Slon
Nezávislý americký režisér Gus Van Sant (nar. 1952) trvale žije a tvoří v oregonském Portlandu, i když má za sebou i úspěšnou spolupráci s Hollywoodem, zejména psychologickým dramatem Dobrý Will Hunting (1997) a životopisným filmem Milk (2008), jež mu vynesly režisérské nominace na Oscara. Raději vytvářel osobitá autorská díla, v nichž se často odrážela jeho neskrývaná homosexualita a zaměření na menšinové subkultury (Narkomani, Mé soukromé Idaho apod.).
Na počátku tisíciletí zaujal volnou trilogií, spojenou tématy smrti a odcizení - Gerry (2002) o dvou přátelích ztracených v poušti, Slon (2003) o mladících, kteří se vydají zabíjet do střední školy, a Poslední dny (2004) o sebezničujícím konci rockové hvězdy.
Právě prostřední snímek Slon, vyznamenaný Zlatou palmou a ještě Cenou za režii na MFF v Cannes, ťal nejvíc do živého svojí inspirací skutečným masakrem v coloradském Columbine, k němuž došlo 20. dubna 1999 (na Hitlerovy narozeniny). Tehdejší tragická událost znovu vyvolala širokou debatu o snadné dostupnosti zbraní ve Spojených státech. Van Sant natáčel převážně s neherci (jejich postavám nechal skutečná křestní jména) a často improvizoval, aby dosáhl co nejpřesvědčivějšího účinku. Zcela se vyhnul jakýmkoli soudům, zdůvodňování či vhledům do psychiky mladistvých vrahů, divákovi předkládá místy až odtažitý záznam jednoho dne ve střední škole, který vyvrcholí nesmyslnou střelbou. A proto je film tak působivý. Jeho název je odvozen ze stejnojmenného krátkého dokumentu BBC o násilí v Severním Irsku (1989; r. Alan Clarke) a potažmo ze známého aforismu o slonovi v obýváku, kterého si nikdo nevšímá, tedy o problému, s nímž se lidé tak dlouho odmítají zabývat, až ho přestanou vnímat. Výkonnou producentkou filmu byla známá herečka Diane Keatonová.