Rozhovory

Kreativní producent Michal Reitler

„Božena je příběhem emancipace člověka, muže, ženy, rodiny, společnosti“

Jak se v České televizi zrodila myšlenka natočit život Boženy Němcové a jak se tvořil tvůrčí tým?

Když jsem v roce 2012 tvořil uchazečský projekt na pozici kreativního producenta v ČT, uvedl jsem mj. jako příklad mého pojetí veřejné služby spočívajícího v metodě vzdělávat a bavit, že veřejný obraz Boženy Němcové je ideální látka pro popularizaci osobnosti s nejširší diváckým dopadem a potenciálem. Potenciál spočívá ve fixní představě mnohých, že je Božena především povinná četba, postava z mramoru, eventuelně milá, vlídná holčička, jak byla vyobrazena v legendárním filmu Babička paní Libuší Šafránkovou. Když si později můj projekt přečetla Hana Wlodarczyková, vzala mě za slovo a vybídla mě, abychom se do filmového zpracování pustili. To byl rok 2013.

Co zásadního tedy o té postavě z mramoru nevíme?

Jednak mnohým lidem splývá Barunka z Babičky s Boženou. Mnozí si myslí, že je to táž postava, že Dětství Boženy bylo jako to popsané v Babičce. Harmonické, vlídné, poetické. Že malá Barbora bylo vlídné, poslušné děvče. Byla to dívka divoká, lidi kolem sebe silně zneklidňující. Svojí přímostí, energií, hovorností, svéhlavostí. Prostě tím, co pro ženy té doby byla zcela nežádoucí výbava, až vada vedoucí k neprovdatelnosti. Když k tomu připočteme, že byla černovláskou se zelenýma očima a pronikavou inteligencí, musela nutně motat mužům hlavy a ženy rozdělovat na vášnivé odpůrkyně a ctitelky. A i to, že rozdělovala lidi, jako každá výrazná osobnost – vede to k tomu, jak jsme volili obsazení atd.

Když zmiňujete obsazení. Kdo vybral jako představitelky Boženy Annu Kameníkovou a Aňu Geislerovou? Pro mnohé to jistě bylo překvapení.

Dospěli jsme s Lenkou Wimmerovou k tomu, že hledáme především nezdolnou energii. Ochotu vstát, kolikrát budu povalen. Zároveň jsme hledali dívku, která, ač je jí kolem pětadvaceti let, uvěříme, že už může být matkou čtyřech dětí. No a mě vyloženě potěšilo, že jsou obě Anny modrooké. To je magický detail. Kolik vídáte oslnivých žen, které mají černé vlasy a modré či zelené oči, jak to bylo u Boženy?

Měli jste od počátku jasnou vizi, jak chcete osud Boženy Němcové vyprávět a nebo jste několikrát úplně přeházeli základní stavební kameny vaší minisérie?

Hledali jsme ideální tvar dost složitě a především pro scenáristky bolestně. Nejprve jsme usilovali o televizní minisérii. Později, vzhledem k obrovskému množství zábavných a dramatických detailů z jejího života, jsme vyvíjeli desetidílný seriál, aby se vše ustálilo na čtyřech celovečerních filmech.

Božena je životopisná minisérie, ale zároveň je to hraná věc. Do jaké míry u tohoto projektu pro Vás byla důležitá skutečnost, tedy že to, co divák uvidí, se skutečně stalo?

Velice důležitá. Chceme, aby se diváci něco dověděli, aby dostali nové souvislosti ke známým milníkům jejího života. Jak se vůbec dostala holka bez věna z podzámčí čtoucí výhradě německou literaturu k češtině a později mezi hlavní tahouny emancipace češtiny a českého národa? Kde se vzalo křestní jméno Božena? Kdy, jak a především proč začala psát? Za jakých okolností vznikl ten její slavný obraz, co visí ve školách? Co předcházelo napsání Babičky? To všechno bylo ve skutečnosti mnohem šťavnatější, než jaký je obraz Boženy mezi lidmi.

Jaký byl a jak se proměnil Váš vztah k Boženě Němcové?

Umím si představit, že ostře rozdělovala lidi. Umím si představit, že ji stále někdo rovnal, někam tlačil. Umím si představit, že měla vášnivé pochopení pro obyčejné lidi z vesnic a samot. A umím si představit, že muselo být pro jejího manžela, vzdělaného a autoritativního Josefa Němce, neskutečně složité žít vedle neřízené oslnivé střely.

Jaká jsou podle Vás hlavní témata minisérie?

Božena je příběhem emancipace. Nejen té ženské, jak by asi všichni očekávali. Tématem je emancipace člověka, muže, ženy, rodiny, společnosti. Právo na svobodu žít po svém, se všemi riziky, která to přináší. V době, kdy počíná vědeckotechnická revoluce, kdy se romantismus mění v realismus.


Všechny rozhovory