00:00:12 Hudba
00:00:28 Honem hop.
Ona je protivná.
00:00:32 Proč? Co jsem ti udělal?
Na mě to nezkoušej,
00:00:36 já se tě nebojím.
Nech toho.
00:00:41 Hudba
00:01:02 Rodiče vyprávěli, že když byli
kdysi na nějaké pouti a já jsem
00:01:06 se ztratil a pak byl rodičema
objeven ve stánku ve střelnici,
00:01:13 kde jsem pomáhal krásné paní
s puškama a nasazovat růžičky.
00:01:21 Že jsem tam byl jako doma,
říkala maminka i tatínek.
00:01:29 Potom přijely kolotoče
a ty komediantské děti,
00:01:34 ti světští, byly s náma na 14
dnů ve škole.
00:01:41 Já jsem se ve 2. třídě zamiloval
do jednoho děvčátka a tak jsem
00:01:45 tam byl jako doma. Já jsem měl tu
možnost, protože ona mě taky měla
00:01:51 ráda, na ten kolotoč. Že jsme
jezdili sami dva na tom kolotoči.
00:01:58 Hudba
00:02:43 Ruce za záda.
00:02:48 Pan Horníček řekl krásnou věc,
když měl s Lipským a Kopeckým
00:02:54 klaunský číslo. Někdo mu říkal,
že by bylo dobrý,
00:02:57 si to vyzkoušet v cirkuse.
On říká: "To ne,
00:03:00 to by se nám lidi smáli.
00:03:05 Já se bojím,
že by se nám lidi smáli".
00:03:10 Podívejte se přátelé, já mám ruce
v kapsách a přitom pracuju.
00:03:14 Mám dost času na svoje věci.
00:03:27 Já jsem párkrát učil,
takový "Workshopy" jsem dělal,
00:03:33 stáže a jednou jsem byl v Americe.
Měli jse 3 týdenní stáž a já jsem
00:03:40 říkal, že každý srdce v sobě
obsahuje psychickou poruchu.
00:03:45 Každý ji v sobě má. Někdo,kdyby se
zbláznil, kdyby něco povolilo
00:03:51 v našem křehkým bytí, tak někdo by
byl výbušnej, hysterickej,
00:03:58 někdo melancholik. Někdo by se
díval do jednoho místa,
00:04:03 někdo by byl obklopen svými sny
a nemohl by ven do skutečného
00:04:08 světa.Říkám, tak si to zkusme.
A oni začali...,druhý zase byl
00:04:20 živý a měl tiky, ta zase se válela
po zemi, ten se jen díval do stěny
00:04:26 a temně mručel. Já jsem pomalinku
odcházel ke dveřím, otevřel jsem
00:04:32 a zařval jsem:"S takovýma raplama
se nedá pracovat!" a zavřel jsem
00:04:35 ty dveře.
00:04:39 Pozdrav, no tak. My máme takový
trik, velmi obtížný.
00:04:43 Je to stoj na předních tlapách
za pomoci rypáku.
00:04:49 Hodná,hodná.
00:04:53 Na zem, na zem.
Musíte přišlápnout.
00:05:04 Myslím, že ten opravdový klaun je
Grook nebo Button.
00:05:07 To je to řemeslo posílený
tou komičností.
00:05:16 Původem je šašek handicap-buď
nějaký hrb nebo trpaslík.
00:05:24 Nebo něco bizardního, kterýho si
vybral nějaký šlechtic nebo král
00:05:28 pro pobavení. Ty šašky oni měli
jako domácí zvíře. Z toho
00:05:33 se vyvinul šašek moudrý, který byl
partnerem krále.
00:05:39 Jsou účty šlechtických rodů,
co vydali za oblečení pro šašky.
00:05:46 Museli být nádherně oblečeni,
a bylo to tak, jak když si dnes
00:05:51 někdo koupí papouška, kanárka
nebo kočičku.
00:06:01 Ale klaun vznikl jinak, ten klaun
vznikl, to se mi hrozně líbí,
00:06:06 ze zraněného akrobata.
Byl v cirkuse a najednou pád
00:06:10 někde z trapézy a najednou nemohl
dělat to svoje řemeslo, nemohl
00:06:15 být tím letcem, pilotem a najednou
byl padlý anděl. A to je základ
00:06:21 toho klaunství, ten padlý anděl,
a co teď. Tak se převlíkl
00:06:27 a v tom cirkuse pomáhal alespoň
s nějakýma přestavbama a u toho
00:06:33 najednou zakopl a lidi se začali
smát. A takhle pomalinku ten
00:06:36 klaun vznikl.
00:06:45 Tady vchází tygři a jaguáří
samice. Ta líheň se tady
00:06:49 rozprostírá.
00:06:55 Tygři šlehají ohně, oni tančí.
Krokodýl a zlatý déšť,
00:07:02 já zpívám.
00:07:11 Píseň
00:07:24 Napřed si to tady takhle
nachystej.
00:07:30 Namiř, to není sranda.
Bacha na ty moje prsty.
00:07:36 Počkej! Stop, hergot.
Pozor, vždyť jsme zapoměli,
00:07:40 on má tvrdou hlavu, vždyť si
otupíš pantok. Já bych dal plech,
00:07:45 na pleš plech. Bez plechu
by to dělalo neplechu, víš?
00:07:51 Slovní hříčka,
bez plechu neplechu. Dobrý.
00:07:58 Tak Barynku, já ti podám pantok.
Soustřeď se, neboj se ničeho.
00:08:08 Je to jenom ministr.
00:08:11 Nesmíš zapomenout, že můj otec byl
členem skupiny
00:08:15 Suly-Bruly-Polivaly, Polívka,
Sulíček, Brůžek, Valíček.
00:08:20 Oni mě brali jako 4letý děcko
mezi sebe. Oni přesně říkali,
00:08:26 oni to měli vyvážený-Sulíček,
Brůžek, Polívka, můj tata,
00:08:31 ti byli na tu srandu. A Valíček,
protože byl sokol,
00:08:37 ten byl na ty přemety a dával tomu
ten cirkusový šmak,protože uměl
00:08:42 ty všelijaké řady a já tím nosem,
co mě tatínek udělal z klihu,
00:08:47 papír, klíh, dal mi sako, převázal
to konopným provazem.
00:08:53 Já jsem byl malý a neměl jsem
nic na práci,
00:08:57 jen to tak komentovat, překvapivě
s mým pohledem, být přirozený.
00:09:03 A já jsem tomu dával tu "poéziju".
00:09:06 Tak a teď si dám ještě paruku,
abych byl trošku jako klaun.
00:09:08 Já budu klaun.
00:09:13 -Klobouk.
-Ano,klobouk,to je výborný nápad.
00:09:18 Budu klaun, a klaun je něco mezi
dítětem a zvířetem.
00:09:22 Živočich, zvláštní živočich.
A já když chci být živočichem,
00:09:31 tak používám živočišné uhlí.
Teď se dívejte na tu proměnu,
00:09:35 můžu, prosím tě.
00:09:38 Tak.
00:09:40 Proměna v živočicha.
00:09:50 Já od 4 roků, ty vůně líčidel
a toho klihu a nosu,
00:09:57 převázané sako konopným provazem,
a už jsem byl machr.
00:10:02 Smích, potlesk.
00:10:09 Ta vzpomínka je pořád jakoby se
to stalo včera.
00:10:12 My jsme měli s Turbou trápení
se svým 3. kolegou a zajeli
00:10:18 jsme do Litvínova na Amaterský
Festival Pantomimy a tam jsme
00:10:23 viděli anděla.To byl velmi krásný
mládenec, ten Boleslav.
00:10:35 Ty stopy tam ještě pořád jsou.
Tam exceloval tak jednoznačně
00:10:42 a neoddiskutovatelně, že jsme
jako Paul McCartney a John Lennon
00:10:48 české pantomimy, jsme si řekli,
tohoto překrásnýho Ringo Stara
00:10:53 musíme koupit. A tak jsme ho
tenkrát koupili do našeho
00:10:58 harakiry a dokud existovalo
politické oteplení, tak jsme
00:11:04 s Boleslavem, jako s kandrdasem,
začali cestovat po Evropě a dělat
00:11:10 1. zkušenosti. Byli jsme užaslí,
že to naše umění funguje ve všech
00:11:16 zemích stejně.
00:11:22 Ty mě musíš špičkou ťuknout..
Ne tam do tý.
00:11:29 Ták, a teď se jako lekneš,
že by ses prozradil.
00:11:33 Já zkusím todleto, ty jdeš dozadu,
dozadu, dozadu..,
00:11:38 až děláš tu vlaštovičku.
00:11:44 Já jsem asi k tý Klaunery, tím,
že jsem byl vychováván tatínkem
00:11:48 a ochotníkama, hráli jsme loutkové
divadlo, měl blízko k tomu.
00:11:52 Nevím proč, ale vždycky mě zajímala
pantomima a jednou, v 16ti letech,
00:11:57 jsem viděl představení Ladislava
Fialky. Potom jsem měl štěstí
00:12:01 jako středoškolák, protože jsem měl
strýce v Praze, tak jsem viděl
00:12:06 Mezinárodní Festival Mimů. Pro mě
největší zásah byla pantomima
00:12:12 Alfreda Jarryho, Hybner, Turba,
Rýda a pro mě to bylo,
00:12:17 že ti chlapi ráno vstanou
a začnou cvičit, trénovat.
00:12:23 Říkal jsem si,že bych
se toho někdy chtěl účastnit.
00:12:26 Bylo to strhující.
00:12:46 Bolek se vrátil na Provázek,
neopustil předčasně svoje
00:12:50 prostředí, které si ho zamilovalo.
To je velký štěstí pro klauna.
00:12:59 Nakazil tou sympatií celý národ,
celou Evropu.
00:13:04 Jsem přesvědčený, že Bolek patří
do 10 nejlepších světových klaunů.
00:13:32 Jestli být klaunem, tak na to mám
formulaci, nad kterou bychom
00:13:40 se mohli zamyslet. Že to je-
dítě a zvíře. Je to jakási
00:13:44 nevinnost a jakási potměšilost.
Jakési napětí mezi dítětem,
00:13:51 které všechno ví,
ale všechno poprvé,
00:13:54 a zvířetem, které nemá minulost
a netuší nic o své budoucnosti.
00:14:04 Takhle když s ním houpete,
to je výborný.
00:14:07 Nahoru.
00:14:11 A zase. Nahoru.
00:14:20 Uáá. Kurňa, Bolku.
00:14:34 Toto kdyby se ti podařilo,
to je výborný.
00:14:39 Peca je pro mě pobratim.
Ale my nejsme typická dvojice,
00:14:44 jako Lasica a Satinský.
My jsme jinak vyvážení.
00:14:49 My jsme jako, a to už zrušili,
závody za motorovým vodičem.
00:14:54 Já jsem na tom kole, on na tom
motocyklu, pak mu dojde benzín
00:15:02 a já kroužím po oválu sám.
00:15:08 Možná na pokraji diskvalifikace.
00:15:13 My se opravdu známe od mých 20ti
let. Když se člověk s někým zná
00:15:19 důsledně, přátelsky, až je to
jakási pokrevní příbuznost.
00:15:29 Tak ty inspirace jsou tak
jemňounké, tak nasnadě.
00:15:35 Párkrát jsem hrál představení
bez Pecy, které původně
00:15:38 se mnou hraje Peca, co to bylo
domlouvání, vysvětlování.
00:15:43 S Pecou je to -lusk- a už si
rozumíme, jsme naladěni,
00:15:50 posloucháme tu Svobodnou Evropu,
stačí jen ten knoflík zapnout
00:15:56 a už je to naše vysílání.
00:16:00 Nemusíme se tady vyměnovat,
tady se zastavíme.
00:16:08 Potom je Peca taky zdroj energie
a veselí.
00:16:13 On je rád strefovaný. Jen naiva
by si myslel, že já vysílám
00:16:20 jednosměrné šípy a on je jakýmsi
terčem. To je velmi naivní,
00:16:24 protože Peca velmi rád odpovídá.
On si to užívá.
00:16:52 Jednou jsem viděl dokument
o Charley Rivel, tam jakoby
00:16:55 nic není. On jenom příjde,
táhne za sebou židli a kytaru.
00:17:00 Příjde doprostřed manéže, sedne si
dá si nohu přes nohu a začne hrát
00:17:06 na kytaru. Je to poetický,
nádherný, není to vůbec gag.
00:17:11 Je to atmosféra.
00:17:16 V tom je, že klaun má obrovskou
výhodu, že to zrání, zkušenost
00:17:25 životní i profesionální jde do
toho krystalickýho...
00:17:32 Jen sedět a hrát na kytaru.
To je to.
00:17:38 Proto ti klauni taky, ten Grook,
když měl 80 let, tak byl nejlepší.
00:19:09 Skryté titulky: Jana Kubíčková
00:19:14 .