošku pomaleji s kamazem.
00:41:43 Někdo to přičítal tomu, že ruský tým chtěl konkurenci
00:41:47 tak trošku nabažit a ukázat jí, že může ruské kamazy
00:41:51 nějakým způsobem výrazněji potrápit,
00:41:55 protože připomeňme si, že v létě se v Rusku pojede
00:41:58 Silkway rallye, a tam chtějí pořadatelé dostat
00:42:01 co nejvíce závodníků.
00:42:03 Mardeev letos nestačil na tohoto muže,
00:42:06 Nizozemce DeRooye.
00:42:07 DeRooy se do čela soutěže dostal po 8. etapě
00:42:11 a od té 8. až do 13. se držel v čele této soutěže.
00:42:14 Celkem byl nejrychlejší ve třech měřených testech.
00:42:17 Navázal tak na své umístění z roku 2012,
00:42:21 kdy dakarskou rallye vyhrál.
00:42:23 Tehdy na to vítězství potřeboval pět vyhraných
00:42:26 rychlostních zkoušek.
00:42:28 Ale když už hovoříme o těch vyhraných rychlostních zkouškách,
00:42:31 musíme si říci, že to není úplně všechno.
00:42:34 Vždyť v roce 2013 Nizozemec DeRooy vyhrál celkem šest etap,
00:42:38 ale v konečném účtování pro něj nezbylo místo
00:42:41 na stupních vítězů, dojel tehdy až na 4. místě.
00:42:45 A tady už je vítězná posádka vítězného vozu.
00:42:49 Týmový kolega českého reprezentanta Aleše Lopraise,
00:42:52 Nizozemec DeRooy, tedy takto slavil své vítězství.
00:43:10 Jakým rozdílem Nizozemec DeRooy vyhrál, se můžete podívat
00:43:14 tady v grafice.
00:43:16 Hodina a 10 minut před druhým Mardeevem.
00:43:21 Teď už sledujeme Aleše Lopraise.
00:43:23 Ten odstoupil pro poruchu ložiska levého předního kola.
00:43:33 Musíme se na to dívat reálně, je to součást Dakaru.
00:43:37 I když jsme de facto součástí vítězného týmu,
00:43:40 tak naší posádce se bohužel nedařilo,
00:43:42 zklamala nás technika hned velmi záhy po startu.
00:43:45 Je to samozřejmě hořký moment, ale já už jsem takových situací
00:43:49 na Dakaru zažil hodně, zase to pro mě byl nový zážitek,
00:43:53 4000 metrů nad mořem opravovat kamion 18 hodin,
00:43:56 takže jsem rád, že jsme to zmákli aspoň takto
00:43:59 a zkusíme to štěstí pokořit příště.
00:44:02 Vy jste tam zůstával do konce celé rallye.
00:44:05 Získal jste nějaké zkušenosti od svého týmového kolegy DeRooye,
00:44:09 který vyhrál?
00:44:10 Já jsem sledoval hlavně techniku i ostatní jezdce.
00:44:13 Jsem rád, já jsem vlastně po 11 letech viděl tu rallye
00:44:17 z externího pohledu, takže to mi něco málo dalo.
00:44:19 Také se mi podařilo zakopat novinářský press car,
00:44:22 bylo to zajímavé.
00:44:24 Zažil jsem tu soutěž z jiného pohledu a jsem rád,
00:44:26 že jsem viděl chování jiných koncepcí
00:44:29 z externího pohledu.
00:44:30 Co pro vás letošní ročník znamenal do budoucna?
00:44:34 Ještě je na to brzy, každopádně musí kluci z Iveca
00:44:37 analyzovat závadu, která mě potkala,
00:44:40 a musí se vyvarovat těchto chyb, aby se to nestalo,
00:44:43 protože rychlost máme a myslím, že čtyři iveca byly v první top 5
00:44:48 a tři byly na bedně nebo resp. dvě byly na bedně,
00:44:52 což je super výsledek.
00:44:54 My jsme tam chyběli, ale budeme tam příště.
00:44:57 Další české kamionové posádky už do cíle dojely.
00:45:00 Martin Macík junior při svém druhém startu
00:45:03 za volantem LIAZ obsadil 19. příčku.
00:45:13 Já bych Dakar přirovnal, že to bylo strašně divné.
00:45:17 V první půlce to bylo strašně rychlé, trošku lehčí
00:45:20 a člověk musel být hodně na pozoru,
00:45:23 protože to bylo v horách.
00:45:25 Ale pak najednou přišla druhá půlka
00:45:27 a úplně totální extrém, duny, které jsme v životě nezažili
00:45:30 a takové ošklivé, ale strašně zrádné, strašně těžké,
00:45:34 všichni tam měli problémy, to jste mohli vidět.
00:45:37 A byl to úplný extrém v tom, že lidé tam chcípali vedrem,
00:45:40 lidé tam nemohli pomalu ani chodit,
00:45:42 takže to bylo hodně na obě strany.
00:45:44 Já bych to nazval divným, ale pro mě samozřejmě i těžším,
00:45:47 protože jsme museli strávit v poušti několik hodin navíc.
00:45:50 A vyměňovat kolo 25 minut na 50stupňovém vedru
00:45:53 už v životě nechci.
00:45:55 V první polovině soutěže jste se dostal
00:45:58 do nejlepší desítky.
00:46:00 Bylo to pro vás normální nebo to byl překvapení
00:46:03 nebo to byl spíše šok?
00:46:05 Asi trošku překvapení, ale jak jsem řekl na začátku,
00:46:09 já jsem tam chtěl jet s tím, že se budu motat v top 15.
00:46:12 Věřil jsem, že na to budu mít, protože jsem měl naježděno
00:46:15 spoustu kilometrů, ale poštěstilo se mi pár etap,
00:46:18 zjistil jsem, že v horách, kde bylo mokro,
00:46:21 jsem byl nejrychlejší.
00:46:22 A jak mi kluci říkali, že jsem asi měl největší koule,
00:46:25 já nevím, mně se jelo strašně dobře.
00:46:27 Ani jsem nijak nechvátal, nejel jsem extrém,
00:46:30 ale najednou se mi jedna etapa podařila a posunula mě
00:46:33 na celkové 9. místo po první půlce.
00:46:35 Byli jsme příjemně překvapeni, řekněme, pak už jsem se jen snažil
00:46:38 udržet to v té top 15.
00:46:40 O absolutní kamionovou špičku bojoval Martin Kolomý.
00:46:44 Pak ale přišla nehoda, technické potíže
00:46:46 a Kolomý se v průběžném pořadí rallye propadl.
00:46:49 Přesto se mu podařilo letos jednu etapu vyhrát.
00:46:53 Kolomý bojoval o pozici české kamionové dvojky
00:46:56 za svým týmovým kolegou Valtrem, a to mu těsně uniklo.
00:47:00 Myslím, že soutěž hodnotím hodně dobře, protože nebýt nehody,
00:47:05 kterou jsme měli, tak jsme to měli
00:47:08 velmi pěkně rozjeté, ale jsou to závody
00:47:11 a nikdy nikdo neví, jak dojede, protože ve finále je to
00:47:15 o sčítání času.
00:47:17 Pak jsme měli nějaké technické problémy,
00:47:20 tak nás to zase posunulo.
00:47:23 A když už jsme byli na 40. fleku a pak to stáhli do první dvacítky,
00:47:27 tak za mě jsem určitě spokojený.
00:47:29 Po zmiňované nehodě jste měli problémy s uvolněnou kabinou.
00:47:33 Přemýšleli jste o tom, že další jízda může být
00:47:36 také nebezpečná?
00:47:37 My jsme vlastně měli utrženou celou kabinu po té nehodě,
00:47:42 takže jsme se snažili dostat do cíle,
00:47:44 abychom mohli dál pokračovat.
00:47:46 A pak jsme odstraňovali vlastně technické problémy
00:47:49 z té nehody další dva dny, nemohli jsme přijít na to,
00:47:52 proč se nám to auto kazí, proč máme ty poruchy.
00:47:56 A po dvou nebo třech dnech jsme to vyřešili
00:47:59 a mohli jsme dál jet.
00:48:00 Byla letošní dakarská rallye těží než předchozí ročníky?
00:48:04 Určitě byla rychlejší.
00:48:07 Mně se některé tratě moc líbily, já jsem určitě byl spokojen,
00:48:11 jak byl Dakar přichystaný.
00:48:14 Bylo tam méně dunových polí, ale ta náročnost tratě
00:48:19 na techniku určitě byla dost dobrá.
00:48:22 Co pro vás letošní výsledek znamená z hlediska budoucnosti
00:48:26 Dakaru 2017?
00:48:29 Tak v budoucnosti Dakaru 2017 to pro mě neznamená nic,
00:48:33 protože jsem členem Tatra Buggyra Teamu,
00:48:36 který se zabývá motorsportem, takže výsledky,
00:48:40 které jsou sice výkyvy, myslím, že v rámci partnerů,
00:48:45 kteří tam byli vidět, jsou spokojení a myslím,
00:48:50 že bude spousta dalších závodů, kdy můžeme toto napravit.
00:48:55 Českou kamionovou dvojkou pro letošní ročník dakarské rallye
00:48:58 se stal Tomáš Vrátný.
00:49:00 Ten měl radost nejen ze svého výsledku,
00:49:02 ale také z toho, že dojely do cíle
00:49:05 všechny tři náklaďáky, které jeho tým na soutěž vypravil.
00:49:12 Spokojeni určitě jsme, protože to mohlo být lepší,
00:49:17 ale mohlo to být samozřejmě mnohem lepší,
00:49:19 takže to tak asi mělo být.
00:49:21 A tři vozy v cíli, 100% úspěšnost, myslím si, že je to úspěch.
00:49:24 Vy jste nakonec byl z českých kamionistů na 2. místě.
00:49:27 Berete nějak prestižně tento mikrosouboj?
00:49:29 Myslím si, že ne, tam byla spousta okolností,
00:49:32 které samozřejmě Dakar ovlivňují.
00:49:34 To umístění je hodně o štěstí, spíš jsem směřoval
00:49:37 na první desítku, což se nepovedlo.
00:49:39 A jestli jsem 1., 3., myslím, že není důležité.
00:49:42 Když rozebereme výkony všech tří kamionů.
00:49:45 Ardavichus skončil těsně za hranicí první desítky.
00:49:50 Není to velká škoda?
00:49:52 Určitě těch šest minut zamrzí, ale tak to je,
00:49:55 že na 10 000 km šest minut rozhodne o tom,
00:49:58 jestli jste v první desítce nebo nejste.
00:50:00 Ale pro nás je určitě nejdůležitější výsledek Llovery,
00:50:04 který jako první na světě s ručním řízením v kamionu
00:50:08 dojel Dakar.
00:50:09 Když se podíváme právě na Lloveru, zažíval ten Dakar idylicky,
00:50:14 všechno zastala jeho posádka, nebo se také sám nadřel?
00:50:17 Tak to určitě ne, ta hlavní zodpovědnost
00:50:20 je na tom řidič, ta největší dřina je právě
00:50:23 na tom ručním řízení.
00:50:25 Jak jsem si ho mohl vyzkoušet, je to neuvěřitelná dřina.
00:50:28 Ale obrovský dík patří celé jeho posádce,
00:50:31 protože bez té posádky by ten úspěch nemohl být dosažen.
00:50:35 Co Dakar 2017 a Bonver Dakar Project?
00:50:39 Opět tři kamiony nebo nějaké doplnění?
00:50:42 Je to ještě hodně daleko.
00:50:44 Má zkušenost je taková, že během roku se to mění.
00:50:47 Jak plány, tak plány na Dakar.
00:50:50 Letos je toho důkazem, že 14 dní před odjezdem lodí
00:50:53 bohužel polská posádka oznámila, že nemůže jet.
00:50:56 A my jsme dokázali nahradit a zvládnout tuto situaci.
00:51:00 Samozřejmě 2017 bychom chtěli jet s počtem minimálně třech kamionů.
00:51:06 Uvidíme, jak to bude, je strašně moc okolností,
00:51:09 které to ovlivňují.
00:51:10 Kdybyste si mohl vybrat, Jižní Amerika
00:51:13 nebo návrat do Afriky?
00:51:15 Možná bych vyzkoušel Afriku, ale já sám osobně sázím,
00:51:19 že Dakar bude dál pokračovat v Jižní Americe.
00:51:22 A jak už jsme si řekli, nejúspěšnějším českým kamionistou
00:51:27 byl 8. Jaroslav Valtr.
00:51:29 Vzhledem ke svému vysokému startovnímu číslu
00:51:31 se rozjížděl ze zadních pozic a neustále se posouval kupředu.
00:51:37 Já bych to nebral tak, že jsem nejlepší Čech.
00:51:40 Ten úspěch si zasloužila Buggyra a já jsem jen špička ledovce,
00:51:44 která trčí z vody a je nejvíc vidět.
00:51:46 Já musím zúročit veškerou tu práci,
00:51:48 celoroční dřinu všech lidí okolo, sponzorů, týmu Tatry.
00:51:54 Takže já musím odvést tu nejhorší práci s posádkou.
00:52:01 A to se nám dařilo s Pepíkem Kalinou
00:52:05 a Jirkou Strossem.
00:52:08 Podali jsme, myslím, velmi disciplinovaný výkon,
00:52:11 poctivý, bojovný, takže je škoda jen těch problémů
00:52:16 technických, které jsme si nasekali sami v přípravě auta
00:52:20 na začátku soutěže.
00:52:21 Samozřejmě i já jsem udělal chybu, když jsem položil auto,
00:52:25 Pepík udělal chybu, když nenašel bod.
00:52:28 Takže s výsledkem jsem spokojený, protože jsme dojeli,
00:52:31 ale nejsem spokojen s umístěním.
00:52:33 Jak hodně fungoval váš automobil?
00:52:36 Dokážete teď říci jeho porovnání s konkurencí?
00:52:40 To je vynikající, to auto je fakt vynikající.
00:52:43 Musím říci, že jsem se s tatrou seznamoval,
00:52:47 protože před samotným závodem jsem najel asi 1500 km
00:52:52 po našich tratích offroadových, což mi nečiní žádný problém,
00:52:57 offroady, ale to, co jsme potkali v Argentině
00:53:01 s tatrou, to bylo úplně něco jiného,
00:53:04 takže jsem se skutečně učil.
00:53:07 Ale myslím, že jsme si víceméně potykali s Phoenixem,
00:53:10 musím říci, že je to špičkové auto.
00:53:13 A v porovnání s konkurencí, spíš myslím, že musím já
00:53:17 přitlačit na své řidičské umění, musím víc testovat, víc jezdit.
00:53:21 Problémy mám zejména v rychlých pasážích.
00:53:24 V těch technických a v rozbíječkách
00:53:26 je tatra nepřekonatelná.
00:53:28 Je už teď doba, abyste přemýšlel o tom,
00:53:30 co bude v roce 2017 na dakarské rallye?
00:53:35 Já nad tím vůbec nepřemýšlím, potřebuji si teď odpočinout,
00:53:39 srovnat si věci za uplynulých 14 dní v hlavě.
00:53:43 A potom si budu asi domlouvat, rozhodovat, s kým pojedu,
00:53:47 jak pojedu, s kterým týmem, co bude dál, jestli pojedu.
00:53:51 Nevím, nechám to volně plynout a ono se to
00:53:55 nějakým způsobem vyvrbí.
00:53:57 S Valtrem byl v kabině kamionu Josef Kalina,
00:54:00 66letý legendární navigátor, který byl i u tří vítězství
00:54:05 na dakarské rallye společně s Karlem Lopraisem.
00:54:08 Z českého pohledu se zdála být letos dakarská rallye
00:54:12 tak trochu divná.
00:54:14 Byla divná i podle Josefa Kaliny?
00:54:20 Bylo to trošku zdání a trošku to tak bylo,
00:54:24 protože oni, jak už to nouzově museli postavit, tu trať tím,
00:54:29 že jim odpadla Chile a Peru, tak se samozřejmě dostali
00:54:33 do situace, kdy museli logisticky celou řadu věcí přeorat.
00:54:39 A do toho se jim samozřejmě také v té složité situaci,
00:54:45 která tam nastávala vzhledem k dešťům
00:54:48 a já nevím k čemu všemu, tak se jim často stávalo,
00:54:51 že se ta organizace rozpadala.
00:54:53 Nejvíc ze všeho to bylo patrné na těch teď tak hrozně moderních
00:54:58 elektronických systémech, protože oni mají už ty GPS
00:55:03 tak přezdokonalené, aby nás hlídaly úplně při všem,
00:55:09 že v některých okamžicích ten systém úplně vypadl
00:55:13 a začal dělat nesmyslné záležitosti,
00:55:17 takže jsme tam měli několik konfliktů s pořadateli
00:55:22 kvůli penalizacím atd.
00:55:26 Takže si myslím, že to chvílemi mělo takový výpadek
00:55:31 z normálního režimu.
00:55:34 A když se vrátím k vaší osobní účasti na letošní rallye,
00:55:37 byl jste v kamionu, který byl z ČR nejrychlejší.
00:55:41 To je pocit, který znáte, ale znáte i vyšší příčky.
00:55:44 Jak hodnotíte ze svého pohledu letošní ročník?
00:55:49 Z mého pohledu ten ročník byl takový nemaratonský.
00:55:54 Nicméně hodně tvrdý. Nechci říci, že by byl tím snazší.
00:55:58 On byl hrozně tvrdý, protože oni ty nedostatky
00:56:01 klasických pouští nahrazovali spoustou všelijakých
00:56:05 drakonických pasáží v různých stržích a po horách
00:56:10 a složité navigačně jezdění mimo tratě úplně do plenéru.
00:56:18 V tomto ohledu bych řekl, že to byl docela těžký Dakar.
00:56:23 A pro mě osobně to bylo také nepříjemné v tom,
00:56:26 že tam velmi často byly pasáže, které hodně bolely.
00:56:31 Hodně to tlouklo do člověka, protože Jarda se rozhodl,
00:56:37 že se udrží v té elitní skupině a ještě jim to předvede,
00:56:42 tak to utrpení bylo chvílemi dost nesnesitelné.
00:56:50 Budete muset o to tvrději trénovat na příští ročník?
00:56:54 Tak zaprvé já jsem už oficiálně oznámil, že už takto špičkově
00:56:58 nikdy nepojedu.
00:57:02 A to není jen z toho důvodu, že bych se bál
00:57:06 nebo že by mě to tak bolelo.
00:57:09 Ale je to hlavně proto, že když už se dostanu
00:57:13 do tak těžkého fyzického stavu, do jakého jsem se
00:57:16 v jedné etapě dostal, tak já už nemůžu pořádně
00:57:19 vykonávat tu práci.
00:57:21 Takže to už já nepojedu.
00:57:23 A pokud pojedu ještě vůbec, tak rozhodně v něčem
00:57:28 mírumilovnějším jako třeba trojka, rychlá asistence
00:57:32 nebo něco podobného.
00:57:35 To byla slova Josefa Kaliny na závěr rekapitulace české účasti
00:57:40 na letošním ročníku dakarské rallye.
00:57:43 Tady už je ředitel soutěže Etienne Lavigne.
00:57:46 Ten samozřejmě v závěru letošního ročníku
00:57:49 dakarské rallye oznámil, že už hledá nové lokality pro to,
00:57:54 kde by se tato soutěž mohla jet.
00:57:56 Ve hře jsou různé země, třeba Uruguay, Paraguay.
00:58:00 My uvidíme, jak dalece se to podaří,
00:58:03 protože řekněme si, že touto dobou loni
00:58:06 se hovořilo o tom, že by se opět mělo jet
00:58:09 v Argentině a Chile.
00:58:10 Chile odstoupilo, Peru odstoupilo.
00:58:13 Uvidíme tedy, co bude s dakarskou rallye
00:58:15 roku 2017.
00:58:17 Třeba zůstane v Jižní Americe, třeba se přestěhuje
00:58:20 zpět do Afriky.
00:58:21 Takže na shledanou s dakarskou rallye roku 2017.
00:58:30 Skryté titulky: Tomáš Seidl Česká televize, 2016
Nejdůležitější momenty z průběhu 37. ročníku nejtěžšího závodu off-road vozidel a motocyklů
Mapa stránek | RSS | Nahoru f
© Česká televize 1996–2021 | English | 1